Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
maja WISC sensitive børnehave penge dyslexia milepæle Kuno kyed tegner underydelse mensa gifted chips ADHD mobning raven skolestart asperger test psykolog bmsf wppsi efterskole asynkron legoland
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 466 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Let_bekymret_mor

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Hvordan bliver man testet

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
anika-henriksen

IndlægEmne: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 4:46 am

Hej,

Jeg er mor til en dreng på 7 år - som jeg har en formodning om kan høre til gruppe "børn med særlig forudsætninger." Da jeg gik listen igennem for karakter trækkende passede en hel del af dem meget godt på ham - dog var der også nogle punkter hvor de ikke passer så godt. Han ikke særlig fysisk aktiv og fungere temmelig godt socialt. Men der er ingen tvivl om at han er noget "anderledes" end de andre børn i sin klasse og at jeg skal til at gøre nogle tilpasninger.
Han er meget hurtig opfattende, men han det med at sidde i sin egen lille verden og falde helt i staver, samtidig med at han har rigtig svært ved at koncentrer sig i skolen - til trods for at han er den der klare sig bedst. Når han "vågner op" efter at være faldet i staver, "kommer han tilbage" med et smil og siger: "Hov der faldt jeg da vist i staver igen". Han kan dog holde koncentrationen meget længe, når han leget med Lego mm - men Lego er mest interesant hvis der er en brugsanvisning, som han kan følge til punkt og prikke. Han har altid været meget interreseret i de samlesæt der er beregnet til børn der er 3-4 år ældre end han er.

Han elsker f.eks at lave alle mulige eksperimenter med sit lille kemi-sæt som han har ønsket sig siden han var 5, det er egentlig først fra 11 år - når han bliver stor vil han være forsker og lave alle muligt eksperimenter; hans venner vil være piloter og politimænd.

Er der nogen af jer, der kan fortælle mig hvordan man får dette testet eller vurderet på anden vis?
Vi bor i Grønland, så det er formodentlig ikke helt let - men en test eller andet kunne evt. arrangeres ved næste ferie i Danmark.

Jeg er ikke sikker på at han "har særlig forudsætninger" men vil meget gerne have det tjekket - det er jo om at handle så tidligt som muligt, hvis det er tilfældet.

Hilsen Anika
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 4:53 am

Prøv at kontakte psykolog Ole Kyed
http://www.olekyed.dk/

han er den som bruges og har mest erfaring herhjemme, han bor på sjælland.

http://www.intelligenteboern.dk/links.html på denne side er der flere muligheder.

Man kan også teste ham med en wisc III og en raven og det må de også have i Grønland i forhold til psykologer.

Håber du kunne bruge dette ellers skriver du bare igen.

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 5:00 am

Tusinde tak for det hurtige svar - jeg vil prøve at kontakte Ole Kyed, som jeg har læst en del om. Smile
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 6:53 am

Det er i hvert fald et godt sted at starte. Smile

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 8:27 am

Smile velkom til

Du skla vide at WISC III ikke kan bruges da den er dansk Wink men Ole Kyed er et meget godt bud.
anika-henriksen

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 1:32 pm

Tak Hilde. Smile

Jeg er lidt usikker på hvad du mener med: WISC III ikke kan bruges da den er dansk

... min søns første sprog er dansk, så det er vel ikke et problem at tage testen?
Hilde

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   Man apr 18, 2011 5:52 pm

prøv læse lidt om "culture fair"

http://www.123test.com/culture-fair-intelligence-tests/

Jeg ved at selv om ens børn taler 100% dansk så er det med at

- deres forældres mangler visse dansk kundskaber (eller i hjemmet)
- eller det faktum at de bør i udlandet omringet af ikke danskere

en stor del af det som bruges via en WISC III test.

WISC III er baseret på dansk, dansk kultur, forventede færdigheder i dk udefra at barnet har en alm. skolegang og ikke en test som afspejler den IQ barnet reelt har HVIS barnet ikke har alle disse forudsætninger. Med andre ord er WISC III baseret på normene man forventer af et barn i dk omringet af dansk både ud i samfundet og i hjemmet.

Derfor skal man vælge testformer som er culture fair.

Grøft sagt på en anden måde: Så forventer man ikke at en person som aldrig har brugt en PC før pludseligt anvender den som del af en jobsamtale ...

Det er et emne som ikke er talt meget om i Dk. Men jeg stiftede bekendskab med ideen som studerende da det gik op for mig bare fordi en person aldrig har lært at læse og skrive pga. manglende skolegang så betyder det ikke at den persons IQ er så lavt som man i vestelige culturer ser ved en person der ikke "kan" lære at skrive! Jeg skulle bare se personens "potentiale" udefra det omgivelser personen befandt sig i ... (og nu antager jeg at personen ingen indlærings problemer her Wink )

Humlen er vis man så tester sådan et person som har udviklet færdigheder men mangler forventede færdigheder hvad har man så? Per definition en person med lavere IQ?

Nu er grøndland ikke langt fra det danske men alligevel så mener jeg at man ikke helt ved når man ikke helt har undersøgt dette. Måske pettiteser, måske ikke - det er svært for mig at vurdere over nettet!

Det samme gælder vist for understimulerede børn ... f. eks. et barn som ender i et specialklasse men aldrig bliver undervist? Eller f. eks et barn der pga. meget langvarigt sygdom ikke lærer alt de burde ... så kan hele denne her snak blive temmeligt pløret hvis man tager højde for "fejl kilder".
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Hvordan bliver man testet   

Hvordan bliver man testet
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1