Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
legoland maja mensa penge bmsf gifted chips kyed ADHD sensitive raven efterskole mobning dyslexia milepæle asynkron børnehave psykolog skolestart tegner underydelse asperger Kuno WISC wppsi test
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 5-15 test - har nogen kendskab til den?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Alegria




IndlægEmne: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Lør mar 06, 2010 11:25 pm

Først vil jeg gerne sige tak til alle jer aktive i dette forum, som allerede har hjulpet mig en del med jeres forskellige indlæg og informationer!

Jeg har en søn på 6 år, som går i 0.klasse og er glad for skolen.

De sidste måneder har vi dog været i tæt dialog med hans lærere. Først var de i tvivl om han var moden nok til at gå videre til 1.klasse. Dette er de gået helt bort fra nu. Tvivlen kom af; et godt temperament hvor han normalt ikke starter en konflikt, men på den anden side går lige ind i dem – dette kan være i diskussioner med kammerater, store der driller i frikvartererne. Han ved bagefter, at det gode valg er at tælle til ti, vende sig og gå e.l., men i situationen tænder han af. På bare et par måneder har han udviklet sig og vi ser tiere at han tager sig i ”en aftænding”. Derudover kan han fortabe sig i tanker, i skolen betyder det at hans lærere skal have konkret fat i ham, når de laver opgaver ellers kommer han af og til aldrig i gang. Han er stædig og tager gerne diskussioner med autoriteter. Han mangler lidt situationssans – kan fx råbe op i begejstring uden tanke for, at resten af klassen er dybt koncentreret (bare et eksempel).
Til gengæld tror hans lærere, at der er en reel mulighed for, at han er et BMSF barn. Mht bogstaver og børneskrivning ligger han lunt gennemsnitlig i klassen, men han har et meget udvidet ordforråd, han har en stor almen viden, som han bruger abstrakt. Han er konstant sulten på ny viden og stiller mange spørgsmål i forlængelse af gennemgået stof. Han har fotografisk hukommelse, kan gengive en bog nærmest ordret, men ikke nødvendigvis i remse, han kan springe frem og tilbage i bogen, han kan forklare bogen med andre ord ved spørgsmål. Han bruger ord, som kammeraterne ikke forstår, men fortæller så levende og begejstret, at de alligevel er fanget.
Bortset fra temperament er han altid glad, engageret, spørgelysten. I SFO’en kender de også hans temperament, men derudover er han social og god til at lege både i grupper og aktivere sig selv.

Herhjemme kender vi hans temperament, hans stædighed og distræthed og vi har altid skulle holde linen kort ”et nej er et nej”, men argumentation har der altid været masser af. Selv hans gamle garvede dagplejemor sagde engang ”så står man pludselig der og opdager at man argumentere med et 2-årigt barn”.
Ellers kender vi en altid glad og positiv dreng, han er meget kærlig og loyal overfor familie og venner og forguder sin lillesøster på 3, hun får meget lang snor. Bortset fra når han er koncentreret om en opgave, taler han fra morgen til aften, det meste en lang række af spørgsmål om stort og småt. Stort kan være lige pludselig under aftensmaden ”Hvis det var haletudser, som engang kom op af vandet og blev til dyr, var det så sådan, at gud vil have det?” (så vidt jeg ved, må præster selv i dagens Danmark ikke stille den slags spørgsmål ;-), men han har fanget at evolution og skabelseshistorie i hvert fald ikke hænger sammen.
Det kan tilføjes, at omgangskredsen altid reagerer med stor undren, når vi nævner hans temperament.
Hans favoritlegetøj er Lego, Flexitrax o.l., riddere og andre figurer og gerne udklædning. Han holder meget af Lillenørd i fjernsynet og Barda, men ser også Disney og action tegnefilm. Hans Nintendo er god, men ikke i brug hver dag. Af pc-spil vælger han mest Pixeline-spil. Han elsker fysisk aktivitet – klatre i træer, cykle etc.

Hans lærere har kontaktet PPR for at få ham WISC testet, men PPR lægger åbenbart mere vægt på hans temperament og ville først sende os i familieværksted, så det kunne afklares om vi hans forældre, kan sætte grænser for ham! Efter lang diskussion gik PPR med til at 5-15 teste ham. Det skal siges, at lærerne ikke på forhånd kender den test, men havde fået indtryk af, at det kan hjælpe med til hvorledes hans temperament skal håndteres også i undervisningssammenhæng. PPR havde også givet dem indtryk af, at de under ingen omstændigheder WISC tester først.
Jeg har selvfølgelig søgt information om 5-15 testen. Jeg har kunne læse, at den anbefales som dialogværktøj med forældrene i opstartsfasen før man går til en egentlig diagnosticering af ADHD og autisme. Dette fordi testen baseres på forældrenes besvarelser om deres barns udvikling, sprog, motorik mv. Jeg forstår det, som at den bruges til forældre, der stadig ikke helt har erkendt deres barns situation. Absolut ingen steder er den nævnt i forbindelse med intelligente børn og evt. som afklaring af de autisme lignende træk, som de kan have.
Vi er derfor temmelig pas på denne 5-15 undersøgelse og har svært ved at se hvorfor. Vi kunne måske forstå, hvis den kom i sammenhæng med en WISC test, men en sådan vil PPR ikke på nuværende tidspunkt sige om de overhovedet vil udføre.
Vi har været i kontakt med vores læge, som har henvist os til en børneneurolog. Han vil meget gerne give et input omkring vores søns reaktionsmønstre.

Efter denne lange ”indledning” er spørgsmålet til jer, kender I 5-15 testen, har nogen erfaring med den og har nogen en mening om den? Vi er bange for med denne test at få sat et helt forkert stempel i panden på vores søn.

På forhånd tak for jeres tid og hjælp!

Mange hilsner
Tina

Alegria = Smager godt i munden og så betyder det "Livsglæde" på spansk :-)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Søn mar 07, 2010 12:36 am

jeg har ikke hørt om en test der hedder 5-15 testen.
Det som jeg ser er hvordan andre hjælper jeres søn til at håntere hans vrede og han keder sig måske, så han skal måske have noget andet at koncentrere sig om end andres konflikter.

Jeg kender det fra mig selv, da jeg gik i skole.
Fra Patrick (idag 7 år) var 3 til han kom i den rigtige skole hvor de forstod ham og gav ham flere udfordringer, havde vi en meget aggressiv dreng hjemme hver dag. Han slog, sparkede og smed med tingene, det/den første det bedste.

Vi kan ikke forlange at et barn på 6 år kan forstå og styre sin vrede(ked af det og kan ikke finde ord, måske er det grunden).
Patrick og lærene har haft stor glæde af visc III testen, da vi fandt ud af hvad hvor hans stærke sider er og hvordan de kan bruges. Det går bedre efter denne test end før.

Held og lykke til.
spørg endelig løs hvis der er mere

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Søn mar 07, 2010 4:38 pm

Nøøøj hvor lyder han som et hjertelig unge. DU kan forslå at de tager et CHIPS test på ham der er ikke nær så omfattende og hans lærer kan også tage den Wink

Den der 5-15 test må vi håbe på at Jens kan svare på
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man mar 08, 2010 7:20 am

Jeg synes det er skammeligt, man ikke giver forældre en ordentlig information, men de skal ty til et forum for at få svar på ting, de burde få i forbindelse med kontakten til fagpersonerne, der skal hjælpe deres børn.

5-15 Nordisk skema til vurdering af børns udvikling og adfærd (også kaldet FTF).

Skemaet består af 181 udsagn, der kan besvares "Passer ikke" Passer til en vis grad eller nogen gange" eller "Passer godt".
Det er forældrene, der udfylder skemaet, ofte i samarbejde med en fagperson. Man generalisere sine svar over en 6 mdr periode.
Der er også mulighed for (der opfordres faktisk til) at man selv skriver observationer og særlige bemærkninger, der er specielt for ens eget barn
Skemaet kan ikke i sig selv bruges til diagnosticering.

Skemaet er inddelt i en række områder, som: Opmærksomhed, Impulsivitet, Inaktivitet og Planlægning.
Det er i bund og grund et utroligt godt stykke værktøj, men det kræver, man er åben overfor forskellige muligheder. Der findes standarter, der angiver "normalområdet", men det kræver en vurdering af den samlede profil... og åbenhed overfor ikke bare at stikke den første og bedste diagnose ud... ADHD er den store "skraldespand" der.

Bruges skemaet fornuftigt, kan det være en utrolig stor hjælp til at lave en pædagogisk handleplan, hvor der kikkes på barnets styrkesider og mindre stærke sider. Det kan give svar på, hvilke behov barnet har i forbindelse med modtagelse af undervisning; hvordan skaber man det bedste læringsrum.

Der står i den danske manual på side 3, at skemaet kan: Danne basis for samarbejde med forældrene.
Her er det så, at jeg synes kæden hopper lidt af! Skemaet og resultatet kan bruges til at forklare forældrene, at barnets indlærings- eller tilpasningsvanskeligheder kan hænge sammen med specifikke vanskeligheder på en eller flere af de områder, som spørgeskemaet dækker.
Længre nede står videre: Derved får fagpersonen bedre mulighed for at præsentere de diagnostiske overvejelser på en sensitiv og konstruktiv måde...

Der opstår den effekt, at forældrenes egne udsagn/observationer bruges og sættes ind i et skema, for derefter at bruges til at forklare tingene...men den virkelighed skamaet præsentere behøves absolut ikke være sandheden om barnet!!!

Hvis det er en god psykolog, så bør i ingen frygt have, hvad angår at udfylde og indgå i dialog omkring FTF skemaet. Hvis i snakker med psykologen omkring jeres overvejelser omkring et velbegavet barn, så burde vedkommende sige, at der lige bliver lavet en Raven test (RCM) for at vise, om der kan være noget om snakken... det tager ca. 10-15 minutter sammen med barnet, og 5 minutter at score testen... Det tager ikke mange øjeblikke mere at teste med Raven end CHIPS...

Men uanset hvad, så kan FTF give svaret på, hvordan man skruer et godt tilbud sammen til barnet...hvis man kan lægge sine "ekspert diagnose jeg bedst vide briller" lidt til side, og kikke på barnet som et lille menneske.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man mar 08, 2010 7:40 am

Dejligt med en god forklaring på hvad 5-15 testen er, som også kan hedde FTF, hvem kunne vide det.
Desværre ser vi tit at det"offentlige" ikke giver god vejledning i de områder de sidder i. Grunden kender jeg ikke, men jeg ved vi uvidende ikke altid får spurgt ind til hvad tingene går ud på, da vi selvfølgelig udadtil tror på at de vil vores børn det bedste. Hvilket de sikkert også vil, men måske ikke har den empati som er nødvendig, når man har med børn at gøre.

Jeg har 2 sønner den ene reagerer aggressivt når han er ked af det og den anden græder først og derefter bliver han vred og går væk fra fællesskab og vil klare tingene selv, når han er ked af det. Det er ikke altid nemt at læse et barn af på barnet reaktionsmønster. derfor mener jeg også det er meget vigtig for fagfolk at være sikker på forældrene har forstået hvad de forskellige tests og så videre går ud på.

Det tror jeg så til gengæld du ved, Jens. cheers

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Alegria




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man mar 08, 2010 11:00 am

Tusind tak for jeres svar, det er så flot at I vil engagere jer medd jeres erfaringer i andres problemstillinger også :-)

Vi har faktisk googlet både spørgeskema, manual og en brochure om testen skrevet af den danske psykolog i arbejdsgruppen bag den nordiske udgave af testen.
Vi har også løbet testen igennem og svarer faktisk "passer ikke" til stort set alle udsagn. Der kan være et udsagn som "Virker ofte uopmærksom på, hvad der siges til ham", men i kontekst fordi gruppen hedder "Eksekutive funktioner" med underforklaring "Barnets evne til at koncentrere sig", bliver svaret "Passer ikke", fordi vores søn har intet besvær med at koncentrere sig i timevis ved opgaver som interesserer ham. Når han ikke er opmærksom på hvad der bliver sagt, er det fordi han er tankemæssigt koncentreret om et for ham vigtigt emne. Selv hvis vi svarer "Passer nogen gange" til sådanne spørgsmål, er det stadig få og ingen som "Passer godt".

På sin vis er det selvfølgelig skammeligt og vi er jo tydeligvis frustrerede Smile På en måde tror jeg, at lærerne var overraskede over, at PPR ville sende os i familieværksted, når de nu sad og sagde at knægten er intelligent. Så de har antagelig regnet med at have et helt andet svar til os, til det møde som allerede var aftalt. Rækkefølgen i processen skulle nok have været anderledes. Vi føler os trygge ved lærernes "hensigter" ;-)
Mht. PPR tror vi selvfølgelig ikke at de bevidst vælger en forkert løsning !! Men det er nok din sidste bemærkning Jens omkring "Vide bedst brillerne", som også bekymre os lidt. - Og så lidt som min mand siger "Jeg har mødt så mange, som har lært at hamre søm i - så er alt søm og der bankes i med en hammer og hvis man møder en skrue, så skal den også bankes i med hammer". Og hvorfor har lærerne indtryk af, at psykologen fra PPR slet ikke vil gå ind i en dialog med dem omkring barnets intellektuelle niveau?! Måske er han ikke BMSF barn, men det må da tælle for noget at erfarne lærere regner det for en reel mulighed og så skal det vel afklares. Vi kan i hvert fald sige med sikkerhed, at bagerst i køen har han ikke stået ved uddelingen af intelligens.
Jens, jeg sætter stor pris på dit uddybende svar og det er selvfølgelig et stykke af vejen beroligende, at en fuldstændig neutral fagperson siger, at testen faktisk er udemærket. Derudover synes jeg nu, at det er pudsigt, at Bente og Hilde - som måske nok ikke er fagpersoner, men trods alt sidder på den anden side og med mere end et barn og som i dette forum har skrevet med mange forældre, aldrig har hørt om testen - men det er det måske ikke. Jeg/vi er jo i hvert fald helt grønne.

Bente, interessant tanke at hvis han var mere fuldt ud beskæftiget, ville han ikke rage ud i konflikter. Nogen konflikter kan nu også skyldes, at han bare ikke kan have, hvis nogen siger at månen er lavet af grøn ost, når det nu ikke er rigtigt!!

Hilde, tak for de søde ord Very Happy Han er hjertelig og spreder megen glæde og mange smil omkring sig. Det er ikke kun hans mor der siger det Very Happy

Apropos grønne i "gamet", så kan det være rigtig interessant at lægge vejen forbi Lolland d. 8. april. Det vil ganske givet være lærerigt !!

Endnu engang tak/Tina
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man mar 08, 2010 11:28 am

Det ville da glæde mig at få hilst på nogen fra forum... og det er den 6 april.

FTF testen er en "stor" test, der kræver en del arbejde. Det er en grund, til den ikke er så anvendt. en anden grund er sikkert (muligvis en fordom fra min side) at det er forældrene, der skal udfylde den. Der er problemer i det, men der er en fuldstændig fantastisk mulighed i det samtidigt... brug det udfyldte skema som dialogværktøj! Få som fagperson oplysninger fra forældrene om, hvornår barnet fungerer bedst, med hvilke opgaver; på hvilken måde gør i det; er der noget, der er bedre end andet osv.
Måske finder man ud af, der skal flyttes lidt rundt på krydserne, men det sker i en dialog, der muligvis tager tid, men som kommer hundredefold tilbage...

Hvis man blot tager skemaet, og scorer det i regnearket (ren indtastning når det er udfyldt), og så melder resultatet ud til forældrene, så skulle man sgu... et eller andet, jeg ikke vil skrive her!

PPR må have en reel interesse i barnet, når de vælger at bruge FTF, for det giver en bred og god vurdering. Det interessante er, hvis jeres udfyldelse af skemaet ikke står mål med det forventede resultat; skolen siger svag opmærksomhed, og forældrene siger god opmærksomhed... Det vil jo være skidt, hvis PPR allerede har en ide, og FTF skal bekræfte denne...og gør den ikke det, så tager vi en ny test, der kan...
Prøv dog og hør den flinke PPR psykolog, om ikke de vil være så søde at lave en Raven (RCM) på drengen, da i bare så gerne vil have be- eller afkræftet jeres tanker. Hvis svaret er et umiddelbart "nej", så kan man jo spørge, om PPR kun er til fejlfinding, og ikke vil kikke efter potentialer... Høj begavelse er ikke et handicap eller en diagnose...det er et stort potentiale, der skal plejes og ikke behandles!!!
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man mar 08, 2010 7:38 pm

hej Tina

Den med at månen er en grøn ost og at det ikke er rigtig, kender jeg godt. Den er ikke sjov for vores børn, da de jo ved det ikke passer. Det er noget af det som vores børn skal lære.
Dog skal det siges min søn på 5 år har en ironi uden lige. han bliver også sur hvis de driller ham. hvis han driller dem forstår de andre børn det i børnehaven ikke og der er en del konflikter, men vi sætter os ned og fortæller forskellen på hvordan man driller hinanden for sjov.
Det hjælper, men han er dog kun 5 år. Smile

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Alegria




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man mar 08, 2010 10:39 pm

Så godt den forkerte dato – lige da jeg havde klikket på ”send” - men tak, det er dumt at køre forgæves til Lolland Very Happy

****
Hvad siger man ”Det er ingen skam at blive sat på plads, hvis man har fortjent det” !!

Retfærdigvis skal selvfølgelig siges, at vi jo aldrig har mødt psykologen. Så jeg/vi har måske nok været på vej ud af en tangent, muligvis lidt farvet af dels hvorledes testen bliver præsenteret i brochuren om den, dels at lærerne ikke følte at de blev hørt i deres forespørgsel af en intelligenstest, som jeg tolkede lærernes udmelding. Vi følte nok også at vores glade dreng med testen pludselig blev problematiseret i en grad, som vi ikke forstod. Jeg har netop henvendt mig i dette forum for at få mere viden om blandt andet testen og det har jo vist sig at være rigtig godt.
Du har fuldstændig ret Jens, selvfølgelig skal vi ikke eskalerer og skabe en situation, som måske ikke pt findes (hvis jeg læste rigtigt mellem linjerne :-).

Med hensyn til dit andet indlæg i går omkring at begavelse er et potentiale og ikke en diagnosticering, så håber jeg ikke, at jeg har givet udtryk for noget andet, for jeg er fuldkommen enig.
Vi har egentlig altid tænkt, at vores søn som sagt ikke havde stået bagerst i køen og af og til har vi da tænkt ”Det var alligevel pokkers”, men derudover har vi nu mest glædet os over, at vi har en glad og nysgerrig dreng og beredvilligt svaret på alle hans spørgsmål. At han også var diskussionslysten overfor os og andre autoriteter i hans liv, kan måske lige midt i en ulvetime (og givet en undervisningstime) være en udfordring, men ellers skader det ikke at holde på sin ret. Jeg tilhører selv en generation, hvor man stadig gik alt for meget i flinkeskole, det er heller ikke en fordel.
At vores søn muligvis er særligt begavet og at børnehaveklasselederen og hans kommende klasselærer/nuværende dansklærer derfor gerne vil have det be- eller afkræftet, så de kan tænke det ind i hans undervisning, kan vi kun se som positivt (og vi forholder os egentlig bare til at deres referenceramme og dermed forudsætninger for at spotte er større end vores). Hvis han ”bare” viser sig at være almindeligt godt begavet, er han stadig godt stillet. Så det er mest ud fra, hvad vi har læst os frem til, nu hvor emnet er kommet op, at vi kan forstå vigtigheden for barnet af at de voksne omkring er bevidste om, hvor han ligger.

Jeg er fortsat taknemlig for alle de gode vinkler, som kommer op her på siden Very Happy

Tina
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Lør apr 24, 2010 11:04 pm

Tænker lidt på hvordan det gik med jer?
Tilbage til toppen Go down
Alegria




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man apr 26, 2010 8:58 am

Kære Hilde,

Tak for din interesse Smile

Det er rent faktisk sådan at Malthe skal WISC testes i morgen! Det gik hurtigt lige pludselig og psykologen har ikke planlagt efter at vi skal være tilstede. Malthe er cool med, at der kommer en dame og skal tale med ham, så det er jo meget heldigt.

Siden jeg skrev sidst, har vi været i kontakt med PPR psykologen flere gange og hun er meget sød og imødekommende.
Jeg har taget Jens' og senere psykologens ord for at 5-15 testen faktisk er en udemærket test. Denne har jeg lige fået tilsendt af psykologen (den skulle jo udfyldes af forældrene og baserede sig på deres oplevelse af deres barn).
Efterhånden er det dog blevet til, at der bliver lagt mere vægt på WISC'en end på 5-15 fra alles side herunder psykologens.
Malthe står jo bare op hver morgen og går glad i skole uden kendskab til, hvad vi voksne omkring har gang i. Han er glad for skolen, kæmper lidt med bogstaverne, klarer sig godt socialt og ved godt selv, at han er en hidsigprop, så jeg tror at han arbejder med sig selv hver dag på det punkt og han kommer helt sikkert også et skridt videre hver dag.

På vores læges opfordring besøgte vi en børneneurolog. Ikke fordi vi selv var i tvivl, men han understregede i hvert fald, at han til hver en tid ville skrive under på, at Malthe er en sund og harmonisk dreng.
At han kan finde på at svare igen og er diskussionslysten overfor autoriteter, grinede lægen lidt af = "hvis I tror at knægten er begavet, hvad havde I så regnet med"?
Slutteligt filosoferede lægen lidt over, om vi kunne prøve at stimulerer Malthes tankegang til at være lidt mindre konkret. Begavede børn kan være meget konkrete/faktuelle i deres tankegang og da Malthes sammenstød med kammerater tit kommer af lidt dumme "månen er lavet af grøn ost" " nej den er ikke" diskussioner, gav det meget god mening.
Han kan nu rigtig godt lide eventyr, men kategoriserer det også ofte med "det er jo eventyr, så det er ikke virkelighed"!
Han var til en god vens fødselsdag her for nyligt. På et tidspunkt hørte jeg ham udbrede sig om faktabøgers fantastiske univers og hvor spændende de var, for de indeholdt jo fakta - vennen og en anden fødselsdagsgæst kiggede på Malthe "hvad har han gang i"!! - så talte de ikke mere om det, men guffede mere lagkage Laughing

Og jeg har stadig ikke lært at fatte mig i korthed Very Happy

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man apr 26, 2010 9:10 am

takker

Jeg skal nok en dag opsummere lidt om 5-15 testen til siden her, da jeg ikke fandt noget om den ... håber der er nogle som vil skrive lidt og sende det til mig Smile
Hehe ja, det er learning by doing der skal til ... fakta of fantasi har hver deres plads! Alt er en balance gang.
Tilbage til toppen Go down
Alegria




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Man apr 26, 2010 9:20 am

Jeg har googlet mig til spørgsmålene, brochure og lidt mere materiale, men ikke nogen debat andet end, hvad Jens er kommet med her i tråden. - Jens er faktisk den eneste, som jeg er stødt på, der har hørt om den, så den er vist ikke meget almindelig brugt.

Jeg sender til dig, når jeg lige husker det på et tidspunkt!

Tina
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: 5-15 test - har nogen kendskab til den?   Today at 8:19 am

Tilbage til toppen Go down
 
5-15 test - har nogen kendskab til den?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: