Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 12:33 am by Hilde

» Med en dejlig dreng på 8...
Ons feb 19, 2014 12:29 am by Hilde

» Mit barn er ikke noget geni
Ons feb 19, 2014 12:27 am by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Lør feb 15, 2014 1:28 am by Zmiley

» Pædagogstuderende
Fre jan 31, 2014 3:49 pm by PædagogiPraksis

» Forskellen på HBB/gifted og Autisme
Tors dec 12, 2013 12:31 pm by Hilde

» Ny her - 6 (snart 7) årig datter :o)
Fre nov 01, 2013 10:30 am by Luckii

» Lærerne skal undervise a- og b- hold samtidig
Tirs aug 06, 2013 9:13 am by Admin

» lys i mørket
Ons jul 03, 2013 9:56 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
bachelor børnehave WISC tegne skolestart Kuno psykolog chips gifted test legoland maja raven bmsf ADHD underydelse efterskole wppsi mensa sensitive dyslexia asperger kyed asynkron mobning milepæle
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
Tolkning af WISC III test
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
IQ eller percentil
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Den Gagné model af særlig begavelse og talent
Kendetegn på intelligente børn
Test eller ej? - kort fortalt
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 433 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Riparbelli

Vores brugere har i alt skrevet 4621 indlæg in 1195 subjects
Share | 
 

 Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Fre nov 21, 2008 11:53 pm

Fordi at kendetegnene for begavede børn kan ligne Asperger Syndrom, og er dermed direkte arsåg i at mange højt begavede børn fejlagtigt diagnosticeres vil jeg fremhæve nogle af disse ligeheder og prøve at forklar hvordan foreskellen kan ses. Jeg mener at lærer, pædagoger og sundhedspersonale har brug for at vide mere om kendetegnene af højt begavede børn samt det sociale / følelsesmæssige behov de børn måtte have. Jeg er bekymret over at begavede og talentfulde unge hyppig misdiagnosieres eller overdiagnoses.

Det sker jævnligt at problematikker som konfrontationer med andre klassekammerater, mobning og stædighed får klasselærer til at ikke vide hvad hun skal gøre for at nå barnet - hverken menneskelighed eller fagligt - det samme sker ved både et Højt begavet barn og er barn med Asperger. Når læren indkalder til et møde med skolespykologen (PPR) ender det tit i en lang opremsing af hvad barnet ikke "kan"! Så begynder skolens psykolog at tale om autisme og Asperger syndrom forældrene bliver mere chokerede, da de som regel ikke har det samme billede af deres barn. Værst er at de jævnligt får at vide at "børn" tit er anderledes i skolen end derhjemme.

Aspergers er en diagnose der bliver "vildledende" blandt begavede unge. Selv om der kan være lighedspunkter mellem en begavet barn og et barn med Aspergers, så der er meget klare forskelle. Børn med Aspergers kræver ofte en langt mere intensiv behandling, mens en begavet barn kan nyde godt af enkle interventioner så som mulighed for at interagere med passende "jævnaldrende". Grundigt evaluering er nødvendigt for at skelne mellem begavede børns ofte usædvanlige og undertiden enestående sociale interaktioner fra børn med Aspergers. På samme måde, er en grundig evaluering også nødvendigt for at skelne ADHD fra adfærdsmæssige problemer og uopmrksomhed der skyldes andre årsager, såsom angst, traumatiske oplevelser (fx misbrug), uhensigtsmæssig læseplan, eller endog fattige forældre.

- "Kvalitativ forringelse" i det sociale samspil

Optræder også i begavede børn. De børn har atypiske sociale interaktioner eller usædvanlige måder for at kommentere eller for at lave sjov på og det kan ofte fejlfortolkes som kendetegn for Aspergers. Men et nærmere kig viser f. eks en "mangel på social eller følelsesmæssig gensidighed" er karakteristisk for Aspergers, mens begavede børn oftest "viser en enorm bekymring for andre". De kan ikke altid vide, hvordan man kan udtrykke det på behørig vis, men den bekymring er til stede!

- Begrænsede interesser karakteriseret ved en "omfattende optagethed med en eller flere ... interesse (r), der er unormale enten i intensitet eller fokus."

Professionelle viden om Aspergers beskriver en intens fascination med en særlig interesse, der kan komme og gå, men som vil dominere barnets fritid og samtale. Børn med Aspergers kan også vise ujævn evner med bemærkelsesværdige langsigtede hukommelse, ekstraordinære koncentration, når der udøver deres særlige interesse, og en original metode til problemløsning. I modsætning hertil kan de også vise motordrevne klodsethed, og manglende motivation og opmærksomhed til aktiviteter, der ville engagere jævnaldrende. Social tilbagetrækning, drilleri fra jævnaldrende, og vanskeligheder i forbindelse med andre børn i en alders-relevant måde er andre markører for Aspergers.

Alle ovennævnte egenskaber er også almindeligvis set hos højt begavede børn og kan derfor let forveksles med Aspergers af en person som ikke er fortrolig med "asynkron udvikling" og det særlige behov begavede børn har. Den usædvanlige opførsel af mange begavede børn misforstås tit som "kvalitativ forringelse" i sociale interaktioner. Selv om den begavede barns interaktioner teknisk set viser en "kvalitativ forringelse," er det bestemt af en anden art og har sandsynligvis forskellige årsager (f.eks, tanker og bekymringer ved en begavet barn om interagere).

- Gensidige interaktion eller diskussion om et emne.

I praksis ses det at når talentfulde unge får mulighed for at interagere med "intellektuel jævnaldrende" i et bestemt område, så er deres interaktioner er ikke kun fejlfri, men også ofte typiske. I et barn med Aspergers, er det ikke sandsynligt at se gensidige interaktion eller diskussion om et emne, selv om begge børn har en interesse i samme emne. Dette står i skærende kontrast til begavede unge, som vil indgå i en yderst intens og også gensidige samtaler, hvis de begge deler interesse i, sige, Pokemon eller Harry Potter.

- Mobning


Højt begavede børn er tit mobbeoffer, fordi de er så anderledes og følsom. Tit forværres dette pga. deres store
retfærdighedssans og stædighed når de f. eks beskytter et andet barn i klassen, hvor de udviser "intensivt vrede" som bliver argumentet og alibi for at mobbe dem. Det samme ses hos børn med Asperger syndrom hvor mobningen gøre dem vrede, og så bliver deres vrede både argument og alibi for at mobbe dem. Istedet for at standse og opløse mobningen, eller når de står i en social situation, hvor de har ret, men er i mindretal socialt, taber Asperger børn de på almindelige menneskers mulighed for at danne klikker og dermed have adgang til gruppepres. På samme måde kan den højt begavede barn som ikke har et stærk socialt netværk i klasseværelset, pga. deres anderledeshed og følesomhed, ikke løse problemet og det kan dermed let misforstås.


Asperger barn Højt Begavede barn i trivsel og mistrivsel
- Har eleven svært ved at danne og opretholde venskaber med jævnaldrende, på grund af dårlige sociale evner eller manglende interesse i andre børn?

- Dårlige relationer til kammerater og lærere
- Opslugte af deres egen indre verden
- Krænkende og utålmodige med hensyn til langsommere kammerater
- Hyperkritiske; sætter hele tiden spørgsmålstegn ved de grunde, der gives
- Hurtige til at påpege forkerte oplysninger eller logik
- Ubehageligt ligefremme i deres bedømmelse af situationer, og påpeger forskelle mellem hvad folk siger, og hvad de gør
- Har ofte ældre venner
- Bliver meget elitær, passer ikke i sammenhængen, skiller sig ud
- Sarkastisk grænsende til det grusomme

- Har eleven svært ved at forstå kollektive beskeder og skal eleven have meget detaljerede instrukser og har han/hun svært ved at lave sine opgaver i klassen og sine lektier, trods rimelig intelligens?

- Tilbagetrukken i klassesammenhæng
- Fungerer ikke i gruppesammenhæng
- Dårlige arbejdsvaner arbejdet bliver ikke færdigt lektier laves ikke færdige
- Dygtige til at tale, men dårligere til at skrive
- Undgår nye aktiviteter udbredt selvkritik bange for at lide nederlag ønske om perfektionisme
- Bliver ligeglad, forsømmer detaljer, modtager ikke vejledning
- Stræber mod lette løsninger, finder på undskyldninger, bliver virkelighedsfjern
- Stille og ikke villige til at dele deres kundskaber med andre, lader som om, at de ikke kan
- Ikke villige til at følge de instrukser, som læreren har givet; vil gøre tingene “ på deres egen måde”
- Generelt ligegyldige med hensyn til skolearbejdet; virker tvære, usamarbejdsvillige eller apatiske

- Er eleven ofte mål for drillerier og mobning på grund af sin væremåde? Reagerer eleven aggressivt på drillerierne?

- Intense følelsesladet reaktioner
- Selvretfærdige set udefra
- Følelsesmæssigt ustabile
- Ekstrem følesomme

- Er det svært for eleven at finde på noget at lave i frikvartererne?

- Få interesser eller interesseret i mange ting. Speciel interesse i ikke-intellektuelle ting.
- Mangler andre med det samme interesser.
- Være utålmodige, når de er motiverede.

- Er eleven uforstående over for hvordan hans/hendes opførsel påvirker andre? Modsiger eleven læreren, må andre børn ikke være med i hans/hendes lege, taler han/hun for højt, eller overreagerer han/hun på at tabe?


- Dårlige relationer til kammerater og lærere
- Opslugte af deres egen indre verden
- Krænkende og utålmodige med hensyn til langsommere kammerater
- Hyperkritiske; sætter hele tiden spørgsmålstegn ved de grunde, der gives
- Hurtige til at påpege forkerte oplysninger eller logik
- Ubehageligt ligefremme i deres bedømmelse af situationer, og påpeger forskelle mellem hvad folk siger, og hvad de gør
- Har ofte ældre venner
- Bliver meget elitær, passer ikke i sammenhængen, skiller sig ud
- Sarkastisk grænsende til det grusomme
- Mister interessen, hvis det ikke går som han/hun vil
- Skrøbeligt ego, ekstrem følsom over for kritik.

- Er det svært for eleven at klare forandringer i den daglige rutine – for eksempel at der kommer en vikar, eller klassen skal ind i et andet klasseværelse?

- Hurtige til at påpege forkerte oplysninger eller logik
- Ubehageligt ligefremme i deres bedømmelse af situationer, og påpeger forskelle mellem hvad folk siger, og hvad de gør
- Stille og ikke villige til at dele deres kundskaber med andre, lader som om, at de ikke kan
- Ikke villige til at følge de instrukser, som læreren har givet; vil gøre tingene “ på deres egen måde”
- Generelt ligegyldige med hensyn til skolearbejdet; virker tvære, usamarbejdsvillige eller apatiske

- Har eleven det svært når der er gruppearbejde?

- Er utålmodige når de er motiverede
- Har det svært i gruppesammenhænge
- Foretrækker voksne
- Stille provokerende spørgsmål
- Ved det de skal lære allerede

- Virker eleven ængstelig i travle og støjende sociale situationer, som for eksempel frikvarterer, gymnastiktimer og i kantinen?

- Undgår nye aktiviteter udbredt selvkritik bange for at lide nederlag ønske om perfektionisme
- Rastløse og uopmærksomme.
- Stille provokerende spørgsmål
- Er meget selvkritiske
- Beskæftiger sig med andre ting, men klarer sig godt
- Mister interessen, hvis det ikke går som han/hun vil
- Skrøbeligt ego, ekstrem følsom over for kritik.

- Har eleven et kropssprog, der får ham/hende til at skille sig ud? For eksempel mærkelig kropsholdning, manglende spontane bevægelser og få, usædvanlige ansigtsudtryk.

- Undgår nye aktiviteter udbredt selvkritik bange for at lide nederlag ønske om perfektionisme
- Manglende selvtillid

- Har eleven en stemmeføring, der er anderledes end hans/hendes jævnaldrende?

- Er utålmodigt når motiverede
- Kan snakke hurtigt, næsten uforståeligt når de er optaget af en emne.
- Er meget selvkritiske

- Bruger eleven ord og udtryk der er usædvanlige for hans/hendes alderstrin?

- Opmærksom på mange fænomener
- Avanceret udvikling
- Tidligt og veludviklet ordforråd.
- Kan tænke og ræsonnere abstrakt.

- Har eleven en adfærd eller interesser, der får ham/hende til at skille sig ud?

- Viser sjældent interesse for skolearbejdet
- Rastløse, uopmærksomme og dagdrømmende
- Opslugte af deres egen indre verden
- Leger med puslespil, tal og labyrinter forud for sin alde
- Foretrækker voksne
- Beskæftiger sig med andre ting





Kilde:

Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth: An addendum to Mis-Diagnoses and dual diagnosis of gifted children by James Webb, Ph.D.

Misdiagnosis and dual diagnosis of gifted children

Giv plads til de intelligente børn

Kilde: "Teaching Bright Pupils", Nottingham University School of Education

Kilde: Skolens møde med elever med særlige forudsætninger

De særligt begavede elever i folkeskolen af Pernille Buch som word fil

Skolens møde med elever med særlige forudsætnigner af Ole Kyed som pdf.

Understanding Underachievement in Gifted Students

Profiles of the gifted and talented af George T. Betts, Maureen Neihart Source: NAGC 1988

Videnscenter fr autisme
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Børn med særlige forudsætninger er typisk aspie børn...   Ons maj 06, 2009 4:14 pm

Hej Hilde!

Jeg har aspergers som en del af min personlighed (Jeg har aldrig lidt af at være mig selv) og har samtidig scoret høje karakter i løbet af mine uddannelser - altså været såkaldt "intelligent" - men jeg faldt over denne artikel, da jeg søgte om aspergers på google i dag d.d. - og jeg er ikke enig i, at du mener, at der er forskel på "intelligente børn - børn med særlige forudsætninger" og børn med aspergers... Mine forældre var også chokerede, da de fik at vide, at jeg havde aspergers som en del af min personlighed... Men i dag har de accepteret og affundet sig med dette.

Generelt: Dine kilder vedr. aspergers trænger vist til at blive opdateret... Du har nærmest kun læst bøger, artikler m.m., som giver dig ret...

Dine meninger kontra mine meninger:

1. Det sociale er sværere for højt begavede børn og børn med aspergers - enig

2. "Mangel på social eller følelsesmæssig gensidighed" - passer ikke. Jeg har efterhånden mødt rigtig mange mennesker med aspergers. Og måske viser vi nogle gange følelserne anderledes, men vi har lige så meget empati som ikke-aspie børn... Og aspie børn og for den sags skyld voksne med aspergers som en del af deres personlighed har det så også med at være mere logiske/bruger intellektet mere frem for at reagere i følelserne... Men det med at vise bekymring handler om, at vi viser det på en anden måde, hvilket kan gøre, at man med Jeres briller betragter det som, at aspie børn viser mindre bekymring for deres omverden, mens ikke-aspie - højt begavede børn udviser "enorm" bekymring"...

3. Og jeg tror nok også, at både "stræberen"/ "det højt begavede barn" og "børn med aspergers" har været udsat for mere mobning end "alm. børn". Måske i dag bliver disse børn dog måske mindre mobbet, da der er meget fokus på det i dag i forhold til, da jeg var barn/ung i 80'erne og 90'erne... Du skriver nu også citerer: "Højt begavede børn er tit mobbeoffer"

4. Nu er det heller ikke alle aspie børn og voksne aspier, der får topkarakterer. Nogle får måske bundkarakterer pga. psykiske problemer e.lign. (Og jeg har da også haft nogle psykiske problemer et par gange i mit liv, selv om jeg fik topkarakterer - det vil jeg nu heller ikke ligge skjul på...) Mange ligger måske i midten... Og nogle aspie børn vil måske også komme på specialskoler, hvilket måske heller ikke altid er godt, da de så spejler sig i de forkerte)... Men jeg er nu heller ikke tilhænger af IQ og faglig dygtighedstests... Hellere Howard Gardner, der har det mere nuancerede syn på sagen. I den sammenhæng har alle aspier det til fælles efter min mening, at de altid vil score højt i den personlige intelligens. Og ellers er det forskelligt fra person til person med aspergers som en del af personligheden, hvad de ellers går op i og scorer højt i vedr. viden/praktisk kunnen osv...

Så indtil nu er der ikke videre tegn på forskelle. Men uanset hvad kan aspergerbørn sagtens være en del af kagen "Højt begavede børn", der scorer højt på forskellige faglige området...

Så kommer jeg til din tabel:

Er det en liste over forskellige problemer aspie børn har eller højt begavede børn har? Jeg forstår ikke, hvordan du forklarer forskellen til sidst...

Men jeg håber, du kan se tingene fra min vinkel... Jeg har også skrevet om aspergers på min hjemmeside: http://zmiley.dk, hvor jeg fortæller, hvad aspergers er ud fra min egen viden, erfaringer og møde/diskussioner med andre aspier.

Men jeg er generelt ikke enig i, at der skulle være en forskel. Men mange forældre frygter en "diagnose", selv om det skal ses i baglyset af, at man i dag katergoriserer langt mere inden for syndromer og sygdomme og problembeskriver mere - det hjælper måske også, men der er altid en bagsiden af medaljen...

I gamle dage var folk der havde aspergers måske bare særlinge (nogle gange), andre gange folk med høje stillinger, foskere, ingeniøre der havde sværere ved det sociale osv.

Kig også forbi på: http://www.aspergerforeningen.dk/

Håber det giver en lidt anden forståelse for denne problematik, som egentlig ikke burde være en problematik...

Til sidst er det at skabe en elite på skoler for sig måske heller ikke altid godt... Igen spejler man sig i hinanden - og bliver delvist isoleret fra det samfund, der omgiver eliteskolen... Og måske stræber man for meget efter faglighed, høj IQ og for lidt efter alt det andet, der hører med til livet og er lige så vigtigt, som det at lære. Men på den anden side er det nogle gange godt, at man har fokus på mobning - at det sociale (psykologi) måske nogle gange også er vigtigt at fokusere på hos aspie børn og højt begavede børn... Områder hvor de måske har det noget sværere end "alm. børn"...

OBS! Grunden til "xxx" > at det i princippet kan diskuteres...

VH.

Jimmi aka Zmiley Smile


Sidst rettet af Zmiley Lør jan 30, 2010 1:54 am, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Ons maj 06, 2009 4:57 pm

Jeg tror personligt mange højt begavede de også har en smule asperger i sig. Mange af de ting som er listet op omkring asperger,de passer da meget godt på vores datter,og hun har ikke asperger.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Ons maj 06, 2009 5:56 pm

Hej Zmiley,

Tak for din tilbagemelding ... jeg kigger på det igen når jeg har bedre tid. Jeg vil bare belyse at nogle Asperger Diagnose kriteria også findes i børn med særlig forudsætninger - især hvis børnene mistrives - der er nogle nuancer foreskelle som du klart er opmærksomme på! Lige som mennesker med en Asperger diagnoser så er børn med særlig forudsætninger vidt forskelligt - det er essencen i det hele, vigtigt er at folk er opmærksomme på at de kan forveksles, ligesom der er børn med særlig forudsætninger der også har Asperger dvs. twice exceptional.

Det er dejligt med noget respons Wink Min skriveri burde og kan uddybes en masse men desværre som med alt er rom ikke bygget på en gang.

Jeg skal en dag svare dig mere konkret - lige nu er jeg bare lidt overfladisk Smile

Velkom til og vi snakkes
Hilde
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 8:38 am

Asperger film som også blev sent på tv2 i går



dEL 1: http://www.youtube.com/watch?v=W-AijhaYcXM
DEL 2: http://www.youtube.com/watch?v=DKxAxOIYiCY&feature=related
DEL 3: http://www.youtube.com/watch?v=3UZAcFuHJl8
DEL4: http://www.youtube.com/watch?v=Sji1oq_xABs
del 5: http://www.youtube.com/watch?v=Et9ROAfAqcI
del 6: http://www.youtube.com/watch?v=lKllzFEiIP0&feature=PlayList&p=89798240AF8DBFB8&playnext=1&playnext_from=PL&index=1

Om talentudvikling hvor en HBB barn beskrives

http://www.uvm.dk/Uddannelse/Tvaergaaende%20omraader/Temaer/Talent%20og%20innovation/090501%20Talentudvikling.aspx

jeg ser en del ligeheder - men også vildt mange ting som er forskellig
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 10:40 am

Zmiley skrev:

Og jeg er ikke enig i, at du mener, at der er forskel på "intelligente børn - børn med særlige forudsætninger" og børn med aspergers...

Jeg er ikke enig med dig da der er mange fællesnævner mellem nogle af BMSF og Asperger diagnosen. I tilfælde hvor Asperger diagnosen er den eneste redskab så bliver det brugt - i dk er der en klart fordel ved at få en diagnose hvor kassen "eksister" for kan man derefter forhandle så får barnet støtte til det sociale problemer der kan opstå Wink Ingen vil være grov overfor et barn med Asperger når specialpædagogen sætter retningslinier i et mobbefriskole hvor imod bliver et BMSF mødt med "du er klog nok opføre dig dog ordentlig" hermed overses nogle af det sociale mangler der tit opstår ved at barnet føler sig i forvejen unormal.


Jeg vil anbefale en bog til dig: Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth: An addendum to Mis-Diagnoses and dual diagnosis of gifted children by James Webb, Ph.D.

Hertil er der en lettere kortere beskrivelse i en anden bog:

Misdiagnosis And Dual Diagnoses Of Gifted Children And Adults (Paperback)


Zmiley skrev:



Generelt: Dine kilder vedr. aspergers trænger vist til at blive opdateret... Du har nærmest kun læst bøger, artikler m.m., som giver dig ret...


Ja, jeg har et grund til dette - min interesse Wink for intelligente børn! De er motivation og min udgangspunkt ... jeg kan dog se din pointe da jeg måske misser noget? Men dagen har 24 timer ... god bare jeg kun nå det hele.

Zmiley skrev:


Dine meninger kontra mine meninger:

1. Det sociale er sværere for højt begavede børn og børn med aspergers - enig

2. "Mangel på social eller følelsesmæssig gensidighed" - passer ikke. Jeg har efterhånden mødt rigtig mange mennesker med aspergers. Og måske viser vi nogle gange følelserne anderledes, men vi har lige så meget empati som ikke-aspie børn... Og aspie børn og for den sags skyld voksne med aspergers som en del af deres personlighed har det så også med at være mere logiske/bruger intellektet mere frem for at reagere i følelserne... Men det med at vise bekymring handler om, at vi viser det på en anden måde, hvilket kan gøre, at man med Jeres briller betragter det som, at aspie børn viser mindre bekymring for deres omverden, mens ikke-aspie - højt begavede børn udviser "enorm" bekymring"...


uhm nu bliver det sjovt! For jeg har set BMSF som ikke udviser enorm bekymring med mindre man ser under overfladen Wink da de beskytter sig selv ved at være / blive hårdt på yderfladen.

dem med Asperger jeg kender har også en anderledes måde at vise social og følelsesmæssig gensidighed

Hvis vi nu ser på samfundets briller er det igen en område hvor begge grupper er forskelligt fra normen og hvad skal der til for at samfundet er rummelig over for begge grupper men også for at der kan skælne "rigtigt" eller kan give en "dobbelt diagnose" dvs. Asperger og Højt begavet?

Zmiley skrev:



3. Og jeg tror nok også, at både "stræberen"/ "det højt begavede barn" og "børn med aspergers" har været udsat for mere mobning end "alm. børn". Måske i dag bliver disse børn dog måske mindre mobbet, da der er meget fokus på det i dag i forhold til, da jeg var barn/ung i 80'erne og 90'erne... Du skriver nu også citerer: "Højt begavede børn er tit mobbeoffer"


jeg skriver senere at de begge bliver mobbet - og desværre TRODS alle de fine antimobning projekter eksister mobningen stadigvæk og tit under overfladen som er grovere end dengang vil jeg pastå udefra de ting jeg har læst, hørt og oplevet!

[/quote]


4. Nu er det heller ikke alle aspie børn og voksne aspier, der får topkarakterer. Nogle får måske bundkarakterer pga. psykiske problemer e.lign. (Og jeg har da også haft nogle psykiske problemer et par gange i mit liv, selv om jeg fik topkarakterer - det vil jeg nu heller ikke ligge skjul på...) Mange ligger måske i midten... Og nogle aspie børn vil måske også komme på specialskoler, hvilket måske heller ikke altid er godt, da de så spejler sig i de forkerte)... Men jeg er nu heller ikke tilhænger af IQ og faglig dygtighedstests... Hellere Howard Gardner, der har det mere nuancerede syn på sagen. I den sammenhæng har alle aspier det til fælles efter min mening, at de altid vil score højt i den personlige intelligens. Og ellers er det forskelligt fra person til person med aspergers som en del af personligheden, hvad de ellers går op i og scorer højt i vedr. viden/praktisk kunnen osv...

[quote="Zmiley"]

det største myte er at alle højt begavede børn scorer høj karakter og læser før de skal i skole Wink så det du skriver passer meget godt på BMSF også

Zmiley skrev:



Så indtil nu er der ikke videre tegn på forskelle. Men uanset hvad kan aspergerbørn sagtens være en del af kagen "Højt begavede børn", der scorer højt på forskellige faglige området...


Rigtigt, ligesom der er BMSF som er fejldiagnoseret - det sker. Det sker også at man kan have både høj intelligens (Om det er via Gardner eller IQ test så er det underordnet) og Asperger.

Zmiley skrev:



Så kommer jeg til din tabel:

Er det en liste over forskellige problemer aspie børn har eller højt begavede børn har? Jeg forstår ikke, hvordan du forklarer forskellen til sidst...


For at få en Asperger diagnose skal man opfylde en liste kriterier - jeg prøver at belyse lidt hvor der kan være øjebliks billeder som kan fejlfortolkes. Det er min første udkast (oveni meget kopieret fra andres arbejde) for at få tankerne igang.

Zmiley skrev:



Men jeg håber, du kan se tingene fra min vinkel... Jeg har også skrevet om aspergers på min hjemmeside: http://zmiley.dk, hvor jeg fortæller, hvad aspergers er ud fra min egen viden, erfaringer og møde/diskussioner med andre aspier.


Fint side du har. Smile Godt folk oplyser om Asperger!


Zmiley skrev:



Men jeg er generelt ikke enig i, at der skulle være en forskel. Men mange forældre frygter en "diagnose", selv om det skal ses i baglyset af, at man i dag katergoriserer langt mere inden for syndromer og sygdomme og problembeskriver mere - det hjælper måske også, men der er altid en bagsiden af medaljen...

I gamle dage var folk der havde aspergers måske bare særlinge (nogle gange), andre gange folk med høje stillinger, foskere, ingeniøre der havde sværere ved det sociale osv.

Kig også forbi på: http://www.aspergerforeningen.dk/frame00.htm



Der er en forskel og idet den ikke altid anerkendes eller fordi det er lettere at kom gennem systemet med en diagnose så er mange nødt til at "få en diagnose".

I sin tid blev jeg anbefalet at arbejde mod en diagnose fra en person som ikke kender min børn men som har kæmpet hårdt for sin egne børn. Jeg fik også at vide fra en special pædagog at "sig ikke noget om hans kunnen" for så får han ikke støtte O_O på andre områder. Jeg har kunnet få en del til at passe - afhængig af hvilke øjeblik jeg bruger til en beskrivelse ... Tourette, ADHA, Asperger, Depression, OCD ... det skræmmer mig vildt.

Etisk er jeg imod dette - men hold da op hvor vil dette vej havde været noget mere forstående især da der er fællesnævner ift. ADHD og Asperger. Tit er vejen til ændring af en dum adfærd halvejs nået ved "accept" og en positivt tilgang til ændring er resten af vejen. Fokus på at hvad et barn ikke gøre godt nok skader så meget mere end lærer og pædagoger kan forstå.

Trist er denne holdning er der nogen som siger er alt for sort hvid fhængig af hvordan det nu kan bruges for at få en pointe over

Zmiley skrev:

Håber det giver en lidt anden forståelse for denne problematik, som egentlig ikke burde være en problematik...


lol! lol! Kan ikke være mere enig med dig, sådan siger mange om BMSF også ...

Zmiley skrev:



Til sidst er det at skabe en elite på skoler for sig måske heller ikke altid godt... Igen spejler man sig i hinanden - og bliver delvist isoleret fra det samfund, der omgiver eliteskolen... Og måske stræber man for meget efter faglighed, høj IQ og for lidt efter alt det andet, der hører med til livet og er lige så vigtigt, som det at lære. Men på den anden side er det nogle godt, at man har fokus på mobning, at det sociale (psykologi) måske nogle gange er vigtigt også at fokuserer hos aspie børn og højt begavede børn... Områder hvor de måske har det noget sværere end "alm. børn"...

OBS! Grunden til "xxx" > at det i princippet kan diskuteres...

VH.

Jimmi aka Zmiley Smile


den tager vi i en anden tråd hvis det ikke gøre noget http://intelligenteboern.aforumfree.com/debat-diverse-f24/elite-skoler-klasser-eller-hvad-t464.htm
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Vedr. links... - om aspergers   Tors maj 07, 2009 5:34 pm

Hilde skrev:
Asperger film som også blev sent på tv2 i går
dEL 1: http://www.youtube.com/watch?v=W-AijhaYcXM
DEL 2: http://www.youtube.com/watch?v=DKxAxOIYiCY&feature=related
DEL 3: http://www.youtube.com/watch?v=3UZAcFuHJl8
DEL4: http://www.youtube.com/watch?v=Sji1oq_xABs
del 5: http://www.youtube.com/watch?v=Et9ROAfAqcI
del 6: http://www.youtube.com/watch?v=lKllzFEiIP0&feature=PlayList&p=89798240AF8DBFB8&playnext=1&playnext_from=PL&index=1

Tak for de visuelle input... Smile

Beskrivelser og kommentarer efter, hvad jeg ser/synes:

Først og fremmest - aspergers staves med p - også på svensk: LINK: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Shocked

DEL 1:

- Adam, 11 år: mobning sker typisk der i den alder... Det var deromkring at jeg også mistede mine få gode venner, fordi de pludselig blev orienteret henimod grupper...

- Nikolas, 21 år: Det er trist, at han ikke tør være åben mht. aspergers... Mange tager ofte fejl og tror det er en sygdom, at man lider af at være sig selv... Derfor findes Aspergerforeningen også f.eks... Det er ærgerlidt, at når man har "aspergers syndrom, hersker der fordomme lige med det samme, fordi det er ukendt... Men det er nu heller ikke noget nyt, at folk har fordomme - det simplificerer jo denne verden for mange, og det har mange brug for som mennesker... Han viser også en høj personlig intelligens jf. Howard Gardner... Han kan stå for sig selv... Men alle med aspergers har også stadig sociale behov...

- Der er stor forskel på folk med aspergers fra person til person, skal det også siges... I hans tilfælde er han temmelig sanseoverfølsom... Jeg er det f.eks. i mindre grad, vil jeg mene...

I Aspergerforeningen kalder vi aspergers også for en funktionsnedsættelse, da vi ikke har lyst til at ekskludere... Men mange med aspergers har også mange stærke sider, som alle med forskellige personligheder har...

DEL 2:

Om Adam

"The boy inside"... Ja, børn vil altid mobbe, indtil de bliver mere voksne... Så stopper mange... Og så er der dem, der fortsætter i voksenlivet eller kører det over på noget andet... Han siger tingene, som de er - lige på og hårdt... Så går han op i baseball og alt der følger med... "Han har ikke lyst til at være anderledes" -

Alt det nævnte kender jeg godt, da jeg var på hans alder... Lige på nær det med baseball interessen...

Så slutter det af med, at de andre børn beskriver ham... Så det er deres øjne, der ser... Heltidsass. gør ham måske også mere handicappet, end han er - eller - det ser ud som om, at han er mere handicappet, end han er.

DEL 3:

Om Adam

Spændende undervisning... (Godt der findes sådanne fag i dag...) Fokus på det sociale, som er et vigtigt fag for børn med aspergers, vil jeg mene...

Igen kan jeg nikke genkendende til mange af de ting fra den alder... På nær igen - at jeg aldrig har fået ret meget undervisning om det sociale. Det har været egne, til tider hårde erfaringer...

Mine forældre har også haft mange hårde dage, når de skulle tackle, at jeg som barn/ung blev mobbet...

DEL 4:

Adam kontra en yngre... Jeg vil sige det sådan, livet bliver nemmere og nemmere med alderen for folk med aspergers... I hvert fald som det er nu... Måske ændres dette i fremtiden, men det kunne også tænkes, at det altid vil være sådan, fordi tingene nu er, som de er...

Om "Temple Grandin", kendt forfatterinde - fortæller om kendte genier, bl.a. Albert Einstein (forresten beundrer jeg især den mans citater)

Mange gange mobning/mindre drillerier - ender med, at barnet får alt for meget, altså det forstæker tingene med at det altid mest er en selv, det går ud over...

DEL 5:

I starter har mange med aspergers ikke lyst til at være den, de rent faktisk er...

Det var godt og se børnene - hvor de pludselig udviser tolerance modsat før ... Og forstår Adam et sted... Sådan noget som tolerance - og at lære dette - er virkelig godt for alle børn generelt...

"Deprimeret" - det er jo klart, når omverdenen er hård ved ham...

Som jeg skriver det:

"Derfor bliver vi jo slidt af tidens tand med kraftig øget risiko for psykiske lidelser og høj selvmordsrate til følge!"

Min modstand mod mobning var, at jeg kom til at gå mere op i karakterer og klare mig godt fagligt, som selvforsvar...

DEL 6:

Om Adam igenigen...

Outsider-problemet - meget typisk for alle aspier... Dog findes der også dem, der får meget stor opmærksomhed pga. deres ekstraordinære evner... Og det kan endda ske som børn... Så mange ser op til vedkommende...

High school giver håb, men for at være ærlig, er det ikke altid tilfældet, at problemer forandrer sig i højere skoler efter "folkeskolen"...

Uhæmmet - i forhold til dans - ikke nødvendigvis... I Adams tilfælde - ja, sandt...


Sidst rettet af Zmiley Tors maj 07, 2009 6:56 pm, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Hvor ser du forskelle?   Tors maj 07, 2009 6:12 pm

Hilde skrev:

http://www.uvm.dk/Uddannelse/Tvaergaaende%20omraader/Temaer/Talent%20og%20innovation/090501%20Talentudvikling.aspx

jeg ser en del ligeheder - men også vildt mange ting som er forskellig

Igen mine kommentarer:

For det første:

Kilde: Undervisningsministeriet

- Olympiader og konkurrencer er ikke altid godt... Står ved siden af videoen...
- Musik som underlægning stimulerer i en bestemt retning på Undervisningsministeriets hjemmeside
- Det at børn leger glemmes måske i dag mere end før, langt flere informationer i samfundet stimulerer til at modne børn mere, end hvad godt er...

-----------
Er også enig i, at undervisningsdifferentiering og undervisning i forhold til læringstile er godt for samfundet, da det inkluderer flere... Talenter skal være en del af fællesskabet... - Enig - eliteskoler ikke godt - enig...

I forhold til den nuværende regering tror jeg ikke altid, at der er økonomiske ressourcer nok i kommunerne til at implementere undervisningsdifferentiering mere og mere, så kan Undervisningsministeriet sagtens gå hen og lave en solstråle, men praksis er nok under det niveau...
-----------
For det andet - nu til sagen
-----------

Ligheder, som jeg ser det:

- Intellektuelt kan de være mange skridt, men modenhedsmæssigt er de på samme niveau... - kunne sagtens passe på begrebet aspergers
- Børnene ikke trives - kunne sagtens passe på begrebet aspergers, ukoncentreret - det sociale er sværere...
- "Føler sig udenfor"
- Højt begavede: Faglighed... (Optagethed af specielle interesser giver motivation)
- Svage sider: Det sociale
- Uopdragen - har sværere ved at forholde sig til normerne...
- Mere interesserede i de voksne - igen noget, der sagtens kunne ligge til aspergers også...
- Kreativitet, originalitet

--------------
Har ikke kunnet høre om forskelle imellem aspergers og "Særlige forudsætninger"

Hvor ser du forskelle?
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 6:19 pm

Lone.T skrev:
Jeg tror personligt mange højt begavede de også har en smule asperger i sig. Mange af de ting som er listet op omkring asperger,de passer da meget godt på vores datter,og hun har ikke asperger.

Lone

Måske har hun aspergers som en del af personligheden i en vis grad... Men måske behøver vi heller ikke kalde det det. Vi kan også bare kalde det et barn, med særlige forudsætninger...

Om man kalder en del af en personlighed en ting eller en anden ting - det er reelt ligemeget... Men det handler mere om det, der rører sig i samfundet...
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 6:36 pm

Zmiley skrev:
Lone.T skrev:
Jeg tror personligt mange højt begavede de også har en smule asperger i sig. Mange af de ting som er listet op omkring asperger,de passer da meget godt på vores datter,og hun har ikke asperger.

Lone

Måske har hun aspergers som en del af personligheden i en vis grad... Men måske behøver vi heller ikke kalde det det. Vi kan også bare kalde det et barn, med særlige forudsætninger...

Om man kalder en del af en personlighed en ting eller en anden ting - det er reelt ligemeget... Men det handler mere om det, der rører sig i samfundet...

Måske Zmiley hvem ved:-)
Jeg ved at mange børn med særlige forudsætninger de ofte inden de bliver testet,får hæftet etiketten ADHD eller Asperger på sig. Men som sagt man kan vel have nogle asperger elementer i sig og samtidlig være barn med særlige forudsætninger. Mange Asperger har jo også en høj IQ.

For mig handler det ikke om tallet det kan være ligegyldigt,og jeg er så træt af at der hele tiden fokuseres på selve tallet i medierne fremfor følelsen af at man føler sig helt ved siden af de andre.

Vores datter gik på Mentiqa Hadsten og blev interviewet af DR i november programmet blev så sendt i januar,og der var jeg så ked af de fokuserede på tallet i hele udsendelsen fremfor hvordan det er at være hende og føle sig helt forkert. Vi har altid når vi har udtalt os til medier ladet være med at sige tallet for det er ikek vigtigt om det er et barn med en IQ på 130 eller 150.

Desværre for vores vedkommende så havde skolen udlevede de oplysninger omkring vores datters test med tal til DR,så derfor blev det en udsendelse med fokus på tallet fremfor følelsen af at føle sig anderledes.

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Til slut   Tors maj 07, 2009 6:40 pm

For at sammenfatte:

Der kan både findes:

1) Asperger + BMSF
2) Asperger, men ikke BMSF. Måske scorer BSMF barnet højt i den sociale intelligens
3) BSFM, men ikke asperger. Her er den personlige intelligens måske knap så høj

Og igen er der tvivl, om hvordan vi skal kategorisere det.

Det vigtigste er egentlig, at mobning undgås og børn med særlige forudsætninger og aspergers som en mennesketype får det bedre igennem livet - især også, at de får en god barndom og ungdom generelt...
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 6:50 pm

Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...


Sidst rettet af Zmiley Tors maj 07, 2009 7:03 pm, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 6:58 pm

Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 8:05 pm

Lone.T skrev:
Zmiley skrev:
Lone.T skrev:

En rigtig god ven fra Mensa siger tit til os: Jeg tænker bare mere logisk end flertallet.

Det udsagn synes jeg er meget godt,for vores børn skal ikke puttes i kasser af medierne med fokus på deres IQ tal fremfor hvordan det føles at være dem.

Det citat kunne også sagtens være kommet fra mig... Desuden ved jeg med sikkerhed, at et par inde på http://www.cryocore.dk er medlem af Mensa...

Desuden tror jeg det er meget godt, at Hildes påstand får mit modspil, fordi jeg på visse områder ikke er enig...

nogle gange synes jeg bare jeg råber for døve øre,fordi folk synes at det er vigtigt og give jounalisterne noget håndgribeligt(IQ tallet) Det kan sagtens lade sig gøre og forklare de ting ens børn kommer udfor eller den følelse de har uden og skal ævle det tal af sig hver gang.

Det er hårdt ja, men jeg skal gerne fortælle og har gjort det adskellige gange til medier,at når man står med en pige på 7 (dengang) Nu er hun 12. Der siger:jeg vil aldrig have børn tænk hvis de bliver ligesom mig,eller udsagn som jeg vil ikke leve i denne verden.Så er det at sætte fokus på deres følelser af anderledshed fremfor tal.

for min datter så er det en person følsom oplysning,og hun bryder sig ikke om alle skal vide hvad hendes IQ er på.Så hun blev rigtig ked af,at se den udsendelse hvor skolen havde udleveret det til jounalisterne.

talene er noget som "beviser" at der er noget omkring barnet
men det er surt at man skal på den niveau
apropo Howard Gardner snakker et eller andet sted på nettet at børn med særlig forudsætnigner findes Wink

jeg hælder mere til at man skal se på hvad et barn kan og arbejder udefra en "jeg kan" pædagogik - desværre er det nødvendigt ind i mellem at bevise potentialet for at en person der skla arbejde med barnet vil anerkend dette - sådanne realtioner går sjælden godt i længden

min påstand ... dejligt vi ikke alle er enig for så vil verdenet være alt for kedeligt for mig ...

det som er meget vigtigt er at der ikke er en eneste barn med særlig forudsætninger der er ens - der er nogle karakter træk, men alt andet så er der foreskelle.
Tilbage til toppen Go down
Zmiley




IndlægEmne: Re: Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger   Tors maj 07, 2009 8:11 pm

Hilde skrev:

apropo Howard Gardner snakker et eller andet sted på nettet at børn med særlig forudsætnigner findes Wink

Det har jeg nu heller ikke skrevet - at de ikke findes. Nu har nogle teoretikere jo opfundet begrebet ligesom begrebet aspergers, en mild form for autisme også er dukket op...

Og i forhold til hans teori, vil mit bud være - citerer og har udvidet lidt, da jeg lige glemte lidt før...:

"Et intelligent barn" kunne være:

1) Asperger + BMSF
2) Asperger, men ikke BMSF. Måske scorer BSMF barnet højt i den sociale intelligens
3) BSFM, men ikke asperger. Her er den personlige intelligens måske knap så høj"
+ intelligenser inden for de andre mange intelligenser...

Nu er intelligens også et spørgsmål for sig selv... Hvad det er...

Det var mit bidrag til denne debat for nu...
Tilbage til toppen Go down
 

Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: "Twice-exceptional" dvs. diagnose oveni-