Hvis ikke landets gymnasier styrker den differentierede undervisning, så de højtbegavede elever får ekstra faglige udfordringer, bliver resultatet flere elitegymnasier, forudser professor Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
Elite er ikke længere et fyord. I dag er det legalt at tale om, at nogle elever er bedre begavede end andre og derfor har brug for ekstra udfordringer.
Det vurderer professor Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), der mener, at lighedstanken er kommet under pres som aldrig før.
»Traditionelt har man tilrettelagt undervisningen, så den passede til midtergruppen, sørget for ekstra hjælp til de svageste og så regnet med, at de højt begavede elever nok skulle klare sig.
Men det gør de ikke, og derfor er der ved at ske et klart skifte i indstillingen til, at højt begavede skal have mere opmærksomhed og har brug for en undervisning, der passer netop til dem,« siger Per Fibæk Laursen, der ser drejningen som udtryk for, at samfundets fokus i disse år flytter sig fra bredden til eliten.
Elite er ikke længere et fyord