Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
kyed asperger test mobning WISC børnehave Kuno raven tegner milepæle wppsi bmsf gifted legoland underydelse maja dyslexia skolestart mensa psykolog penge ADHD sensitive chips efterskole asynkron
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Kender I Kuno Beller ?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Kender I Kuno Beller ?   Man sep 01, 2008 8:24 pm

Min søn er blevet testet i børnehaven og fundet underlig på baggrund af ovenstående børnepsykologs test. Kuno Beller skrev sin berøgtede bog i 1984, det vil sige at hans forskningsresultater er fra slut 70'erne til start 80'erne, det vil sige 25 år gamle resultater. Når jeg læser spørgsmålene i hans test, som ligger til grund for udfaldet bliver jeg vred og irriteret. Der er 3 eller 4 spørgsmål om tandbørstning. For mig ser det umiddelbart ud til, at man forventer, at et barn selv kan børste tænder omkring 6 års alderen. Den ligger meget vægt på detaljerne i ens børns tegninger, men så giver udfaldet også ligesom sig selv, når jeg nu har en søn, som nærmest nægter at tegne. Han kan skam godt holder rigtig på en blyant, men resten gider han ikke !!! 3-4 spørgsmålene omhandler evnen til at binde knuder/sløjfer. Var velcroen overhovedet opfundet i 1980 ? Min søn har sko med velcro, da han ellers går i gummistøvler hele tiden, og da det oftest handler om, at der skal være et formål med at lære nyt, gider han altså ikke. Hvor mange af jeres børn kan binde knuder og sløjfer ?

Der er så mange ting med, som ikke er relevante længere, ligesom der er ting, som er relevante i dag, der så selvfølgelig ikke er medtaget pga testens alder. Intet om pc'ere, intet om diverse fjernbetjeninger eller andet fra vores tid !!! Og jeg kunne forsætte...Men enden på det blev, at børnehaven indstiller ham til PPR, hvilket jo er godt nok. Vi har så besluttet afhængig af ventetiden selv at sætte noget i værk. Vi har blandt andet en halv aftale med Berit Zankel, som jeg klart vil benytte mig af, hvis det andet viser sig at være et problem.

Og igen sluttede pædagogen af med at fortælle, at hun var sikker på, at han blev professor, hviket jo er et fremskridt i forholdet til gråzone barnet og grænseautisten, som han var sidste år Wink

Mette & Malthe (næsten 5 år)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Man sep 01, 2008 11:40 pm

Jeg har aldrig hørt om Kuno Beller før.

Jeg vil dog give dig ret i at snørebånd er yt idag. Patrick 5 år gider ikke lære at binde knuder på sine sko, hvis han havde nogle med snører (vi har prøvet). Men leger han monstre kan han godt binde knuder. Der er interesse området, som gør at han lærer noget nyt.

Jeg synes det er godt han skal til en anden test, da Kuno Bellers test er bedst egnet for børn fra 0-4 år. Hvorfor har de brugt den test?

Patrick blev testet med wppsi dagen før han fyldte 4 år.

Han er ikke underlig, han er sin egen og det har han lov til at være. Børnehaverne, synes jeg, har meget travlt med at gøre børnene ens, men så er det måske også nemmest at passe dem. Jeg ved det ikke.

Jeg er spændt på at høre om testen senere. Hvis det går i kage også, vil jeg som du skriver også prøve ved Berit Zankel. Hun ved hvad hun laver og hvad hun skal se efter ved din søn.

Det er hårdt ikke at blive forstået både for forældre og børn.

Selvfølgelig bliver han "professor" om ikke andet så i sit eget liv. Han har nogle meget opmærksomme forældre.
Flot klaret, da det kan være svært at være op mod systemet. Smile

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Tirs sep 02, 2008 1:45 am

Kuno Beller test.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kuno Beller - teori
af den.

Hvad er en Kuno Beller test?

En Kuno Beller test er en udviklingsbeskrivelse, der oprindeligt er blevet udarbejdet til brug for en undersøgelse, gennemført under ledelse af dr. Kuno Beller.

Emnet for den første undersøgelse, var at forsøge at beskrive og måle effekten af en pædagogik i en vuggestue, samt at forsøge at give personalet en større forståelse for deres arbejdes direkte indflydelse på børnenes udvikling.

Det drejer sig ikke om en funktionstræning af barnet, men om en pædagogik, der ved at tage udgangspunkt i barnets styrke, gør det muligt at ændre det, der først fremstod, som barnets svagere side.

Styrke og svaghed skal forstås på denne måde, at alle har nogle områder, der er bedre udviklet end andre områder.

Ideen bag undersøgelsen er ikke, at man skal tilstræbe, at barnet udvikles i samme takt inden for alle områder. Barnet udvikler sine forskellige færdigheder gennem egne erfaringer fra de aktiviteter barnet deltager i – naturligvis i takt med organismens udvikling.

Udviklingsbeskrivelsen

Udviklingsbeskrivelsen skal anvendes med en vis kritisk forsigtighed og må ikke opfattes som en færdig test, men som et måleinstrument, der kan forudsige noget om barnets udvikling.

I Udviklingsbeskrivelsen er 8 områder af barnets udvikling beskrevet. De 8 områder er ikke blot indbyrdes afhængige, men overlapper også hinanden.

De 8 områder er:

- Legemspleje og kropsbevidsthed
- Omverdensbevidsthed
- Social følelsesmæssig udvikling
- Leg
- Sproglig udvikling
- Tankemæssig udvikling
- Grovmotorik
- Finmotorik

De 8 områder er hver delt op i 14 trin. Inden for hvert trin er der en række spørgsmål/beskrivelser af enkeltfærdigheder, stillet op så beskrivelserne gennem trinene går fra en begyndende beherskelse af færdigheden til en mestring af denne.

Udviklingsbeskrivelsen giver ikke en norm for, hvad børn skal kunne, eller hvad alle børn gør i en bestemt alder, men skal bruges som et værktøj til at støtte op omkring barnets svagere sider.

Testen er bedst egent til børn under 4 år, da man ikke får tilstrækkeligt grundlag for at foretage en egentlig beskrivelse af barnet over 4 år, udelukkende gennem de 8 områder, der anvendes i udviklingsbeskrivelsen.

Fra bogen: ”Kuno Beller’s udviklingsbeskrivelse af småbørn – et pædagogisk hjælpemiddel”

Skrevet af: Hans Weltzer

Er der brug for at der skal bevilliges særlige støtteforanstaltninger, som for eksempel forlænget orlov, dobbeltplads i dagpleje, støttepædagog mm. kan Kuno Beller’s udviklingsbeskrivelse bruges som en form for dokumentation for barnets eventuelle sene udvikling.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Tirs sep 02, 2008 1:47 am

Kuno Beller testen virker for mig som om, den er lavet til for tidlig fødte børn.

Fandt det om testen på denne side. http://www.praematur.dk/Default.aspx?ID=126
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Tirs sep 02, 2008 2:58 pm

Når jeg læser rundt omkring om Kuno Beller er den en redskab pædagoger bruger for at kunne beskrive et barns udvikling ift andre børn. Den bruges når en børnehave opdager et barn med særlige behov hvor der kræves et eller andet form for handling. Den er et redskab i pædagoisk arbejde ligesom Tras, Trin for Trin, ”De er ham`ses”, dvs. en af mange metoder til at lave en udviklingsbeskrivelser af et barn med.

Testen bruges for at:
- lave en beskrivelse af barnet
- beskrive hvordan et barn skal støttes

Testen mønter ud i et handleplan.

Den "kan" bruges i et videreforløb når de indstiller et barn med særlig behov til evt. talepædagog, fysioterapeut, psykolog, støttepædagog, familieværksted, tværfaglig Gruppe, pædagogiske fripladser og ansøgning om visitation til specialplads.

Det som kan undre mig er at dit barn er snart 5 og I har mistanke om særlige forudsætninger og at denne redskab er bedst egnet til børn op til 4 år. Det er sikkert det samme undren du sidder med Majonka scratch Omvendt så forsvinder denne undren når jeg tænker på at Kuno Beller er bare et redskab de nu engang har for at lave en beskrivelse af barnet.

Det lyder for mig som om at han har vist hende at han klarer sig fint ift. andre børn ... det positive er jo at I er indstillet til PPR og her afhænger det af den enkeldte PPR psykolog dvs. om personen har viden om og redskaber til at arbejde med et barn som har særlig forudsætninger ift. et barn med særlig behov for at dit barn kan få det bedste hjælp.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Ons okt 29, 2008 1:47 am

Der var en der undrede sig over at man valgte lige netop denne test:

1 I mange komunner er det et krav at netop denne teste er udarbejdet for at kunne komme vidre i systemmet (det være sig ofte PPR)
2 I skriver flere gange at testen er til og med 4 år, der er for så vidt rigtigt men der er udarbejdet ydereligt 2 "del" til de 5 og 6 årige det er formodentlig(forhåbentlig) dem der er brugt.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Lør nov 08, 2008 8:23 pm

Gæst skrev:
Der var en der undrede sig over at man valgte lige netop denne test:

1 I mange komunner er det et krav at netop denne teste er udarbejdet for at kunne komme vidre i systemmet (det være sig ofte PPR)
2 I skriver flere gange at testen er til og med 4 år, der er for så vidt rigtigt men der er udarbejdet ydereligt 2 "del" til de 5 og 6 årige det er formodentlig(forhåbentlig) dem der er brugt.


