Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
children wisc gifted begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

 

 Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde


Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming Empty
IndlægEmne: Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming   Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming EmptyTirs apr 27, 2010 5:16 am

RegisterLog inHomeVoksne med AspergerInformasjonssideVideoerVelkommenGratis pdf artiklerLinkerKontaktSUBSCRIBE TO RSS Asperger, Autisme, Adhd, Add,Tourettes, Bipolar: Informasjonslinker/artikler om AS/ASD, ADHD/ADD, Tourettes Syndrom og Bipolar


Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming
Twice Exceptional; When gifts and deficits meet
http://www.sifocus.com/files/2e_Focus_SIF_Sum08.pdf

Dobbelt eksepsjonelle; Når begavelse og forstyrrelse møtes

Når du samler en gruppe foreldre som oppdrar dobbelt-eksepsjonelle (twice-exceptional = 2e) barn, ender konversasjonen opp rundt de mange småtingene disse barna sliter med. Deres variasjon i presasjoner, deres disorganisering, deres overfølsomhet for merkelapper i klærne og klumpete sømmer i sokkene – alt dette kan være del av “2e-pakken” og gir ekstra utfordringer for foreldrene i deres forsøk på å forstå og imøtekomme deres barns behov.


Hva ligger i 2e-begrepet?

I dag er den mest brukte betegnelsen for begevete barn med lærevansker dobbelteksepsjonell. Det har en videre betydning, og inkluderer barn med gode utsikter, som også er diagnostisert med en lærevanske – slik som dysleksi, auditive lærevansker, visuelle lærevansker og Asperger syndrom – og også barn med ADHD, sanseforstyrrelser eller andre lærevaner eller læreulikheter som gjør det vanskelig å lære i et tradisjonelt klassemiljø ved bruk av konvensjonelle metoder.

Ingen kan si sikkert akkurat hvor mange barn som er dobbelteksepsjonelle. Anslagene varierer, fra to til fem prosent av alle begavede barn til så mye som 20 prosent. Usikkerheten kommer av alle de ulike områdene barn kan være begavet innen og de mange variasjonene i lærevansker eller læremetoder som barna kan ha.

På tross av de mange variasjonene som eksisterer av dobbelteksepsjonalitet, kan vi gi en beskrivelse av hvordan 2e-barna er som andre barn og hva som skiller dem fra andre barn. Som andre begavede barn viser 2e-barna mange av disse egenskapene:
- intensitet og sensitivitet
- større asynkronitet enn hos andre barn (altså større gap mellom mental alder og fysisk alder)
- høyt utviklet nysgjerrighet
- veslevoksen utvikling og bruk av språk
- tidlig interesse for mattematikk
- tendens mot avvikende (kreativ og uvanlig) tenking
- gode observasjonsevner
- evne fra tidlig alder til å huske store mengder informasjon
- uvanlig sans for humor
- avansert moralsk argumentasjon om spørsmål om redelighet og rettferdighet

I motsetning til andre begavede barn kan imidlertid 2e-barn ha utfordringer som gjør det vanskelig å lære og å yte bra i klasserommet. Disse utfordringene, som kan være vanskelige å identifiserer, kan gjøre følgende:
- Forstyrre barnets evne til å tolke visuell eller auditiv informasjon
- Gjøre det vanskelig å lære sosiale uttrykksformer riktig, slik som ansiktsuttrykk og stemmeleie
- Begrense korttidshukommelsen, gjøre det vanskelig å følge flerleddete instruksjoner og
kompliserte steg-for-steg-oppgaver
- Vise seg som språkbaserte hemminger som gjør lesing, skriving, matte eller verbale uttrykk vanskelig
- Vise seg som stemningsforstyrrelser fordi barnet ofte er engstelig eller depressivt
- Vise seg som en oppmerksomhetsforstyrrelse fordi det er vanskelig for barnet å sitte stille,
fokusere og organisere tanker og materiell
- Forstyrre finmotorikken, gjøre skriving slitsomt og vanskelig
- Forstyrre grovmotorikken, gjøre bevegelser klønete og sport vanskelig
- Forstyrre hjernens evne til å tolke sanseinntrykk, noe som gjør at disse barna reagerer
svært annerledes fra andre barn

Selvsagt er det usannsynlig at ett barn viser alle disse karakteristikkene. 2e-barna er tross alt en sammensatt gruppe, og deres begavelser og forstyrrelser kan være kombinert på et utall måter.

Begavelse + Handikap = Utfordring

http://webgifts1.com/blog/?p=409
Tilbage til toppen Go down
 
Dobbelt-eksepsjonelle barn, når intelligens møter funksjonshemming
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: