http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Skoleforskere-bekymret-for-de-smarteste-barna-5123148.html#.T0IPaPWldfk
Norsk skole er preget av angst for elitisme og motvilje mot å gi spesielt evnerike barn tilretteleggingen de trenger, mener skoleforskere.
- Citat :
- Tre råd til lærere Gi de evnerike elevene mulighet til å avansere i undervisningen. Gi modifiserte oppgaver. Slik utfordres de evnerike elevene intellektuelt, samtidig som de er engasjert i hva resten av klassen gjør. Opprett en gruppe for de evnerike barna der de kan arbeide med avanserte prosjekter i ulike fag som de er interessert i. Denne gruppen kan for eksempel møtes før og etter skoletid eller mens de er på SFO/AKS. Dette sier opplæringsloven: §1.3: «Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.» §5.1: «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.» Flinke elever Kan svarene. Er interesserte. Arbeider hardt. Svarer på spørsmål. Befinner seg i toppen av klassen. Lytter med interesse. Lærer lett. Har det fint med jevnaldrende. Er mottagelige. Kopierer nøyaktig. Liker å gå på skole. Mottar informasjon. Er teknikere. Liker logisk oppbygget læring. Er bevisste. Er tilfredse med egen læring. Evnerike elever Stiller spørsmålene. Er ekstremt nysgjerrige. Beskjeftiger seg med andre ting og klarer seg godt. Diskuterer i detaljer og er omstendelige. Er forut for klassen. Viser sterke holdninger og synspunkter. Kan det allerede. Foretrekker voksne. Er intense. Skaper nytt. Liker å lære. Bearbeider informasjon. Er oppfinnere. Trives med kompleksitet. Er ivrig observerende. Er meget selvkritiske.
Denne uken ga forskerne Kjell Skogen og Ella Cosmovici Idsøe, førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Stavanger, ut boken Våre evnerike barn, som tar for seg situasjonen for de fem prosent mest intelligente elevene i norsk skole. Skogen, professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, mener den norske skolen er preget av en ideologisk begrunnet motvilje mot å gi de mest intelligente elevene spesiell oppfølging.
- I Norge har vi en tendens til å tenke at de mest intelligente elevene klarer seg selv og ikke trenger noen spesiell hjelp eller støtte, sier Skogen.
Forskerne mener denne motviljen henger sammen med at vi har en tendens til å blande sammen de typiske skoleflinke elevene og elever som er spesielt evnerike, men som ikke nødvendigvis presterer særlig godt i skolen.
- I norsk skole har vi en gruppe underytere med stor intellektuell kapasitet som vi må bli flinkere til å hjelpe. Hvis ikke disse elevene får utnyttet sin kapasitet, kan det få stygge konsekvenser for det enkelte individ. Jeg har selv sett eksempler på personer det er gått nedenom og hjem med, og som er endt opp som uføretrygdede fordi de ikke er blitt tatt vare på i skolen, sier Skogen.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Skoleforskere-bekymret-for-de-smarteste-barna-5123148.html#.T0IPaPWldfk