Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Litteratur! EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Litteratur! EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Litteratur! EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Litteratur! EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Litteratur! EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Litteratur! EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Litteratur! EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Litteratur! EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Litteratur! EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
Århus hilde børnehave skole mentiqa privat wisc children begavede gifted
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Litteratur!

Go down 
ForfatterBesked
Sanne





Litteratur! Empty
IndlægEmne: Litteratur!   Litteratur! EmptyMan Maj 12, 2008 9:36 pm

Hej!
Hermed lidt litteratur som lovet! Vidste ikke helt, hvor jeg skulle gøre af det, men nu er det havnet her:) Jeg har kun bragt det danske og kun det, der specifikt handler om børn med særlige forudsætninger. Måske kender I det i forvejen.
Jeg har skrevet to meget forskellige opgaver om BMSF. Derfor har jeg brugt meget andet litteratur også. I den ene opgave havde jeg et samfunds- og skoleperspektiv, hvorfor den handlede om inklusion af disse børn i folkeskolen og herunder om undervisningsdifferentiering. Den anden opgave handlede om relationer og om, hvordan vi kan ”møde” og anerkende disse børn, så der havde jeg litteratur om disse mest psykologiske aspekter. Jeg måtte selv prøve at sætte teorien på, da der (jo) endnu ikke findes megen forskning på området.


Et par citater:
"Der skal være plads til de dygtigste elever i vores uddannelsessystem” – FN’s Børnekonvention 1989, art.29, §1, stk. A

”Skolen skal rumme alle elever, uafhængigt af deres fysiske, intellektuelle, sociale, emotionelle og sproglige evner eller andre forhold. Dette gælder også handicappede og særligt talentfulde børn”
– Salamanca-erklæringen, 1994. Unesco.

Litteraturliste, om børn med særlige forudsætninger.
Baltzer, Kirsten og Ole Kyed: Teamets arbejde med talentpleje, Dafolo, 2008
Baltzer, Kirsten, Ole Kyed m.fl.: Skolens møde med elever med særlige forudsætninger – et forsknings – og udviklingsprojekt i Lyngby-Taarbæk Kommune, 2006
Kyed, Ole: De intelligente børn – børn med særlige forudsætninger, Aschehoug, 2007
Kyed, Ole (red.) m.fl.: Undervisning af elever med særlige forudsætninger, Kroghs Forlag, 2005
KvaN (tidsskrift), nr. 75, 2006: Undervisningsdifferentiering (kan bestilles på www.kvan.dk)
Mönks, Franz J. og Irene H. Ypenburg: Vores barn er højtbegavet – en vejledning for forældre og lærere, Dansk psykologisk Forlag, 2006
Wahlstrøm, Gunilla O.: Begavede børn i skolen – duelighedens dilemma, Kroghs Forlag, 1998


Foldere og artikler
”Projekt: Skolens møde med elever med særlige forudsætninger”, Lyngby-Taarbæk
kommune, PPR, 2001 (Findes på Kyeds hjemmeside)
Kragh, Leif: Hvad skal vi med dem, der kan det hele i forvejen, Matematik, nr. 2, 2003
Vaughan, Kirsten Mørch: Begavede elevers dilemma i Folkeskolen, Tidens skole Årg. 77, nr.
5., 1975


Websites:
(Der er mange flere, men her er dem, jeg brugte mest)
www.mentiqa.dk, www.mensa.dk, www.olekyed.dk, www.specialpaedagogik.dk, www.uvm.dk/talent


Vh Sanne!
Tilbage til toppen Go down
 
Litteratur!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Studerende-
Gå til: