Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning
2 deltagere
Forfatter
Besked
Hun
Emne: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning Man Mar 24, 2008 1:35 am
Citat :
Regler for special-undervisning
Bekendtgørelse (nr. 1373) om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal sikre, at elever, der har brug for specialundervisning, som hovedregel følger klassens almindelige timer, selv om de får specialundervisning. I bekendtgørelsen står der blandt andet.
§ 1: Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse inden for rammerne af den almindelige undervisning.
§9 stk 2 og 3 omhandler de elever, der ikke har udbytte af at følge klassens almindelig undervisning. De kan få specialundervisning et andet sted på skolen, samtidig med at deres klasse har normale timer. Her står, at denne form for specialundervisning »forudsætter, at undervisningsdifferentiering, holddannelse samt rådgivning og vejledning af elevens lærere ikke i tilstrækkeligt omfang kan afhjælpe elevens vanskeligheder med at få et tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning«.
Lærer Mikkel Michelsen fra Bakkensbro Skole i Sønderborg Kommune har bl.a. rejst problemet med bekendtgørelsen om specialundervisning over for Christine Antorini (S). I en vejledning fra Sønderborg Kommune står bl.a.: »Bemærk at der for skolebørn er et lovgivningsmæssigt krav om, at der forud for iværksættelse af specialundervisning skal have været undervisningsdifferentieret og gennemført holdundervisning som forsøg på at afhjælpe barnets vanskeligheder.«
Artikel: Skoleledere: Svært for elever at få specialundervisning
Citat :
En kommune kan ikke nægte at tilbyde en elev specialundervisning, fordi skolen ikke har prøvet med undervisningsdifferentiering og holddannelse. Det afgørende er, hvad der er bedst for barnet, fastslår længe ventet vejledning om specialundervisning.
"Skolerne skal beskrive, hvad de har gjort, for at sikre, at de ikke uden videre indstiller elever til specialundervisning. Men kommunen kan ikke afvise at tilbyde specialpædagogisk bistand med henvisning til, at undervisningsdifferentiering og holddannelse ikke har været prøvet", understreger kontorchef Finn Christensen fra Undervisningsministeriets kontor for specialundervisning.
"Vejledningen udtrykker, at skolen skal gøre, hvad den kan inden for det almindelige system, så at tage barnet ud af klassen må ikke være det første, skolelederen tænker på", siger Finn Christensen. Hvis skolen kan give støtten, så eleven ikke fratages tilbudene i den almindelige undervisning, skal den det.
Artiklen: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om special undervisning
Citat :
Det kan tage halve år, før en elev med problemer får den nødvendige specialundervisning, lyder kritikken fra skolefolk. Men skolerne misforstår de nye regler, mener Undervisningsministeriet."Skolerne skal vurdere, om andre tiltag end specialundervisning kan hjælpe barnet, men de behøver ikke at afprøve for eksempel holddannelse først, hvis de ved, at specialundervisning er det rigtige for barnet. Det må aldrig gå ud over det enkelte barn", siger Finn Christensen til avisen.
Artiklen: Nye regler gør det svært for elever at få specialundervisning
En vejledning til bekendtgørelsen bliver sendt ud i løbet af sommeren. Er her nogen der ved lidt mere om dette?
Sidst rettet af Hilde Man Mar 24, 2008 1:50 am, rettet 1 gang
Admin Admin
Emne: Sv: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning Man Mar 24, 2008 1:45 am
Der er lavet en videnskabelig undersøgelse i Norge om LP-modellen. Denne model skal nogle skoler til at bruge og der for er der en mulighed for at nogle af børnene bliver opdaget i tide. LP-modellen går ud på at andre (lærere) skal se på eleven der er problemer med http://www.uvm.dk/06/omgivelser.htm?menuid=6410 Se om det er noget som duer. Bente
Hun
Emne: Sv: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning Man Mar 24, 2008 2:04 am
Hej Bente
Jeg kopierede din indlæg om LP modellen ud til et nyt tråd. Jeg synes bestemt det kan indrages som model for at afklare en elevs behov for special undervisningen.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning
Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning