Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
efterskole kyed asynkron raven penge psykolog dyslexia skolestart gifted maja ADHD mensa wppsi bmsf chips milepæle sensitive legoland test børnehave underydelse WISC mobning asperger Kuno tegner
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Skole-hjem-samtale - datteren

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Nette72

IndlægEmne: Skole-hjem-samtale - datteren   Lør apr 16, 2011 8:13 am

Vi har været til skole-hjem-samtale omkring datteren, som går i 0. klasse. De er bekymret for hendes indlæring, idet hun åbenbart kun kan 4 ordlyde ud af de 6 de har lært. Vi fik forklaret et eller andet med, at de tog helheden af alle ordlydene, og her kunne hun så kun 4. Jeg forstår det ikke helt, da læreren selv siger, at klassen kun har lært 6. Så jeg kan ikke helt se problemet. Men ikke desto mindre, så er vi gået igang herhjemme med at lærer hende ordlydene på bogstaverne. Hun har også lidt problemer med at kende dem, især D, B, P, G.

For nogle måneder siden var vi til samtale, da de var bekymret for, om hun ville være klar til 1. klasse. Det var de også denne gang, men de havde så fået hende testet med en Chip - må man egentlig det uden forældrenes samtykke? Det kom ihvertfald bag på mig, da de sagde, at hun var blevet testet. Da vi havde problemer med sønnike var der ingen som foreslog at teste ham, det var først da jeg herinde hørte om WISC, at jeg så tog kontakt til psykologen med henblik på at få ham testet, og så blev han ovenikøbet testet forkert. Men heldigvis tog vi til Ole Kyed, som så kunne teste ham korrekt. Nå, men det lidt pudsige er så, at det er en læsevejleder, som har testet tøsen, og ikke skolepsykologen. Og ikke mindre end sønnikes klasselærer, er så hende, som har testet min datter. Den samme lærer som afviste, at min søn var velbegavet. Very Happy Nå, men testen viser, at min datter har særlige forudsætninger for indlæring, og altså ER klar til 1. klasse, men vi skal belave os på, at vi kan få problemer med hende. Nu har vi også været vant til en søn, som stort set aldrig havde lektier for, så det giver da tid til, at kunne hjælpe min datter, skulle hun få problemer.

På det sociale halter hun åbenbart i deres øjne, idet hun giver udtryk for, at hun har mange venner, men rent faktisk kun leger med en. Herhjemme og i SFO ser vi ikke problemer med legekammerater. De siger også, at hun er meget utryg i skolen, og det skal de så arbejde på at få gjort noget ved. Forleden var de på en LANG tur, som gav hende gevaldige problemer. Turen var for lang, og det regnede, så hun var stort set ulykkelig hele tiden, og krævede meget voksen omsorg. De siger, at hun helst skal have systematik, men det føler jeg ikke længere er et problem herhjemme. Hun havde en periode, hvor hun hele tiden skulle have af vide, hvad dagen ville bringe, men det spørger hun ikke rigtig om mere.

Så mener de også, at hun er motorisk dårlig. Der skal arbejdes på hendes grovmotorik. Den forstår vi heller ikke, da vi har en datter som kravler rundt på rutchebanen, og danser, hopper, løber på løbehjul. Hun er dog stadig ikke så vild med at cykle, men hun kan godt. Og hun elsker at stå og synge i mikrofon mens hun danser nogle dansetrin hun selv finder på. I SFO synes de heller ikke, at hun er så motorisk dårlig, så der er åbenbart en del utryghed i skolen, som der skal arbejdes på. Men hvordan søren gøres det, og det må vel være skolen, som så skal på banen?

Det er som om, at hun er to personer. En i skolen, og en i hjemmet/sfoen.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Skole-hjem-samtale - datteren   Lør maj 28, 2011 11:40 pm

Nette72 skrev:

Vi har været til skole-hjem-samtale omkring datteren, som går i 0. klasse. De er bekymret for hendes indlæring, idet hun åbenbart kun kan 4 ordlyde ud af de 6 de har lært. Vi fik forklaret et eller andet med, at de tog helheden af alle ordlydene, og her kunne hun så kun 4. Jeg forstår det ikke helt, da læreren selv siger, at klassen kun har lært 6. Så jeg kan ikke helt se problemet. Men ikke desto mindre, så er vi gået igang herhjemme med at lærer hende ordlydene på bogstaverne. Hun har også lidt problemer med at kende dem, især D, B, P, G.

Spejlvender hun dem når hun er træt?

d b
p g

Nette72 skrev:

For nogle måneder siden var vi til samtale, da de var bekymret for, om hun ville være klar til 1. klasse. Det var de også denne gang, men de havde så fået hende testet med en Chip - må man egentlig det uden forældrenes samtykke? Det kom ihvertfald bag på mig, da de sagde, at hun var blevet testet. Da vi havde problemer med sønnike var der ingen som foreslog at teste ham, det var først da jeg herinde hørte om WISC, at jeg så tog kontakt til psykologen med henblik på at få ham testet, og så blev han ovenikøbet testet forkert. Men heldigvis tog vi til Ole Kyed, som så kunne teste ham korrekt. Nå, men det lidt pudsige er så, at det er en læsevejleder, som har testet tøsen, og ikke skolepsykologen. Og ikke mindre end sønnikes klasselærer, er så hende, som har testet min datter. Den samme lærer som afviste, at min søn var velbegavet. Very Happy Nå, men testen viser, at min datter har særlige forudsætninger for indlæring, og altså ER klar til 1. klasse, men vi skal belave os på, at vi kan få problemer med hende. Nu har vi også været vant til en søn, som stort set aldrig havde lektier for, så det giver da tid til, at kunne hjælpe min datter, skulle hun få problemer.

Det er ikke i orden at det blev gjort helt udenom jer, men åbentbart fremgangsmåden i dag. Dejligt for jer at denne gang der kom den rigtige resultat ud af testen. Jeg er ikke tilhænger i at børn sidder med fremmede og klarer sig igennem et test som forældre så må gætte sig til bagefter for ser forældrenen hvordan ungerne laver testen kan forældrenen også forklar hvor barnet var svag/stærk ift deres dagligdag ... i den sidste ende giver det en mere besværligt men bedre beskrivelse af barnet.

Nette72 skrev:

På det sociale halter hun åbenbart i deres øjne, idet hun giver udtryk for, at hun har mange venner, men rent faktisk kun leger med en. Herhjemme og i SFO ser vi ikke problemer med legekammerater. De siger også, at hun er meget utryg i skolen, og det skal de så arbejde på at få gjort noget ved. Forleden var de på en LANG tur, som gav hende gevaldige problemer. Turen var for lang, og det regnede, så hun var stort set ulykkelig hele tiden, og krævede meget voksen omsorg. De siger, at hun helst skal have systematik, men det føler jeg ikke længere er et problem herhjemme. Hun havde en periode, hvor hun hele tiden skulle have af vide, hvad dagen ville bringe, men det spørger hun ikke rigtig om mere.

Fnis hvor godt genkender jeg et barn der er personafhængig og så kommer der problemer eller ikke problemer. Du skla få dem at beskrive præcis hvad de ser som at værende meget utryg. Mne sørge for du har din beskrivelse og det fra SFO på skrift også inden du går videre.

Nette72 skrev:

Så mener de også, at hun er motorisk dårlig. Der skal arbejdes på hendes grovmotorik. Den forstår vi heller ikke, da vi har en datter som kravler rundt på rutchebanen, og danser, hopper, løber på løbehjul. Hun er dog stadig ikke så vild med at cykle, men hun kan godt. Og hun elsker at stå og synge i mikrofon mens hun danser nogle dansetrin hun selv finder på. I SFO synes de heller ikke, at hun er så motorisk dårlig, så der er åbenbart en del utryghed i skolen, som der skal arbejdes på. Men hvordan søren gøres det, og det må vel være skolen, som så skal på banen?

Det er som om, at hun er to personer. En i skolen, og en i hjemmet/sfoen.

Det er vigtit at du får deet beskrivelser der er så modstridende veldokumenteret og først derfra begynde at stille spørgsmål. Skoleåret er næsten over ... og der er nye lærer efter sommerferien. Men få det på skrift så I har en fortid og en god base at arbejde udefra.
Nette72

IndlægEmne: Re: Skole-hjem-samtale - datteren   Søn maj 29, 2011 1:40 am

Jeg har ligesom forsøgt lidt at få noget på skrift, men de siger, at det vil blive overleveret til den næste lærer ved overleveringen. Der er blevet lavet en mappe, som jeg har fået lov at kigge i, jeg tænker, at jeg vil kigge i den, når jeg nu om en uges tid skal over og sidde hos hende i to dage. Den test som blev lavet sagde hun også, at jeg godt måtte få, men den ville ikke kunne bruges i 1. klasse, da det er et her og nu billede, som bliver givet. Men har hun særlige forudsætninger for indlæring, så har hun det vel også i 1. klasse.

Jeg ved ikke om hun decideret er træt, men hun kan da godt nogle gange skrive bogstaverne omvendt, og tal. Men det har jeg fået af vide er meget normalt i børnehaveklassen, da det først er i 1 klasse at de for alvor skriver bogstaver og ord. Når D står alene, så er det ligesom om, at hun bruger alfabetet til at placere det. Og så bytter hun nogle gange om på p og b. Og siger jeg, at hun skal skrive bogstavet g, så spørger hun altid, hvordan er det nu, at det ser ud.
Hilde

IndlægEmne: Re: Skole-hjem-samtale - datteren   Søn maj 29, 2011 2:14 am

Jeg prøver lige at finde huskeregler til dig for det er nogle børn som skal huske på det med bogstaverne ... mange børn har brg for det ligesom nogle børn skal ahve en elastik på hø arm for at huske hø armen Wink

Chipsen er en test, som fortæller, hvordan barnet tænker, dvs. hvilket udviklingstrin barnet er nået til og kan arbejde på.

Jeg vil være alvorligt bekymret for hvis hun ikke udvikler sig! Øjebliks billede ... nå men nu hvor barnet når en udviklingstrin kan den så forsvinde uden grund en anden gang? Adfærd kan måles på et øjebliksbilleder, ikke udviklingstrin. Tænk hvis et spædbarn mistede "udviklingstrin" RAMMESKRIG!

Nå men det er her du vil have brug for at kunne kende til alm børn og hvad en CHIPS viser og dit barns resultater ... jeg synes du bør få det læren sagt på skrift omkring CHIPSen da det lyder som hun siger en ting men mener noget andet. Men i kræft af at I har en fortid Wink og hun tænkt nok ikke over at din datter lige var din Wink

Om ikke andet så synes jeg du bør kun få hendes resultater på scoring skematet af den test til at du kan betale Ole Kyed til en grundigt forklaring. Eller selv læse manualen. Jeg læst den dengang mens min dreng blev testet og blev meget klogere, men husker ikke nok nu. Jeg har ikke den manuel og kender ingen der har den Sad

Hvis du var forberet omkring at de havde taget en CHIPS så kunne du jo stille spørgsmål i momenten. Nu er det sværrer ... jeg var heldig at psykologen som brugt den test beskrev konkret at min dreng er nået til en udviklingtrin som sjælden opnås i grundskole alderen og som først ses ved 12 års alderen - det betod at vi havde meget mere at arbejde udefra ift. hans potetiale, stimulations behov og manglende læsning, og som forklarede han faglig spræng og ugidelighed.

Når hun sagt problemer hvad mente hun med det? Ved du selv det?

Ved du hvor mange fejl din datter havde? Det er svært med CHIPS fordi hvert svar gradueres dvs. man svare lidt rigtigt eller meget rigtigt og det oversættes så til diverse kognitative trin til at slutte i det heldhedsorienterede trin ved 12 års alderen.

Citat :
CHIPS er udformet med henblik på at vurdere barnets kognitive udviklingstrin, dvs. hvorledes barnet tænker og løser problemer og opgaver på det givne tidspunkt. Der er ikke tale om en egentlig intelligensprøve, men derimod om et værktøj til planlægning af undervisning.

En kortlægning af den enkelte elevs nuværende udviklingstrin er derfor relevant i forbindelse med undervisningsdifferentiering, men også i forbindelse med skolestart eller ved mistanke om udviklingsforstyrrelser.

Opgaverne i CHIPS bygger på den almene, kognitive udviklingsteori. Børn menes at bevæge sig fra situationsbestemt kognition i 2-4-årsalderen, skifte til global kognition i 5-6-årsalderen (dvs. omkring skolestart), over analytisk-syntetisk kognition i 7-9-årsalderen for at opnå helhedskognition ca. i 10-11-årsalderen.

Hvordan opgaverne løses giver en god indikation af, hvor præcist i dette udviklingsforløb det enkelte barn befinder sig. CHIPS-opgaverne findes i tre forskellige udgaver: CHIPS til skolebørn kan anvendes både individuelt og som klasseprøve fra 5-års- til teenagealderen. CHIPS for småbørn (5-7 år) og Mini-CHIPS (3-4 år) er individuelle prøver med afpasset sværhedsgrad i forhold til ovenstående udviklingsteori.

Når barnet svarer på opgaverne så indeles barnets svar efter om de var 100% rigtigt eller et scoring af hvad barnets svar fortæller om den måde barnet tænker dvs. om barnet er på vej til at udvikle sig til det næste kognitivtrin ...

CHIPS er et redskab der lettere kan oversættes til brug i skolen end en WISC eller RAVENS har jeg erfaret. Læren har med det samme kunne forstå at jeg har et 7 årige dreng der ifølge PPR tænker som en på 12! Læren kender CHIPS som et redskab for at lave undervisningsdifferentiering nedaf ved indlæringsproblemer. Hun har derfor haft det lettere at se et sammenhæng, idet min dreng kun lavede 4 fejl i CHIPS testen, hvoraf han selv rettet to af dem. Det sidste to opgaver var bare for svært men selv der var han et skridt væk fra at svare rigtigt. Det er meget usædvanligt at lave så få fejl selv om man er meget ældre.

Det jeg brugt som forberedelse var at fortælle ham at de første opgaver er meget let, men så bliver de sværere. Han var noget usikker på sig selv og ønskede at vi bekræftede ham - idet vi forberedt ham at vi ikke må sige rigtigt eller forkert, men når han er færdigt vil vi gerne gennemgå hans spørgsmål - så var det let nok at komme udenom med at henvise til den aftale. Hertil fortalt jeg ham at psykologen ikke må svarer på alt han spørger om i test situationen, men at hun vil gøre sin bedste til at sikre sig at han forstår spørgsmålet ved at hun har nogle "prøve opgaver" med som ikke tæller. Jeg forklarede at selv om opgaverne ser ud til at være ret nem og dumt så var det vigtigt at han giver det svar han bedst synes passede for ellers kan hun ikke bruge den test for at hjælpe ham i skolen.

Nette72

IndlægEmne: Re: Skole-hjem-samtale - datteren   Søn maj 29, 2011 7:38 am

Jeg ved ikke så meget om, hvad testen som sådan sagde. Jeg fik blot af vide, at læreren var i tvivl om hvorvidt hun skulle sende hende videre i 1. klasse, eller om hun var bedst tjent med at gå om. Derfor tog hun en test. Efterfølgende har hun så fortalt, at vores datter har særlige forudsætninger for indlæring, men er klar til 1. klasse.

Det som egentlig er de største problemer er hendes sensitivitet, da hun åbenbart er meget følsom og har et temperament som kan give hende problemer på længere sigt. Hun har et eller andet i sig, som siger, at ALT hvad hun skal gøre det kan hun - uden hjælp. Hun VIL ikke rigtig spørge om hjælp, herhjemme kan hun dog godt gøre det, men ikke i skolen. Hun har en ide om, at hvis hun skal tegne en hund, jamen så ser den præcis ud, som den hun har i hovedet. Og så er der det med tøjet, hvis det sidder det mindste forkert, så flejner hun. Jeg har så lært, at i stedet for at gå med hende op i det røde felt, så snakker jeg blidt til hende og prøver at få hende tysset ned - og sådan gør de også i skolen. Hun kan blive ked af den mindste bagatel. Hvis en tager legetøjet fra hende, så i stedet for at bede om at få det tilbage eller gå til en voksen, så giver hun sig til at tude. Og det skal vi selvfølgelig have vendt hende af med. Jeg kan selv nikke genkendende til meget af det, for jeg har selv været sådan som barn - har lidt stadig.

Hun har en god veninde - som nu viser sig, at hun ikke leger så meget med, så hun har fundet sammen med en anden pige. Men hun er ikke meget for selv at gå ind i lege, hun venter lidt på at blive spurgt om hun vil lege. Hun udtaler selv, at hun leger med alle pigerne i klassen, men det siger læreren ikke er helt rigtig. Hun leger med nogle, men ikke alle. Og hun leger også meget på tværs af kønnene. Mange gange leger hun parallel med de andre. Hendes bedste veninde, som åbenbart nu har trukket sig lidt, har været slem til at diktere hende omkring, og været meget dominerende, så vi forespurgte - også fordi vi kunne risikere at få sønnikes lærer - om det kunne være en ide, at rykke hende ind i klassen ved siden af. Men det synes læreren er en dårlig ide, da den pigegruppe hun har nu er gode til at rumme hende, og det er læreren ikke sikker på, at en ny pigegruppe vil kunne.

Men nu skal jeg i skole med hende om lidt over en uge, så må vi se, hvad jeg får ud af det.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Skole-hjem-samtale - datteren   Today at 12:32 am

Skole-hjem-samtale - datteren
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1