Meget spænende ... vil du give mig lidt mere vedr. havd der skal/kan til i en udredning. Vi har ikke mødt denne test, eller andet for den sags skyldt andet end WPPSI ... tænker at en specialklasse placering på baggrund af mangelnde udredning kan skade et barn lige så meget så som et barn der overses og placeres i en almindig klasse.

Håber at du vil oprette di som bruger så kan vi gave af din viden afro
Tilbage til toppen Go down
joan (j)
Gæst



IndlægEmne: svar   Fre nov 14, 2008 9:01 pm

har glemt mit login - nå, men skriver alligevel:)

jeg er uddannet pædagog, og faktisk lavedejeg allerede i min øvelsespraktik en opgave, hvor jeg forholdte mig kritisk overfor anvendelsen af Kuno Bellers test i en vuggestue.
Dels er testen forældet, den afspejler nogle spørgsmål som ikke følger tiden, hvilket blot er en af flere faldgruber.
dernæst anvendes den som enkeltstående uden suplering af andre test eller undersøgelser, hvilket er problematisk.
Den afspejler et forældet børnesyn, hvor man i høj grad på den tid tilagde barnet problemet. Hvorimod man i dag (heldigvis) også har fokus på ydre omstændigheder som problemskabende.
Hvis et barn der er intelligent har en udafrettet adfærd, ville Beller tillægge barnet problemet, hvorimod nyere metoder ville kigge på ydre omstændigeder. Kunne det tænkes at barnet ikke blev forstået, anerkendt, stimuleret hensigtsmæssigt i børnehaven? Kunne det tænkes at barnet på den måde inddirekte blev krænket, kunne det tænkes at barnets selvværdsfølelse var dalet i takt med manglende indsats osv. Og så ville man nok i mange tilfælde sig, JA det kunne meget vel være. Så det er altså ikke barnet der er problemet, det er mig og andre pædagoger der må oppe os, fordi vores fornemmeste opgave til enhver tid på være at tage individuelle hensyn. Og er pædagogikken ikke tilstrækkelig, så må vi vende ind af og se oven fra, og spørger hvad gør vi så nu for at hjælpe det her barn?
Kuno Beller vil selvfølgelig også hjælpe barnet, men det er i meget høj grad en stempling, ok du er problematisk vi sender dig videre til PPR, hvor man i øvrigt måske kunne have anvendt langt mildere og effektgivende metoder.
Og samtidig, det kan godt være at Kuno Bellers plan med denne test, var at se hvor laver vi de bedste tiltag, men hans metode bliver altså i meget høj grad anvendt modsat. Jeg har set det rigtig mange gange, især ved lidt ældre pædagoger, som ikke har lært noget om faldgruber, evidensbaseret viden mv. dengang de læste. På samme måde har jeg også set tras (som en nævner) anvendt forkert- men jeg mener at der grundlæggende er et massivt skel i mellem børnesynet fra Kuno Beller testen og Tras testen. Og det bør man være opmærksom på. Jeg ville ikke acceptere at nogle testede mine børn med Kuno Beller.


Jeg har anvendt Kuno Beller med god samvittighed i mit arbejder med mennesker med en massiv kognitiv udviklingsforstyrrelse. Og beller er faktisk god i dette tilfælde, fordi jeg med forbehold for nogle spørgsmål, kan få et billede af eks. den emotionelle alder, som er meget vigtigt at have med i dette arbejde. Når jeg arbejder med et menneske som er 40 år, men kun har en emotionel udvikling svarende til to år, så betyder det rigtig meget at jeg forstår at møde vedkommende på det emotionelle niveau og ikke som en 40 årig.
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Din kommentar glæder mig   Fre nov 14, 2008 9:44 pm

Det du beskriver er lige netop den fornemmelse, at jeg som ikke uddannet pædagog, har haft. Alle mine søns problemer er lagt til grund for, hvad Kuno Beller testen viste. Og jeg ved, at han ikke viser alt i børnehaven. De har udført testen på ham 2 gange, 2. gang med udsving. Fx viste den 1 test, at han sprogligt var bagud, jeg forsøgte så at spørge om det kunne have noget at gøre med, at han stammede utroligt meget frem til januar i år, men det blev nærmest affærdiget. Han var på daværende tidspunkt indimellem nødt til, med hans egne ord at sige "det er for svært, jeg kan ikke sige det !!!". Da de tog testen på ham i april igen, hvor hans stamning stort set var forsvundet, viste han jo nærmest enorme fremskridt i den sproglige del !!!! Han havde også rykket sig meget grovmotorisk, da han lige pludselig, uden arbejde/øvelser med pædagogerne, var blevet aldersvarende. De har senere fundet ud af, at han øver sig i smug, og først viser sine evner frem, når han kan det Wink Indstillingen til PPR lyder nu alene på, at han ikke leger eller socialiserer sig selv, svarende til en på 4½-5 år. I stedet for rollelege leger han 'konstruktions' lege, som dybest set går ud på at bygge noget, gerne af Lego, og så vise det frem og fortælle om formålet, fx en bil der danner elektrisitet, så den kan riste brød, mens den kører Wink Vi er nu i gang med WPPSI test ved PPR, han skal tage den sidste del på mandag, og så er det bare at vente på, at vi bliver indkaldt til møde. Jeg har aldrig haft så meget mavepine, som den seneste måned Shocked

Mette og Malthe
Tilbage til toppen Go down
Maren
Gæst



IndlægEmne: Kuno Beller - børnesyn   Lør okt 31, 2009 10:07 am

Tænker at det er ret vigtigt at fastholde at Kuno Beller er en udviklingsbeskrivelse og ikke en test.

Stort set uanset hvilket redskab der bruges i arbejdet med at undersøge/beskrive et barns vudvikling - så handler utrolig meget om, hvilket børnesyn der lægges ud med.

Altså har de involverede fagpersoner et barnesyn der hedder:

Barnet er problemet
eller barnet er i problemer

- sidstnævnte giver anledning til også at se på trivselsmiljøet og ikke kun på barnet.

Kuno Beller udviklingsbeskrivelsen kan være et udmærket redskab, hvis man laver den i samarbejde med forældrene. Da beskivelsen så er en fælles proces bliver utidssvarende spørgsmål af mindre betydning - hvorimod det at få en beskrivelse af barnets udvikling som fælles platform for at arbejde med den nærmeste udviklingzone - altså samarbejde om det som der er behov for - eller en fælles erkendelse af, at barnet f.eks. kan noget i nogle situationer/sammen med nogen/eller nogen steder, hvilket kan give anledning til at snakke om trivselsmiljøet.

Omkring det musiske/kreative kunne der i sådant et samarbejde også være mulighed for at inddrage det i beskrivelsen, som ikke bare børn bestå af udfyldelse og udregning af skemaet - men lige netop i en udviklingsbeskrivelse.

Tænker at uanset, hvilke hjælperedskaber der bruges omkring at skabe et billede af et barns udvikling så er børnesynet en meget afgørende faktor for om det er en hjælp til at afdække et barns situation eller om det skaber splid/stempler.

Ved godt dette indlæg ikke forholder sig til et indlæg som denne debat evt. er startet med - men kunne ikke lade være at give mit besyv med, da jeg synes det er ærgerligt at der i nogle tilfælde er fagpersoner der selvfølgelig i kraft af deres faglige grundlag har en viden, men forvalter den på en respektløs måde. Men selvfølgelig er der for fagpersoner også situationer hvor der må skæres igennem - men alt i alt så kan det også i de allerfleste tilfælde gøres i et respektfuldt samarbejde.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Lør okt 31, 2009 6:34 pm

Det er dejligt at du giver dit besyv med. Alle er velkomne på dette forum.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Lør okt 31, 2009 10:47 pm

tak Maren,

jeg er super glad for at du skrev!

jeg har lige snakket med en forældre om Kuno Beller hvor de er uforstående overfor hvad det var, betydning eller hvad deres barn kunne ift. ikke kunne ... der tænkt jeg forældre samarbejde No

Beskrivelsen skal bruges til at deres barn placeres på en specialskole, da det vil være sundt for barnet at skulle på en skole og så skifte ca. omkring 3. klasse, forældrene stiller spørgsmål om dette nu kan være rigtigt da de ikke aner hvad det hele går ud på. Ingen tog tid til at forklar og gennemgå bl. a. Kuno Beller med dem, men kun forklarede at hvad de konkludere.

Nu håber de at børnehaven og PPR vil tage tid til at forklar mere til dem omkring testene og evt. give dem mulighed for en informeret besluting vedr. skole med støtte eller specialskole da barnet kun har lettere motoriske problemer og lettere ekspressiv sprogproblemer, dog med super ordforrad.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Kender I Kuno Beller ?   Today at 8:21 am

Tilbage til toppen Go down
 
Kender I Kuno Beller ?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: