Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
test af "almindelige børn" skolerelateret
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Sanseintegration

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Nette72

IndlægEmne: Sanseintegration   Fre maj 13, 2011 1:26 am

Nu er jeg snart ved at gå ud af mit gode skind. Evil or Very Mad Så her er lige et meget kort spørgsmål, hvis nogen kender til sanseintegration.

Hvis et barn har sanseintegrationsproblemer vil disse problemer så vise sig på alle tider af døgnet?

Jeg har en datter, som skolen vurdere har sanseintegrationsproblemer, hvilket nok er rigtig nok forstået på den måde, at hun er sart. MEGET sart - ligesom moderen.

Men i skolen siger de, at hun også har motoriske problemer, som jeg ikke helt forstår. De siger, at de ikke kan få hende til f.eks. at gå på bommen over i skolen, altså gå på line, og hun er meget utryg og skal holdes i hånden. Og da jeg ikke forstår det, så vil de have, at jeg skal komme og observere hende. Der er ikke noget jeg hellere vil, men for fanden, det er skolen som mener, at der er et problem, så må de jo arbejde med det. SFO og os herhjemme siger jo noget andet.

Herhjemme ser vi slet ikke det problem. Hun hopper ned fra gyngestativet, hun går på line i haven uden problemer, hun cykler, hun løber på løbehjul, hun danser, og igår kom hun og sagde, at hun ville hun stå på rulleskøjter. Vi oplever slet ingen utryghed herhjemme. Men hun kan tilgengæld godt være MEGET gal og let til tåre. Jeg har så fundet ud af, at vi kan få hende ned fra loftet ved at tale med hende stille og rolig, når hun er oppe og køre. Men derudover oplever vi nada på det punkt.

Vi har jo fået testet sønnike til at være velbegavet af Ole Kyed, men har ikke fået testet datteren. Men jeg synes, at jeg kan se mange flere kendetegn ved datteren end sønnike, og jeg har prøvet at forklare læreren om HBB (de kan jo godt have sanseproblemer, ik?) Men det er som om, at jeg ikke bliver hørt, og at jeg ikke vil tage min datters problemer alvorligt. Jeg vil bestemt tage dem alvorligt, men nu har vi prøvet en del med sønnike, været igennem børnepsykolog, familierådgiver, motoriske timer i skolen, skolepsykolog, har fornyligt bedt om AKT - selvom vi VED, hvad der skal til hvad sønnike angår - der er snart ikke det vi ikke har prøvet, og alligevel vil skolen ikke høre helt på os. Og nu begynder det så forfra med datteren, hvor vi prøver at drage vores erfaringer med sønnen ind, men får af vide, at vi da endelig ikke må sammenligne de to. Ih guder altså! Jeg er simpelthen så frustreret over skolen.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Fre maj 13, 2011 5:44 am

Citat :
Nogle børn har det sværere end andre. De er klodsede, usikre og tør ikke være med i de fælles lege. De har ringe selvtillid og trækker sig måske ofte tilbage i deres egen verden. De kan blive rasende eller dybt ulykkelige over noget, som andre betragter som bagateller. Tillige har nogle af dem indlæringsvanskeligheder, taleproblemer eller svært ved at sidde stille og koncentrere sig.

Nogle af disse børn får stempler som "socialt utilpassede", "kontaktsvage", "DAMP-børn", "hyperaktive" eller bare uopdragne. Men i virkeligheden er der en meget enkel forklaring på deres problemer: dårligt fungerende sanseintegration.

Man anslår, at ca. 10 % af alle børn lider af sanseintegrationsproblemer. Disse problemer kommer til udtryk på vidt forskellig vis. Nogle typiske tegn er:

overdreven følsomhed over for lys, lyd og lugte
dårlig balance, svimmelhed og højdeskræk
foretrækker ofte at være tilskuer til andres aktiviteter
reagerer kraftigt på berøring og f.eks. tøj, der strammer
søger ekstreme sansepåvirkninger eller forsøger at lukke sanseindtryk ude
er meget vilde og urolige eller modsat meget tilbageholdende og stille

Det er svært at være forældre til et sanseintegrationsbarn, og det er garanteret endnu sværere for barnet selv. Men den gode nyhed er, at der er masser af hjælp at hente. Dette website er lavet for at gøre det lidt lettere for forældre, lærere, pædagoger og andre, der har med SI-børn at gøre.

http://www.sanse-integration.dk/

Begrebet sanseintegration er vist mere politisk korrekt end højt begavede ... sjovt hvor mange ting stemmer overens med at bare være en højt begavet barn og det problemer disse børn kan have ... så er det sagt klart og tydeligt!

Hermed siger jeg ikke at der ikke er noget der hedder sanseintegration ... termen hører vi ofte bland BMSF unger.

For mig lyder det som den klasiske at du ikke bliver hørt. Jeg har ingen god løsninger andet end du skal finde PPR HVIS jeres psykolog vil høre på dig. Du må føje dem og gå og kigge med, men væben dig selv med en omgang "styre din irritation" for jeg er sikker på du hurtigt vil se det som er gjalt ... for du er hendes moar. De har fat i symptomer men kender intet til HBB som du så fint beskriver - uvidenhed har skadet mange børn. Herfra må du håbe at PPR kan hjælpe for det er din plads at høre efter og ikke "ved noget". Og hvis hun er meget anderledes end broren så skla du starte helt forfra ... problemet er jo at pigerne ikke er beskrevet og ofte misses - du har din sag for!

Godt du har SFO på din side - håber de bliver der. Andet er at du kan filme hende derhjemme og bede når du har set hende i skolen at de forklarer deres synspunkter hvorefter du kan vise filmen og bede dem igen om at forklare dem hvis det ses begge steder. Vi forældre er ikke altid ret hurtigt til at se vores børns problemer Wink andre gange ser vi for meget.

Jeg kan ikke hjælpe at tænke over dengang min datter brydt grædende sammen pga. gymnastik osv. Hun havde bare misted selv tillid ligesom min søn ikke gad bolde leg da han aldrig måtte deltage sammen med de andre så havde han ikke "redskaberne eller trainingen". Kan det være det?

Det kan også være hendes måde at klare det gruppe sceance - måske kigger de andre på?

Du skal vide du er sørme heldig at de gider sige der er noget ... husk det inden du bliver alt for frustreret. Tænk hvor mange børn skal helvede igennem uden at nogen opdager en pind.

Nette72

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Søn maj 15, 2011 11:11 am

Hej Hilde.

Nu tager jeg lige en snak med vores læge i næste uge, da en ergoterepeut måske kan hjælpe, men ellers fik jeg forleden læreren til SELV at sige "hun har særlige forudsætninger", så nu er vi da kommet så langt. Og så skal jeg iøvrigt ned og observere hende, hvordan hun er i skolen - altså min datter. Very Happy

Men ja, vi får en kamp med hende i fremtiden, vi slås allerede med hendes vilde temperament, som dog har ændret sig væsentlige på bare det sidste år. Hun har en eller anden ide om, at hvis hun bliver sat til at tegne en guitar, så kan hun da bare det første gang. Hun kan slet ikke forstå begrebet øvelse gør mester. Hun VIL bare have succes første gang, og jeg frygter en del nederlag, hvis ikke vi snart får det til at sive ind i hovedet, at hun ikke kan ALT første gang, og at det er ok at spørge om hjælp. Vi har jo ellers altid fået af vide, at vi bare skal lade hende klare alt og ikke hjælpe hende så meget, da hun ellers ikke bliver selvkørende, men det har jeg da fundet ud af, at vi er nødt til, da hun jo tror, at hun bare kan det med det samme. Damn, det er belastende nogle gange.

Og så er der den evige kamp med hendes tøj. Idag formåede jeg at få sat strømpebukser på hende. Hun har jo aldrig ville gå med kjole, men det vil hun nu, hun vil bare ikke have strømpebukser på, og det er man jo nødt til om vinteren. Men jeg vendte dem på vrangen, og så har det gået fint idag. Hun går ikke og føler sig kildet af dem eller generet på samme måde som før, men det ser mærkeligt ud. Gad vid om jeg også kommer til at skulle vende alt hendes andet tøj for at behage damen. Og det første hun gør når hun kommer hjem, er at smide alt på nær undertøj. Hun VIL bare ikke have tøj på, hvis hun kan undgå det. Damn, det er belastende nogle gange.
Hilde

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Søn maj 15, 2011 6:10 pm

:-) brugt tøj, tørretumbler og tiden om at selv dem blødeste uld til babyer KRADSER!

Jeg kender en som har oldemors blomstret dynebetræk som bruges altid og har spiderman osv. på sengen og når gæsterne kommer så får de spiderman som børn eller aldrig til låne gæster. Bølgebetræk fra føtex og andet sengetøj er du problem pga. det kradser.

Med mad er det ting som æbler f.eks rød æbler er beskrevet som at være melagtigt derfor spises de ikke.

Samme med lyd. Vidste du at strømoplader 'larmer'? Nyere biler stinker af kunstige læder ;-) osv.

Sidst rettet af Hilde Søn maj 15, 2011 9:10 pm, rettet 1 gang
Nette72

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Søn maj 15, 2011 7:58 pm

Very Happy

Ok, Hilde, jeg tror ikke lige, at jeg fik fat i din pointe. Embarassed
Hilde

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Søn maj 15, 2011 11:42 pm

Nette72 skrev:

Very Happy

Ok, Hilde, jeg tror ikke lige, at jeg fik fat i din pointe. Embarassed

hehe det var symptomer på Sanse Integrations problemer Wink og skrevet på min telefon med dennes mikroskærm ...
Hilde

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Søn maj 15, 2011 11:42 pm

Hvis du læser dette, er chancerne for, at du enten har mistanke om, at dit barn har en Sanse Integrations forstyrrelse af en eller anden form, eller at dit barn har allerede fået en diagnose der indeholder aspekter af sanse integrations problemer eller en lærer/pædagog har sagt det til dig og nu er du desperat for at få flere oplysninger.

Ved at du uddanne "dig selv" om denne komplicerede problematik er det den bedste måde for dig og din familie at lære hvordan I kan håndtere det forvirrende og frustrerende effekter af at have problemer med sanseintegration. Der er mange behandler som tager "visse" aspekter af Sanseintegration og beskriver det "delvis" igennem deres arbejdsområde. f.eks. motorisk sanse integration eller lign. Men faktisk er det en kæmpe område som kræver mange timers studier før det kan forstås helt.

Der er stadigvæk manglende dokumentation for effekten af sanseintegrationsbehandlingen, da den ikke endnu er blevet udforsket nok i Danmark. Jeg undrer mig ofte over hvorfor vi skal have "dansk" forskning, men der må være noget kulturelt i det. Mange kommuner har observeret den effekt Sanse Integration som interventionen metode har i forbindelse med behandlingen af forskellige diagnosegrupper, blandt andet ved brug af kugledyne og – pude, samt afgrænsende øvelser til patienter med manglende kropsopfattelse og indre uro. Desværre er det meget svært at få bevileget penge til Sanse Integrations behandling, hertil også svært at få det diagnosticeret.

Danske ergoterapeuter har benyttet behandlingen siden slutningen af 1970’erne. Oprindeligt blev den brugt i forbindelse med træning af børn med sansemotoriske problemer. Efterhånden er spektret af diagnosegrupper den benyttes til blevet bredere og omfatter blandt andet personer med svære hjerneskader, demens, apopleksi og psykiatriske problemer opstået på grund af forstyrrelser i udviklingen.

Teorien har haft en stor betydning for den faglige udvikling indenfor ergoterapi såvel i Danmark som i udlandet. I dag benyttes behandlingen i en kombination med blandt andet funktionstræning, kognitiv terapi og med kompenserende behandling. Indenfor det psykiatriske område er der siden 1974 taget udgangspunkt i Jean Ayres sanseintegrationsteori og udviklet en model for sanseintegrerende behandling for voksne med biologisk betinget eller psykosocialt betinget skizofreni.

Sanse Integration er et ergoterapeutisk behandlingskoncept udviklet af den amerikanske ergoterapeut Jean Ayres i 1972, der havde observeret, at der var en sammenhæng mellem børns evne til indlæring og deres evne til at bearbejde sanseindtryk fra kroppen og omgivelserne.

Behandlingskonceptet blev overvejende brugt til børn med udviklingsforstyrrelser, som en metode til at udvikle sansernes samarbejde i hjernen. I USA er det brugt igennem 40 år hvorimod vi kun har brugt det i Danmark det seneste ca. 20 år og det er først nu at alle taler om det via at børstninge og spædbørns massage er blevet populer. Det er ikke endnu muligt at få en "diagnose" for at få hjælp til dette via socialloven med mindre du er ekstrem heldig, eller med mindre du har et barn med ADHD som kan få en kugledyne. Sanse Integration er anerkendt som led i behandling af ADHD, Asperger og andre former af Autisme.
For at få en forståelse af hvad Sanse Integration er vil jeg lige skrive lidt om selve definitionen idet at en person med Sanse Integrations forstyrelse har problemer med behandlingen af ​​sanseindtryk og det omfatter et stort område. Alle de oplysninger, vi "behøver" for at fungere i denne verden kommer til os via vores sansesystemer.
De fleste af os har lært om de fem grundlæggende sanser som børn (syn, hørelse, lugt, smag, og tryk), men der er også sansesystemer, der giver os oplysninger om bevægelse, tyngdekraft, og hvor eller hvordan vores kroppe er placeret i givet nogen øjeblik. Sansesystemer giver os mulighed for at føle ting omkring os.

Sanseintegration defineres som:

Den neurologiske proces, der organiserer sansning fra krop og omgivelser. Processen muliggør at benytte kroppen hensigtsmæssigt i forhold til omgivelserne.
(Basisbog i ergoterapi aktivitet og deltagelse i hverdagslivet Borg, Tove, Ulla Runge og Jytte Tjørnov 2003)

Hvis der er et problem med leveringen af ​​en af ​​sensorisk beskeder (mærke, føle, høre, lugte, smage) til et barns hjerne kan han misforstå budskabet, og kan dermed reagere på at sanseoplevelsen er opfanget i en uventet situation eller helt uhensigtsmæssig måde. Hertil kan barnet reagere ved at enten søge måder at undgå disse sensoriske oplevelser på alle omkostninger, eller barnet kan udfører en særlig sanseoplevelse i en tvangspræget grad.

Hvis et barns sansesystemer "alle" fungerer korrekt, er han i stand til at behandle alle de sensoriske stimuli han møder og reagere på en passende måde: For eksempel hvis moren bruger en let parfume kan barnet reagere ved at sige, det lugter dejligt eller måske at han ikke kan lide det. For et barn med en sensorisk forstyrrelse, er der hvad der svarer til at være en neurologisk "kortslutning", så er barnets opfattelse af en given sensorisk stimulus helt ude af proportioner. For dette barn, er morens behagelig og subtil antydning af duft så overvældende at barnet får kvalme, angst, raserianfald, eller endda hysteri.
Sanse Integrations Forstyrrelser påvirker ikke blot et barns lugtesans dvs. et barn med Sanse Integrations problemer kan opleve vanskeligheder i en eller flere af de sensoriske områder. Ofte oplever barnet en større følsomhed i et område end i de andre områder som jeg nævt tidligere. Primære sanseområder er ligevægtssans eller balancesans, muskel-ledsansen, føle- og berøringsssans. Sekundære sanse områder er syn, hørelse, lugt og smag. Sammen giver os en fornemmelse af bevægelse, tyngdekraft, kropsbevidshed, kroppens placering, selv opfattelse, følelser, berøring og tryk osv. De primære sanser er de vigtigste indenfor sanseintegrationen. Under behandling med sanseintegrerende terapi vil de sekundære sanser inddrages i forhold til aktiviteterne.

Symptomerne på Sanse Integrations Forstyrelser varierer i intensitet og type, afhængig af hvilke særlige sensoriske system er ved at blive påvirket. Børn kan være meget følsomme over for lyde, lugte, eller tryk. På den anden side kan de være meget "under-reaktivt" til det samme stimuli og dermed søger de efter mere intense oplevelser. De kan klatrer vildt, eller løbe ind i ting for at forsøge at tilfredsstille deres trang for sanseindtryk. Nogle børn "skifter" mellem de to yderpunkter.
Det er derfor vigtigt at forstå at det ikke kun handler om et barn som bliver hyper-følsomme overfor tøj, lugte og lyde, eller et vildt barn som signaler eksistensen af ​​et problem. Der er også nogle generelle symptomer som forældre, lærere, støttepersoner kan observere. Det er disse symptomer der ofte fører en forælder eller fagperson til at bede om en henvisning til en ergoterapeut som arbejder med dette område f.eks:

- Voldelige, uforklarlige raserianfald. Det er svært for børn, især yngre børn, at sætte ord på hvad, der er som genere dem. Der efterlader forældrene forvirret over hvad årsagen var til at barnet er at have en raserianfald.
- At barnet nemt og hurtigt bliver frustreret over at forsøge at fuldføre rutinemæssige opgaver.
- Fine eller grov motoriske problemer. Såsom at barnet er i stand til at klæde sig på en passende alder, eller er ude af stand til at køre, hop, eller springe uden at støde ind i ting.
- Vanskeligheder med at fuldføre puslespil eller matchende genstande, eller at miste sin plads, mens barnet læser.
- Være let distraheret eller har en meget kort koncentrationsevne.

Dette er en meget afkortet liste af "mulige symptomer", der kan ligger til grund for at en forælder eller lærer søger hjælp. Der er andre mulige symptomer som kan findes i boger om emnet. Nogle er opført i slutningen af ​​denne artikel.

Diagnosticering af en Sanse Integrations Forstyrelse sker kun via en dygtig professionel person, oftest en licenseret ergoterapeut med en baggrund i føleforstyrrelser. Jeg er desværre svar skyldig om hvor og hvordan det kan lade sig gøre i Danmark. Jeg vil bare pointere at enhver evaluering af et barn bør omfatte en udviklingsmæssig, medicinske, skolemæsige og psykologiske (hvis relevant) historie med forældre, lærere og andre fagfolk, der arbejder med dit barn. Hertil suppleret med formelle iagttagelser og evalueringer af barnet både "lejlighedsvis" og i flere sammenhænge dvs. i hjemmet, skolen og evt. på terapistedet. Hertil skal det suppleres med standardiserede test. Når en forældre formoder at deres barn har sanse integrations problemer bør der sættes en tæm ind omkring barnet.

Sanseforstyrrelser kan være svært at diagnosticere, fordi mange af symptomerne på Sanse Integrations Forstyrelser findes hos børn med andre lidelser f.eks Aspergers, Autisme, ADD / ADHD og sommetider optræder den sensoriske forstyrrelser sammen med disse lidelser. For at gøre det endnu mere kompliceret ses nogle af symptomer også i sensitive børn eller i børn med særlig forudsætninger dvs. børn som betegnes som højt begavet!
Så derfor er det ekstrem vigtigt at "hvis" forældrene eller fagpersoner mistænker et barn med særlig forudsætnigner i at have en anden diagnose eller Sanse Integrations problematik udover at bare være højt begavet og eller have en anden diagnose, at forældrene omgående får assistance via en profesionel person der arbejder med højt begavede børn f. eks Ole Kyed i samarbejde med en ergoterapeut som har en forståelse for et højt begavet barn, hertil andet relevant fagperson.

Fordi Sanse Integrations Forstyrelser deler så symptomer med flere andre lidelser, er det vigtigt for forældre, socialrådgivere og børnelæger til at udelukke eller tage højde for andre mulige årsager til barnets symptomer. Her gælder det i den grad om at socialrådgiveren der involveres også er i stand til at skjelne mellem omsorgsvigt og om barnet har Sanse Integrations problemer. Det er også social rådgiveren som bør kunne skjelne mellem eller andre relevante ting som som kan give adfærdsproblemer. Lægen bør se om der er mulige "fysiologiske" årsager. Børnelægen vil ønske at kontrollere flere områder først, herunder, men ikke begrænset til:

- Allergi: Hvad du tænker på som dit barns "tic" af hele tiden pillede ved hans næse, kan være en reaktion på en sæsonbestemt allergi, en sart kløende hud kan være melke allergiens eksem, at barnet er allergisk overfor hunden.

- Søvnapnø relateret til tonsil / adenoid udvidelsen eller et skævt næsevæg: Søvnforstyrrelser kan medføre en række problemer, som vi alle kender, men alvorligt forstørrede mandler eller polypper kan medføre et barn til at reagere på forskellige fødevarer på en måde, der efterligner et problem med mad teksturer, når det er virkelig et problem med ikke at kunne trække vejret gennem næsen.

- Nuværende medicin: Nogle allergi medicin skriver ikke at hyperaktivitet kan være en bivirkning, men anekdotiske tyder der kan være et link. Spørg din børnelæge om at gøre et forsøg ophør at se, hvordan dit barn reagerer: Det kan være, at dit barn bare har brug for en anden medicin eller dosering.

Sanse Integrations Forstyrelser behandles typisk gennem ergoterapi. Afhængigt af sværhedsgraden af ​​dit barns tilstand, kan det være lige så lidt som én time af formel behandling en uge, med en halv times terapeutiske aktiviteter derhjemme, der udføres af forældrene hver dag, eller det kan være en mere intensiv ordning. Generelt vil terapeuten fokusere både på aktiviteter, som vil fremme en bedre sensorisk integration for barnet, samt om at hjælpe barnet til at udvikle passende adfærdsmæssige reaktioner på sanseindtryk.

