Psykolog og psykiatere: Folkeskolen stempler kloge børn som socialt handicappede.
Fem procent af danske børn er så intelligente, at de risikerer at lide alvorligt under samværet med jævnaldrende.
I stedet for at møde anerkendelse bliver de stemplet som socialt handicappede på grund af fordomme og uvidenhed. Det skriver Dagbladenes Bureau.
Danmarks mest begavede børn bliver i alt for høj grad tabere i en folkeskole, der ikke formår at give dem den støtte, de har brug for. Det mener blandt andre psykolog Ole Kyed, der i flere år har beskæftiget sig med de særligt intelligente børn.
Af kedsomhed og i desperation over ikke at blive forstået udvikler de ofte allerede i børnehaven en adfærd, der gør dem isolerede og svære at socialisere, og det får pædagoger og senere lærere til at mistænke dem for at være autister eller DAMP-børn.
Men det er farligt at fokusere for meget på diagnoser, for det kan bruges eller misbruges, advarer psykolog Ole Kyed.
Intelligente børn bliver dumme i skolen