24.01.08
Danmark: KL: Folkeskolen skal kunne rumme kloge elever
I den bedste af alle verdener, ville der slet ikke være behov for Pernille Buch-Rømers Mentiqa-skoler for børn med særlige forudsætninger.
(Vejle Amts Folkeblad 23.01.2008)
Det mener Henrik Larsen (RV), formand for Børne- og Kulturudvalget i Kommunernes Landsforening (KL) og byrådsmedlem i Kolding Kommune.
- Vi må nok erkende, at folkeskolen ikke har været god nok til at håndtere elever med særlige forudsætninger. Rationalet har været, at de specialpædagogiske ressourcer først og fremmest skal bruges på de svage, mens de dygtige nok skal klare sig. Den holder bare ikke, siger Henrik Larsen.
Det bekræfter psykolog og institutleder på Danmarks Pædagogiske Universitet, Niels Egelund.
- Emnet har i mange år været tabubelagt, og man har ikke villet diskutere, at der findes børn, der netop på grund af deres særlige begavelse har brug for en særlig pædagogisk indsats. Folkeskolens udlægning af undervisningsdifferentiering har været - og er det sådan set stadig - at undervisningen skal målrettes det store, brede flertal eller de elever, der ikke klarer sig fagligt godt, siger Niels Egelund.