Gentofte kommune
Bernstorffsvej 161, 2920 Charlottenlund
Skole 1: Tjørnegårdsskolen
Skole 2: Ungdomsskolen
Kontakt: Birthe Bjerrum, Skole og Fritid
Tlf.: 39 98 50 45, BBJ@gentofte.dk
Målgruppe / klassetrin:
Skole1: indskoling og mellemtrin
Skole2: Udskoling – op til 18 år
Fag:
Alle!
Timer talentarbejde:
Skole 1: varierende i forbindelse med den obligatoriske undervisning
Skole 2: seks hold á 20 – 25 timer to gange årligt
Beskrivelse:
skole 1 - Tjørnegårdsskolen
Eleverne identificeres af lærerne og i samarbejde med forældrene. Det er ønsket, at dette undervisningstilbud bliver en naturlig del af lærernes undervisningsdifferentiering, så derfor arbejdes der i en pilotfase med forskellige organisations- og indholdsformer. Der er knyttet en følgeforsker til projektet.
Skole 2 - Ungdomsskolen har oprettet seks forskellige Masterclasses for 14 – 18 årige elever, der er ”engagerede, interesserede og indstillet på et højt aktivitetsniveau” og mangler udfordringer i den almindelige undervisning
Bemærkninger:
Vi er stadig i en udviklingsfase, hvor der er stor opmærksomhed på at udbrede erfaringer til alle skoler i Gentofte. Derfor er der etableret en styregruppe og projektet styres overordnet af Skole og Fritid.
_________________________________________________________________________________
Greve kommune
Rådhusholmen 10, 2670 Greve
Skole: Tjørnelyskolen, Lillevangsvej 48
Telefon nr. 43 90 41 01
Kontakt: Vinie Hansen, vih@greve.dk
Målgruppe / klassetrin:
0.-9.klasse
Fag:
Dansk-
matematik-
billedkunst
.fysik/kemi
Timer talentarbejde:
Ca. 180 lektioner i 2008-09
Ca. 60 elever
Beskrivelse:
Kort beskrivelse af talentundervisningen:
I 2008-9 gennemføres undervisningsforløb i:
- engelsk 7.-9. klasse
- dansk 7.-9. klasse
- billedkunst 4.-6.klasse
- dansk 0.-2. klasse
- fysik/kemi 7.-9. klasse
Undervisningen ligger både inden for og uden for den almindelige undervisning og fysik/kemi sker i samarbejde med gymnasiet.
Engelsk forløbet strækker sig over 2 år med udveksling med klasse i England.
Bemærkninger:
Greve Kommune har et tre-årigt udviklingsprojekt på en af kommunens 12 skoler. Projektet har fået tilskud fra UVM’s talentpulje.
Greve Kommune deltager i et netværk med
Gentofte, Odense, Roskilde, Rudersdal, Furesø og Hørsholm
______________________________________________________________________________
Guldborgsund kommune
Parkvænget 37, 4800 Nykøbing F.
Børn, skole- og kulturforvaltningen
Parkvej 37, 4800 Nykøbing F.
Telefon nr. 5473 2760
Kontakt: Susanne Roesdahl, sroe@guldborgsund.dk
Bemærkninger:
Vi har ikke igangsat egentlige initiativer, men har talentpleje med i vores overvejelser og planlægning af kommende skoleår.
_______________________________________________________________________________
Halsnæs kommune
Skole og Undervisning, Rådhuspladsen 1. , 3300 Frederiksværk
Telefon nr. 47 78 40 00
Alle 8 folkeskoler
Kontakt: Helle Simonsen, Skoleleder, Storebjergskolen, hehs@halsnaes.dk
Fag:
Fysik-Kemi
Timer talentarbejde:
6 lektioner (3 x 2 lektioner på Frederiksværk Gymnasium)
Beskrivelse:
I et samarbejde mellem Halsnæs skolevæsen og Frederiksværk Gymnasium tilbydes op til 8 9. klasseelever, fra hver af kommunens 8 folkeskoler, med særlig interesse for fysik og kemi et særligt kursus i disse fag.
Tilbuddet skal ses som et forsøg på at motivere elever med særlig interesse for naturfagene for at følge denne interesse – at inspirere dem, og gøre dem nysgerrige. Det faglige niveau løfter sig lidt over normalt folkeskoleniveau, og udfordrer på denne måde de dygtigste elever i fagene.
Kurset afvikles på gymnasiet – med gymnasiets lærere – og finder sted om eftermiddagen efter normal skoletid.
Bemærkninger:
Et lignende tilbud blev givet i 2006 og i 2007.
Pt. planlægges det at give et tilsvarende tilbud til 9. klasseelever i faget tysk – også i indeværende skoleår.
_________________________________________________________________________________
Halsnæs kommune - projekt 2
Skole: Ølsted skole, Hovedgaden 2, 3310 Ølsted
Telefon nr. 47 74 90 23
Nina Winther, matematikkonsulent
niwa@halsnaes.dk
Målgruppe / klassetrin:
0 – 3. klasse & 4. – 6. klasse (To pilotprojekter i hhv. 2007 & 2008)
Fag:
Matematik
Timer talentarbejde:
Ca. 20 timers undervisning pr. projektperiode, 2 timer om ugen efter skoletid
Beskrivelse:
Det har handlet om at brede matematikken ud og gøre den større. Ud af og væk fra matematikbogen og ind i alternative materialer, tilgang til undervisningen, og indsigter i matematikkens verden.
Undervisningen har haft historisk og videnskabeligt afsæt.
I undervisningen er inddraget idéer fra voksne ”Højdespringere” inden for videnskaben. De historiske personligheders opdagelser og betydning for vores hverdag er hentet fra videnskaber som matematik, kunst og fysik.
De videnskabsfolk, der præsenteres som indledning til dagens undervisning, har været den meningsbærende ramme om undervisningen.
Elementer i undervisningen har satset på åbne opgaver og prioritering af den mundtlige dimension og ræsonnementskompetence. Det har drejet sig om at systematisere og undre sig, ”puslerier”, ”grublerier” og logik, praktiske undersøgelser, pudsigheder som ordspil og gåder.
Dette felt har afstedkommet mange sprogligt funderede og nuancerede diskussioner om matematikken og matematiske fænomener.
I undervisningen har ligeledes indgået det at være Højdespringer - at tænke anderledes og føle sig anderledes. Som et eksempel på dette er et optaget interview med fysikeren Holger Bech inddraget i undervisningen. Det har givet eleverne mulighed for at reflektere over, hvad det vil sige at være Højdespringer – ikke mindst i forhold til eleverne selv og deres (skole)hverdag.
Bemærkninger:
Projektets titel: Højdespringerne
Projektet er et pilotprojekt, der har været afviklet to gange, dvs. to projektperioder:
1. gang for 4. – 6. klasse i forår/sommer 2007
2. gang for 1. – 3. klasse i sommer 2008
Konsulent for adfærd, kontakt og trivsel (AKT), Anne Gardø Steensen, deltog med 2 x interview med alle elever ved start og slut af projektet.
Interviewene havde flg. fokus:
Interview: Trivsel og undervisningsmiljø i matematikundervisningen i klassen.
Interview: Undersøge hvad eleverne havde fået ud af undervisningen hos Højdespringerne, herunder hvilke nye ting, de havde opdaget om sig selv og matematik.
Efter pilotprojektets afslutning afholdt konsulenterne et 2 timers kursus for nogle af kommunens matematiklærere. Her blev projektets karakter og indhold gennemgået og materialer fremvist.
En væsentlig del af kursets indhold blev også erfaringer fra undervisningen suppleret af anonyme eksempler fra interviewene.
Herudover berørtes den pædagogiske vinkel ved at dele informationer fra konferencen ”Why let then walk when they can fly” samt centrale dele af Ole Kyeds to bøger samt div. artikler.
Kommentarer vedr. projektet:
Projektet har fået stor bevågenhed fra både børn og forældre. Det har vist sig, at en meget stor del af skolens elever har lyst til at deltage i et sådan projekt efter skoletid.
Lærerne kan mærke, at eleverne er blevet mere åbne overfor undervisningen i matematik og lyst til at engagere sig. Lærerne har bemærket en positiv forandring i form af øget motivation - også i andre fag.
Det, at eleverne har været et hold, har styrket eleverne i, at de har denne særlige interesse og/eller evne i forbindelse med matematik.
Generelt trives eleverne bedre i skolen. Lærerne har bemærket, at eleverne er blevet gladere.
Lærerne kan mærke, at eleverne er blevet mere åbne overfor undervisningen i matematik og lyst til at engagere sig. Lærerne har bemærket en positiv forandring i form af øget motivation - også i andre fag.
Det, at eleverne har været et hold, har styrket eleverne i, at de har denne særlige interesse og/eller evne i forbindelse med matematik.
Generelt trives eleverne bedre i skolen. Lærerne har bemærket, at eleverne er blevet gladere.
______________________________________________________________________________
Hjørring Kommune
Nørregade 2, 9800 Hjørring
Skole: Hjørring Gymnasium, Skolevangen, 9800 Hjørring
Telefon nr. 98 92 24 33
Kontakt: Uddannelsesleder Rikke Bom Olsen, ro@hj-gym.dk
Målgruppe / klassetrin:
9. kl.
Timer talentarbejde:
20 x 3 timer = 60 timer
Beskrivelse:
STX og HTX har en talentlinie for de elever i Hjørring kommune, der har særlige evner og kræfter inden for naturfagene.
I alt optaget 12 elever.
Der undervises hver tirsdag fra 15,00—18,00 i 20 uger fra oktober til april.
_________________________________________________________________________________
Kolding kommune - projekt 1
Ålegården 1, 6000 Kolding
Skole: Munkevængets skole, Munkevænget 2, 6000 Kolding
Telefon nr. 76 33 35 00
Kontaktperson: Skoleinspektør: Ole Wiese, olwi@kolding.dk
Konsulent: Ulla Visbech, ulaa@kolding.dk
Målgruppe / klassetrin:
Skoleår 2009/2010 iværksættes et pilotprojekt, målrettet de særligt velbegavede og talentfulde børn.
Nedenstående beskriver hvor langt vi på nuværende tidspunkt er i processen.
Fag:
Struktur: Der etableres 4 aldersinddelte hold med 6 – 8 elever pr. hold.
Timer talentarbejde:
Der tilbydes 2 lektioner en gang ugentlig efter normal undervisningstid.
Beskrivelse:
På hvert hold er der én underviser, der skal formidle viden om det enkelte barns læring og potentiale til stamklassens lærere.
Bemærkninger:
På hvert hold er der én underviser, der skal formidle viden om det enkelte barns læring og potentiale til stamklassens lærere.
Kolding kommune - projekt 2
Ålegården 1, 6000 Kolding
Skole: Brændkjærskolen, Brændkjærgade 92, , 6000 Kolding
Telefon nr. 76 30 87 30
Kontaktperson:, Skoleinspektør:
Niels Erik Danielsen, neda@kolding.dk og
Eliteidrætskoordinator: Pernille Stenkil Hansen, neda@kolding.dk
Målgruppe / klassetrin:
7. – 10. kl (Eliteidrætslinje i samarbejde med Team Danmark)
Fag:
Eliteidrætsudøver i idrætsgrenene: bowling, brydning, drenge- og pigefodbold, håndbold, squash.
Skoledagen bliver tilrettelagt, så planlægningen mellem skole og træning bliver struktureret og styrket, så man som eliteidrætsudøver får en større helhed i hverdagen.
Timer talentarbejde:
Der er morgentræning 3 gange om ugen, svarende til 6 lektioner. (Valgfagene skiftes ud med træningspas)
Bemærkninger:
2 idrætsspecifikke morgentræninger, hvor det er trænere fra samarbejdsklubberne, der står for træningen.
1 fysisk morgentræning med fokus på koordination, balance, skadesforebyggelse mm.
Kolding kommune - projekt 3
Ålegården 1, 6000 Kolding
Skoler:
Brændkjærskolen, Brændkjærgade, 92, 6000 Kolding, Tlf.: 76 30 87 30
Vester Vamdrup Skole, Herredsvej 45, 6580 Vamdrup, Tlf.: 75 58 16 33
Sdr. Bjert Centralskole, Engløkke 5, 6091 Bjert, Tlf.: 75 57 28 77
Munkevængets Skole, Munkevænget 2, 6000 Kolding, Tlf.: 76 33 35 00
Fynslundskolen, Fynslundvej 110, 6064 Jordrup, Tlf.: 79 79 76 80
Kongsbjergskolen, Reinholdts Bakke 29, 6640 Lunderskov, Tlf.: 76 84 06 20
Kontaktperson: Naturskoleleder: Jørn Chemnitz, jckr@kolding.dk
Målgruppe / klassetrin:
To 7. klasses elever fra hver af de deltagende skoler er i gang med en formidlingsuddannelse på Experimentarium, Kbh. Exciters.
Fag:
Målet er at skabe større interesse blandt eleverne for det naturvidenskabelige område, og at højne både elevernes og lærernes faglige niveau. De store elever skal være rollemodeller for de yngre. De udvalgte elever skal hjem og videre formidle naturvidenskabelige emner til kammeraterne på egen skole.
Timer talentarbejde:
7. klasse eleverne skal bruges som naturfagsformidler.
(Sekundær målgruppe er 4. – 6. klasse, der skal modtage undervisning af 7. kl.)
Beskrivelse:
Uddannelse af eleverne sker via kursusmoduler, hver af 3 dages varighed. Kurset afholdes på Eksperimentarium.
Der er 1 – 2 lærere, der er tovholder på den enkelte skole.
Bemærkninger:
Se yderligere på www.xciters.dk
(her findes den samlede projektbeskrivelse)
_____________________________________________________________________________