Emne: Sorø Kommune: "Talentakademi" "Sciencetalenter" Ons Aug 12, 2009 6:11 am
TALENTPLEJE I NATURVIDENSKAB ScienceTalenter varetager den nationale talentpleje i naturvidenskab for unge i alderen 12 - 20 år.
Vi holder til på Mærsk Mc-Kinney Møller Videncenter på Akademigrunden i Sorø.
På hjemmesiden kan du læse om talentplejen, kurser, konferencer og om de flotte bygninger, der danner rammen om vore aktiviter.
http://www.sciencetalenter.dk/
Telefontid: hver dag kl.11.00 - 12.30 kan du komme i kontakt med vores sekretær Dorthe. Hun kan modtage tilmeldinger og svare på generelle sprørgsmål om de enkelte arrangementer og talentplejen.
Telefon: 57865773
Hvis din skole gerne vil deltage i et af talentprojekterme, så send bare en mail.
Mail til talentplejen sendes til: mail@sciencetalenter.dk
Emne: Sv: Sorø Kommune: "Talentakademi" "Sciencetalenter" Ons Aug 12, 2009 8:36 am
Så giver jeg diskussionen videre:
Hvad synes i om eliteskoler? Nødvendige (fordi de almindelige skoler ikke klarer at tage sig i tilstrækkelig grad af talenterne) eller overflødeligt, ja måske endda skadeligt fordi der, for igen at referere til den ene "talentpleje"-film, kunne opstå en elite, hvor det hele foregår og så resten som føler, ikke at kunne rykke noget? Hvilken form er bedre, hvad kunne løsningerne være? Mange hilsner Jan
Gæst Gæst
Emne: Sv: Sorø Kommune: "Talentakademi" "Sciencetalenter" Ons Aug 12, 2009 6:47 pm
Hmmmm svært spørgsmål er der brug for elite skoler.
Jeg vil godt prøve og give mit bud. Vi havde en pige på Mentiqa(Nu vil jeg ikke kalde Mentiqa eliteskole) i Hadsten helt fra dag 1 af, og indtil Januar i år. Hun var glad for at hun ikke var alene med sine filosofiske tanker og skøre påfund, og vi troede ikke hun kunne gå i en almindelig privat eller folkeskole var jo prøvet uden held.
Men da vi tog hende ud i Januar pga alt for meget fnidder fnadder på Mentiqa, så fandt vi faktisk en privat skole med meget faglighed,lektier og stor diciplin, og det må vi jo sige fungere for vores pige. Samtidlig er der stor fokus på succes oplevelser og hvilket barn elsker ikke succes på den ene eller anden måde, det kan være skuespil eller foredrag for hele klassen.
Så overraskende nok må jeg sige der rent faktisk findes skoler i dagens Danmark der kan håndtere Børn med særlige forudsætninger.
Havde Pernille Buch Rømer ikke startet Mentiqa konceptet, så kan jeg godt være i tvivl om, der ville være så stor fokus på vores børn. Så Mentiqa har i hvert fald hjulpet til at befolkningen, lærer, pædagoger osv har fået større indsigt i hvad det vil sige og have et barn med særlige forudsætninger.
Og det betyder vel og mærket ikke at alle børn med særlige forudsætninger kan læse fra de er 2 år, og ikke alle børn er ens selv ikke vores børn.
Det var mit bud Mentiqa virker og har været godt, men hovedparten af vores børn vil godt kunne fungere i en almindelig skole bare rammerne er der. Og ikke mindst hvis skolelederen acceptere også at vores børn ikke er små genier, men også kan være et barn som ikke tror på sig selv.
mindleaving
Emne: Sv: Sorø Kommune: "Talentakademi" "Sciencetalenter" Ons Aug 12, 2009 11:41 pm
Tak for dit bud. Jeg er ret enig med dig og jeg synes også at det er svært at vurdere. På den ene side ved jeg hvor godt det kan være at blive udfordret og være sammen med andre, der kan følge de egne tanker, men på den anden side er der, tror jeg, fare for at tro at alle andre mennesker også tænker som de andre børn på skolen, når man går på en ekstra skole for børn med særlige forudsætninger, især når man har gået der meget tidligt. Det skulle man nok hellere spørge børnene på en af disse skoler om, hvordan de tror at børnene på de "almindelige" skoler er. Heldigvis er der mange børn med særlige forudsætninger, der klarer sig fint i de almindelige skoler. Jeg har til tiders drømt om at kunne komme på en skole for højt begavede børn, men det var praktisk ikke muligt og blev på den måde en drøm. Så jeg synes godt om skoler der specialiserer sig på højt begavede børn, men synes også at det kunne være en flugt fra de "normale". Det skulle jo ikke være målet. Skal man lære at omgås med de faglig svagere, eller er det i orden at flygte fra dem, når man ikke føler sig forstået af dem? Jeg har selv valgt at gøre mit bedste for at hjælpe de fagligt svage med min lektiehjælp. Det betyder nu ikke at jeg ikke gerne var flygtet, men jeg havde ikke muligheden, især fordi jeg gerne ville blive på den danske skole. Jeg har så nødvendigvis arrangeret mig med de fagligt svagere, men måske også bare som alibi, fordi jeg i virkeligheden gerne var flygtet, gerne havde mødt nogle, der kan følge med i min tankegang. Så, er jeg for eller mod elite-skoler? For det første må det siges, at jeg måske har formuleret mit spørgsmål for specielt. Det skulle nærmere have været: Skal vi have specielle skoler for bmsf eller ej? Jeg ville gerne vide om i synes om det er i orden at adskille børnene efter deres evner. Det har du jo, Lone, selv om du ikke ser Mentiqa som eliteskole, som jeg godt kan forstå, også svaret på. Jeg synes at det for den enkelte er en stor hjælp at kunne komme på en skole der har speciel viden om deres evner. For samfundet tror jeg at det kan blive til en belastning, især hvis en skole for højtbegavede børn afgrænser sig fra omgivelsen og der opstår en følelse af, at børnene der bliver bedre uddannet. Hvis skolen altså kan formidle sin omgivelse, at de ikke er en skole der lærer deres elever mere, men bare på en anden måde (altså meget offentlighedsarbejde), så tror jeg, at "elite"-skoler kan være noget godt. Den almene tilgængelighed, især finansielt, skal være sikret, det må altså ikke koste noget eller ikke mere end på andre skoler. Derudover skal det være en nødløsning, hvis børnene ikke klarer sig i den almindelige skole. Hvis disse rammer er givet tror jeg, at det kan være en stor berigelse. Mange hilsner Jan