Hej!
Hermed lidt litteratur som lovet! Vidste ikke helt, hvor jeg skulle gøre af det, men nu er det havnet her:) Jeg har kun bragt det danske og kun det, der specifikt handler om børn med særlige forudsætninger. Måske kender I det i forvejen.
Jeg har skrevet to meget forskellige opgaver om BMSF. Derfor har jeg brugt meget andet litteratur også. I den ene opgave havde jeg et samfunds- og skoleperspektiv, hvorfor den handlede om inklusion af disse børn i folkeskolen og herunder om undervisningsdifferentiering. Den anden opgave handlede om relationer og om, hvordan vi kan ”møde” og anerkende disse børn, så der havde jeg litteratur om disse mest psykologiske aspekter. Jeg måtte selv prøve at sætte teorien på, da der (jo) endnu ikke findes megen forskning på området.
Et par citater:
"Der skal være plads til de dygtigste elever i vores uddannelsessystem” – FN’s Børnekonvention 1989, art.29, §1, stk. A
”Skolen skal rumme alle elever, uafhængigt af deres fysiske, intellektuelle, sociale, emotionelle og sproglige evner eller andre forhold. Dette gælder også handicappede og særligt talentfulde børn”
– Salamanca-erklæringen, 1994. Unesco.
Litteraturliste, om børn med særlige forudsætninger.
Baltzer, Kirsten og Ole Kyed: Teamets arbejde med talentpleje, Dafolo, 2008
Baltzer, Kirsten, Ole Kyed m.fl.: Skolens møde med elever med særlige forudsætninger – et forsknings – og udviklingsprojekt i Lyngby-Taarbæk Kommune, 2006
Kyed, Ole: De intelligente børn – børn med særlige forudsætninger, Aschehoug, 2007
Kyed, Ole (red.) m.fl.: Undervisning af elever med særlige forudsætninger, Kroghs Forlag, 2005
KvaN (tidsskrift), nr. 75, 2006: Undervisningsdifferentiering (kan bestilles på www.kvan.dk)
Mönks, Franz J. og Irene H. Ypenburg: Vores barn er højtbegavet – en vejledning for forældre og lærere, Dansk psykologisk Forlag, 2006
Wahlstrøm, Gunilla O.: Begavede børn i skolen – duelighedens dilemma, Kroghs Forlag, 1998
Foldere og artikler
”Projekt: Skolens møde med elever med særlige forudsætninger”, Lyngby-Taarbæk
kommune, PPR, 2001 (Findes på Kyeds hjemmeside)
Kragh, Leif: Hvad skal vi med dem, der kan det hele i forvejen, Matematik, nr. 2, 2003
Vaughan, Kirsten Mørch: Begavede elevers dilemma i Folkeskolen, Tidens skole Årg. 77, nr.
5., 1975
Websites:
(Der er mange flere, men her er dem, jeg brugte mest)
www.mentiqa.dk, www.mensa.dk, www.olekyed.dk, www.specialpaedagogik.dk, www.uvm.dk/talent
Vh Sanne!