23.01.08
Folkeskolen: Kloge børn mistrives i specialklasser
Det langt fra ualmindeligt, at landet folkeskoler - i mangel af bedre tilbud - placerer højt begavede børn i center - eller specialklasser, hvor børnene trods deres enestående intellektuelle ressourcer får undervisning i dansk og matematik sammen med autister og AHDH-børn (DAMP). Det fortæller Pernille Buch-Rømer, der er stifter af de såkaldte Mentiqa-skoler for børn med særlige forudsætninger.
Pernille Buch-Rømer bliver bekræftet af to af landet førende eksperter indenfor feltet, børnepsykolog Ole Kyed, og psykolog og institutleder, Niels Egelund, fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
Niels Egelund kalder placeringen i specialklasserne for et kæmpe ressourcespild.
- Når de begavede børn sidder sammen med børn, der har nogle helt specifikke vanskeligheder eller handicaps, så bremses de i deres udvikling. Deres kompetencer bliver slet ikke udnyttet, og der er fare for, at de aldrig får kompenseret for tabet siden hen, siger Niels Egelund.
klik her