Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
17-årig pige søger svar
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 

test af "almindelige børn" skolerelateret

Go down 
ForfatterBesked
stine
Gæst

IndlægEmne: test af "almindelige børn" skolerelateret   Tors maj 26, 2011 9:48 pm

Hej alle sammen

Jeg skriver her i mangel bedre, tænker at i måske ved noget om emnet Smile

Jeg vil gerne have min datter på 11 år testet for hvordan hun lægger fagligt i de fag hun får undervisning i.

Kender i noget sted man kan få dette gjort privat.

Jeg er klar over at hendes lærere lægger inde med en viden om hendes formåen i timerne, men det er en uvildig vurdering/test jeg ønsker

Venligst

Stine
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: test af "almindelige børn" skolerelateret   Tors maj 26, 2011 10:05 pm

Du kan kontakte en psykolog og høre om de vil teste din datter, med en wisc III eller IV test og en Raven.
Fortæl psykologen hvad det drejer sig om. På den måde får du noget at vide om din datters IQ.

Hvis det er hvor hun ligger fagligt er det lidt sværere, og det kommer så også an på hvor i landet du bor.

jeg kender noget der hedder Time2learn.dk hvor du måske kan få en snak med indehaveren Pernille Brink , hun er lærer. Se på linket hvad det er og hun har nogle lærere over det meste af landet.

God fornøjelse.

IndlægEmne: Re: test af "almindelige børn" skolerelateret   Lør maj 28, 2011 7:49 am

Hej Stine

Mig bekendt beder du om det som ikke eksister i dk. Finder du frem til noget vil jeg da gerne vide det for jeg er sikker på der er mange som godt kunne tænke sig det.

Der er noget som hedder national tests som du kan se på EMU skulle du selv vil have lidt indblik af hvad der forventes i timerne af kunnen. Men som du sikkert allerede har opdaget er alt mål, osv. ret difuse Wink man skal være ind i systemet som lærer for at kunne forstå hvad der menes hvor.

Jeg husker en veninde som engang havde behov for det samme som du havde. Hun mente ikke hendes barn fik nok undervisning i en skole for højt begavede børn. Skolen lukkede og ca 6 måneder senere fortalt hun at hun ALDRIG igen vill tænke sådan for så opdagede hun hvor lidt barnet behøvede i folkeskolen ... sådan er det for nogle forældre.

Pointen er nu kan der være mange årsager at du ønsker et test. Hvis det er fordi du har et barn i en skole og føler dit barn er langt bagud ... så kan du på sin vis have ret har jeg lært via mit snak med forældrene. Prøv tænker over følgende:

- jeg kender et barn i en specialklasse der har en høj IQ og diagnose MEN barnet er på 2 klasses niveau nu hvor banret bliver snart 18. Moren har i årevis sagt barnet mangler undervisning men først nu er der kommet klarhed over det. Jeg vil spørge hende hvordan hun fandt frem til dette - måske kan der være noget du kan bruge. Hun er ikke hjemme så du må vente lidt.

- for mit eget vedkommende kan jeg sige at jeg opdagede mit barn er langt bagud. Det tog 1½ år så fandt jeg frem til han ikke læser og har problemer med bogstaverne. Nu arbejder vi på dem Smile selv om det bare er en lille del af det ting som stopede hans indlæring.

- for mit andet barn kedet hun sig ... så ved tilfælde fandt vi ud af hun lå ca. 2 år foran jævnaldrende i matematik. Ergo ingen leksier og ingen lyst til at deltage.

- mobning er den usynlige monster som ingen opdager når børn ikke siger noget.

- jeg har deltaget i forældre møder hvor "klassen" mente at læren presser alt for meget stof ind i børnene ... men det forstået jeg ikke da jeg følte alt var en gentagelse.

- jeg har oplevet at mit barn laver langt under formåen. Her har jeg været del af situationer hvor barnet nægtede at lave det som barnet kunne, hvor læren tvang barnet til at lave langt under formåen, hvor læren giver barnet lov til at vælge selv, hvor barnet opfordres til at lave udefra kunnen. Nøj det er ikke let med sådan et barn og det kræver den helt stor udredning.
Hilde

IndlægEmne: Re: test af "almindelige børn" skolerelateret   Lør maj 28, 2011 7:53 am

Apropo hvad vil du bruge det til?

For du kommer ikke til at ændre det dit barn får der hvor barnet er Sad desværre sådan er det hele sat sammen. Det er ekstrem sjælden at en forældre kan få lov til at vise at "her er der et problem" for det er lærens opgave og der hersker en lov mere skrap og mere usynlig end jantelov.

Men du kan være heldig og lige finde en lærer som vil hjælpe dit barn - man har lov til at være heldig. Vi har været det, og jeg kender andre som også ahr været det.
Hilde

IndlægEmne: Re: test af "almindelige børn" skolerelateret   Søn maj 29, 2011 2:40 am

her er en liste :

Evaluering og test som et hjælpeværktøj for lærerne til løbende at evaluere den enkelte elev og målrette den kommende undervisning. Dertil er nu kommet de nationale test.

Dansk
0. kl. Læseevaluering på begyndertrinnet:
LUS
CHIPS

1. kl. Læseevaluering på begyndertrinnet

LUS

2. kl. Læseevaluering på begyndertrinnet
LUS
Nonordsstavning
National læsetest

3. kl.

LUS
National test

4. kl.
LUS
National læsetest

5. kl.
LUS

6. kl.

LUS
National læsetest

Om Læseevaluering:
I børnehaveklassen tages 3 deltest første gang: "Store bogstaver", "Find billedet", "Vokaler" og der tilføjes til foråret i forbindelse med LUS-samtalen prøven "Alle bogstaver". I 1. og 2. klasse arbejdes videre med materialet.
På 5. årgang er der mulighed for at teste med Læs5, m.h.b. at evaluere elevernes faglige læsning.

Om LUS:
I læsning er det vigtigste redskab evalueringsværkstøjet LUS, som anvendes på alle klassetrin. LUS er et:
- Pædagogisk beskriveværkstøj om børns læsning, der beskriver en læseudviklingsproces skridt for skridt
- Evalueringsværktøj omkring børns læsefærdigheder
- Dialogværktøj mellem elever, forældre og lærere
Børnene "LUS'es" løbende ca. to gange om året.

Trinmål for læsning:

Klassetrin LUS-trin
(læsefaglighed)
Vejledende Lix Læsehastighed
2. klasse 13 80 ord/minut
3. klasse 15 15-20 150 ord/minut
4. klasse 16 20-25 180 ord/minut
5. klasse 17 25-30 200 ord/minut
6. klasse 18a 30-35 220 ord/minut

Læsefaglighed og læsehastighed vurderes adskilt fra hinanden. Eleven kan altså godt ligge på et højt LUS-trin, selv om læsehastigheden er lav.
Du kan finde en mere udførlig beskrivelse af LUS her.
Se endvidere forældrefolder om LUS.

Om nonordsstavning
Nonordsstavning er en test, hvor børnene skal skrive 25 vrøvleord. Testen tages på klassen af læsevejlederen og tager ca. 10 minutter. Den er en første screening for at finde elever med dysleksi (ordblindhed).

CHIPS

Chipsen er en test, som fortæller, hvordan barnet tænker, dvs. hvilket udviklingstrin barnet er nået til og kan arbejde på. Chipsen tages i begyndelsen og slutningen af 0. klasse.

Chips-prøven har til formål at undersøge børns kognitive udvikling, dvs. hvorledes barnet tænker og løser problemer og opgaver på det givne tidspunkt. Der er ikke tale om en egentlig intelligensprøve, men derimod om et værktøj til planlægning af undervisning. En kortlægning af den enkelte elevs nuværende udviklingstrin er derfor relevant i forbindelse med undervisningsdifferentiering.

Ved elever som klarer sig dårligt i læse/stave-prøver eller matematikprøver kan Chips-prøven være med til at give et billede af om eleven f.eks. har læsestrategierne i orden eller om eleven er på vej til det.

ST-prøver

På 2. til 6. klassetrin kan elevernes staveudvikling testes med ST-prøverne.
ST-prøverne er diagnosticerende prøver, som viser, hvor langt barnet er kommet i sin staveudvikling.
Der foretages en sammentælling af antallet af korrekt løste opgaver, og denne sammentælling viser, hvor eleven befinder sig i den såkaldte C-skala. C-værdierne kan groft oversættes således:
C1-2 : tyder på alvorlige indlæringsvanskeligheder
C3 : usikkert indlært
C4 : standpunktet under middel
C5 : standpunktet er middel
C6 : standpunktet er over middel
C7-10 : Stoffet er sikkert indlært
C-værdierne indsættes i en klasseprofil. I den landsgennemsnitlige fordeling ligger 20 % på C5 og resten af klassen ligger som en pyramide deromkring, men en klasseprofil kan sagtens afvige meget fra det gennemsnitlige.

LOGOS

En læsetest som kan bruges til diagnose af dysleksi. Prøven tager ca. 45 – 60 minutter.

IL-basis (De individuelle prøver)

De individuelle prøver administreres således ofte i forlængelse af OS-prøverne og gruppeprøven i IL-basis. Prøverne tager ca. 15 minutter pr. del.

Sprog og bogstav er en individuel prøve, der består af 9 opgavesæt, som er tæt forbundne med opgaverne i gruppeprøven. Denne prøve kan foretages over flere lektioner i løbet af 1. klasse, men bør ligge i tilknytning til og have sammenhæng med elevens præstation på gruppeprøven.

Tekst og ord 1a, 1b og 1c er en individuel prøve, der består af 8 opgavesæt. Prøvetagningen varer 1-2 lektioner og bør ligge i tilknytning til og have sammenhæng med elevens præstation i OS64. Prøverne vil almindeligvis komme i anvendelse fra begyndelsen af 2. klasse.

Tekst og ord 2a, 2b og 2c er en individuel prøve, der består af 9 opgavesæt.

Prøvetagningen varer 1-2 lektioner og bør ligge i tilknytning til og have sammenhæng med elevens præstation i OS120. Prøverne vil almindeligvis komme i anvendelse fra begyndelsen af 3. klasse
IL-basis (Gruppeprøven)

Prøven har til formål at undersøge læseforståelsen og centrale, kritiske læseforudsætninger hos børn i den tidlige indskolingsfase. Prøven kan med fordel administreres flere gange hen over 1. klasse med henblik på at følge læseudviklingen hos eleverne nøje.

Gruppeprøven består af 14 delprøver, som det typisk tager 10-20 minutter at gennemføre.

OS 64 og 120
OS-prøverne giver en vurdering af børns begyndende læseudvikling.

Eleverne læser en tekst for sig selv og derefter demonstrerer de deres læseforståelse ved at overstrege en af fire mulige tegninger. Teksterne er af to sværhedsgrader – OS64 for børn i 1. og 2. klasse og OS120 for børn i 2. og 3. klasse. Prøveresultaterne beskrives i et kategorisystem, der bygger på læsehastighed og rigtighedsprocent/forståelse. Prøverne er beregnet til at kunne gentages med et halvt til helt års mellemrum, således at læseudviklingen kan følges. De kan scores såvel manuelt som i et computerprogram.

Prøven tager ca. 15 minutter.

OS-prøverne er et led i et sæt læseprøver, som ud over ordlæsning også omfatter sætningslæsning (MiniSL- og SL-prøverne) og tekstlæsning (TL-prøverne), der sammen dækker 1. til 10. klasse.

SL 40 og 60
SL-prøverne er udviklet til at vurdere børns sætningslæseevner og læseudvikling med henblik på planlægning af undervisningen, herunder også undervisningsdifferentiering og henvisning til specialundervisning. Prøverne er beregnet til børn fra 1. til 5. klasse, men kan også anvendes i specialundervisningssammenhænge med ældre elever.

SL-prøverne består af en let prøve, SL60, og en lidt sværere prøve, SL40. SL60 indeholder 60 spørgsmål, og SL40 indeholder 40 spørgsmål. Alle spørgsmålene består af en tekst på en eller to sætninger og fem svarmuligheder i form af billeder. Det billede, der mest præcist afspejler indholdet i teksten, skal afkrydses af eleverne. I prøverne vurderes både læsehastighed og rigtighedsprocent/læseforståelse. Resultatfordelinger for flere klassetrin findes for alle læseprøverne.

Prøven tager ca. 15 minutter.

SL-prøverne er en del af en række læseprøver omfattende ordstillelæsning (OS-prøverne), sætningslæsning (MiniSL- og SL-prøverne) og tekstlæsning (TL-prøverne).

TL
TL-prøverne kan bruges til vurdering af større elevers læsning (6.-9.kl)

TL 1-5 er et prøvemateriale til beskrivelse og vurdering af større børn og unges læsning. Prøverne opgør elevens samlede læsekompetence på de forskellige klassetrin. På de større klassetrin er prøvetagningens fornemste opgave at være et redskab i den pædagogiske evaluering, hvor dansklæreren udvikler en ”individtilpasset læseundervisning”. Den pædagogiske evaluerings perspektiv er derfor fremadrettet. Lærerens opgave er i samarbejde med eleverne bl.a. at vælge undervisningsaktiviteter og -indhold, der passer til elevernes forudsætninger, potentiale og udviklingsmål. Eleven bør medinddrages i en vurdering af sine egne læseprocesser, således at han/hun kan drage nytte af sine forudsætninger og potentialer. Derigennem gøres eleven til medansvarlig for fastsættelsen af sine udviklingsmål.

TL1-5 består af et elevhæfte til hvert klassetrin. Hæfterne indeholder 4-6 opgaver med en række delopgaver i hver. Opgaverne går ud på at læse en fortællende eller informerende tekst eller en række ord og så demonstrere sin forståelse heraf ved at svare rigtigt på de efterfølgende spørgsmål i multiple-choice-format. Opgavernes præcise udformning og teksternes sværhedsgrad er tilpasset de enkelte klassetrin.

TL-prøverne er en del af en række læseprøver, der også omfatter ordstillelæsning (OS-prøverne) og sætningslæsning (MiniSL- og SL-prøverne).

ST 2-9

ST-prøverne er et effektivt diagnostisk materiale til beskrivelse af såvel klassens som den enkelte elevs stærke og svage sider, når det gælder stavning. Hermed bibringes læreren et overblik over, hvilke undervisningsområder der eventuelt kræver særlig indsats.

ST-prøverne indeholder opgaver i de forskellige stavediscipliner – diktat, orddeling, store bogstaver, sammensatte ord osv. Prøverne findes i en afpasset udgave til hvert klassetrin mellem 2. og 9. klasse. De er konstrueret med henblik på at analysere de typer fejl, eleverne begår. Der skelnes mellem forskellige fejltyper, som svarer til undervisningsområder, læreren er bekendt med. Prøven tager for hver fejltype stilling til, om klassens/elevens standpunkt ved denne fejltype er alderssvarende, eller i hvilken grad standpunktet er bedre eller dårligere i forhold til andre klasser.

ST-prøverne tages 1 gang årligt – enten efterår eller forår.

Man bør afsætte ca. 2 timer til prøven.

IL
IL anvendes, når der skal træffes beslutninger om iværksættelse af særlige undervisningsmæssige tiltag over for elever med læsevanskeligheder i 3.-7. klasse. Her tænkes fx på visitation til specialundervisning og tilrettelæggelse heraf. IL anvendes oftest i forlængelse af OS- og SL-prøverne, når der er behov for en omfattende og bredspektret vurdering af elevens læsefærdigheder og læseforståelse.

Anerkendelsen af IL-prøvens kvalitet og dens udbredelse i det meste af landet gør, at den på det nærmeste danner en fælles referenceramme for undersøgelse og beskrivelse af læsning på baggrund af moderne læseteori.

IL består af otte tekster skrevet af en børnebogsforfatter. Hver tekst rummer en lille beretning om børn på skolens mellemtrin, og de appellerer til elevernes nysgerrighed og engagement.

Il-prøven tager ca. 40 minutter.

Matematik

0. kl.
MG

1. kl.
MG

2. kl.
MG

3. kl.
MG
National test

4. kl.
MG og FG

5. kl.
MG og FG

6. kl.

MG og FG
National test

RM 1-7

RM 1-7 giver en vurdering af den enkelte elevs samt klassens færdigheder inden for regning og matematik. Prøverne er diagnosticerende, dvs. at man ikke kun får et prøveresultat, der sammenligner og rangordner elevernes præstationer, men også en vurdering af, inden for hvilke områder eleven/eleverne har problemer og eventuelt har behov for særlig støtte eller specialundervisning.

Opgaverne i RM omfatter 15 grundlæggende, matematiske færdighedsområder – fra addition og multiplikation til statistik, funktioner og kombinatorik. Alle områder indgår ikke i opgavesættene til de yngste klasser, men lægges til, efterhånden som de præsenteres i undervisningen. RM-opgaverne er uafhængige af, men tilpasset arbejdet med følgende lærebogssystemer: Matematik – Regn med Matematik – Hej Matematik – Matematiktimen – Tal og Mængder – Sigma og Matema.

Man kan enten tage prøverne i august-september eller i april-maj.

Der anbefales at man afsætter 2 timer. Der skal ikke tages tid, da det ikke er hensigten at se, om eleverne er hurtige eller langsomme.

Læreren skal undgå at give hjælp, men må gerne læse opgaverne højt.

FG og MG er diagnosticerende matematiktest.

FG tester de grundlæggende færdigheder

indenfor de 4 regningsarter (plus, minus, gange og dividere). Til denne test må der ikke anvendes hjælpemidler.

MG tester grundlæggende, matematiske færdigheder og områder.

MG belyser elevernes grundlæggende færdigheder i matematik og giver en sikker viden om elevernes standpunkt.

Prøverne dækker hovedområderne inden for faget og har en stigende progression, sådan at de ikke kun afdækker elevernes færdigheder, men også mulige forklaringer på fejl.

MG bh.kl.-3. klasse består til hvert klassetrin af et elevhæfte med opgørelsesark eller netscoring samt en vejledning.

MG 4-9 består til hvert klassetrin af et MG-elevhæfte med opgørelsesark eller netscoring samt en vejledning til MG. Konstruktionen af MG er foretaget på baggrund af analyser af angivelserne i Fælles Mål og er dermed lærebogsuafhængige. Materialet er en videreudvikling af RM-prøverne og bygger på forskningen i og erfaringerne med disse.

Testene opgøres, så læreren kan se, hvordan både eleven og klassen har tilegnet sig de forskellige områder. Læreren kan altså se, på hvilke områder den enkelte elev og/eller klassen har brug for en ekstra indsats.
Der foretages en sammentælling af antallet af korrekt løste opgaver, og denne sammentælling viser, hvor eleven befinder sig i den såkaldte C-skala. C-værdierne kan groft oversættes således:
C1-2 : tyder på alvorlige indlæringsvanskeligheder
C3 : usikkert indlært
C4 : standpunktet under middel
C5 : standpunktet er middel
C6 : standpunktet er over middel
C7-10 : Stoffet er sikkert indlært
C-værdierne indsættes i en klasseprofil. I den landsgennemsnitlige fordeling ligger 20 % på C5 og resten af klassen ligger som en pyramide deromkring, men en klasseprofil kan sagtens afvige meget fra det gennemsnitlige.

Vi vurderer løbende, hvorvidt de nationale test kan erstatte noget af ovenstående, men det ser indtil videre ikke ud til at være tilfældet.

Neko

IndlægEmne: Re: test af "almindelige børn" skolerelateret   Man maj 30, 2011 6:04 am

Wauv en masse tests! O.O
Jeg må vist hellere lige kopiere din liste ind i et ark, Hilde Smile Den får jeg vist brug for før eller siden. Wink
Sponsored content

IndlægEmne: Re: test af "almindelige børn" skolerelateret   

test af "almindelige børn" skolerelateret
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1