Sanse Integration kaldes det, fordi når sanserne meget specifikt stimuleres i samarbejde, på en måde hvor hjernen hjælpes til at kunne koncentrere sig, og stimuli sorteres. De "sultne" sanser skal stimuleres, og de over reagerende sanser skal hæmmes. Det gælder om at kunne give "kontrolleret input" og "analysere reaktionen". Stimuli skal hele tiden kunne justeres, gradueres og korrigeres, og formålet er at hjælpe hjernen til sortering af stimuli, således at den ændrende respons meningsfuldt. Man kan man sige, at terapeuten udarbejder en sensorisk diæt, som er tilpasset barnets behov. Sanseintegration kan udføres af ergo og fysioterapeuter, der har specialuddannelse.

Afhængig af et barns særlige behov, kan terapeutiske aktiviteter omfatte anvendelse af en terapi bold, gynger, brug af et vægtet vest, rytmiske spring, blød børste behandling, "dyb tissue" massage, øjen øvelser og auditive behandling med hovedtelefoner. Terapi for Sanse Integration Forstyresler varer normalt overalt fra seks måneder til to år, afhængig af sværhedsgraden af ​​barnets tilstand.

Der er mange ting, du kan gøre for at hjælpe dit barn:

- Først og vigtigst af alt, være barnets advokat. Der er ekspert læger, ekspert terapeuter, ekspert lærere, ekspert alt, hvis du ønsker at lede hårdt nok efter dem, men der er kun en eller to eksperter på dit barn - det er jer, barnets forældre! Være persistente, være metodisk, giv ikke op på din mission for at forsøge at finde svaret på dit barns problem.

- Uddan dig selv. Jeg har bare samlet nogle af de oplysninger jeg fandt men jeg ved som med alt udvikler områder sig dagligt derfor har jeg i slutning af denne artikkel givet en kort forslag af bøger om dit barns lidelse. Brug dem selv, og dele dem med dit barns lærere, andre pårørende, og med jeres børnelæge både for at hjælpe med at få en korrekt diagnose, samt at hjælpe dem skabe et gunstigt miljø for dit barn. Problemet er bare at du ofte vil bliver mødt med et venligt smil, men det er sjælden at andre læser det du aflevere.

- Giv dit barn faste rammer om dine forventninger vedr. opførsel. Nu at du kender grunden til at han opfører sig som han gøre er det op til dig at oprette en konsekvent og fast retningslinje for han kan stadig opfylde sine sensoriske behov, og stadig opfører sig på en hensigtsmæssig måde. Du vil ikke gøre dit barn nogen tjeneste ved at lade denne lidelse kontrollere hans liv eller ved at lade ham gøre denne lidelse til en undskyldning for dårlig opførsel. Du har brug for at hjælpe ham at få kontrol over sine reaktioner på det sanse indtryk han får i det daglige.

- Vær kærlig og støttende med dit barn. Forestil dig hvordan det må være som at føle som om hele verden omkring dig var konstant angriber dig! Disse børn reagere ofte som de gør ud af frygt og angst, ud af et tab af kontrol. Lad dem vide, at du er der for at støtte dem igennem det hele.

- Giv tid og plads til terapi derhjemme som jeres terapeut anbefaler, fordi dit barn har brug for dem. Gøre tid til at gøre dem. Husk at ofte har I også bare brug for familietid så det er tilladt at sige nej til moster Odas 90 års fødselsdag - for barnets skyldt!

- Forstå at sanseintegrationsbehandlingen ikke kan stå alene, men bør være en del af en overordnet behandlingsplan, der skal hjælpe patienten til at genvinde deres kompetencer. F. eks. at barnet som er højt begavet får undervisningsdifferentiering samtidig med at omgivelserne ændres og der stilles krav til barnets adfærd.

- Sansestimulation der anvendes igennem sanse integration har til hensigt at vække sanserne, men uden at provokere angst mm. De personer der ofte er tæt på barnet i mange timer, er meget centrale nøglepersoner. De bør samarbejde og informeres om vigtigheden af at undgå sensorisk deprivation, så sanserne skal stimuleres som en slags foder til hjernestammen. F. eks. høresansen reagere i uger før vi ser andet respons så husk at stille musik er godt men at det også er vigtigt at der er perioder med total hvile og husk især at en walkman, der er tændt konstant, kan sammenlignes med psykisk tortur. Lugtesansen stimuleres ved at bruge velkendte dufte, og helst i en meningsfuld sammenhæng ... det kan være tortur at have røgelsespinde tændt over det hele.

- Vær opmærksom på at undgå overstimulering. Rutiner som samme tid, sted og metode er medvirkende til at få mere orden i kaos. Undgå for mange distraherende faktorer. Ved vredesreaktioner, så skift til et andet stimuli. Afbryd i tide da der med vrede er et faldt koncentrationsevnen nede på få sekunder, så argumentation er nytteløs, da hukommelsen ofte er dårlig.

Hver gang at man behandler det centrale nervesystem, taler vi om en meget kompleks, og komplicerede stykke maskinariet, og børn med Sanse Integrations Forstyrelser har bare en "glitch" i den færdige maskine.

Forståelse af det skridt du tager til at hjælpe dig, dit barn, og dem omkring ham, til at forstå det og lære at leve med det hver dag, kan hjælpe dig og din familie til at gøre mere mening ud af dette komplekse sygdom, og hjælpe ham til at reagere på verden omkring ham på en bedre måde.

Kilder:

"An Introduction to Sensory Integration", by Nan Arkwright, MOT, OTR;

"Sensory Integrative Dysfunction in Young Children", by Linda C. Stephens, MS, OTR/L, FAOTA.

"Sanseintegration hos børn" Ayres. Jean A. (2002) Copenhagen: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S

"Basisbog i ergoterapi aktivitet og deltagelse i hverdagslivet "Borg, Tove, Ulla Runge og Jytte Tjørnov (2003) København: Munksgaard Danmark

"Sanseintegration" McCallion, Shaun (2005)

"Psykiatrisk ergoterapi – teori, metode." Creek;Jennifer (2005)

WHO ICD-10, Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser.
Nette72

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Man maj 16, 2011 12:37 am

Hilde skrev:

Sanseforstyrrelser kan være svært at diagnosticere, fordi mange af symptomerne på Sanse Integrations Forstyrelser findes hos børn med andre lidelser f.eks Aspergers, Autisme, ADD / ADHD og sommetider optræder den sensoriske forstyrrelser sammen med disse lidelser. For at gøre det endnu mere kompliceret ses nogle af symptomer også i sensitive børn eller i børn med særlig forudsætninger dvs. børn som betegnes som højt begavet!
Så derfor er det ekstrem vigtigt at "hvis" forældrene eller fagpersoner mistænker et barn med særlig forudsætnigner i at have en anden diagnose eller Sanse Integrations problematik udover at bare være højt begavet og eller have en anden diagnose, at forældrene omgående får assistance via en profesionel person der arbejder med højt begavede børn f. eks Ole Kyed i samarbejde med en ergoterapeut som har en forståelse for et højt begavet barn, hertil andet relevant fagperson.

Lige præcis dette udsagn fortæller mig, at vi i den grad får problemer fremover. affraid

Sønnike er testet velbegavet af Ole Kyed, og vi har haft rigtig svært ved at få læreren til at forstå dette. Sanseintegrationsproblemer synes jeg ikke, at vi kan se i ham andet end, at han halter på idræt, hvor han f.eks. ikke kan gribe en bold. Han er bange for smerten af at blive ramt af en bold.

Datteren er jeg derimod ikke i tvivl om er sensitiv. Og hun har nok nogle sanseintegrationsproblemer. Læreren har lavet en læsescreening på hende, som viser, at hun har særlige forudsætninger for indlæring, så hun er vel på sin vis ligesom storebror. Men hun har i den grad også problemer med sine sanser, herunder tøjet, som er det største. I skolen siger de, at hun har nogle balanceproblemer, som vi ikke kan forstå, for hun går fint på line i haven, og hopper fint ned fra ting, eller klatrer op, så det forstår vi ikke helt.

Men jeg kan godt se, at det bliver endnu en kamp vi skal kæmpe - især hvis læreren til næste år bliver den lærer vi har til sønnike. affraid (der skal ske skolestruktursændringer her i byen, så skolerne bliver slået sammen med en ledelse, og vi har endnu ikke fået af vide, hvordan lærersammensætningen bliver)
Nette72

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Man maj 16, 2011 1:12 am

Er sanseintegrationsproblemer og særlig sensitiv egentlig to forskellige ting?

Jeg sidder nemlig lige og læser lidt på nettet, og jeg er egentlig blevet i tvivl om Kristine overhovedet har sanseintegrationsproblemer. Selvfølgelig er der vores største problem med tøjet, men når jeg læser om kendetegn for det andet, så synes jeg ikke, at der er meget som falder mig i øjnene. Læreren kører en del på, at hun kan have sanseintegrationsproblemer, for det har sundhedsplejersken forklaret hende om. Men måske Kristine "blot" er særlig sensitiv samt har særlige forudsætninger for indlæring. Det ville ihvertfald give os en god forklaring på hjemfronten. Very Happy
Hilde

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Man maj 16, 2011 6:38 am

Nette72 skrev:

Er sanseintegrationsproblemer og særlig sensitiv egentlig to forskellige ting?

Jeg sidder nemlig lige og læser lidt på nettet, og jeg er egentlig blevet i tvivl om Kristine overhovedet har sanseintegrationsproblemer. Selvfølgelig er der vores største problem med tøjet, men når jeg læser om kendetegn for det andet, så synes jeg ikke, at der er meget som falder mig i øjnene. Læreren kører en del på, at hun kan have sanseintegrationsproblemer, for det har sundhedsplejersken forklaret hende om. Men måske Kristine "blot" er særlig sensitiv samt har særlige forudsætninger for indlæring. Det ville ihvertfald give os en god forklaring på hjemfronten. Very Happy

Så tror jeg du skal tage en snak med sundhedsplejersken for at se hvad hun endeligt mener Smile
Thine

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Tors jun 23, 2011 5:58 pm

Jeg blander mig lige.

Jeg har et sanseintegrations-barn.

Problemerne viser sig IKKE, (hos os, eller hos de forældre vi er i dialog med, som er i samme båd) 24 timer i døgnet.
Det opstår ved stress, press og kedsomhed.

Trunten kan godt, når vi er hjemme, hoppe, danse, springe, løbe og synge højt..... FORDI hun er i trygge rammer. Hun ved præcist, hvem vi er, hvad vi mener og hvordan vi reagerer.
Vi presser hende aldrig til noget hun ikke selv har lyst til.
Når hun er ude, blandt mange mennesker, falder klappen ned. Hun bliver usikker, utryg og vil ikke rigtigt. Fordi at presset udefra er for stort. Så har hun det bedst med, bare at observere, kigge på, og hvis hun blander sig i leg, er det gerne meget forsigtigt, og med én ad gangen.
Uvante lyde, mange lyde, mange stemmer på én gang. Det kan hun slet ikke kapere, når hun skal koncentrer sig.

Sådan oplever vi, når sanseproblerme melder sig. Nogle dage er det meget, andre dage mærker vi næsten intet.
Men vi har også lært, på den hårde måde, hvor meget ro og fred betyder, det at vise hensyn, og gøre tingene på en måde, sådan at hun føler sig tryg.
Derefter har vi indrettet vores liv og vores hverdag.

Jeg fik bare lige lyst til at fortælle, hvordan vi oplever det.

KH
Thine

Sidst rettet af Thine Tors jun 23, 2011 7:19 pm, rettet 1 gang (Reason for editing : Stavefejl)
Hilde

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Tors jun 23, 2011 6:37 pm

Sådan kender ejg det også Thine. Smile
Nette72

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   Tors jun 23, 2011 7:23 pm

Ikke fordi det skal være navlepilleri, men vi har været hos lægen med vores datter, fordi de i skolen mente, at hun havde nogle sanseintegrationsproblemer, og han fandt at hun fungere helt efter bogen.

Men det lyder til, at SI og sensitive børn læner sig meget op af hinanden, og jeg fik iøvrigt den forklaring fra Lars Lolk, at sanseintegrationsproblemer stopper ved skolealderen for så at gå over i sensitivitet.

Jeg kan iøvrigt nikkegenkendende til det du skriver, Thine. I gamle dage gik de under begrebet at være genert. Min datter kan også sagtens alting hjemme, men når hun står i en utryg situation, så kan hun intet af det samme. De siger også i skolen, at de har haft problemer med, at hun ikke har følt sig tryg, men det er hun så blevet bedre til.

Min egen personlige mening om mine børn er, at de begge er sensitive - den yngste mere end den ældste - og derudover velbegavet, ældste er ihvertfald testet.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Sanseintegration   

Sanseintegration
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1