Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 470 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Krossfish

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Søn feb 12, 2012 6:53 pm

Jeg læst på internet et indlæg på facebook hvor to mødre findner hinanden og skriver:

Hjææælp! Er der nogen, der har erfaring med hjemmeundervisning? Gode/dårlige erfaringer - og hvad skal man være særlig opmærksom på... Vi taler 2. klasses niveau. Tusind tak på forhånd!!! Smile

Jeg er også interesseret i at undersøge for og i mod ved hjemmeundervisning. Kunne vi evt udveksle??

Jeg ved at der er nogle her på vores lille forum som har hjemmeundervist, eller hjemmeunderviser. Og som har erfaringer af dette på godt og ondt. Jeg håber at vi igen kan skabe lidt debat om emnet, og forumet giver forældrene lov til at gøre det "anonymt" ift. fjæsbogen hvor alle følger med Wink
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Søn feb 12, 2012 6:58 pm

Undervisningspligt
Citat :


I Danmark har vi undervisningspligt – ikke skolepligt. Dette betyder, at forældre kan vælge at undervise deres barn hjemme. I folkeskolelovens § 33 stk. 2. kaldes dette hjemmeundervisning.

Forudsætningen for hjemmeundervisning er, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Hvis forældre ønsker at iværksætte hjemmeundervisning, skal de afgive en skriftlig erklæring om dette til kommunalbestyrelsen.

Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med hjemmeunderviste børns undervisning og har ret til at afholde en årlig prøve. I praksis er det ofte skoleinspektøren på distriktsskolen, der udpeger en lærer eller træffer aftale med en medarbejder fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning om dette.

Nogle kommuner stiller bøger til rådighed for hjemmeundervisningen, hvis forældrene ønsker dette.

Hvis et barn i folkeskolen er forhindret i at komme i skole fx pga. smittefare, sygdom eller invaliditet, skal kommunen ud fra den foreliggende situation vælge enten at sørge for transport til skole eller arrangere undervisning i hjemmet eller på den institution, hvor barnet opholder sig. For elever, der er indlagt på sygehus, arrangeres undervisning af den kommune, hvor hospitalet ligger jf. BEK nr 675 af 26/10/1987 -Bekendtgørelse om sygeundervisning for elever i folkeskolen og visse private skoler (* 1) (* 2) .

Kilde: http://www.skole-foraeldre.dk/Skolebestyrelse/SkolebestyrelsensOpslagsbog/Hjemmeundervisning.aspx


Undervisning og økonomien

Citat :
Den danske stat yder hverken økonomisk støtte til skolegang eller til
oprettelse af danske skoler eller skoleafdelinger i udlandet. Årsagen
hertil er, at vi i Danmark har undervisningspligt og ikke skolepligt, som
det er tilfældet i de fleste andre lande, herunder også i Norge og Sverige.

Kilde: UVM: Undervisning i dansk af danske børn bosat i udlandet



Sidst rettet af Hilde Søn feb 12, 2012 7:51 pm, rettet i alt 4 gange
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Søn feb 12, 2012 7:21 pm

Lov paragraffer

Citat :
Siden her er ment som et samlingssted for alle med interesse i hjemmeundervisning. Det gælder såvel aktive hjemmundervisere, måske kommende hjemmeundervisere, skolelærere der skal føre tilsyn og alle andre interesserede.

Der er ikke så forfærdelig mange hjemmeundervisere i Danmark, men alle, uanset oprindelse og sociale status, har muligheden for at hjemmeundervise. Dog er loven på området ikke særligt klar, derfor kan det være enormt svært for den, der gerne vil hjemmeundervise sit barn, at finde frem til de relevante oplysninger, men også for de lærere der bliver pålagt at føre tilsyn med et hjemmeundervist barn, kan det være meget svært, da loven omkring tilsyn heller ikke er klar.

Hensigten med denne side har været, at forsøge at samle alle de relevante og vigtige oplysninger der er nødvendige.

Kilde: hjemmeundervisning.dk

Loven siger:

- https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=23774 Vejledning om undervisningspligtens opfyldelse i friskoler og private grundskoler og tilsynet hermed


- https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=90997 som er et Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. hvor jeg ikke kan se om det er færdigbehandlet. Jeg tror faktisks det er lidt glemt Wink men sjovt at læse alle betænkligheder vedr. denne som findes her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=95473

- https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=95473 Betænkning
over Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Krav til skolen og styrkelse af tilsynet m.v.)


- https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=133039#K5 Bekendtgørelse af lov om folkeskolen se. kapitel 5 og 8

- https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=135540 Vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier og den er lang men har en indholdsfortegnelse som findes her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=135540#B2



Kan du læse mere er resten her: Retsinformation


Sidst rettet af Hilde Søn feb 12, 2012 8:03 pm, rettet i alt 3 gange
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Søn feb 12, 2012 7:28 pm

Tilsyn
Citat :

I "Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v." kapitel 8, § 35 står der: Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med den undervisning børnene får i hjemmet m.v.

Det vil sige, at i de fleste tilfælde udpeger Kommunalbestyrelsen, i den kommune hvor man bor, en tilsynsførende. Den tilsynsførende er ofte skolelederen på den skole, hvor ens barn normalt ville være tilknyttet. Efter endt tilsyn skal den tilsynsførende sende en rapport til Kommunalbestyrelsen med en vurdering af, om hjemmeundervisningen står mål med, hvad der normalt forventes i folkeskolen. Denne rapport har man som den hjemmeundervisende ret til at få en kopi af.

Der står yderligere i § 35, stk. 2: Kommunalbestyrelsen kan hvert år lade afholde prøver i dansk, regning/matematik, engelsk, historie/samfundsfag og naturvidenskabelige fag for at sikre, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Læg mærke til at der står: "...kan hvert år lade afholde prøver...". Det er altså ikke noget, de skal gøre, og det er ikke noget, de er forpligtiget til at gøre.

Ifølge § 1a, stk. 3, hvor der står: Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål), er der således ingen krav om, hvad man som hjemmeundervist skal kunne hvornår, da det er hjemmeunderviseren selv, der tilrettelægger undervisningen, og fastlægger delmålene i forhold til undervisningen i diverse fag.

Dette fremgår også tydeligt i Vejledning om undervisningspligtens opfyldelse i friskoler og private grundskoler og tilsynet hermed under kapitel 2, hvor det bl.a. beskrives, hvad det vil sige, at undervisningen skal "stå i mål med", og at man som hjemmeunderviser/fri grundskole selv vælger form og omfang, hvad angår undervisningen. Ligeledes står der: Det vil være vanskeligt at konstatere, at undervisningen på de frie grundskoler står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, medmindre undervisningen som minimum omfatter folkeskolens fagkreds på en sådan måde, at de obligatoriske fag og emner kan genfindes i undervisningen. Skolen vælger imidlertid selv form og omfang.

I samme kapitel står der også følgende: Der er ikke noget krav om, at folkeskolens fag eller emner direkte kan identificeres på den frie grundskoles skema med navns nævnelse. De enkelte fag og emner kan derfor indgå i tværfaglige undervisningsforløb, projektorienteret undervisning mv. Skolen kan selv beslutte, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, samt hvilke undervisningsmetoder og hvilke undervisningsmidler der skal anvendes.

Undervisningsministeriet har valgt at uddybe dette emne på deres hjemmeside med følgende forklaring: "Undervisningen på en fri skole skal ”stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen”. (Citat fra lov om friskoler og private grundskoler af 3. juli 2009.) Det vil sige, at elever, der forlader 9. klasse på en fri grundskole, skal have fået en undervisning, som giver dem de samme muligheder for at komme videre, som hvis de havde gået i folkeskolen."

Det er dog vigtigt også at holde for øje at kapitel 2 fremhæver følgende mindstemål: "Det må dog anses for et mindstekrav, at fagene dansk, regning/matematik og engelsk kan identificeres entydigt. Det følger af bestemmelsen i friskolelovens § 9, stk. 2, om den tilsynsførende tilsyn med elevernes standpunkt i disse fag."

Det er her vigtigt at pointere, især overfor de folkeskoler og lærere der får tilkendt tilsynspligten af kommunalbestyrelsen, at de på ingen måde kan kræve, at hjemmeunderviste børn skal være på samme faglige niveau som børn på samme klassetrin og alderstrin på deres skole.

Mange tilsynsførende misforstår dette krav, og mener derfor, at de skal vurdere et hjemmeundervist barn ud fra trinmålene i Undervisningsministeriets Fællesmål. Dette er forkert, da det skal vurderes efter slutmålene efter endt 9. klasse.

I "Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v." § 35, kapitel 8, stk. 2 står der endvidere: Den, der har undervist børnene, leder prøverne efter aftale med kommunalbestyrelsen.

Måske skal du selv gøre den tilsynsførende opmærksom på dette, da det ikke er alle, der er vidende om det. Det er altså ikke den tilsynsførende, der skal lede en eventuel prøve/test, men den der normalt varetager undervisningen.

Hvis kommunalbestyrelsen på baggrund af den tilsynsførendes rapport vurderer, at undervisningen ikke er forsvarlig, står der i kapitel 8, § 35, stk. 3, at: Skønnes det, at undervisningen ikke har været forsvarlig, underretter kommunalbestyrelsen forældrene om, at der vil blive afholdt en ny prøve efter 3 måneder, og at børnene, hvis undervisningen stadig er mangelfuld, skal undervises i folkeskolen eller en anden skole, hvor undervisningspligten kan opfyldes, jf. § 33, stk. 2, i lov om folkeskolen.

Man har altså 3 måneder til at rette op på undervisningen, inden man kan blive pålagt, at undervisningen skal foregå i folkeskolen eller lignende.

Desuden står der i kapitel 8, § 35, stk. 4, at Når kommunalbestyrelsen skønner, at undervisningen er forsvarlig, kan den fritage for tilsynet.
Yderligere om tilsyn

Man skal være bevidst om, at der ikke er nogle klare retningslinjer omkring det at afholde et tilsyn, og da der ikke er mange hjemmeundervisere i Danmark, er der heller ikke så megen erfaring at trække på - heller ikke for den der skal føre tilsynet. Den tilsynsførende har højst sandsynligt heller ikke prøvet det før, og da der som sagt ikke er klare retninglinjer for tilsyn, så kan det også være en ny og svær opgave for vedkommende.

For at få en god oplevelse med tilsynet bør man, inden tilsynet skal foregå, snakke med den tilsynsførende, så man i fællesskab kan blive enige om, hvordan man kunne forestille sig, at tilsynet skal forløbe, og hvor det eventuelt skal foregå. Nogen foretrækker, at tilsynet foregår i hjemmet, hvor undervisningen normalt foregår, og andre foretrækker, at tilsynet skal foregå på den nærliggende skole. Det er noget man må gøre op med sig selv, og så snakke med den tilsynsførende om. Der kan imidlertid ikke stilles krav om, at tilsynet skal foregå i hjemmet.

For at kunne dokumentere den undervisning man har, er der et par ting man kan gøre, for at lette tilsynet - både for én selv og for den tilsynsførende. Man kan til tilsynet medbringe det materiale, der er blevet arbejde med, så den tilsynsførende kan få en fornemmelse for, hvor langt i pensum den hjemmeunderviste er. Derudover er det en god idé, at føre dagbog, hvor man beskriver, hvad man har lavet af undervisning i de forskellige fag, om hvilke museer man eventuelt har været på, og hvilke som helst andre aktiviteter man har beskæftiget sig med, der kan have relation til ens undervisningsforløb. Derudover er det en god idé, at have lavet en undervisningsplan med delmål for de forskellige fag, således at det er til at se, at der er overvejelser og planer for undervisningen frem i tiden.

Disse tiltag er naturligvis ikke kun til gavn for den tilsynsførende, snarere tværtimod. Det kan være et meget vigtigt og brugbart redskab til én selv, for at følge med i den undervisning man giver, og for at se, om det står mål med det, man havde forventet.

Det vigtigste ved tilsynet må være, at man får skabt en dialog, sådan at tilsynet bliver en god oplevelse for alle.

Kilde: http://www.hjemmeundervisning.dk/document/6
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Man feb 13, 2012 12:32 am

Tilbage til toppen Go down
Kst




IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Man feb 13, 2012 9:37 pm

Jeg er selv lærer, som aldrig på seminariet har lært noget om BMSF. Pt arbejder jeg i den helt anden ende af skalaen, men børn med multible funktionsnedsættelser og generelle indlæringsvanskeligheder.
Jeg er først fornyligt blevet helt opmærksom på BMSF, og er derfor på dette forum. Hjemmeundervisning er ikke på nogen måde aktuelt for os, men rent professionelt, er jeg meget nysgerrig på, hvorfor man som forældre vælger hjemmeundervisning? Hvilke bekymringer, man kan have i den retning? Hvordan man støtter sine børns sociale udvikling og sociale kompetencer osv osv.... Jeg håber. at nogle vil skrive om deres erfaringer og tanker.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   Man feb 13, 2012 11:13 pm

Ja. det håber jeg vi kan tale om så andre forældre ser endnu en valgmulighed.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.   

Tilbage til toppen Go down
 
Hjemmeundervisning - for og imod - lad os snak om det.
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: