Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
reaktionsmøsntrer EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
reaktionsmøsntrer EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
reaktionsmøsntrer EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
reaktionsmøsntrer EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
reaktionsmøsntrer EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
reaktionsmøsntrer EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
reaktionsmøsntrer EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
reaktionsmøsntrer EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
reaktionsmøsntrer EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
gifted wisc begavede children
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

reaktionsmøsntrer

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde

reaktionsmøsntrer Empty
IndlægEmne: reaktionsmøsntrer   reaktionsmøsntrer EmptyLør feb 20, 2010 11:42 am

Lige den tanke jeg havde!

Tegninger: Fantastisk at du selv har opdaget dette, ikke alle forældre er klar over at deres børn i perioder ikke vil tegne! Tror det eller ej! Vigtigt er at det er HELT og ALDELES i orden og IMO må ingen barn tvinges til dette. Så hvis han ikke vil tegne, så vil han måske male? Eller lege med sand/glimmer og lim på papir, eller male pasta til halskæder, klister øjne på sten og lave sten familien, eller tegne lillesøster som ligger på et stort stykke papir ... bare ting hvor han ikke opdager at stregen ikke er lige så lige som han vil have den og at det er helt i orden.

Min søn havde det lige som din da han var 3½ (inden alt balladen startede, fordi vi flyttede ... ) Han nægtede at tegne allerede som 1½ årige, da han blev sååå vred på at motorikken ikke gad som han gad, men jeg vidste ikke hvorfor og anede slet ikke hvordan jeg kunne hjælpe ham. Jeg spurgt hellere ej andre da de "andre børn" glædeligt tegnede. Han endt med at levere ca. 15 tegninger i hele hans børnehavetid

I dag tegner han når lysten fanger ham - gerne mange gange indtil han synes f. eks. pingvinen er perfekt! Han er også lidt flov over at tegne anderledes end de andre børn så når han er med andre børn så tegner han "barnlige" indtil han ser niveauet - herhjemme tegner han når lysten fanger ham og er mange år længere frem end jævnaldrende. Men det var en lang sej udviklingsprocess med mange fejltrin.

Det var sådan pga. urimelig indre press og press fra flere "uanerkendende støttepædagoger" og mor der dummede sig at hans manglende tegnelyst blev et problem. Men jeg var ikke klar over at de pressede ham til at tegne når han slet slet ikke gad fordi han virkeligt følte han ikke kun tegne. Jeg vil aldrig havde drømt om at presse ham for jeg vidste han vil gå i bagløs, men sagt det nu hellere ej højt.

Løsningen har senere været at anerkende at han ikke synes han er god nok, tale om det, og ved positiv anerkendelse få ham til at indse han tegner bare perfekt for hans alder og tegne når han har lyst aldrig på opfordring ... forklar og vise andre børns tegninger (måske senere når han er ældre) mod det han lavede så han kunne se det tager tid at udvikle tegnekunsten. VIGTIGST var at han fik lov til at tegne med os andre eller bare kigge på, eller lave noget helt tredjie ved bordet. Hertil havde han en mappe hvor alle hans tegninger var sat så han blev stolt over hans helt egen samling.

Jeg vil aldrig tegn med et barn der ikke selv synes at tegne er lige noget de ikke kan! Men det struktur i børnehaver er nu engang sådan at alle skal lave noget fælles for at der ikke er kaos, fordi der er så mange børn ad gangen. Og problemet opstår når der lige kommer en bitte perfektionst forbi.

Tøj: Se det humoristisk - han er en utålmodig bitte skid som har fundet ud af hvordan et opgave løses mest effektivt! han kan få andre til de ting han ikke selv har tålmodighed til. Jeg løst det ved at finde tøj der er hurtigt og let at tage på - dejligt det snart er sommer!

Sprog: er slet ikke din dominans der gav ham det problem. Han har allerede "indset" at man skal tale pænt - det har de andre børn ikke fanget! Hans frustration er "hvad dælen sker her, de ved jo at ... " problemet er at han ikke selv er klar over at de andre små pus ikke forstår det han allerede forstår! Han møder selvindsigt lidt tidligt og forklaringer kan hjælpe ham på vej hvor han anerkendes for at kunne noget de andre lige skal lære. Set fra hans perspektiv er det da fuldstændigt sygt at man gøre noget der er så åbentlyst "forkert".

Nøøøj hvordan husker jeg at jeg følte jeg gjor noget forkert og havde været for perfektionistisk med sprog, spisning (min blev gal når de andre børn grattet deres mad) osv. når min lavede det samme nummer - GLEM den tankegang - dit barn, som nogle andre, er foran de andre børn på lige det område. Der er ikke så mange eksemplar af dette så ses det ikke jævnligt, men nu at du ved det så håber jeg du kan smile og sige til dig selv "han fangede det for hurtigt" og "nu skla han lære at alle ikke kan det samme" . Du reagere meget ved at se på dig selv - husk nu det er måden man ser på sig selv på der gøre foreskellen

At hærde ham: Når jeg har en dum dag så vil jeg også hærde mit barn - men for hvem gøre jeg det endeligt? Og hvad vil jeg det for? Kan man hærde en menneske ved at gøre som andre har forslået mig: Lad dit barn lær selvforsvar så hvis andre taler grim til ham så kan han sige noget tilbage der lukker munden på dem aka giv af samme skuffe, hvis andre slår ham så kan han slå tilbage "når de voksene ikke kigger"? JA - andre kan finde på at sige tæsk dem du ikke vil lege med, bare sørge for at de voksene ikke ser det.

Jeg prøver at hærde min ved at lære dem at det ikke er noget de har gjørt sådan som andre vælger at reagere - de har ansvar for hvordan de behandler andre, og skal slet ikke tage ansvar for hvordan andre behandler andre og dem. Det miljø min er I skal helst understøtte dette, men desværre så er den slags en mangelvare ...

Anerkendelse og opmærksomhed: Er det som du kan give dit barn. Lad ham aldrig føle han er "forkert", det gøre han nok i sig selv Giv ham mulighed for at føle han er "rigtigt" og at det også er i orden at andre gøre ting som er "forkert"

Google hvis du vil vide mere: Perfektionisme er der skrevet lidt om. Og tænk hvis der ikke var perfektionister hvor vil vi så finde kiruger? Det er perfektionsister der er blevet til verdensberømte kirurger - navnene har jeg ikke lige nu, og bogen er lånt til en veninde men denne er også god: http://books.google.com/books?id=ZyVXGPPj9rgC&pg=PT43&lpg=PT43&dq=%22You're+So+Driven%22+gifted&source=bl&ots=UStOH12s7h&sig=pcDKT6JgR1-rQx1zE94BS65BlRc&hl=da&ei=O01-S_P1FMbd-Qb48KDqCw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAYQ6AEwAA#v=onepage&q=%22You're%20So%20Driven%22%20gifted&f=false
Tilbage til toppen Go down

reaktionsmøsntrer
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: