Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
ADHD underydelse WISC wppsi dyslexia børnehave mobning sensitive efterskole penge mensa skolestart Kuno kyed chips bmsf asynkron tegner milepæle asperger gifted psykolog test maja legoland raven
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 3½ år.. hjælp :-)

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
elmic




IndlægEmne: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 5:42 am

Hej - jeg er ny her, og skal lige finde ud af om jeg overhovdet bør befinde mig her.

Grundlæggende ved jeg slet ikke om min dreng på 3½ er mere intelligent end gns. - og hvis han er, ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre, så hjælp fra Jer udbedes :-)

Min dreng er som sagt lige blevet 3½. Han spørger meget til hvad bladene på jorden er kommet af. Når jeg så svarer fra træet der, så spørger han til hvorfor bladende er faldet af, (dette var i efteråret hvor han ikke var blevet 3 endnu), hvad der sker med dem når de falder af, hvad der sker når regneormen spiser bladet, hvordan spiser den bladet mor? og hvad sker der indeni den, når den spiser bladet?

Han tæller de ting han ser i fjernsynet.. "se mor, en to tre piger, og en to tre fire drenge - der er syv børn i fjernsynet". Han tager ofte et blad eller et brev og lader som om han læser hvad der står - i mine øjne ser det ud som om han ville ønske han kunne læse, men jeg har aldrig begivet mig ud i at lære ham det - jeg aner ikke hvordan jeg skal gøre?!

Han er ofte en rod og kan kravle på væggene. Da han var 2½ mente jeg at han var mere end klar til at komme i børnehave.. Han havde kedet sig længe i vuggestuen, og var altid oppe i børnehaven - han går i en integreret børnehave. Men vuggestuen mente ikke at han var social nok, da han helst ville lege alene. Jeg mente helt klart, at det var fordi han ikke fandt de jævnaldrene børn spændende. Så det blev hurtigt til at den ældste dreng i børnehaven dagligt kom ned i vuggestuen for at lege med min dreng. Han tog så sine legekammarater med, så min dreng legede med 5- 5½ årige drenge, da han selv kun var 2½.

Da han var 6-7 måneder kravlede han, og da han var 10 mdr gik han. Til sin 1 års fødselsdag spænede han rundt og har altid været utrolig dygtig motorisk. Til sin 1½ års undersøgelse spillede han fodbold med sundhedsplejersken, gik baglæns og sidelæns og talte til 30. Det har jeg prøvet at dulme lidt dog, da jeg følte at folk kiggede skævt til mig, som om jeg pæcede mit barn frem, og det har aldrig været mit ønske for ham.

Som 3 årig kunne han et hav af rim og remser og synger meget gerne. Han snakkede som 1-1½ årig og talte rigtig rigtg flot, til trods for han har fået lagt dræn 6 gange. I vuggestuen som 2 årig gav de ham en bog med diverse billeder af grøntsager, legmesdele, tøj, dagligting osv, og han nævnte alle tingene for dem i hele bogen uden tøven, og de var ved at falde bagover. Det er ikke en bog jeg nogensinde har åbnet med ham. Han kan i en alder af 3½ opskriften på glasur og kødsauce osv, og han ELSKER at være med i køkkenet. Han spørger ofte til hvad der står på ting, og vil hellere se Jamie Oliver i fjernsynet end han vil se tegnefilm.

Som 3 årig har han fået at vide at den arm er højre arm og den arm er venstre, og jeg tror måske han siden den dag har sagt det forkert en eller to gange, men det har bare siddet fast. Han spørger nogle gange "mor var det din højre fod du slog dig på eller den venstre" - hvis jeg så svarer den højre så siger han "ok så er det denne her" og går hen og klapper mig på mit højre ben.

Han er svær at styre og fuld af energi. Han finder på ting, og jeg må fra tid til anden krybe til korset verbalt, da han næsten kan sætte mig på plads. Han har et fuldt ordforråd og ved hvad han vil. Som 2½ årig, cyklede han på løbecykel og cykler dagligt 1,7 km hver vej til sin vuggestue.

I en alder af 2½ løb han hjem fra en indkøbstur, fordi han ikke gad sidde bag på min cykel. Jeg målte ruten og den var 3 km. Han løb hele vejen uden stop, og var ikke synderlig træt da vi kom hjem.

Han keder sig ofte i børnehaven tror jeg, og vil ikke afsted. han siger "mor jeg vil hellere i skole". Jeg tænker han ikke ved hvad han taler om; men nu har han sagt det i ½ år og det er mærkeligt han synes det er så kedeligt at være i børnehaven. han har ellers gode legekammerater, men jeg tror der sker for lidt.

For nogle måneder siden til fastelavn skulle de male tønder. Min dreng var den eneste der kunne blande farverne og som kunne fortælle, at hvis man blandede den med den så fik man en anden farve.

hvis mit barn er mere intelligent end gns, hvordan griber jeg det så an nu? Skal jeg lære ham bogstaverne og tallene? Og hvordan?

Tak - kh Elisabet
Tilbage til toppen Go down
Neko




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 5:53 am

Han lyder som en dejlig dreng Very Happy jeg kan så ikke sige, om han er mere intelligent end gennemsnittet, for jeg ved ikke meget om småbørn, men jeg kan da se, hvorfor du spørger herinde ^^ Til gengæld er der med garanti andre herinde, der kan give et nærmere hint Smile

Men hvis drengen har lyst til at lære at læse, så var det da en mulighed Smile Børn starter med at genkende ordenes udseende (generelt), før de lærer lyde o.l. Så hvis man sætter sig og læser højt langsomt, så de følger med på linjen, kan de med tiden lære at genkende ordene. Ellers får mange børn en nysgerrighed omkring bogstaver og deres lyde. Først begyndelsesbogstaver (som de ofte kobler til navne. M siger mmm ligesom i mor), og derefter er det gerne det sidste bogstav, de begynder at lægge mærke til.

Skrivning skal dog være en leg i den alder, så hvis de skriver, skal man ikke rette på dem, og man skal blot svare, hvis de spørger, hvordan man staver et ord (eller man kan spørge, om man skal prøve at stave det sammen, hvis de har lidt styr på lydene).
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 7:03 am

velkommen til forum.

du skriver at du ikke ved det er dette forum du hører til . Det kan heller ikke vides med sikkerhed, men din søn er meget fremmelig.
Jeg kan lige se min søn endnu engang. Fuld af energi, ser alt, hører alt og bruger det i større sammenhænge.
De første tests der findes kan foretages fra de er 3 år, men jeg synes ikke det er nødvendig, for din søn skal bare have udfordringer og det er jo det du giver ham. Han skal holdes i gang med det han kan lide og lidt nyt fra din side.

Hvis han har lyst til at læse så lad ham og lad være med at tænke på hvad de andre tror du gør.(pacer) for det ved vi herinde godt du ikke gør.
Min søn var 2 da han kunne alfabetet og begyndte at stave og ja vi svarede når han spurgte. han spillede fisk, lave puslespil dog ikke alderssvarende men dem som passede til ham. Det er i gang med fantasien, da i jo kender ham bedst og måske også hans interesser.

til Neko.
Det er rigtig at normalt må man ikke rette, det er dog svært når man sidder med nogle børn der er perfektioniser, der bliver skide sure over man ikke har rettet dem og de opdager det. Så ret det hvis du har med en lille perfektionist. Først ros for at prøve men ret bagefter.
Jeg synes man hurtigt kan mærke hvad man skal.
Det ser også sådan ud med nogle af børnene, de øver inde i hovedet og først viser hvad de kan bagefter.

Ang. det sociale er det jo rigtig godt han har nogle venner i børnehaven, men det kan jo blive et problem de større børn skal i skole. Det er vigtig at i selv finder nogle kontakter som passer til ham, nogle han kan lege med i fritiden så.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan personalet takler jeres dreng i børnehaven.
Det er så vigtig han bliver forstået og får nye udfordringer i børnehaven, for eller kan det gå meget dårligt for ham.
Skriv lidt mere.


Spørg endelig alt det du vil og intet er forkert at spørge om, hellere en gang for meget end for lidt.
hvis du ikke vil spørge her i det åbne er du velkommen til at skrive en besked istedet for.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Neko




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 7:07 am

Admin skrev:

til Neko.
Det er rigtig at normalt må man ikke rette, det er dog svært når man sidder med nogle børn der er perfektioniser, der bliver skide sure over man ikke har rettet dem og de opdager det. Så ret det hvis du har med en lille perfektionist. Først ros for at prøve men ret bagefter.

Det er vist ret forskelligt fra perfektionist til perfektionist ^^ Min fætter og jeg kan ikke lide at blive rettet - vi vil hellere selv finde fejlen, fordi vi føler os forkerte, dårlige og dumme, hvis folk retter på os. Det er jo så nok noget, der er kommet med tiden, så med små børn kan man nok nå at præge dem til at tackle den slags en del bedre Smile
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 7:18 am

Hvad med da i var helt små. ved du noget om det.
Jeg har en stor datter der i 1. klasse græd når hun havde fejl. Min søn er det stort set lige sådan. Men ja det er noget med at mærke hvor barnet er.
Det er jo det som er så svært, for uddannelser udlærer jer til at skulle generalisere og så skal i lære resten selv eller ved kursus.
Det er bare så vigtig en periode i barnet tilværelse og det har et stort behov for at blive forstået.

Men dejligt du vil lære og du selv har erfaringerne fra dig selv. cheers

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Neko




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 7:43 am

Jeg kan ikke huske, hvordan det var, da jeg var helt lille, men jeg brød mig i hvert fald ikke om at få påpeget fejl i de små klasser. Før skolealderen kan jeg ikke huske O.o Jeg husker heller ikke lige nogen episoder med min fætter fra før skolealderen. Han havde at tabe i spil til gengæld - det kan jeg huske XD ekstrem dårlig taber Smile Det er heldigvis blevet bedre, men han er stadig ikke god til det.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 8:09 am

hvis din fætter gør som mine, sørger han få at stoppe med at spille når han kan se han taber. Min ældste på 8 kunne finde på at skubbe til tingene så man ikke kunne huske hvor f.eks. ludobrikkerne stod. han er så strid. dog vil jeg sige det er blevet meget bedre efter han har været til taiwhondo og nu karate, det har gjort han har lært at styre sig. han har været meget agressiv.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
elmic




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 9:01 am

Tusinde tak for Jeres svar :-)

Problemet pt i børnehaven er, at de store drenge nu er i SFO, så han keder sig. Når han keder sig for meget og har så meget energi bliver han hurtig en ballademager eller en der går forrest når der skal findes på noget, og bliver meget udadfarende når han bliver irettesat. Han er en over-sensibel dreng, som er ekstremt følsom.
Men jeg synes i bund og grund personalet gør det ok - de er gode til at tackle hans følsomhed og irettesætte ham så han ikke bliver dybt ulykkelig eller udadfarende. De kender ham og ser meget på hans følsomhed. Men hvad angår stimuli, tror jeg ikke de er enige - og hvis de var, har de ikke ressourcerne til det...

Jeg vil prøvet at finde ud af om han måske er klar til at lære lidt at læse.. Jeg vil se om jeg kan læse lidt mere om hvordan jeg skal gribe det an - hvordan har I gjort? Skrevet alfabetet og så "terpet" det?? sunget alfabet-sangen?? jeg har læst lidt om, man kan skrive "og", "at", "til", "en", osv på nogle kort og lade barnet finde det i en bog... Jeg ved ikke om det er en måde at gribe det an på? jeg er meget lidt pædagogisk og kan ikke selv huske hvordan jeg har lært tingene, så derfor er gode råd mere end velkomne :-)
KH Elisabet
Tilbage til toppen Go down
Neko




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 5:07 pm

Jeg har læst noget om at sætte labels på ting, hvor der står, hvad det er, og så skulle de fleste børn selv blive nysgerrige og spørge, hvad der står, og så lærer de at genkende ordet.

Ellers er der masser af litteratur om børns læseudvikling. Jørgen Frost og Carsten Elbro har skrevet en del bl.a. men jeg synes ikke, at de er verdens bedste til at forklare tingene. Jeg har måske bare været fokuseret på skolealderen, så jeg ikke har bemærket andet.
(jeg læser til dansklærer for indskolingen, og der forventer man åbenbart at børnene næsten kan alfabetet)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 6:19 pm

hej Elisabeth

Det ville måske være en mulighed hvis du har en computer at give ham nogle Magnus og myggen, pixeline spil der findes så mange forskellige emner med pixeline.

Jeg havde lavet vores køleskab om til en tavle med tavlelak og der skrev de så på den. Men man kan købe tavler og magnetbogstaver.

hvad med tal, har han interesse i dem. Der er masser at opgaver du kan printe ud på nettet. du kan købe opgavebøger i boghandel og brugser. Der er så mange forskellige.

Flunkerne er også god da der både er historie og noget man skal finde.
Han kan jo også male pokemon tegninger fra nettet http://www.papirclipzen.dk/bornlap/bfp/pokemon/page_01.htm

Det kræver tid og tålmodighed, men det vil være fint hvis det er noget han selv kan gå i gang med.

Ved du hvad en Nintendo er, for den ville også være meget god til at udfordre ham, der kan sættes spil på.

Det som er vigtig i forhold til børnehaven (min egen personlige mening) er at han skal have noget han kan give sig til, som måske kun er hans kasse, Det kan være ting hjemmefra, men noget som interesserer ham, for det er synd for ham at han skal være den som laver balladen bare fordi han keder sig.
Har du mulighed for at hjælpe børnehaven med det.???



_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Tirs maj 24, 2011 10:15 pm

Nu har jeg kun læst den første indlæg da jeg ikke rigtigt har tid til resten. Men hvor var det som om at læse om min søn og datter ...

Jeg får indtryk af at din dreng gerne vil vise hvad han kan og det kan hurtigt være et symptom på at han allerede nu er igang med at opdage han kan noget andre ikke kan. Men han ved ikke hvordan han skal sætte ord på det ... f.eks. når han kan tælle til 30, men tæller nu som man lærer i børnehaven via tv'et - det er noget jeg set i bagspejlet og pga. vores livshistori vil fortolke som at han er igang med at "regne ud" hvad sker der lige her. Han tænker måske "Hvorfor er det ros når jeg tæller til 7 men hvorfor får jeg ikke ofte udfordring til at tælle til 30?" Hvorfor dit og hvorfor dat? Men uden at tænke tanken bare ved at eksperimentere med andres reaktioner overfor ham. Han er godt igang med at se her er noget "mærkeligt".

Lidt baggrund til dig så du kan se hvor dit barn er ift. gennemsnits børn: Mange børn skal først sætte begreb på tallene fra 1 til 10 når de kommer i børnehave klasse. Det er ubegribeligt når man selv har et barn som er "talklog". Problemet med vores "tal unger" er at de opgiver og skjuler deres anderledeshed ret hurtigt - nogle tidligere end andre. Jeg har kendskab til 2 årige børn der aldrig snakker i vuggestuen med som taler flydende derhjemme og spiser ovenikøbet med kniv og gaffel. Det samme barn siger intet i vuggestuen og spiser med fingerne ... Det kan går så gjalt at de skjuler deres talenter over hele linien - med virkeligt stor og ekstreme konsekvenser med mindre de møder voksne og børn som kan "hjælpe". Nogle gange skal der ikke mere end et par ord til ... fra den rette person på det rette tidspunkt.

At være 1½ år gammel og så spille fodbold på niveau med en på 4 år, hvis man kigger på hvornår børn almindigvis scorer mål, er nu slet ikke smart hvis man er den eneste der kan disse ting i ens omgivelser. Faktisk kan det være ekstremt ensomt for det barn - en ensomhed som ikek tales om da den ikke forstås af alle.

Min dreng spillede fodbold, tog selv stovler RIGTIGT på også flyverdragten da han var 14 måender gammel - jeg troede ALLE børn kun sådan noget! I dag ved jeg da det ikke er tilfældet og har lært det ved at observere andre børn i grupper, hertil læse bøger om bærns milepæle osv. Jeg opdagede det ikke før mange år efter.

Senere i børnehaven gad min dreng ikke deltage i gruppe gymnastik .... uhm, du kan tro der var en masse snak om hvordan han nægtede, spillede smart, stak af ... jeg fandt frem til de legede "bro bro brille" som var rigeligt udfordrende til det fleste men til et barn med 100% styr på kroppen, der cycklet da han var 3½ uden støttehjul var det ikke nok og slet ikke en god måde at være social sammen med andre på. Dette skal ses at hele hans hverdag på det tidspunkt var "understimuleret" set fra hans behov. Dagen var sørme fint ift. det en børnehave skulle tilbyde ... DILEMMA. Ingen så det ... det var et meget svært emne.

I dag er han 9 år gammel og pga. han ikke har spillet fodbold i nogle år, da han var den bedste for tidligt kan han ikke spille det i dag og er en stor post han skal indhente. Du kan tro han nægtede spillet da han ikke "gad" tone spillet ned i sin tid, han vil hurtigt videre, senere forbindt han spillet med skæld ud ... det var nok til at han opgav - bare som sker med alt mulgit til disse børn. Det kan være fodbold, skolefag eller vennerelationer. Det er svært at forstå men nu hvor jeg ser ovenfra og tilbage så er det da klart. Og idet han ikke var god til "grupper" fungerede fodbold ikke så godt ... skolen gjor alt meget værre og ekstremt blev det. Ikke kun ved fodbold men faktisk også kreative fag. Pludseligt var den dreng som var så fremmelig LANGT bagud i mange ting og meget asynkron men også langt foran i andre ting. Der var bare ingen balance som "samfundet" forventede ...

Jeg skriver det her ikke for at skræmme dig men for at fortælle dig "worst case" ift. hvad der skete for min "pacet" dreng. Og for at jeg hermed kan prøve at give dig en forståelse for hvor vigtigt det er at du finder steder, mennesker og venner hvor dit barn kan bare være den han er på hans niveau! OPGIV ALDRIG og bliv ved med at gøre det du kan mærke er rigtigt.

Hvis han er fremmelig så skal han da bare gives muligheder frem for en forhindringsbane ... men så let er det ikke ude i den virkeligt verden. Det tager desværre en helt barndom for os forældre at lære hvad fungere med ens barn og der er ikke bøger, pædagoger eller sundhedsplejersker der er uddannet i "potentielle fremmelige børn" ... jeg har nu en god netværk omkring min dreng med skolen, musiklærer, sport og andre fritids aktiviter. Det er BENHÅRDT arbejde og kom ikke bare af en dag. Det kedelige er at der er slet ikke fordi der stået mennensker klar med et hjælpende hånd MEN fordi jeg lært at se hvad der fungere og ikke fungere og med HELD kom jeg hos mennesker der forstår problematikkerne. Input kom fra mange menensker af - men ingen kun give et løsning da de alle var overbealstet i deres egen situationer. Med tiden er det formålet med siden her at der er historier som vil kunne inspirere andre forældre. Forældre som dig der tydeligvis beskriver en meget fremmelig dreng.

I dag efter et år med en idrætslærer der har teknikker som jeg ikke kan gå ind i, da jeg ikke ved hvad filen der bliver lavet, kan jeg fortælle dig min dreng "hemmeligt" øver sig med hans fodbold. Han vil igen spille ... nu taler han igen om idræt som noget "fedt". Han taler positivt om success i rundbold med en inderligt glæde igen. Sådan håber jeg det bliver med alt igen - og jeg ved det kommer! Bare vejen var anderledes.

Jeg ved ikek om jeg ahr tid men et begreb som hedder "red shirting" blev jeg henvist til da min var der hvor du beskriver din er Smile Men husk det viden du har og det behov dit barn har er unik i et samfund opbygget omkring alle skal det samme, og dermed trives alle emd det samme input.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: 3½ år.. hjælp :-)   Today at 9:43 am

Tilbage til toppen Go down
 
3½ år.. hjælp :-)
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: