Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Malthe snart 5 år EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Malthe snart 5 år EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Malthe snart 5 år EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Malthe snart 5 år EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Malthe snart 5 år EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Malthe snart 5 år EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Malthe snart 5 år EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Malthe snart 5 år EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Malthe snart 5 år EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
mentiqa gifted begavede children privat skole Århus børnehave wisc hilde
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
Når man overhaler storesøster.
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Malthe snart 5 år

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Mejohka
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyOns Okt 22, 2008 8:35 pm

Jeg skrev herinde for et stykke tid siden, om vores oplevelser med vores søns børnehave, hvor de for knap et år siden havde 'dømt' ham som grænseautist. Vi var sidenhen til et møde i børnehaven, hvor pædagogen var blødt MEGET op, og mente, at Malthe muligvis kunne være mere end almindeligt godt begavet. I forbindelse med det møde, blev det aftalt, at han skulle henvises til PPR for nærmere udredning. Igår var så dagen, hvor mødet skulle stå, og jeg var, for at sige det mildt, meget nervøs, på baggrund af de historier, som jeg har læst om Shocked
Men mødet gik over al forventning. Børnepsykologen startede med at høre om Malthes liv, set fra hans forældres øjne, og derefter Malthes liv set gennem børnehavens øjne. Da vi havde fortalt, det vi alle synes, der skulle fortælles, begyndte psykologen at fortælle, hvad hun umiddelbart konkluderede udfra indstillingen, samt det vi (også kontaktpædagogen) fortalte. Hun mente at begge dele pegede på, at vi havde en dreng, som var mere end almindelig kvik. Men hun kunne også se, at en del af indstillingen handlede om Malthes sociale liv (eller mangel på samme).
Og så sagde hun noget meget klogt: "Jeg tror, det er MEGET vigtigt at skelne imellem, hvad de voksne i Malthes liv synes er et problem, og hvad Malthes selv synes er et problem. For umiddelbart virker han som en meget klog lille fyr, som hviler godt i sig selv og sin situation, og hvis han er som jeg forventer, så kan vi ikke hjælpe ham det sociale alligevel. Det kommer når/hvis han kan se en fordel ved det !!"
Og det var bare så rigtigt. Det er børnehaven og os, som synes det er et problem, at han ikke vil leger med andre børn end O fra sin børnehave, Malthe fungerer fint med det !!!! Psykologen beskrev 'almindelige' børn som runde, og Malthe som været firkantet, og det højste vi kunne opnå ved seriøs træning ville være at slibe kanterne lidt, han ville ALDRIG blive rund, og det måtte vi så lære at leve med Rolling Eyes
Så nu vil de teste ham i løbet af de næste 4 uger. Han skal igennem den almindelige skoleparathedstest og 2 forskellige test (WPSII og Raven), som skal vise, hvor han ligger i spektraet. For igen som psykologen sagde, direkte henvendt til Malthes kontaktpædagog "Vi er nødt til at sende ham i skole til næste år. I kan slet ikke give ham nok udfordringer. Jeg ved godt, at han 'halter' modenhedsmæssigt, men han vil give jer størrere og størrere problemer i hverdagen på grund af kedsomhed !!"
Så nu venter vi igen med tålmodighed ;O)

Mette & Malthe snart 5 år
Tilbage til toppen Go down
Hun





Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyOns Okt 22, 2008 8:46 pm

Hvad er det almindigt skoleparathedstest?

Det er godt at der laves en WPPSI og en Ravens.

Sikke en heldig familie I er!
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: ...skoleparathedtest...   Malthe snart 5 år EmptyOns Okt 22, 2008 9:06 pm

....er muligvis en test man kører i Odense Kommune, hvor vi hører til, så jeg ved faktisk ikke nærmere, hvad den går ud på. Iflg pædagogen og psykologen synes de fleste unger, at den er sjov Very Happy. Og han elsker jo at sidde og nørkle med sådan nogle ting, så vi tager alt det med, vi kan få med Wink

Mette og Malthe
Tilbage til toppen Go down
Hun





Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyOns Okt 22, 2008 9:47 pm

n


Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 6:14 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyOns Okt 22, 2008 10:30 pm

Det er jo tydeligvis en kommune som kender til emnet intelligente børn. cheers

Det er dejligt at høre de gode historier her på forum, det kan godt lade sig gøre at børnene bliver forstået.

Det var også en god måde psykologen taklede selve mødet, med at I som forældre fortalte om Malthe og derefter pædagogerne.

Jeg synes det er et godt udgangspunkt i er kommet frem til.

Jeg er dog spændt på at høre om testene. lol!
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Vedr. skoleparathedstest   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 2:16 am

De har testet ham i børnehaven i dag. Så jeg har fundet ud af, hvad det et for en test. Denne hedder 'Skal barnet i skole nu ?' af bla. Hans Weltzer. Jeg har også fundet ud af, at den kan lånes på Odense Centralbibliotek, så jeg starter bilen op om et øjeblik, og drøner derind og låner den Wink
Og så er vi igen helt nede på jorden. For pædagogen fremviste nærmest stolt, at den ikke viser nogen tegn på særlig begavelse !!!! Man skal have minimum 47 point for at være klar, og han havde kun 43 point, så der dumpede vi. Jeg fik så forklaret testen, det Malthe dumper på er, at han ikke kan skrive bogstaver, der mistede vi ca. 6 point, samt hans manglende evne til at afslutte en opgave, og modtage en kollektv besked (2 point mere) Hun måtte så indrømme, at nogle af hans 1 år ældre børnehave kammerater klarede sig dårligere i de visuelle, de talrelaterede og hukommelsestest, men han havde stadigvæk kun fået 43 point !!!! Så fik jeg det sådan inde i, at han er dumpet på det, som de hele tiden har nævnt som et problem...Han tegner ikke, dvs han skriver heller ikke, og han har stadigvæk svært ved at sidde stille og modtage en besked, så de 43 point er faktisk hentet i 2/3 dele af testen, og det er da ikke så dårligt ???!!!!. Jeg spurgte hende så om, hvad hun synes om mødet igår...Hun synes ikke, det havde været godt. Det undrede hende, at der slet ikke blev sat spørgsmålstegn ved det vi sagde. Det var jo ikke hans intellekt, der var problemet, det var hans sociale adfærd, de havde søgt hjælp til !!!! Hun ville gerne have, at de havde observeret ham først inden de havde tilbudt os en test, og det ville jeg da også have bakket op om, men pædagogen synes ikke, at der overhovedet blev lyttet til hende og hendes meninger, og så synes hun, at det var forkertmed testene.
Det eneste jeg får ud af ovenstående, er at jeg bliver i tvivl og trist igen Crying or Very sad Nu troede jeg lige, at der var nogen som havde forstået vores problemer, og så blev vi bare bombet tilbage igen....
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 3:57 am

Jeg tror du skal lytte mest til PPR i dette her tilfælde, da jeg giver hende ret i at lad ham være så længe han fungerer med at lege alene. Dog skal der være en voksen der snakker med ham om hansl leg, mens han leger.

Det med skoleparat test, synes jeg ikke du skal tage så nøje, da det er pædagogerne som synes alle børn skal være lige sociale osv.

Lad ham nu også få taget de andre tests og se hvad de siger.

Det med at skrive tal og bogstaver, synes jeg, jeg kan genkende fra vores drenge på nu 4 og 6 år. Patrick på seks år havde store problemer med at være perfektionist og har det stadigvæk. Han bliver så arrig hvis det ikke bliver som han forestiller sig det i hovedet. Der er blevet brug list og overtalelser for at han skulle fortsætte med at tegne. Vi har dog også brugt det at på nettet kan man finde nogle tegninger som bare skal udfyldes med farve, disse gav han selvtillid og han blev stolt, da han jo satte de rigtige farver på. Det fik han ROS for i store ord. Så ros ros ros, vær gang der bliver sat en lille streg. Er det en mulighed at købe en hvis papirsdug og sige "se I må tegne på dugen idag" Det er jo lidt anderledes end et stykke hvid papir. Det kunne jo gøres sammen mens man hygger sig med noget at drikke og spise, så fokus er et andet sted. Bare en ide. Question
Nikolaj på fire bliver meget meget ked af det når det ikke bliver som han forestiller sig det, når han tegner.

Min datter på 19 år har også altid været perfektionist og græd i 1. klasse hvis hun lavede en fejl.
Vores børn tænker mere over tingene end andre børn og så må man prøve at opmuntre dem til at fortsætte efter en pause.

Op med humøret, du er ikke alene. Vi er her for at hjælpe det vi kan. lol!
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Perfektionist   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 5:09 am

Det er faktisk helt rigtigt, det du skriver der. Han balancerede ikke på noget i børnehvaen før, at han var sikker på, at han kunne. Han gyngede ikke i børnehaven før han var sikker på, at det så rigtigt ud !!! Og de har jo selv fortalt os, at han ikke viser dem noget som helst, før det er perfekt i hans øjne. Vi har prøvet at få ham til at tegne her hjemme, men det er tydeligt, at han bliver super frustreret, når det ikke går som forventet. Så ideen med en hvid papirsdug er helt genial !!! Den vil jeg helt sikker benytte mig af Very Happy
Det er rigtigt, at jeg bare skal vente på testene, men det er så svært Smile Jeg er så bange for, at det ikke går godt, og at han ikke yder sit bedste, men der må jeg bare stole på autoriteterne Wink

Mette+Malthe
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 7:02 am

Du skriver du er bange for det ikke går godt med testen!

Selvfølgelig går det godt, for det viser et billede af jeres søn, da det er nogle gode teste. Så uanset resultat, er det godt. Så kan i handle ud fra testens resultater.

Uanset hvad, så er han jeres dejlige dreng og husk uanset hvordan ens børn er, vil vi forældre jo være de første til at acceptere det. Vi elsker jo vores børn. Laughing


Vi har også måttet bruge fantasien, for at få vores drenge til at gøre nogle ting de ikke var perfekte til, første gang de skulle gøre det.

Du kunne også lade ham bruge computeren til at skrive bogstaver på, bare for sjov.!! scratch
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 8:41 am

Mejohka skrev:
de har jo selv fortalt os, at han ikke viser dem noget som helst, før det er perfekt i hans øjne. Vi har prøvet at få ham til at tegne her hjemme, men det er tydeligt, at han bliver super frustreret, når det ikke går som forventet.


Det er rigtigt, at jeg bare skal vente på testene, men det er så svært Smile Jeg er så bange for, at det ikke går godt, og at han ikke yder sit bedste, men der må jeg bare stole på autoriteterne Wink

Mette+Malthe

Hej Mette

Det øverste du skriver med perfektionismen, den besidder vores datter til fulde, vi vidste ikke hun kunne læse før Ole Kyed lokkede hende til det over ved ham Shocked Shocked

Det med hensyn til testen, så vil dit barn altid kunne præstere indenfor de 5% som man taler om, hvis det er et Barn med særlige forudsætninger, uanset om barnet ikke er i balance med sig selv. (Også hørt fra en meget klog mand)

Til sidst så skal i bare være glade for testene tages, så man ved hvordan man kan hjælpe ham bedst muligt. Very Happy

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hun





Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 4:05 pm

n


Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 6:14 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 5:37 pm

Hilde skrev:

Lone jeg er noget uenig med i hvad du skriver her. Med et barn som ikke lige vil åbne overfor spykologen samt en psykolog som ikke kan gennemskue HBB så er det en potential fejl vurdering som resultatet.

Selve Test


Uenighed er kan godt være positivt.
Jeg siger sådan fordi alle og jeg mener alle jeg har snakket med som har erfaring med Højt begavede børn, de siger at et barn som lægger indenfor de 5%, altid vil kunne præsterer til de 5%, uanset hvor elendigt barnet har det følsesmæssigt. De kan simpelhen ikke lade være fordi det er sjovt.(Og de kan se en mening med det som forgår)


E.ks. en knægt der elsker labyrinter, kan du ikke stoppe med at lave i en labyrintbog, det er samme princip.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hun





Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 9:56 pm

b


Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 6:14 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 10:51 pm

Hilde skrev:
På den måde er jeg fuldstændigt enig med dig - men hvad nu hvis de skal lave en baby labyrinth som findes i WPPSI og psykologen ikke liiiige opdager dette?

lol! nope de kan ikke stå imod en labyrinth hvis de kan lide sådan noget - bruger den stor en fra poltikken for at få fred ind i mellem lol! . Pigen min hader labyrither og kan dem ikke scratch ungerne vores afro

Nu kender jeg ikke WPPSI testen, men det er jo ikke kun f.eks. labyrinter der afgør om børn hører til i kategorien Børn med særlige forudsætninger, men den samlede test.

Nu er det ikke alle børn der elsker labyrinter, så det var et tænkt eksempel.(Eller rettere et Stina Eksempel) ;-)
Det kan jo være alt fra sudoku, puzzlespil Til Set game. alt hvad der lige fanger dem.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hun





Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyTors Okt 23, 2008 11:04 pm

n


Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 6:14 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år EmptyFre Okt 24, 2008 1:58 am

Hilde skrev:

For både WPPSI og WISC test angiver resultater af subtests i interval (17 - 19), at barnet nået loftet for testen, og bør re-testet ved hjælp af en test, som kan skelne meget begavede børn. På nuværende tidspunkt er den eneste sådanne test til rådighed, er Stanford-Binet LM. Den anvendes, så vidt jeg ved, ikke her i landet."Don't Throw Away the Old Binet by Dr. Linda Silverman and Kathi Kearney

Skidt da med hvor højt loftet er i de forskellige test. Stina ramte da også loftet i nogle af prøverne, men det kan du jo ikke bruge til noget. Det er den samlede test der tæller. Du kan jo sagtens lade være og ramme loftet i en test, også alligevel blive vurderet til at være Barn med særlige forudsætninger.

For vores vedkommende skal Stina absolut ikke retestes, hun skal selv vælge. Der er jo papir på hun er et barn med særlige forudsætninger, så nye test det behøver hun ikke. For os er det nu engang bare et tal, og tal fortæller ikke noget om min datter udover hun tænker mere logisk og rationelt end flertallet.


Lone
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Malthe snart 5 år Empty
IndlægEmne: Sv: Malthe snart 5 år   Malthe snart 5 år Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Malthe snart 5 år
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: