Fra daginstitution til skole
Vigtigt at huske er at børnehave er under dagtilbudsloven, det er SFO også men skolen er under Folkeskoleloven. Så er der socilaloven der i visse tilfælde kan træde til.
Folkeskoleloven
Folkeskoleloven
§ 3:Undervisning, specialundervisning og specialpædagogisk bistand
§ 4: Specialundervisning og specialpædagogisk bistand til småbørn
§ 20: Undervisning og specialundervisning
§ 21: Henvisning til specialundervisning i region
§ 22: Henvisning til specialundervisning i anden skole eller kommune
§ 26: Befordring jf. § 49
§ 32: Undervisningspligt
§ 36.3: Frit skolevalg
§ 45: Skolelederen er den administrative og pædagogiske leder (ansvarlig)
§ 47: Regionsrådets tilstrækkelige tilbud
§ 49: Udgiften er kommunens
§ 51: Klagemuligheder
Roller, indhold og ansvarBek. 356 småbørn (2005)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen
Vejledning om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen
§ 1: Småbørn kan også modtage specialpædagogisk bistand
§ 2: Bistanden omfatter
§ 4: Iværksættelse og ophør
OBS: »Barnets synspunkter tillægges passende vægt under hensyntagen til dets alder og modenhed.« i senere ændring!
§ 5: Forældrenes ønsker
§ 6: Opfølgning
§ 8: Initiativ til drøftelse inden skolestart og forslag til bistanden
§ 9: Underretning v. flytning
§ 12: Behov for at inddrage VISO
Roller, indhold og ansvar Bek. 1373 skolebørn (2005)
se også Vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
§ 1: Specialundervisning og specialpædagogisk bistand gives.
§ 2: Bistanden omfatter
§ 3: Specialundervisning tilbydes!
§ 4: Henvisninger, ansvar, klage og skriftlig orientering
§ 6: Specialundervisning kan gives i regional regi
§§ 7 & 8: Opfølgning
§ 9: Hvordan kan eleven modtage støtten
§15: Mellemkommunal underretningspligt v. flytning
§ 20: Behov for VISO
Samarbejdet – hvem skal være med?
FORÆLDRE!!!
Leder af daginstitution
PPR-psykologen (forvaltningens kontakt)
Kommende lærere
Primær-personale i daginstitutionen
Lægefagligt personale
VISO
Hvem har ansvaret
Ansvaret for inddragelsen af forældre: Forvaltningen og dermed PPR
Indstilling til særligt skoletilbud og særlig specialundervisning i folkeskole kan kun ske med samtykke fra forældre.
Indstilling skal tage hensyn til elevens og forældrenes ønsker
Afgørelsen træffes af skoleleder eller forvaltningen efter indstilling fra PPR
Afgørelse og klageadgang
Afgørelse træffes i overensstemmelse med Forvaltningsloven
Partshøring
Skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning
Klageadgang beskrevet i FSL § 51
- ved ”almen” specialpædagogisk støtte: Kommunalbestyrelsen
- ved særlig specialpædagogisk støtte: Klagenævnet for vidtgående specialundervisning
Hvad har skolen ansvar for at levere
Indhold
Opfølgning
Indstillinger
Hvad stilles til rådighed af hjælpemidler
Transporten
Mangler der noget
Skoleleder
PPR
klageinstanser
Manglende skriftlig afgørelse
- tvivl om afgørelsesgrundlag
- Afgørelse - hjælpemidler - sektoransvar
Økonomi
Bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen
Bekendtgørelse om hvilken kommune udgiften til folkeskolens undervisning m.v. endeligt påhviler
Mere at vide:
’At skrive en afgørelse’ – udgivet af Ankestyrelsen
’Kend spillereglerne! – udgivet af Danske Handicaporganisationer
www
www.klagenaevnet.dk – Klagenævnet for vidtgående specialundervisning
www.uvm.dk – Undervisningsministeriets hjemmeside
www.foraeldreraadgivningen.org – forældrerådgivningens hjemmeside
Kilde:
[url=http://www.klagenaevnet.dk/sitecore/content/skolestyrelsen/om styrelsen//~/media/Naevnet/PDF/RUSK vejledning 2008.pdf.ashx]Vejledning om sagsbehandling i sager om specialundervisning[/url]
[url=http://www.dukh.dk/viden/artikler/Opleg - spastikerforening.ppt/view]Skolestart fra spastiker forening til god lov oversigt[/url]
At skrive en afgøresle
Kend spillereglerne
Klagenævnet for vidtgående specialundervisning
Undervisningsministeriets hjemmeside
Forældrerådgivningen
Rapport fra arbejdsgruppen om special undervisningen
Undersøgelse af specialundervisningen i Danmark - en kvantitativ og kvalitativ redegørelse for situationen på 20.1 området Niels Egelund
Casestudy over den vidtgående specialundervisning i to regioner – april 2003
Vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
bek 356
bek 1373
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen[i]
Bekendtgørelse om befordring af elever i folkeskolen
Skrivelse om udstedelse af bekendtgørelse om elevplaner i folkeskolen