Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
psykolog Kuno bmsf mensa wppsi børnehave legoland WISC raven asynkron ADHD gifted chips asperger test sensitive underydelse dyslexia maja tegner efterskole mobning skolestart penge kyed milepæle
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Børn i 1. klasse - hvad kan de og hvad skal de lære?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Retromum

IndlægEmne: Børn i 1. klasse - hvad kan de og hvad skal de lære?   Fre aug 24, 2012 7:46 pm

Jeg er mor til en kvik pige, der netop er begyndt i første klasse. Min datter er ikke noget mensa-barn, men hun er nysgerrig og lærenem - og keder sig allerede bravt i timerne.

Gennem hele sidste skoleår har hun ventet, og ventet og ventet på at der skulle dukke flere faglige udfordringer op - og nu hvor hun ENDELIG er kommet i 1. kalsse, kan hun næsten ikke holde ud, at de atter har taget fat på at gennemgå alfabetet.

Min lille pige kunne læse i begyndelsen af børnehaveklassen, og er også foran i matematik ( Har lært sig sig tabellerne og de grundlæggende regneformer...)

I første del af 0. klasse gik jeg rundt i den tro, at de andre børn var nået til det samme niveau som min datter - men det er ikke tilfældet. Det skal nok komme, men skal man som mor affinde sig med at ens barn langsomt mister gejsten for at gå i skole, mens hun venter?

Jeg har valgt en lille privatskole med lav klassekvotient - I håb om at der således er basis for solid undervisningsdifferntiering. Men jeg fornemmer at holdningen er den, at nogle er gode til at læse, mens andre er bedre til at hinke...og begge dele er lige godt.

Er jeg utålmodig? Måske skal jeg bare se tiden an og lade lærerne gøre deres arbejde - men so far har børnen endnu ikke fået lektier for. Og den bog min datter har fået med hjem til læsetræning er lix. 3 - mens hun herhjemme læser lix 12 flydende.

Læren vil først tage fat på egentlige læsebøger i efteråret - er det ikke sent?

Hvad lærer jeres børn i 1. klasse?

Vh - og på forhånd tak for svar!
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Børn i 1. klasse - hvad kan de og hvad skal de lære?   Lør aug 25, 2012 12:22 am

Der er jo helt konkrete regler for hvad de skal lære i 1. klasse, men ikke hvornår i forløbet eller præcist hvordan.
dog er der undervisningsdifferentiering men det bestemmer skolen også hvordan skal gøres.
Min søn er lige starte i 2. klasse og har heldigvis haft nogle gode lærere, som gav ham det han kunne klare og han er rigtig god til matematik , så fik han da bare noget der var sværrer, så det passede til ham.
det har rigtig meget med lærerene at gøre, hvordan der bliver undervist.
Når det er så lille en skole er det så muligt hun er så god at hun kan flyttes en klasse op, eller du måske får en god snak med lederen af skolen for at høre om deres mening om hvad børnene skal.
Hvis det er skolen ide, at børnenen skal følges ad, så måske du skulle mærke efter om det er et sted for din datter.

håber virkelig du kunne bruge det til noget.

IndlægEmne: Re: Børn i 1. klasse - hvad kan de og hvad skal de lære?   Man sep 03, 2012 9:00 pm

Matematik læren mente engang min datter var umotiverbart og min søn uundervisbart Wink men jeg fandt, for sent ud af, at begge min børn kunne meget mere matematik end de kunne vise deres lærer.

For dig som vil have den hurtig løsning læse det sidste 6 linier af denne svar Wink for jer der vil forstå alt læs endeligt over en kop kaffe Wink

Desværre er det 100% lærerens egne forståelse for differentiering som afgøre hvad barnet får. Selv om der står det følgende, idet traditioner ikke er brydt endnu! Og jeg anbefaler dig at ikke tale om det højt hvor lærer kan høre dig - i hvert tilfælde ikke dit barns lærer ... prøv endeligt at snak differentiering og du vil straks høre at det er tabulagt at blande sig i hvad lærer mener, så du skla droppe guldkorn så læren selv opdager at barnet mangler mere/mindre

Citat :
Kapitlet handler om dele af de udfordringer, der findes i enhver matematiklærers dagligdag. I størstedelen af teksten er omdrejningspunktet folkeskolelovens krav om, at undervisningen skal tilrettelægges, “så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger” (§18).

Dette princip, der generelt omtales som undervisningsdifferentiering, har bl.a. betydning for lærerens valg af

målsætning(er)
aktiviteter
lærebøger
organisationsform
metoder til den løbende evaluering.

Disse valg omtales i det følgende i hvert sit afsnit. Kapitlet afsluttes med overvejelser over arbejdet med elever med særlige behov.
Målsætning(er)

Folkeskoleloven rummer en bestemmelse om, at på alle klassetrin og i alle fag “samarbejder lærer og elev løbende om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt” (§18.stk.4). Denne bestemmelse kan føre til en række spørgsmål vedrørende lærerens og elevens rolle i forbindelse med fastlæggelsen af mål for et konkret undervisningsforløb. Hvordan kan der i det hele taget være tale om et samarbejde, når målene tilsyneladende er fastlagt i Fælles Mål? Se eksempler her: http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Matematik/Undervisningsvejledning-for-faget-matematik/Matematiklaerer-i-folkeskolen

F. eks det ene år fik min datter matematik svarende til hendes niveau og året efter forstået læren ordet differentiering til at være "barnet skal have sidste års pensum igen" ... min datter arbejdet trofast med det læren gav da hun ikke måtte have det ekstramappe med hjem. Tilfældigvis så jeg at mappen var en kopi af en bog hun havde lavet 2 år forinden, men det var lidt sent og hun havde mistet gnisten, hun treode hvis hun viser hun kan vil læren justere arbejdet.

Det som er kendetegn for begge min børn er at de ikke kunne sætte ord på at de forstår det læren undervist, dermed treode læren ikke at de kunne noget!

Herudover havde læren en masse at se til, så med min søn kom vi ud for at de faktisk skrev tydeligt at deres støttetimer bruges for at "vende ham af med at være foran og acceptere at i deres dvs. denne skoles anden klasse bruger de en anden klasses bog og han skulle glem at han nydt 6. klasses matematik".

Så, er dit barn udenfor normen skal du selv finde en lærer som kan/vil. Det er standardsvar at de ser på det i efterår, eller til Jul ... så trækkes ting til foråret og der får du bare besked om at læren ikke har barnet året efter så hun/han ønsker ikke at sætte noget i værk. Det er op til dig hvor meget tid du har til at løse problemet eller vente Wink

Jeg erfarer som du måske allerede ved, men ikke kan sætte ord på, er at det mål til Folkeskolen er skrevet på måder hvor der er en masse indforstået. Dermed er det nærmest umuligt at få fat i "hvad præcis" læren faktisk fortæller om det hun underviser. Hertil pga. der er metodefrihed så kan du ikke finde frem til det rette på samme måde hver gang, uden hjælp ... og der skla man enten kende en lærer der kan oversætte og pænt vent til næste forældresamtale eller forstå følgende:

http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Matematik/Laeseplan-for-faget-matematik/1-forloeb-1-3-klassetrin

En Synopsis over flere klasser http://www.uvm.dk/layouts/UVM/SharedGoals.aspx?ItemId={18473B0D-3D3D-4849-B2AF-6DA2[quote]4EFC24A8}

Som du hurtigt vil læse dig frem til er at der er en masse ord, men ikke meget håndgribeligt Wink Så, jeg vil helt klart anbefale noget som "matematikprofessoren" som kan indstilles i klassetrin så du kan få sat billede på hvor niveauet er for hvilke klassetrin. Med programmet kan du se hvad det nye stof er for hver klassetrin - desværre tager den ikke højde for at der er lærer som underviser "for lidt" eller "for meget" men generelt er den en gode pegepind. Så kig lige her:

www.matematikfessor.dk
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Børn i 1. klasse - hvad kan de og hvad skal de lære?   Today at 12:11 am

Børn i 1. klasse - hvad kan de og hvad skal de lære?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1