Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
wertyuiowertyuio EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
wertyuiowertyuio EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
wertyuiowertyuio EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
mentiqa privat børnehave wisc begavede skole gifted children Århus hilde
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 wertyuiowertyuio

Go down 
4 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyLør Nov 22, 2008 10:53 am

wertyuiowertyuio


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:39 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Børn med særlige forudsætninger er typisk aspie børn...   wertyuiowertyuio EmptyTors Maj 07, 2009 2:14 am

Hej Hilde!

Jeg har aspergers som en del af min personlighed (Jeg har aldrig lidt af at være mig selv) og har samtidig scoret høje karakter i løbet af mine uddannelser - altså været såkaldt "intelligent" - men jeg faldt over denne artikel, da jeg søgte om aspergers på google i dag d.d. - og jeg er ikke enig i, at du mener, at der er forskel på "intelligente børn - børn med særlige forudsætninger" og børn med aspergers... Mine forældre var også chokerede, da de fik at vide, at jeg havde aspergers som en del af min personlighed... Men i dag har de accepteret og affundet sig med dette.

Generelt: Dine kilder vedr. aspergers trænger vist til at blive opdateret... Du har nærmest kun læst bøger, artikler m.m., som giver dig ret...

Dine meninger kontra mine meninger:

1. Det sociale er sværere for højt begavede børn og børn med aspergers - enig

2. "Mangel på social eller følelsesmæssig gensidighed" - passer ikke. Jeg har efterhånden mødt rigtig mange mennesker med aspergers. Og måske viser vi nogle gange følelserne anderledes, men vi har lige så meget empati som ikke-aspie børn... Og aspie børn og for den sags skyld voksne med aspergers som en del af deres personlighed har det så også med at være mere logiske/bruger intellektet mere frem for at reagere i følelserne... Men det med at vise bekymring handler om, at vi viser det på en anden måde, hvilket kan gøre, at man med Jeres briller betragter det som, at aspie børn viser mindre bekymring for deres omverden, mens ikke-aspie - højt begavede børn udviser "enorm" bekymring"...

3. Og jeg tror nok også, at både "stræberen"/ "det højt begavede barn" og "børn med aspergers" har været udsat for mere mobning end "alm. børn". Måske i dag bliver disse børn dog måske mindre mobbet, da der er meget fokus på det i dag i forhold til, da jeg var barn/ung i 80'erne og 90'erne... Du skriver nu også citerer: "Højt begavede børn er tit mobbeoffer"

4. Nu er det heller ikke alle aspie børn og voksne aspier, der får topkarakterer. Nogle får måske bundkarakterer pga. psykiske problemer e.lign. (Og jeg har da også haft nogle psykiske problemer et par gange i mit liv, selv om jeg fik topkarakterer - det vil jeg nu heller ikke ligge skjul på...) Mange ligger måske i midten... Og nogle aspie børn vil måske også komme på specialskoler, hvilket måske heller ikke altid er godt, da de så spejler sig i de forkerte)... Men jeg er nu heller ikke tilhænger af IQ og faglig dygtighedstests... Hellere Howard Gardner, der har det mere nuancerede syn på sagen. I den sammenhæng har alle aspier det til fælles efter min mening, at de altid vil score højt i den personlige intelligens. Og ellers er det forskelligt fra person til person med aspergers som en del af personligheden, hvad de ellers går op i og scorer højt i vedr. viden/praktisk kunnen osv...

Så indtil nu er der ikke videre tegn på forskelle. Men uanset hvad kan aspergerbørn sagtens være en del af kagen "Højt begavede børn", der scorer højt på forskellige faglige området...

Så kommer jeg til din tabel:

Er det en liste over forskellige problemer aspie børn har eller højt begavede børn har? Jeg forstår ikke, hvordan du forklarer forskellen til sidst...

Men jeg håber, du kan se tingene fra min vinkel... Jeg har også skrevet om aspergers på min hjemmeside: http://zmiley.dk, hvor jeg fortæller, hvad aspergers er ud fra min egen viden, erfaringer og møde/diskussioner med andre aspier.

Men jeg er generelt ikke enig i, at der skulle være en forskel. Men mange forældre frygter en "diagnose", selv om det skal ses i baglyset af, at man i dag katergoriserer langt mere inden for syndromer og sygdomme og problembeskriver mere - det hjælper måske også, men der er altid en bagsiden af medaljen...

I gamle dage var folk der havde aspergers måske bare særlinge (nogle gange), andre gange folk med høje stillinger, foskere, ingeniøre der havde sværere ved det sociale osv.

Kig også forbi på: http://www.aspergerforeningen.dk/

Håber det giver en lidt anden forståelse for denne problematik, som egentlig ikke burde være en problematik...

Til sidst er det at skabe en elite på skoler for sig måske heller ikke altid godt... Igen spejler man sig i hinanden - og bliver delvist isoleret fra det samfund, der omgiver eliteskolen... Og måske stræber man for meget efter faglighed, høj IQ og for lidt efter alt det andet, der hører med til livet og er lige så vigtigt, som det at lære. Men på den anden side er det nogle gange godt, at man har fokus på mobning - at det sociale (psykologi) måske nogle gange også er vigtigt at fokusere på hos aspie børn og højt begavede børn... Områder hvor de måske har det noget sværere end "alm. børn"...

OBS! Grunden til "xxx" > at det i princippet kan diskuteres...

VH.

Jimmi aka Zmiley Smile


Sidst rettet af Zmiley Lør Jan 30, 2010 12:54 pm, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyTors Maj 07, 2009 2:57 am

Jeg tror personligt mange højt begavede de også har en smule asperger i sig. Mange af de ting som er listet op omkring asperger,de passer da meget godt på vores datter,og hun har ikke asperger.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: tgwertyuio   wertyuiowertyuio EmptyTors Maj 07, 2009 3:56 am

wertyuiop


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:40 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyTors Maj 07, 2009 6:38 pm

n


Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 5:35 am, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyTors Maj 07, 2009 8:40 pm

wqertyuio


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:41 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Vedr. links... - om aspergers   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 3:34 am

Hilde skrev:
Asperger film som også blev sent på tv2 i går
dEL 1: https://www.youtube.com/watch?v=W-AijhaYcXM
DEL 2: https://www.youtube.com/watch?v=DKxAxOIYiCY&feature=related
DEL 3: https://www.youtube.com/watch?v=3UZAcFuHJl8
DEL4: https://www.youtube.com/watch?v=Sji1oq_xABs
del 5: https://www.youtube.com/watch?v=Et9ROAfAqcI
del 6: https://www.youtube.com/watch?v=lKllzFEiIP0&feature=PlayList&p=89798240AF8DBFB8&playnext=1&playnext_from=PL&index=1

Tak for de visuelle input... Smile

Beskrivelser og kommentarer efter, hvad jeg ser/synes:

Først og fremmest - aspergers staves med p - også på svensk: LINK: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Shocked

DEL 1:

- Adam, 11 år: mobning sker typisk der i den alder... Det var deromkring at jeg også mistede mine få gode venner, fordi de pludselig blev orienteret henimod grupper...

- Nikolas, 21 år: Det er trist, at han ikke tør være åben mht. aspergers... Mange tager ofte fejl og tror det er en sygdom, at man lider af at være sig selv... Derfor findes Aspergerforeningen også f.eks... Det er ærgerlidt, at når man har "aspergers syndrom, hersker der fordomme lige med det samme, fordi det er ukendt... Men det er nu heller ikke noget nyt, at folk har fordomme - det simplificerer jo denne verden for mange, og det har mange brug for som mennesker... Han viser også en høj personlig intelligens jf. Howard Gardner... Han kan stå for sig selv... Men alle med aspergers har også stadig sociale behov...

- Der er stor forskel på folk med aspergers fra person til person, skal det også siges... I hans tilfælde er han temmelig sanseoverfølsom... Jeg er det f.eks. i mindre grad, vil jeg mene...

I Aspergerforeningen kalder vi aspergers også for en funktionsnedsættelse, da vi ikke har lyst til at ekskludere... Men mange med aspergers har også mange stærke sider, som alle med forskellige personligheder har...

DEL 2:

Om Adam

"The boy inside"... Ja, børn vil altid mobbe, indtil de bliver mere voksne... Så stopper mange... Og så er der dem, der fortsætter i voksenlivet eller kører det over på noget andet... Han siger tingene, som de er - lige på og hårdt... Så går han op i baseball og alt der følger med... "Han har ikke lyst til at være anderledes" -

Alt det nævnte kender jeg godt, da jeg var på hans alder... Lige på nær det med baseball interessen...

Så slutter det af med, at de andre børn beskriver ham... Så det er deres øjne, der ser... Heltidsass. gør ham måske også mere handicappet, end han er - eller - det ser ud som om, at han er mere handicappet, end han er.

DEL 3:

Om Adam

Spændende undervisning... (Godt der findes sådanne fag i dag...) Fokus på det sociale, som er et vigtigt fag for børn med aspergers, vil jeg mene...

Igen kan jeg nikke genkendende til mange af de ting fra den alder... På nær igen - at jeg aldrig har fået ret meget undervisning om det sociale. Det har været egne, til tider hårde erfaringer...

Mine forældre har også haft mange hårde dage, når de skulle tackle, at jeg som barn/ung blev mobbet...

DEL 4:

Adam kontra en yngre... Jeg vil sige det sådan, livet bliver nemmere og nemmere med alderen for folk med aspergers... I hvert fald som det er nu... Måske ændres dette i fremtiden, men det kunne også tænkes, at det altid vil være sådan, fordi tingene nu er, som de er...

Om "Temple Grandin", kendt forfatterinde - fortæller om kendte genier, bl.a. Albert Einstein (forresten beundrer jeg især den mans citater)

Mange gange mobning/mindre drillerier - ender med, at barnet får alt for meget, altså det forstæker tingene med at det altid mest er en selv, det går ud over...

DEL 5:

I starter har mange med aspergers ikke lyst til at være den, de rent faktisk er...

Det var godt og se børnene - hvor de pludselig udviser tolerance modsat før ... Og forstår Adam et sted... Sådan noget som tolerance - og at lære dette - er virkelig godt for alle børn generelt...

"Deprimeret" - det er jo klart, når omverdenen er hård ved ham...

Som jeg skriver det:

"Derfor bliver vi jo slidt af tidens tand med kraftig øget risiko for psykiske lidelser og høj selvmordsrate til følge!"

Min modstand mod mobning var, at jeg kom til at gå mere op i karakterer og klare mig godt fagligt, som selvforsvar...

DEL 6:

Om Adam igenigen...

Outsider-problemet - meget typisk for alle aspier... Dog findes der også dem, der får meget stor opmærksomhed pga. deres ekstraordinære evner... Og det kan endda ske som børn... Så mange ser op til vedkommende...

High school giver håb, men for at være ærlig, er det ikke altid tilfældet, at problemer forandrer sig i højere skoler efter "folkeskolen"...

Uhæmmet - i forhold til dans - ikke nødvendigvis... I Adams tilfælde - ja, sandt...


Sidst rettet af Zmiley Fre Maj 08, 2009 4:56 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Hvor ser du forskelle?   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 4:12 am

Hilde skrev:

http://www.uvm.dk/Uddannelse/Tvaergaaende%20omraader/Temaer/Talent%20og%20innovation/090501%20Talentudvikling.aspx

jeg ser en del ligeheder - men også vildt mange ting som er forskellig

Igen mine kommentarer:

For det første:

Kilde: Undervisningsministeriet

- Olympiader og konkurrencer er ikke altid godt... Står ved siden af videoen...
- Musik som underlægning stimulerer i en bestemt retning på Undervisningsministeriets hjemmeside
- Det at børn leger glemmes måske i dag mere end før, langt flere informationer i samfundet stimulerer til at modne børn mere, end hvad godt er...

-----------
Er også enig i, at undervisningsdifferentiering og undervisning i forhold til læringstile er godt for samfundet, da det inkluderer flere... Talenter skal være en del af fællesskabet... - Enig - eliteskoler ikke godt - enig...

I forhold til den nuværende regering tror jeg ikke altid, at der er økonomiske ressourcer nok i kommunerne til at implementere undervisningsdifferentiering mere og mere, så kan Undervisningsministeriet sagtens gå hen og lave en solstråle, men praksis er nok under det niveau...
-----------
For det andet - nu til sagen
-----------

Ligheder, som jeg ser det:

- Intellektuelt kan de være mange skridt, men modenhedsmæssigt er de på samme niveau... - kunne sagtens passe på begrebet aspergers
- Børnene ikke trives - kunne sagtens passe på begrebet aspergers, ukoncentreret - det sociale er sværere...
- "Føler sig udenfor"
- Højt begavede: Faglighed... (Optagethed af specielle interesser giver motivation)
- Svage sider: Det sociale
- Uopdragen - har sværere ved at forholde sig til normerne...
- Mere interesserede i de voksne - igen noget, der sagtens kunne ligge til aspergers også...
- Kreativitet, originalitet

--------------
Har ikke kunnet høre om forskelle imellem aspergers og "Særlige forudsætninger"

Hvor ser du forskelle?
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 4:19 am

Lone.T skrev:
Jeg tror personligt mange højt begavede de også har en smule asperger i sig. Mange af de ting som er listet op omkring asperger,de passer da meget godt på vores datter,og hun har ikke asperger.

Lone

Måske har hun aspergers som en del af personligheden i en vis grad... Men måske behøver vi heller ikke kalde det det. Vi kan også bare kalde det et barn, med særlige forudsætninger...

Om man kalder en del af en personlighed en ting eller en anden ting - det er reelt ligemeget... Men det handler mere om det, der rører sig i samfundet...
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 4:36 am

Zmiley skrev:
Lone.T skrev:
Jeg tror personligt mange højt begavede de også har en smule asperger i sig. Mange af de ting som er listet op omkring asperger,de passer da meget godt på vores datter,og hun har ikke asperger.

Lone

Måske har hun aspergers som en del af personligheden i en vis grad... Men måske behøver vi heller ikke kalde det det. Vi kan også bare kalde det et barn, med særlige forudsætninger...

Om man kalder en del af en personlighed en ting eller en anden ting - det er reelt ligemeget... Men det handler mere om det, der rører sig i samfundet...

Måske Zmiley hvem ved:-)
Jeg ved at mange børn med særlige forudsætninger de ofte inden de bliver testet,får hæftet etiketten ADHD eller Asperger på sig. Men som sagt man kan vel have nogle asperger elementer i sig og samtidlig være barn med særlige forudsætninger. Mange Asperger har jo også en høj IQ.

For mig handler det ikke om tallet det kan være ligegyldigt,og jeg er så træt af at der hele tiden fokuseres på selve tallet i medierne fremfor følelsen af at man føler sig helt ved siden af de andre.

Vores datter gik på Mentiqa Hadsten og blev interviewet af DR i november programmet blev så sendt i januar,og der var jeg så ked af de fokuserede på tallet i hele udsendelsen fremfor hvordan det er at være hende og føle sig helt forkert. Vi har altid når vi har udtalt os til medier ladet være med at sige tallet for det er ikek vigtigt om det er et barn med en IQ på 130 eller 150.

Desværre for vores vedkommende så havde skolen udlevede de oplysninger omkring vores datters test med tal til DR,så derfor blev det en udsendelse med fokus på tallet fremfor følelsen af at føle sig anderledes.

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Til slut   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 4:40 am

For at sammenfatte:

Der kan både findes:

1) Asperger + BMSF
2) Asperger, men ikke BMSF. Måske scorer BSMF barnet højt i den sociale intelligens
3) BSFM, men ikke asperger. Her er den personlige intelligens måske knap så høj

Og igen er der tvivl, om hvordan vi skal kategorisere det.

Det vigtigste er egentlig, at mobning undgås og børn med særlige forudsætninger og aspergers som en mennesketype får det bedre igennem livet - især også, at de får en god barndom og ungdom generelt...
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 4:50 am

Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...


Sidst rettet af Zmiley Fre Maj 08, 2009 5:03 am, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 4:58 am

Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 6:05 am

Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
apropo Howard Gardner snakker et eller andet sted på nettet at børn med særlig forudsætnigner findes Wink

jeg hælder mere til at man skal se på hvad et barn kan og arbejder udefra en "jeg kan" pædagogik - desværre er det nødvendigt ind i mellem at bevise potentialet for at en person der skla arbejde med barnet vil anerkend dette - sådanne realtioner går sjælden godt i længden

min påstand ... dejligt vi ikke alle er enig for så vil verdenet være alt for kedeligt for mig ...

det som er meget vigtigt er at der ikke er en eneste barn med særlig forudsætninger der er ens - der er nogle karakter træk, men alt andet så er der foreskelle.
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 6:11 am

Hilde skrev:

apropo Howard Gardner snakker et eller andet sted på nettet at børn med særlig forudsætnigner findes Wink

Det har jeg nu heller ikke skrevet - at de ikke findes. Nu har nogle teoretikere jo opfundet begrebet ligesom begrebet aspergers, en mild form for autisme også er dukket op...

Og i forhold til hans teori, vil mit bud være - citerer og har udvidet lidt, da jeg lige glemte lidt før...:

"Et intelligent barn" kunne være:

1) Asperger + BMSF
2) Asperger, men ikke BMSF. Måske scorer BSMF barnet højt i den sociale intelligens
3) BSFM, men ikke asperger. Her er den personlige intelligens måske knap så høj"
+ intelligenser inden for de andre mange intelligenser...

Nu er intelligens også et spørgsmål for sig selv... Hvad det er...

Det var mit bidrag til denne debat for nu...
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 6:37 am

Zmiley skrev:
For at sammenfatte:

Der kan både findes:

1) Asperger + BMSF
2) Asperger, men ikke BMSF. Måske scorer BSMF barnet højt i den sociale intelligens
3) BSFM, men ikke asperger. Her er den personlige intelligens måske knap så høj

Og igen er der tvivl, om hvordan vi skal kategorisere det.

Det vigtigste er egentlig, at mobning undgås og børn med særlige forudsætninger og aspergers som en mennesketype får det bedre igennem livet - især også, at de får en god barndom og ungdom generelt...

Jeg vil mene:

Der kan både findes:

1) Asperger + BMSF
2) Asperger, men ikke BMSF.
3) BSFM, men ikke asperger.

BMSF har en meget diverse social intelligens (eller mangel på dette) som findes i resten af befolkningen. Ligesom Asperger er BMSF ikke veldefineret dog er der klare retningslinier for en Asperger diagnose. Ved BMSF er den endegyldig ting en IQ test og dog nogle gange slår disse IQ test fejl af mange grunde derfor er det vigtigt at der er en profesionel team omkring en BMSF barn ligesom ved en Asperger diagnose. Det er vigtigt at se på barnets udvilking fra spæd af osv.

Jeg er 100% enig at:

Det vigtigste er egentlig, at mobning undgås ... hertil at der kommer mere oplysninger omkring hvordan et BMSF barn kan mødes og dermed får et bedre liv. På samme måde som Asperger efterhånden er anerkendt, vil det være fedt at BMSF også er anerkendt og forstået.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 6:59 am

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
.

Du kan sagtens forklare omkring BMSF uden at skulle nævne tallet. det er jo lige bevist på undervisningsministeriets hjemmeside.

Og jeg har da givet adskellige interview til medier uden at tallet er blevet nævnt,så jo det kan sagtens lade sig gøre og forklare ens barn har en højere intellligens end sine jævnaldrende.

Desværre så tror mange det er en nødvendighed for at forklare omkring højt begavede børn,men det er det altså ikke.
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 9:57 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
.

Du kan sagtens forklare omkring BMSF uden at skulle nævne tallet. det er jo lige bevist på undervisningsministeriets hjemmeside.

Og jeg har da givet adskellige interview til medier uden at tallet er blevet nævnt,så jo det kan sagtens lade sig gøre og forklare ens barn har en højere intellligens end sine jævnaldrende.

Desværre så tror mange det er en nødvendighed for at forklare omkring højt begavede børn,men det er det altså ikke.

enig men PPR vil jo have et tal affraid
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 10:39 am

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
.

Du kan sagtens forklare omkring BMSF uden at skulle nævne tallet. det er jo lige bevist på undervisningsministeriets hjemmeside.

Og jeg har da givet adskellige interview til medier uden at tallet er blevet nævnt,så jo det kan sagtens lade sig gøre og forklare ens barn har en højere intellligens end sine jævnaldrende.

Desværre så tror mange det er en nødvendighed for at forklare omkring højt begavede børn,men det er det altså ikke.

enig men PPR vil jo have et tal affraid

Ja men det kan de jo sagtens få via en test, uden det betyder forældrene når de udtaler sig,de absolut skal sige tallet ikke ;-)

Det er jo ikke PPr der siger jeres barn har en IQ på xxx det er skam forældrene selv der siger den slags til medierne.
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 10:55 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
.

Du kan sagtens forklare omkring BMSF uden at skulle nævne tallet. det er jo lige bevist på undervisningsministeriets hjemmeside.

Og jeg har da givet adskellige interview til medier uden at tallet er blevet nævnt,så jo det kan sagtens lade sig gøre og forklare ens barn har en højere intellligens end sine jævnaldrende.

Desværre så tror mange det er en nødvendighed for at forklare omkring højt begavede børn,men det er det altså ikke.

enig men PPR vil jo have et tal affraid

Ja men det kan de jo sagtens få via en test, uden det betyder forældrene når de udtaler sig,de absolut skal sige tallet ikke ;-)

Det er jo ikke PPr der siger jeres barn har en IQ på xxx det er skam forældrene selv der siger den slags til medierne.

???????????
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyFre Maj 08, 2009 5:10 pm

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
.

Du kan sagtens forklare omkring BMSF uden at skulle nævne tallet. det er jo lige bevist på undervisningsministeriets hjemmeside.

Og jeg har da givet adskellige interview til medier uden at tallet er blevet nævnt,så jo det kan sagtens lade sig gøre og forklare ens barn har en højere intellligens end sine jævnaldrende.

Desværre så tror mange det er en nødvendighed for at forklare omkring højt begavede børn,men det er det altså ikke.

enig men PPR vil jo have et tal affraid

Ja men det kan de jo sagtens få via en test, uden det betyder forældrene når de udtaler sig,de absolut skal sige tallet ikke ;-)

Det er jo ikke PPr der siger jeres barn har en IQ på xxx det er skam forældrene selv der siger den slags til medierne.

???????????

Jeg mener at det er ok at give tallet, bare man så også giver en forklaring sammen med, da det ikke kun er tallet der viser at vores børn har særlige forudsætninger. Især hvis vi skal have andre til at forstå at det kan være et problem, så vores børn har brug for noget ekstra og de ting som kan følge med det at have særlige forudsætninger.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyLør Maj 09, 2009 1:00 am

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
.

Du kan sagtens forklare omkring BMSF uden at skulle nævne tallet. det er jo lige bevist på undervisningsministeriets hjemmeside.

Og jeg har da givet adskellige interview til medier uden at tallet er blevet nævnt,så jo det kan sagtens lade sig gøre og forklare ens barn har en højere intellligens end sine jævnaldrende.

Desværre så tror mange det er en nødvendighed for at forklare omkring højt begavede børn,men det er det altså ikke.

enig men PPR vil jo have et tal affraid

Ja men det kan de jo sagtens få via en test, uden det betyder forældrene når de udtaler sig,de absolut skal sige tallet ikke ;-)

Det er jo ikke PPr der siger jeres barn har en IQ på xxx det er skam forældrene selv der siger den slags til medierne.

???????????

Det er ikke PPR der udtaler sig til medierne det er forældrene, og der er det jo ikke nødvendigt og skal opgive et tal for at fortælle om vores børn vel ;-)

Det er fint PPR tester,Jeg siger bare da vi fik vores barn testet af PPR ja der fik vi ikke noget tal til start,det var kun fordi skolepsykologen godt kunne tænke sig og finde ud af hvor højt hun lå, vi sagde ok.

Da vi 1 år senere var ved Ole Kyed der nævnte han heller intet tal,han nævnte bare den percentil hun lå indenfor.
Så i bund og grund er tallet ikke alt afgørende,
ellers så havde Ole Kyed og andre nok når de testede sat tal på ikke ;-)
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyLør Maj 09, 2009 1:04 am

Admin skrev:

Jeg mener at det er ok at give tallet, bare man så også giver en forklaring sammen med, da det ikke kun er tallet der viser at vores børn har særlige forudsætninger. Især hvis vi skal have andre til at forstå at det kan være et problem, så vores børn har brug for noget ekstra og de ting som kan følge med det at have særlige forudsætninger.

Der er vi så uenige.

jeg kan ikke se nogen grund til at udtale sig om sine børns tal, det giver medierne et forvrænget billede af BMSF, især fordi de så tror ALLE BMSF er som dem de ynder og fremhæve, de som kunne læse da de var 2 osv.

Denne diskution har jeg også haft med vores gode ven fra Mensa,og kan kun sige som ham :Det er kun et tal, det er mere følelsen af at være anderledes medierne burde beskæftige sig med.
Tilbage til toppen Go down
Hun





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio EmptyOns Jul 08, 2009 5:44 pm

Lone.T skrev:
Admin skrev:

Jeg mener at det er ok at give tallet, bare man så også giver en forklaring sammen med, da det ikke kun er tallet der viser at vores børn har særlige forudsætninger. Især hvis vi skal have andre til at forstå at det kan være et problem, så vores børn har brug for noget ekstra og de ting som kan følge med det at have særlige forudsætninger.

Der er vi så uenige.

jeg kan ikke se nogen grund til at udtale sig om sine børns tal, det giver medierne et forvrænget billede af BMSF, især fordi de så tror ALLE BMSF er som dem de ynder og fremhæve, de som kunne læse da de var 2 osv.

Denne diskution har jeg også haft med vores gode ven fra Mensa,og kan kun sige som ham :Det er kun et tal, det er mere følelsen af at være anderledes medierne burde beskæftige sig med.

Der er lavet nogle få forskningsprojekter og de viser at HBB ikke hver gang scorer høj IQ tal køblet sammen med at der desværre er der ikke nok mennesker der ved hvad det vil sige at være HBB så kan en dum tal være indgangsporten lige så vel som den kan lukke dørene!

f. eks. Barnet siger hun/han kan ikke lave diverse regnestykker. Læren mener barnet har brug for lettere regnestykker og evt. en del hjælpemidler. Moren siger barnet kan regne abstrakt, alt de ting er der ikke behov for. Psykologen skal forene læren og forældrenes udsagn og spørger ind til moren - er det ikke oki at barnet bruger disse hjælpemidler? Er det fordi du ønsker barnet kan regne abstrakt og dermed vil have barnet lære den teknik?

Her er en IQ test eller anden form for måling af udviklings f. eks CHIPS trin guld værd for det kan "belyse" hvad moren mener ... og dermed åbne døren for at nogle børn er 7 år gammel men tænker som 12 årige på mange områder.

Når det er sagt er der langt vej indtil de mennesker omkring barnet (læren, psykologen og forældrene) forstår barnets potentiale, især hvis ting har været en smule på afveje ...
Tilbage til toppen Go down
Zmiley

Zmiley



wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Vedr.: Lidt nyt - nye kommentarer   wertyuiowertyuio EmptySøn Feb 28, 2010 10:05 am

Hej igen!

Det er et stykke tid siden, jeg sidst skrev her. Her er lidt nyt til denne tråd.

---------------------------------------------------------------

Jeg tænker på en fredag, hvor jeg sad og så "Det Nye Talkshow" med Anders Lund Madsen, og hvor Mark, en matematikstuderende, deltog i aftenshowet. Mark ville I jo nok kalde en person med særlige forudsætninger (intelligensmæssigt), og han kunne jo huske PI med et ekstremt stort antal decimaler. Han skulle snart til en konkurrence i England, hvor han ville prøve at slå Daniel Tammets rekord i at huske PI, som er en engelsk højtfungerende autist eller måske en person med aspergers...

Desværre kom Mark denne aften med en forvrænget forklaring på, hvem Daniel Tammet var, så han kunne forhøje sig selv som super intelligent. Han var jo bare en "autist", der ikke kunne finde ud af at binde sine egne sko, en savant osv. Dette syntes og synes jeg stadig var ikke så pænt sagt. Desuden er der nu heller ikke noget galt i autister, da de blot er endnu en gren af menneskers forskelligheder - og vi bliver jo flere og flere på denne jord - dermed også mere og mere forskellige.

Her er lidt baggrundsinfo, til dem, som ikke lige fik hørt om det:

http://uniavisen.dk/kortnyt/matematikstuderende-haaber-paa-vinde-em-i-memorering-af-pi
http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Tammet

---------------------------------------------------------------

Et andet punkt er f.eks. forældregrupper, der lige nu kæmper for, at deres børn ikke skal gøres til autister/personer med aspergers, men de vil hellere have dem til at hedde personer med NLD.

Se f.eks http://www.nld-gruppen.dk
NLD står for Nonverbal Learning Disorder og er en nyopfundet, stadig lidt uofficiel diagnose, så der har vi endnu en diagnose...

Igen skal det siges, at folk med aspergers tidligere blot var en mennesketype - i dag en diagnose, hvis man fokuserer på de svage sider. Men med fokus på de stærke sider kan man jo være stolt af at have aspergers. Og måske er det sandt, at der både findes folk med SF og folk med aspergers. Men jeg håber også, at folk med SF ikke gør "nar" af folk med aspergers. At man accepterer ens forskelligheder, apropo mobning, som jeg skrev noget om tidligere i denne tråd.

Fejldiagnosticering kan ske - for at bruge det ord. Eller sagt på en mere pæn og etisk måde: Folk kan blive misforstået i, hvem de er. Derfor vil nogen med SF også blive forvekslet med aspergers - og også omvendt - nogle med SF kan også blive forvekslet med aspergers. Men måske bliver folk også til en person med SF, når man fokuserer på dens person stærke sider i stedet for de svage. Så rent moralsk kan folk - og specielt børn - have godt af at lære at acceptere hinanden, som de/vi nu er - også kaldet tolerance - og beundre de stærke sider, hvert et menneske har. Et favoriteksempel er i denne sammenhæng Star Trek serierne/+film, som jeg holder meget af.

Aspergere har nok heller ikke eneret på nørd-begrebet. En anden positiv ting er, at nørder faktisk er ved at blive mere "IN". Det kan jeg også læse, at andre forældre skriver om i dette forum - og hvad der lige nu sker i medierne, samfundet osv., så det er da en ny, positiv tendens... Om det så er aspergers, BMSF, NLD, autist - eller hvem det nu er, der er "nørdet"...

Læs også til slut det nye på Aspergerforeningens hjemmeside. Jeg synes, det giver en god forståelse...

http://www.aspergerforeningen.dk/asp.aspx?id=10&aid=1
http://www.aspergerforeningen.dk/asp.aspx?id=8&aid=1
http://www.aspergerforeningen.dk/asp.aspx?id=7&aid=1

...og ellers bare http://www.aspergerforeningen.dk

Jeg glæder mig til at læse, hvad nogle af Jer synes om min mening til dette emne... Smile
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





wertyuiowertyuio Empty
IndlægEmne: Sv: wertyuiowertyuio   wertyuiowertyuio Empty

Tilbage til toppen Go down
 
wertyuiowertyuio
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: "Twice-exceptional" dvs. diagnose oveni-
Gå til: