Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
bmsf penge tegner test sensitive wppsi ADHD WISC raven chips asperger Kuno dyslexia skolestart milepæle legoland underydelse efterskole mensa asynkron børnehave kyed gifted mobning maja psykolog
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Mobning efter DR1 udesendelse nu igen

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Mobning efter DR1 udesendelse nu igen   Lør jun 04, 2011 7:47 pm

om igen ...

DR1 udsendt den mest forfæreligt film nu igen. http://agent.dril.dk/agent/style/mobning/?45266

Det er da ikke serioust de udsender den skuespil igen? Lige præcis den program så jeg i sin tid da den blev lavet og det er dybt latterliggørelse af hvordan ting hænger sammen og den program har ikke hjulpet en eneste barn jeg kender som har været og er mobbeoffer! Tværtimod ...

Programmet har generet mig i den grad i ÅREVIS ... hvordan kan det være at der i heltaget er sådan et miljø på skolerne? Det eksister i Aalborg, Århus, Horsens ... og ikke mindst i Odenses skoler. Jeg har ikke fundet på en bedre løsning andet end at folk skal opdrages - men det rører ingen ved for samfundet er nu bare deres eget ego navle perspektiv der styrer.

Hvordan kan det være at forældrenen og lærenen tillader at miljøet på skolerne bliver som der vises i filmen? Værst er hvordan er det at flest skoler helt benægter at det er sådan og skjuler omfanget for forældrene? Hvad sker der fro forældrenen når de danser omkring den varme kartoffel og udnviger samtalen om miljøret? Man skal da bare gå igennem et skole for at se hvordan ungerne snakker når de ikke tror nogen kigger for at det afsløres ... men måske er forældrenen bare vandt til at det er sådan lviet fungere fra deres egne arbejdspladsers kaffestue?

Jeg synes at lærer og forældre må se og tage fat om sagen på en anden måde. Men når jeg har set det chikane forældre/lærer gensidig kan udøve på hinanden er det en umulig sag. Hvad kan man så gøre?

Joken er at det børn der mobber har forældre som mobber andre elelr har været udsat for mobningen selv eller ofte en kombination af begge ting. Som en forældre som har set mange børn der har været mobbet i årevis er jeg selv begyndt at gå over til at være koldt overfor hvordan mobberen endeligt må have det. Jeg er træt af at trøste børn, træt af at sige til børnene at det bliver bedre og i den grad træt af at se børn afreagere og får skylden. Jeg er i den grad også træt af at høre på hvorfor det er legalt at andre mobber. Så har jeg ikke engang ord der kan beskrive min følelser når ejg ser hvordan folk danser om den varme kartoffel og gøre problemet "usynligt".

Jeg er i den grad ked af at skal tale med andre og hører at jeg ikke er alene om min følelser omkring emnet ... så hvad er problemet så? Hvorfor sker det igen og igen? Hvorfor sker det så? Hvad tvinger alle til tavshed?

Hvis min børn nogensinde opfører sig som de børn på TVet overfor en lærer, andet barn eller mig så falder hammeren herhjemme! Dem som kigger på øjebliksbilleder fanger den del måske ikke men dem som kender os ved jeg ikke er til at danse med når det kommer til stykket. Jeg skal bare vide det for at kan stoppe det. Men jeg er klar over at de fleste andre forældre er ligeglad. Jeg kan også se at lærerne må kører træt i at hele tiden sige det til forældre som enten er ligeglad eller afreagere eller hvad der nu kan kom af reaktioner. Værst er at tonene er så groft at lærene er ofte bliver næsten immune overfor det og ligger ikke mærke til den tone i deres klasser - sådan er lærenes hverdag bare.

DR1 gøre det værste jeg har set: Viser at det sker alle steder og så gøres det mere legalt ... spændende fremtid for børn der bliver voksne ... need I say more?

Jeg har da endda oplevet at forældrene snakker med hinanden for at skubbe skylden på et enkeldt barn fremfor at tage det ansvar overfor det barn/klasse som mobber, og det miljø der er i klassen. Dette sker på ALLE skoler, børnehaver med alle mobbe situationer der opstår.

Dem som er hurtigst til at fritage sige selv "over de andre" får aldrig at vide deres poter faktisk er ubehøvlet, deltagende osv. Det metode er en som er kendt og som gentager sig! Problemet er at ingen vil anerkende det så derfor bliver det let at skubbe skylden fra sig. Ingen tør at navngivne dette ... lidt som i filmen ... hvor startede det problem? Med de to piger eller et miljø problem? Det er folk jo uening om! Ingen tager ansvaret frivilligt vel! Også tilskuer er mobbere selv om de ikke siger noget ... HUSK det!

Det er faktisk mit største grund til at jeg ikke gider skabe en relation til mange, bare jeg fornemmer sådan noget så er jeg gået. Hvis jeg ikke ved noget så kan jeg hellere ej beskyldes for noget ... så er jeg da lige som alle de andre der ikke tager et standpunkt mere! Jeg trækker mig fra andre der vil skabe grupper, og trækker mig fra gruppen også. Jeg lever lykkeligt videre. Smart eller? Jeg tilslutter mig nu også grupper der deler min standpunkter ... mobningne lever lykkeligt videre. Ultra smart, ikke?

Jeg husker alt for godt flere gange at havde set på "en mors desperat kamp for at være del af forældregruppen", men det lykkes hende ikke og resultatet var at barnet er nu videre til et nyt børnehave eller og kastet ind i en nyt mobnings situation. Eller barnet får støttetimer ... Sådan sker det for alt for mange børn gang på gang. Jeg har set det på alt for mange steder hvor der er børn ... og det er så sygt. Værst er at alle ved det men ingne taler om det ... for ingen tør tage skralden. Bare deres egne poter ikke er støttebarnet og fokuset er på et andet barn ...

Hvis forældrene ikke selv kæmper for deres trin i klassen ved at træde på andre, så er der andre metoder sådan en forældre gruppe bevidst eller ubevidst bruger. Metoderne undlader jeg her. Hvis en adfærdspsykolog, som har en evne for ikke at skrive om deres eget "foropfattet" ideer eller forståelse ellr det ideer som nu er anerkendt af det samfund man er i, kunne observere dette sceance vil det være lidt fedt at høre mere om hvad der sker lige der. Men når sådanne mennesker findes ikke, så må jeg have det til gode. Jeg må hellere passe på for det kan være at jeg ender med et "stempel" - det er jo den letteste metode til selvforsvar!

Det som irritere mig er at det er "tilladt" og at ingen gennemskuer de ting. Så er det alt det snak om hvordan klassen opfatter et barn og det latterlige skuespil klassen spiller når læren / forældrene er til stede. Det skuespil har DR1 lige gjort legalt via den filmklip. Det var denne film som fik mig i sin tid til at oversætte denne artikel: http://intelligenteboern.aforumfree.com/t441-nar-dit-barn-bliver-mobbet og til at senere starte en antimobbeside på facebook.

Det er lige præcis den film som gav nogle mennesker mod på at lade som om de er læren i filmen og dermed takler mobbesituationer ... alvoren var at de ikke helt kunne gennemføre - for det tager en del indsigt, selvforståelse og alt muligt som de ikke har gennemtænkt! I den sidste ende håndteres sådan en mobbesituation på en måde hvor der altid er tabere ... og ofte er det jo bare en autoritets figur som anerkendes der løser problemet og ikke gensidig respekt.

Jeg havde faktisk en fantastisk artikel som var lavet via Italien hvor de forskede i højt begavede børn og mobning men den tabt jeg ... den forklarede meget. Jeg håber at jeg ved helt falder over den igen ... den sat ord på nogle ting som gav mening, bedre mening end DR1's kortfilm som alle folkeskoler kopier og kalder sig profesionelle AKT medarbejder med uden at have fingeren på pulsen, hertil at man også lige skal huske børn er forskelligt - og når så mange BMSF ikke anerkendes hvordan takles den del i en mobbesituation så?

Min datter afsløret noget af det da hun var i 1. eller anden klasse da hun blev udsat for en af det nymoderne pædagoiske teknikker som hed den "røde stol" hvor klassen skulle sidde og fortælle hvordan hvert har det i klassen, hvad deres styrker er og deres svagheder. Hun grædt i dagevis over at klassen åbentlyst sad og løj om hinanden.

Løgnene blev til den klasses virklighed, ved at børnene faktisk lærte igennem den teknik hvordan de skal agere ... den klasse er i dag er en klasse hvor flere lærer er gået psykisk ned med flaget, mange børn er rejst videre osv! Da jeg engang sagt fra blev hun offret hvor forældrene i en forældre møde afvist der "er problemer" og læren gik med til dette. Smart taktik ... det hjalp ikke klassen i den sidste ende! Hvem evaluere på disse teknikkers anvendelse? Og hvem ser det når det er anvendt på en uhensigtsmæssigt måde?

Mekanismen bagved håndtereing af mobning til en forældre møde undrer jeg mig stadigvæk over, men der sad en mor der havde kæmpe problemer hjemmet, men havde et høj stilling og andre "på overfladen" stærke forældre og bestemt. De bestemt hvem "klassens problembarn var". Læren skulle bare redde hendes eget skind ... Derefter blev det udvalgte barn mobbeofferet ... jeg vil aldrig glem den dag, nogle måneder senere, hvor jeg opdagede omfanget - rent tilfældigvis. Og ikke mindst måden det var håndteret af selvsamme lærer og forældrene som skjult omfanget af problemet! Samtidig kan jeg se igennem forældrerådgivningen osv. at der er nogle generelle trends og at der er langt vej endnu. Jeg kan bare ikke sætte nok ord på dette, men det kommer.

Lige nu skal jeg afreagere på den film DR1 har lavet - fordi den provokere mig. Jeg er provokeret over at vi i årevis snakker og snakker og problemet er ikke løst så længe unger er mobbet ...

Heldigvis pga. held endt det godt for det barn de andre valgt at kalde problemet da barnet kom i en klasse hvor klasselæren selv var den lille pige som engang var mobbet. Set fra "andres" synspunkt, inden den ny lærer på den ny skole, havde det udvalgte barn jo et problem ... og ikke klassen. Her kan jeg glædeligt sige at jeg har fulgt de børn fra den klasse og kan sige at de bare fandt sig et nyt "udvalgte" som skulle få skylden. Sikke et skuespil hvor alle reelt har en dårlig smag i munden.

Se, værst blev det da den skole kom senere i TV avisen! Mobningen gik agurk et år efter og TV2 lavede et nyhedsudsendelse. Sørgeligt er konsekvenserne for alle i den skole. Den dag i dag er det en skole som husere klasser hvor ting er så voldsom at jeg tror flest børn og lærer kommer derfra med livsvarlige skader. For problemet blev faktisk ikke løst - det blev dækket over og lever i bedste velgående den dag i dag. Hvem har endeligt ansvaret? Det forældregruppe som ikek vil anerkende problemet? Det forældre som ikke flytter barnet? Ledelsen?

Desværre ser jeg igennem min erfaringer at "mobingen" gentager sig - ikke kun omkring min børn, men for de andre børn jeg har kontakt med. Uden at jeg havde disse forældre som kender til problemet at tale med, tror jeg ikke jeg har kunnet overkom det sceance med mobningen. Men jeg er træt af det og grundigt ked af at der er børn skal bide mobningen i sig. Derfor er det vigtigt at når en forældre siger fra og fortæller hvad der sker at det stoppes - hvordan det barn som mobbes skal ændre sig, skifte udseende eller tøj kommer sekundere. Først og fremmest skal det barn have ro til at være den de er og det samme gælder for det forældre som har opdaget problemet. Det er svært nok at åbne munden. Jeg forstår ikke at når et barn fortæller om mobningen at barnet så skal føle at der er fokus på barnets reaktionsmønstre fremfor at barent faktisk trænger til ro ...

Jeg oplever at der selv for så små børn allerede er "retningslinier" for hvordan "skuespillet alle har det godt" skal køres akurat som når grupperne på uni skal fordeles og folk skændes når læren forlader klassen og gruppepres får fordelingen til at gå op. Det koster nogle elever deres studier FORDI ingen tager fat om problemet. Og den er i min mening at samfundet er et sted hvor det forventes at man tager fra andre for at selv profitere - der er bare andre regler og metoder for det samme som skete da vi var "urmennesker".

Alle taler om mobning men samtidig gøre ingen noget ved det ... overfladisk bliver de enig om det skal stoppes men ALLE ved at sagen fortsætter på "underfladen" - helt legalt endda. Dem som det går udover ved på det tidspunkt de skal holde mund. Hvis de vælger at sige mere så mødes de med noget der hedder en mobbepolitik ... og hvis de så ikke er tilfreds er der stor konsekvenser med alt muligt helt fra banalt snak i krogerne til stor møder og des lige. Løses problemet? Nej ... som regel ikke! Nu er der bare flere som har en holdning.

At den "fiktive film" fra DR1 skal indoktrinere en virkelighed som ikke eksister har altid irriteret mig. Det er nok en af det værste omgang belærende: "sådan er virkligheden - tro på det" film der nogensinde er lavet - for når folk går hjem så holder de ikke det aftaler alligevel. Samfundsreferance programmer og alt det der har jeg ikke tålmodighed til ... for den film mangler et realitetstjeck - men hvordan skal det gives? Hvem giver det?

Men det er svært når barnet skal handle i afmagt for at blive hørt i årevis. Så kan jeg godt forstå at børn begynder at reagere med nye metoder. For mig at se er det bare begyndelsen til et kæmpe problem for dem om nogle år. Børn som er trynet fra deres børenhave dage hvor ingen lytter for så skulle nogle lærer/pædagoger tage et ansvar bliver et spændende problem senere er vi alle enig om. Det belyst filmen ret godt! Filmen tog også fat omkring cybermobning - dog meget overfladsik.

Det som har sker igennem forældregruppen overfor et barn som reagere er ofte utilgiveligt, og derfor er jeg den dag i dag stadigvæk meget sart når jeg bare fornemmer det mindste omkring mobning. Den histori gemmer jeg til en anden god dag. Jeg tænker ind i mellem om jeg bare skal lærer min børn at være den stærke, uden hensyn til andre ... men så har jeg sænket mig til "de andres" niveau. Mobbe offret er den som alle ved er problemet, selv om barnet afreagerer på en længere omgang drillerier. Hvor ofte er der en lærer til stede som tager toppen af det? Hvor mange gange kan et mobbet barn prøve igen og igen? Det er en balance som er i den grad sårbar og med et barn som er tydligvis sensitiv, asynkron og med manglende kompetancer er graven stort set gravet.

Så når alt dette er sagt så tales der frit om hvordan et barn har det derhjemme - jeg forstår ikke at det altid er den undskylding som kommer på bordet når mobningen opdages. Enten er mobberen eller offret undskyldt med "problemer i hjemmet". For filen da hvem tør og sige det logiske? Når mobningen sker i skolen så er probelemet i den grad ikke kun hjemmefra .... Når lærer, forældre og kommunen taler sammen i krogerne så mener jeg alle sprænger over der hvor gæret er lavest og løser reelt ikke problemet. Undvigelse hjælper nogen. Når mobningen er så stort et problem så lever vi vist i et samfund hvor der er så stor familiale problemer at jeg er bekymret for den ... men det kan da også være at problemet reelt ligger i hvordan vi takler mobningen ... selv efter alt det snak om mobning! Har vi ændret vores adfærd eller bare fået redskaber for at adfærden gøres usynligt?

The bottom line er: Uagtet hvordan du har det er det dit valg hvordan du behandler andre. Hermed siger jeg ikke at man skal være sød, tålmodigt og rar hele tiden. Problemet er sådan fungere samfundet bare ikke ... vi skubber problemet væk og går videre, uagtet konsekvenserne!
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Mobning efter DR1 udesendelse nu igen   Lør jun 04, 2011 8:22 pm

Så kan jeg nu gøre det som der gøres i forhold til mobning på skolen, lade som ingenting og sætte et ny emne op eller slette Hildes.
Nej jeg må nok sige at mobning skal stoppes, ja det er på papir, mobbepolitik. Kan skolerne udføre det, nej det tror jeg heller ikke.

Jeg må sige som Hilde, hvis mine børn mobber, så tror jeg faktisk også, de er klar over, at det kan have nogle konsekvenser, det er bare ikke ok at mobbe.

Der skal snakkes, kommunikeres og forældre skal være med at til at løse problemerne også. Forældre har virkelig stor indflydelse på børnene og deres måde at være på i skolen. Ikke sagt at skolen ikke kan gøre noget, for det kan de godt.

Men det er et svært emne og nej jeg har heller ikke løsningen.

Noget som jeg prøver med mine børn er at lære dem, at det er ok at være forskellige og det faktisk er ok ikke at være som andre også. Det kan virkelig være svært, hvis man som i dette forum har børn der har særlige forudsætninger og måske har andre interesser.

IndlægEmne: Re: Mobning efter DR1 udesendelse nu igen   Lør jun 04, 2011 9:58 pm

Den største og værste del af mobningen foregår i klasselokalet, fordi det er en lukket struktur, hvor barnet ikke har lov at gå. Derfor må størstedelen af ansvaret ligge hos læreren. Det er læreren, der skal spotte mobningen, og det er læreren, der skal samle elever og forældre om problemet og gøre sit til, at det bliver løst. Det er læreren, der skal være rollemodellen for tolerance af alle og gøre klart, at manglende tolerence ikke er ok! Og giraf/ulvesprog er faktisk en ganske udmærket metode.

Det største problem ligger så i, at mobning er svært at komme af med, når det først er der. Der skal være nogle, der tør bryde normerne i gruppen, men til gengæld er det også blevet undersøgt, at hvis bare to eller tre, nogle gange kun en enkel, tør gå hen og hjælpe den mobbede, så falder strukturen sammen, og presset i børnegruppen lettes. Men man skal have børn, der tør, for de risikerer, at den modsatte reaktion sættes ind, og de selv bliver mobbet - derfor er der den største succesrate, når to eller tre børn beslutter sig for at hjælpe den mobbede.

Børn lærer mest af deres forældre, ja, og derfor må forældrene være bevidste om det sprog de bruger om andre forældre i klassen og om børnene - for det er i det små, at det starter, og børnene lærer af forældrene, og de tager det med op i skolen, hvor det udvikler sig. Problemet ligger delvist i hjemmet, ja, men det har gerne mere at gøre med forældrenes sprogbrug om andre mennesker end noget andet.

En samlet forældrergruppe, der ofte ses og besøger hinanden og laver arrangementer sammen, viser også en tolerance og åbenhed, som børnene vil tage til sig, og det kan lette mobningen. Men det kræver bare igen, at der er nogen, der tager ansvaret og får samlet flokken. Igen vil jeg mene, at det må være læreren, der er tovholder, når det meste af mobningen foregår i klasselokalet.

Jeg kan ikke selv se til, at nogen bliver mobbet, og har jeg den mindste fornemmelse, forsøger jeg at snakke med den, jeg har mistanke om bliver mobbet. Men når det kommer til børn, så er der bare nogle, der giver helt op og ikke engang vil fortælle om det - for de har mødt for mange voksne nederlag. Enten ved at de voksne forsøger at indgyde falsk tryghed ("Det går jo nok"), fortælle barnets følelser, at det er forkerte ("De driller kun for sjov", "Det er ikke så slemt, som du gør det til"), eller lægger skylden over på barnet ("Du kan jo bare gå" eller "Jamen, du gør også selv.."). Den sidste er altså bare den værste! Den mobbede har det jo skidt nok i forvejen.

Jeg ved, at jeg vil føle, at jeg har svigtet min klasse, hvis der opstår mobning, og jeg ikke sætter 110% af min energi af til at ændre det. Jeg ville virkelig have det dårligt med mig selv....
Det er vist bare ikke mange lærere, der har det sådan... De vender det blinde øje til...
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Mobning efter DR1 udesendelse nu igen   Today at 8:10 pm

Mobning efter DR1 udesendelse nu igen
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1