Emne: Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI) Tors Nov 13, 2008 10:24 am
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI) Testnavn: Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI) Forfatter: Skolepsykologisk kontor, Søllerød kommune Formål: impressiv test, tester semantik, morfologi og syntaks Målgruppe: børnehaveklassen Udføres af: Testform: Beskrivelse: Standardisering: Udgivelsesår: Distributør: Bemærkninger: bruges i kopi af ukendt oprindelse
Er her en der ved lidt mere om den? Måske også ift HBB?
Hun
Emne: Sv: Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI) Tors Nov 13, 2008 10:31 am
fandt lige denne
Allerede et par uger inde i børnehaveklassen underkastes eleverne den første, en såkaldt KTI-test (hvor KTI står for kontrolleret tegneiagttagelse). Den bliver præ-senteret som en lille uskyldig tegneleg over for børnene, men de voksne har naturligvis en skjult dagsorden for foretagendet: Man vil måle børnenes evne til koncentration og til at modtage en kollektiv besked og i det hele taget vurdere deres adfærd for at sikre sig, at de er skoleparate (således er der nu højere adgangskrav til børnehaveklassen end til gymnasiet). Og skulle enkelte børn ikke reagere forskriftsmæssigt, bliver de hurtigt sendt videre i systemet af professionelle behandlere: I kulissen venter skolepsykologen, talepædagogen, skolelægen og flere af slagsen. Også ved barnets første besøg hos skolelægen bliver det underkastet en nøje ransagelse. Den tid er for længst forbi, hvor skolelægen kun interesserede sig for farveblindhed og platfodethed. I dag er det barnets adfærd, der er i fokus.
det belurede barn
Hun
Emne: Sv: Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI) Tors Nov 13, 2008 10:34 am
”Kontrolleret tegneiagttagelse” er en bred test, der afdækker børnenes kunnen på forskellige områder:
mængder, former og figurer, hukommelsesspændvidde, koncentration, rum og retningsopfattelse.
Testen bliver brugt til at målrette undervisning inden for de områder, hvor det enkelte barn kan have
behov for særlig eller ekstra indsats. Desuden indgår testbesvarelsen i forældresamtalen, som
KTI anvendes på mange skoler, og formålet er som du skriver.
Selve tegningerne børnene laver, de siger kun meget lidt, hvis de ikke er fulgt op af observationer i arbejdssituationen. Man kan ikke umiddelbart se på tegningerne, om eleven er uopmærksom, eller ikke forstår instruktionen og derfor enten ikke tegner noget eller tegner noget forkert.
Når man står og observere en klasse, der gennemføre KTI, har man allerede et godt billede af, hvordan klassen fungerer i undervisningssituationen; man ser det samme nede i klassen (med lidt variation selvfølgelig). Der er også elever, der kan modtage kollektive beskeder i klassen, men ikke når der står en fremmed og omgivelserne er fremmede. Derfor følger der en dialog mellem klasselærer og testeren med, hvor man får snakket om de forskellige ting.