Nedenstående har jeg modtaget, og fået tilladelse til at sætte på forum, så andre har mulighed for at svare, hvis de er andre der ved hvordan man kan få økomonisk hjælp fra kommunen.
hej fra Bente og tak til Teresa
Hej.
Jeg skriver fordi jeg vil fortælle, at de intelligente børn behøver ikke være udadvendte. Mange af dem er ligesom min datter,...meget indadvendte.
Jeg har en datter på 13 år, som gik på 6 forskellige skoler. Hun kunne aldrig trives mellem de børn hun var i kontakt med. Hun er elleres en meget stille pige, indadvendt, meget seriøs og har altid været mere moden end andre (lille voksen).
Allerede i børnehave har vi lagt mærke at det ikke gik som det skulle og hun var altid presset til de sociale kontakter med andre børn. I skoler fik hun altid at vide at det var hende der var noget galt med og at hun skulle tilpasse sig resten af gruppen. Det har givet hende dårlig selvværd.
Hun har gået i 2 skoler siden 1 klasse (polsk og dansk) og er to-sprogeligt, -begyndte tale flydende polsk da hun var 2 år og dansk da hun var 3 år, samt læse i de 2 sprog da hun var 4 år. Hun klarer sig super godt ift. det faglige (har altid fået 13-taller i karakterer på eksamensbevis i alle fag på alle klassetrin i polsk skole) og interesserer sig utrolig meget for geografi, kultur og etnografi.
Men udover det har hun altid følt sig ensom, fordi hun aldrig kunne snakke med andre børn, de kunne ikke forstå hende og mobbede hende, fordi hun var anderledes og hun var altid ked af. Hun var ligesom en voksen - altid kritisk ift. deres opførsel og kunne se deres fejl (ingen disciplin, ingen autoritet, ingen opdragelse).
Kort sagt kan man sige, at de lå altid et andet sted end hende. F.eks. nu når alle taler om kærester, fester, arto, osv, vil hun helst diskuttere fattigdom, klimaforandringer, kultur eller politik. De snakker forbi hinanden og hun har det meget, meget hårdt.
Fagligmæssigt vil hun lære mere og keder sig rigtig, rigtig meget i skolen.
Vi har taget en intelligens-test på nettet (bare for sjovt) og hun lå omkring de 130 i voksentest, og derfor har vi begyndt at tænke en anden retning: at måske hun har det så svært, fordi hun har særlige forudsætninger (?)
Vi har kontaktet Mentiqa-skolen i Hadsten (vi bor selv i Århus) og fik bekraftet, at vores datter ligner alle andre børn på skolen og alle intelligente børn har haft det så svært som hende, samt at de intelligente børn ikke behøver være udadvendte, men mange af dem er meget indadvendte.
Nu skal hun have et par prøve dage på skolen, men problemet er at skolen er meget dyr og vi vil gerne have en tilskud fra kommunen. De vil ikke give den, da de påstår at det findes nok en anden slags tilbud til hende, men vi har undersøgt alt på kryds og tværs og der ingen tilbud findes for intelligente børn indenfor Århus kommune. Det eneste der findes er et par klasser på ukanten af byen for autister og damp-børn, men vores datter skal ikke længere stemples som en handicap, hun er ikke psykisk syg, men bare klog og har brug for udvikling og udfordringer i fællesskab med børn som ligner hende, og som er på hendes niveau.
Derfor vil jeg gerne spørge dig om du har mødt andre børn som ligner hende? Om du kan genkende alle de tegn og til sidst om du ved hvordan vi kan få tilskud fra kommunen?
Jeg er selv uddannet pædagog med diplomuddannelse i pædagogisk arbejde, samt har jeg studeret pædagogisk antropologi på Danmarks Pæd. Universitet, men aldrig før har jeg hørt om børn med særlige forudsætninger, og på baggrund af dette vil jeg sige, at pædagoger ikke er uddannet indenfor dette område og kan aldrig spotte disse børn. Det er bare synd for både børnene og forældrene, som i mange år går og bekymrer sig over deres børn (ligesom jeg selv har gjort). Derfor skal den pædagogiske uddannelse laves meget om, for ellers ender mange af de kloge børn i bunden af samfundet.
mvh
Teresa Nielsen