Hjerneforsker eller ”Hus forbi” AF HANNE LARSEN OG SONJA BERTELSEN
Har Danmark råd til ikke at udnytte potentialet hos de højtbegavede elever
med særlige forudsætninger?
Giver folkeskolen de højtbegavede elever de rigtige muligheder, eller kan det
være tilfældigt, om de bliver hjerneforskere eller sælger ”Hus forbi”?
FORMÅLET MED UNDERVISNINGEN ER:
• At eleverne får faglige udfordringer på eget niveau i projektgruppen
• At eleverne øger deres selvværd og styrker lysten til at lære
• At skabe bedre forståelse for elever med særlige forudsætninger i den generelle undervisning og omkring deres personlige og sociale trivsel i hjemklassen
Indtil nu viser erfaringerne fra de systematiske evalueringer,
at projektklassen gør en meget stor positiv
forskel for langt de fleste projektklasseelever og deres
familier.
ELEVERNE FORTÆLLER:
• At det har været vigtigt at møde andre børn og unge, der minder om dem selv
• At det har været spændende med faglige udfordringer
• At de har fået det bedre fagligt og socialt i hjemklassen
FORÆLDRENE FORTÆLLER:
• At de har fået gladere børn, der er mere afbalancerede
• At børnene har mødt ligesindede og fået større selvforståelse
• At lærerne i hjemklassen positivt har ændret syn på børnene
LÆRERNE FORTÆLLER:
• I den første tid ses en stor psykologisk virkning, som stabiliseres i løbet af det første år
• Det er fantastisk at undervise så dygtige og videbegærlige elever
• Der mangler et professionelt udviklende fællesskab, almen viden og forståelse samt anerkendelse af elevgruppens behov
Resten læses her!