Emne: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Fre Jun 27, 2008 8:08 am
Hej, Jeg er mor til en dreng på 2½ år. Han er tvilling og har en tvillingesøster. Når jeg har tilmeldt mig dette fora, skyldes det, at jeg ser nogle ting ved min dreng, som øger min opmærksomhed. Det har det gjort længe, og har ofte i sjov sagt, jeg tror han er intelligent. Faktisk sagde, jeg det første gang, da han var 6-8 måneder gammel, senere sagde jeg, hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, han var autist. Men det "sjove" er lidt ved at gå væk, da jeg begynder at koble nogle ting.
Jeg har virkelig tænkt, er han asperger, har han ahdh??? Jeg er selv pædagog, og har arbejder med børn og voksne med disse diagnoser. Derfor har jeg også en viden, som gør at jeg synes, at jeg næsten kan udelukke disse diagnoser på forhånd. Omend der er nogle træk fra som jeg også har set ved aspergerbørn. Dog har han også træk, der gør jeg tænker, det ikke er asperger syndrom.
Jeg ved ikke om han er intelligent ud over det sædvanlige. Men som sagt, der er bare nogle adfærdstræk, der har øget min opmærksomhed.
Hvordan var jeres børn, da de var 2½? Hvornår blev i første gang opmærksomme på en adfærd, hvor i tænkte, at mit barn kan noget usædvanligt.
hilsen Joan
Admin Admin
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Fre Jun 27, 2008 8:34 am
For Patricks vedkommende, han snakkede meget tidligt ca.6-8 mdr. gammel inden han var 2 år talte han flydende i sætninger. Han kunne bogstaverne da han var 2 år store som små. Kunne se Bjørne Brødre helt opslugt i 1½ time. Kunne sidde selv 5mdr. gammel. Kunne gå som 10 mdr. Gad ikke lege med legesager, han fandt hellere bøger, eller studere verden eller ville snakke med os voksne. Mange af disse børn gør tingene før gennemsnittet. Han interesserede sig for planeter, dinoer ikke børnebøger men voksenbøger om emnet. Havde mange mærkelige spørgsmål, såsom skal man være døbt for at blive begravet på kirkegården 3 år gammel. Tænker meget over tingene. Forstår ironi og har megen humor. Vil diskuterer tingene, i øjeblikket som en 12 årig, han er 5. Han begyndte at regne som 2½ årig. Brugte computer som 2 årig og sådan kan jeg blive ved. Det ville være en god ide at sammenligne med andre gennemsnitsbørn. Det er ikke alle børn som har vist det så tydeligt som Patrick. Når Patrick keder sig kan han blive som en 2 årig, og bliver utolig aktiv, kan næsten klatre på væggene. Jeg ved så du har en viden inden for pædagogik, og ved hvad "normalen" er. Vi fandt ud af det da han var 2 år. Husk han kan godt være særlig begavet uden at kunne tal, spil osv. Glæder mig til at høre lidt mere om ham.
joan
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Fre Jun 27, 2008 8:37 pm
som sagt, ved jeg slet ikke om jeg hører til herinde. Men jeg søger jo "bare" en afklaring.
jeg bedst beskrive, de "ting" jeg har sagt siden han var lille. Fordi det først er for nylig, jeg er begyndt at koble udsagnene sammen.
Jeg har altid sagt, at Lucas var et stille barn, men jeg har altid slået det hen med, at han bare tilpassede sig situationen som tvilling til en søster, der først led af kolik og senere blev syg, og derfor både skreg i et væk og krævede meget mere af vores tid, hvilket naturligvis gik ud over min dreng. Som baby virkede han nærmest filosofisk, når han iagttog ting. Jeg ved jo godt, spædbørn ikke kan reflektere, men han adskilte sig markant fra sin tvillingesøster, ved at være ihærdig i sin opmærksomhed. Noget som er holdt ved. Han ser detaljer før helheder - især ting, der har hans udpræget opmærksomhed. Han er dybt interesseret i månen, og kan eks. spørge, hvad tror du månen laver mor? Det samme gør sig gældende med insekter. Her skal det nævnes, at vuggestuen inddrog ham i et insektprojekt, fordi de havde set, at han var usædvalig god til at koncentrere sig. Og det projekt har været guld værd for ham. Men detaljerne før helheden, er bl.a. en årsag til jeg har tænkt asperger.
udover det er han en MEGET følsom dreng og MEGET perfektionistisk. Han er mere perfektionist end os andre herhjemme, men vi bliver simpelthen nødt til at rette ind, fordi han bliver rigtig ked af det og frustreret, hvis ting ikke er som de SKAL være. Følsomheden kommer bl.a. til udtryk ved at han kan blive inderligt ked af det, hvis hans perfektionisme ikke efterleves. Og det er ikke selvstændighedsalder ked af det. Det er ked af det på en anden måde.
han er også socialt tilbageholdende. og der har været sociale problemer i vuggestuen. Dog mente jeg jo så på det tidspunkt, at det skyldtes at hans søster virkelig kuede ham. Og det har det nok også delvist gjort. Ikke desto mindre aftog problemet nærmest øjeblikkeligt, da vi og vuggestuen efter et marte meo forløb begyndte at tage "rette" hensyn til ham. Støtte ham i sociale sammenhænge. Han er meget omsorgsfuld, men kan altså også godt slå, når han bliver frustreret. Det jeg synes jeg ser begynde at ske pt. er at han ikke socialiseres videre fra parallellegene som de andre børn pt. gør. Han holder sig for sig selv. Sidder og kigger på månen, cykler meget, spiller meget bold. I det hele taget er han ret vild me motoriske lege og at studere eks. månen, insekterne, de andres samspil. Men han står ofte lige et skridt bag ved. Har dog spurgt i vuggestuen, men det mener det er normalt. Men han er i hvert fald betydeligt mere tilbageholdende end sin søster, og det må han også gerne være. Det er bare begyndt at blive påfaldende. Det er lige som om, han fravælger at lege med flere. Han har dog en dreng han ind i mellem leger med, ligesom han også godt kan lege med sin søster herhjemme. Og på den måde har han jo faktisk også et grundlæggende forspring i det sociale, fordi han har jo skulle være social siden undfangelsen nærmest. Og det kan man også tydeligt mærke på hans søster, men han fravælger det. Og når jeg skriver fravælger, er det fordi, jeg tror at det er et fravalg kombineret med hans følsomhed.
Hvad angår færdigheder, må jeg sige, at jeg ikke synes hans sprog er fremmeligt. Han har været hurtig motorisk, og er stærk motorisk. sprogligt taler han ikke rent, men han har et stort impressivt ordforråd. Han har også et ekspressivt sprog, men det er stadig noget afgrænset, synes jeg. Og så taler han tvillingesprog med sin søster. Han har en stor interesse for bogstaver, og kan også læse nogle få ting. Det har han kunnet i adskillige måneder. Men det er der måske ikke noget mærkelig i, mit speciale handlede om skriftsprogstilegnelse i førskolealderen, så jeg har gjort noget ud af det. Dog igen selvom mine børn har fået samme skriftsprogsmæssige stimuli, så er det igen ham,d er er foran. Han har også en god evne til fordybbelse i eks. leg med legoklodser og den slags konstruktionslege. Og kan også godt lege med dukker, som hen er meget kærlig overfor f ligesom han også ret tidligt havde tydelige systemer omkring farvemæssig sammensætninger og rækkefølge, når han lavede puttekasser. Og her var hans perfektionisme virkelig på spil, for kom søster og puttede eks. den blå i, når det var de rødes tur, blev han så ked. Der var han omkring 13 måneder. kunne ikke sige gul, rød osv. men han kunne tydeligt kende forskel på farver, trods forskellig form. han har en begyndende mængdeopfattelse, men jeg har lidt svært ved at vurdere den. computerspil er også et hit. Ligesom han kan være dybt fordybet i tv. Men igen det er ofte detaljer han tænker over. Kan komme med et eksempel fra børnetime i går. En mand bliver sparket ud af en dør. Lucas ser ikke umiddelbart den stakkels mand. Nej, han ser den lille bitte måne, og spørger til den. Jeg havde ikke engang set månen. Men han ser den. Og lignende har jeg oplevet så mange gange. Både ude og inde. Han sanser er skærpede på en eller anden måde. Også med hensyn til lyde. Eks. var der en gang, hvor han blev ved at sige fugl. Og jeg kunne ingen fulg se. Til sidst hørte jeg en svag svag pippen. Og det var den lyd, der gjorde det.
Der er jo rigtig mange ting, som for mig minder om asperger syndrom. Men han er ikke konkret tænkende nok. Jeg har en klar fornemmelse at han reflekterer, og tænker abstrakt. Det gør asperger ikke i samme grad. Udover det har han jo social forståelse. Ved jo hvordan han skal være kærlig, omsorgsfuld osv. Han fravælger det bare. Asperger har ikke social forståelse. t Men jeg er også i vildrede. Og jeg har jo heller ikke gjort noget, for at stimulere ham ekstra. Og måske har hans frustrationer også været en del af det. Men nu har jeg faktisk tænkt evt. at finde på noget. ved bar eikke lige hvad joan
Hun
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Fre Jun 27, 2008 8:46 pm
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:24 am, rettet 1 gang
Admin Admin
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Lør Jun 28, 2008 1:28 am
Hej Joan
Du fortæller nu mere om din søn, og der er mange sammenfald. Prøv at læs "de intelligente børn" og "teamets arbejde med....talent". Det er Kirsten Baltzer og Ole Kyed som har skrevet dem.
Det er også utroligt svært at finde ud af noget helt konkret når de ikke er ældre. Jeg gjorde det jeg ringede til Gifted Children foreningen, hvor jeg snakkede med en anden forældre.
Jeg har også snakket med andre forældre som var i tvivl, men som udgangspunkt kan vi forældre også se på os selv, hvordan er vi. Mange børn har arvet det fra forældrene.
Hvis du gerne vil snakke i telefon er du velkommen til at skrive en besked til mig, så finder vi ud af det også. Selvfølgelig kan jeg ikke give dig en diagnose. Det er ikke mit gebet. Jeg har gjort det at vi har udfordret Patrick med computer og opgavehæfter, da han er vild med tal. Han spiller også meget, han kan blandt andet spille skak og matador (Patrick kalder det metaor, det er mere interessant.) Find Holger vil også give ham en udfordring. Nogle gange kan man ved at give dem udfordringer (mætte hjernen) hjælpe dem til at være mere sociale. intellligente børn studerere rigtig meget og tænker over tingene, desuden kan de huske flere måneder tilbage, man bliver overrasket. Men det vil være svært at teste ham når han ikke er ældre. Håber dette også hjalp lidt, ellers kan du bare spørge, jeg står til din rådighed.
joan
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Lør Jun 28, 2008 10:27 am
Tak for jeres svar endnu en gang.
Jeg har været inde at kigge på den oversigt over milepæle. Men synes det er svært, da jeg ikke har skrevet milepæle ned. Og jeg kan komme i tvivl, var det nu den ene eller den anden, der gjorde det. Men der er nogle milepæle, hvor jeg udfra dette skema, ser at han har været og er foran. Eks. tegner personer med to dele ved 33,6 month, og han er 30 måneder om tre dage, og tegner allerede personer med to dele. Det er ikke altid han får det placeret lige symetrisk, men han tegner det, og siger hvilke kropsdele det er han tegner. Altså tankevirksomheden er i gang. Og sådan er der flere milepæle, især inden for det motoriske. Men den med sprog, er han absolut ikke "med" blandt "gifted age". Og slet ikke ekspressivt verbalt. Impressivt verbalt kan han mere, ligesom han også kan afkode ord. han har ikke knækket læsekoden endnu, men han kan som sagt ordbilleder, ligesom han er meget interesseret, også når jeg "tegner" bogstaver, som jeg kalder det. Og så fordi i skrev det med, hvad man selv kunne. Jeg knækkede faktisk også på egen hånd læsekoden før skolealderen. Jeg startede i skole, da jeg var fem år, så jeg har nok været lige fyldt fem eller fire da jeg knækkede koden. Jeg har også lavet to matematiske modeller i de små klasse i folkeskolen, men jeg husker det faktisk kun, fordi at min matematiklærer sagde, at det var løgn. Og man kunne ikke lave modeller til at løse den type opgaver. I ved modeller, så det var nemmere. Men det kunne jeg altså. Og eftersom at modellerne holdt, måtte han bøje sig så selvom jeg bestemt ikke betragter mig selv, som særlig intelligent, har jeg da haft nogle træk, hvor jeg bestemt har været forud for min alder, og også gjort nogle ting som man ikke kunne forvente overhovedet. Jeg har også en niece, der godt nok aldrig er testet, men som knækkede koden omkring 4½ år, og som i øvrigt også har haft mange "træk". Har bl.a. yndet at læse bøger med et fagligt islæt fra hun var helt lille. Det kunne være bøger om verdenshistorie, rumforskning you name it. og hun har også fortalt mig, da hun var 6 år, at hun skal være forsker, baseret på at hun havde undersøgt, hvad det indebar Min søster har så gjort rigtig meget for at stimulere hende, og hun har også tillært sig socialt samspil, og fungerer fint. hun overvinder sin perfektionisme og følsomhed, og det håber jeg så også bare min dreng kan. så måske er der noget i vores familie - ved det ikke.
Men jeg tænker, måske er han ikke "intelligent", som jeres børn der ligger blandt de øverste 5%. Måske er han bare i den høje ende, uden at være "super" intelligent, Men derfor kan det jo godt tænkes, at han har nogle af de træk, som bekymrer mig. eks. hans afstandstagen fra sociale sammenhænge, osteklokkeagtig osv. Jeg kan forestille mig, at man møder rigtig meget jantelov, hvis man fortæller at ens barn er særlig intelligent. og det må være svært. som mor ville jeg have det rigtig svært, hvis mit barn blev mødt med afstandstagen eller var uden for det sociale. Og derfor vil jeg også bare gerne, kende ham så godt som muligt, så jeg kan hjælpe ham. Ved ikke lige om jeg har brug for en snak i telefon lige nu. Det er jo helt nyt for mig, at jeg overhovedet tænker, at der måske er noget usædvanligt. Så jeg tænker, at jeg vil iagttage, hvad der sker med ham. Lige nu er vuggestuen jo faktisk også obs. på, at han eks. er følsom, perfektionist, gerne vil lære osv. Og derfor tages der jo hensyn. Og derfor er det heller ikke problematisk på nuværende tidspunkt.
men jeg vil helt sikkert købe nogle opgavebøger til ham. Find holger, har vi så i en anden udgave, hvor det er en bamse, der skal findes. Og det er han faktisk rigtig god til. Men han vil jo rigtig gerne på biblioteket, og helst låne hele børneafdelingen med hjem, men vi kan da tage en holger bog næste gang. Sværhedsgraden er nok lidt mere udfordrende. Det er jo også en måde jeg måske lidt kan teste, om han bare er "klog" eller om han virkelig har noget ekstraordinært.
men jeg vil meget gerne have mulighed for vende tilbage, hvis jeg alligevel synes at jeg har noget, jeg gerne vil drøfte over telefonen. Lige nu har jeg det bare lidt sådan "slå nu koldt vand i blodet agtigt" overfor mig selv, for sandsynligheden for han skulle være "ekstra intelligent" er jo ikke ret stor. men det er måske lidt jantelov overfor mig selv
Men jeg synes faktisk, at det her er en rigtig god side, hvor man jo kan læse andres historier, og dem kan jeg i hvert fald godt bruge
joan
Admin Admin
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Lør Jun 28, 2008 7:35 pm
Jeg ville håbe Janteloven aldrig havde været opfundet. Det eneste at gøre er at være stolt af vores børn, og de får lov til at være som de nu engang er. Lukke ørene og "kæmp videre" Held og Lykke din søn har en god mor. Du er altid velkommen.
CecilieA Gæst
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Ons Feb 25, 2009 12:43 am
Jeg tænker først "mit barn er anderledes", hvis der hænger et andet barn fast på hans hoved.
maibrith Gæst
Emne: min datter ligger puzzelspil som er til 5+! Man Mar 01, 2010 8:16 am
hej.
Jeg har længe tænkt og tænkt! vendt og drejet alle mulige forklaringer, jeg har snakket med min mand om det er noget der er naturligt eller er det helt specielt. vores datter er født i november og er nu to år. da hun var 1 ½ år gammel begyndte hun at intresserer sig for puzzelspil og andre ting der skal passe sammen. hun er nu lige i november blivet 2 år og ligger puzzelspil som er til 5+. der er andre episoder som når jeg henter hende i børnehaven/dagis ( vi bor i sverige)så kommer hun ikke over til mig før hun er færdig med det puzzelspil hun er i gang med eller hun har ryddet op. Jeg har aldrig forlangt at hun skal rydde op da hun ikke er ældre,men det er kommet helt af sig selv, alt skal ligge som hun har taget det. der er så meget, hele hendes måde at være på udtryksfuld,følsom og en meget udvidet humor. jeg ved ikke helt hvem jeg skal henvende mig til.... hvad gør man? en bekymret mor!
Admin Admin
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Man Mar 01, 2010 8:32 am
hej maibrith Hvor lyder hun da til at være en meget dygtigt barn og det er jo bare dejligt. jeg forstår ikke helt din bekymring, hvis hun ellers er et glad barn. Nej det er jo ikke helt "normalt" at hun kan disse ting. Har du set nærmere på kendetegn for intelligente børn (børn med særlige forudsætninger.)?
Et intelligent barn som i dette forum skal helst have udfordringer hvilket vil sige at udfordringerne skal passe til hvad hun kan og har lyst til og ikke noget med hendes alder at gøre. Hun lyder som en dejlig pige. Da hun ikke er ældre kan det være svært at sige om det fortsætter, dog lyder det sådan i mine ører.
Se på denne pjece, og skriv endelig igen hvis du vil vide mere. du skal ikke være en bekymret mor men en stolt mor som gør noget hvis hun er usikker. Du er altså en super mor.
Hun
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Man Mar 01, 2010 9:52 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:24 am, rettet 1 gang
Maibrith Gæst
Emne: Min skønne prinsesse Man Mar 01, 2010 7:30 pm
Tak tak til alle!
Det er bestemt heller ikke fordig jeg ikke er stolt, jeg finder det hele ret nyt og jeg ønsker bestemt kun det bedste i hele verden for min pige. Det er bare det om hvordan jeg som mor støtter hende bedst i de ting hun vælger at gøre når hun hele tiden er et eller flere skridt foran i forhold til hendes alder, der er flere der kommentere det også skeptise Af venner/ bekendte/ fremmede. Men jeg vil søge ind i mig selv, læse lidt, og finde det jeg mener er det rigtige for Zafira! Jeg kender bare ingen som før har stået med samme udviklingsproces som jeg, med Zafira, hvilket gør jeg ikke for den samme forståelse! Mange tak for jeres råd!
Hun
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Tirs Mar 02, 2010 1:20 am
m
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:24 am, rettet 1 gang
Mor_til_ Gæst
Emne: stadig uafklaret Fre Jun 11, 2010 6:45 pm
Hej!
Jeg har en søn på tre år, jeg har egentlig aldrig tænkt - før for nylig, at han var mere intelligent end gennemsnittet, men da jeg fik hans gamle vuggestue til at lave en undersøgelse, blev jeg alligevel overrasket.
At han kan tælle til 100, har ekstrem god hukommelse, er vanvittig dygtig til at koncentrere sig og snakker rigtig godt, troede jeg "bare" var en kompensation for, at han på det fysisk motoriske plan ikke var så hurtig. Det er dog gået op for mig, at jeg ikke har ladet ham udvikle sig fysisk motorisk, jeg har været overbeskyttende og gjort ham forsigtig.
Da han var et år malede han et illede i flotte farver, brugte genstande til at lave mønstre og fyldte hele lærredet ud. Han er lige blevet tre og de sidste i hvert fald halve år, har han kunnet male/tegne genstande dyr og mennesker. Det er ikke bare krimskrams, det er så man kan se hvad det er.
Han er en glad, lidt stille dreng, men rigtig kærlig og omsorgsfuld. Men kan dog blive rigtig sur, men for det meste er han god til at fortælle hvorfor han er sur eller ked af det. det er nok mig, der ikke har været for god til at lytte til ham, udfordre og stimulere ham. Jeg vil mit barn det bedste, men har ikke altså fejlet et langt stykke hen ad vejen.
Hvordan kan jeg bedst muligt udfordre ham og stimulere ham?
Hun
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Fre Jun 11, 2010 8:02 pm
b
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:35 am, rettet 1 gang
Astridm
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes? Tirs Jun 15, 2010 4:18 am
Jeg tænkte det da hun som 4 mdr gammel kunne vende sig selv, da hun rejste sig som 7 mdr gammel og da hun gik selv som 9 mdr gammel. Det er bare hurtigt tænkte vi og jeg har altid vidst at hun ville være speciel og højt intelligent. Jeg har en virkelig god intuition og det var i fuld funtion.
Da hun som 18 mdr gammel kunne alle bilmærker men ikke ville tale studsede vi meget.
Hun kunne alfabetet da hun var 2 år og 1 mdr og alfabetet på engelsk da hun var 26 mdr.
Vi har altid vidst hun var speciel og selv nu hvor hun er 3½ og kan skrive og læse ord. Hun har sagt hun vil være formel 1 mekaniker og da jeg sagde så skal man først gå meget i skole var svaret "kan jeg starte i morgen?"
Hun kan høre forskel på en v6 motor og en diesel, hun kan genkende de fleste logoer på bilmærker og forstår en gearkasse. (mere end moderen kan)
men det var tidligt.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: hvornår tænkte I,mit barn er anderledes?