Anderledes på den dårlige måde? Af Pernille Buch Römer
RUMMELIGHED
Er den danske folkeskole som institution automatisk rummelig, fordi det er vedtaget ved lov? Eller mener
vi, at den er det, fordi mange lærere med forskellige og mere eller mindre rummelige menneskesyn, danner
helheden? Defineres rummelighed som plads til alle, er det vel den generelle opfattelse, at netop denne
rummelighed er det gode ved folkeskolen? Definerer vi derimod rummelighed som plads til, at alle kan
lære det, som de evner, bør vi sætte folkeskolens rummelighed til diskussion. I en tid, hvor forældre til højt
begavede børn kæmper for at opnå trivsel og en stimulerende og meningsfuld undervisning til deres børn, hvor friskoler for højt begavede børn etableres i Danmark, hvor diverse forsøgsordninger iværksættes og hvor betydningen af læringsstile diskuteres og undersøges; er det vel passende at stille spørgsmålet igen: Er den danske folkeskole rummelig?
Læs videre her!