Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
mentiqa skole begavede hilde children gifted Århus privat wisc børnehave
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Jens Buch





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyLør Jul 17, 2010 9:45 pm

Jeg vil her delagtiggøre jer i, hvad jeg oplevede for et par dage siden, da jeg var til en jobsamtale. Det er ikke så meget oplevelsen eller den enkelte person i historien, der er interessant, men meget mere det, at faggrænser også er begrænser... Og lad endelig være med at have ondt af mig; det var et kanon job, men jeg er glad for det, jeg har...

Jobsamtalen handler om et job som specialundervisningskonsulent i et PPC. Den ledende psykolog, som også er leder af PPC deltager i samtalen.
Midt i samtalen spørger en deltager i ansættelsesudvalget til noget af det, jeg tidligere har lavet. Jeg fortæller om brugen af CHIPS og Raven i forbindelse med cooperative learning. Der opstår ligesom en spænding i luften omkring brugen af Raven...

Så spørges der til noget andet, hvor jeg fortæller, jeg har arbejdet med WPPSI, WISC og WAIS (udarbejdelse af pædagogiske profiler ud fra testprofilen), hvilket får en deltager til at spørge om, jeg må det! Jeg svarer, at det må jeg gerne... og lidt friskt får jeg sagt, om han kender et sted, hvor der står, man ikke må What a Face Så kommer den ledende psykolog på banen, og fortæller meget irettesættende, at det er beskyttede test. Jeg siger, beskyttelsen udelukkende ligger i, forlaget bestemmer, hvem de vil sælge til; nu begynder jeg ligefrem og kan mærke, at der røg muligheden for at få jobbet, for jeg havde sagt noget, der i hendes verden var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ forkert!

Jeg fik hele historien om, hvor meget baggrundsviden man skal have osv. At jeg om nogen ved det, og af DPF har fået lov til at købe A materialer for at kunne have denne viden, det kommer slet ikke i spil...

Afslutningen bestod i, jeg i min ansøgning havde skrevet, jeg snart skal certificeres i brugen af en bestemt test... hun afslutter med at sige, at den test også var bekyttet materiale, så den kunne jeg ikke certificeres i... at jeg er realkompetencevurderet i Norge til at kunne certificeres til testen, og denne godkendelse uden problemer blev overført til Danmark, det kom slet ikke i snak, for der var jeg, 7 minutter før tid, på vej ud af døren.

Den kære ledende psykolog gjorde sig ikke den ulejlighed at spørge til, hvordan og hvorfor jeg havde fået muligheden for at arbejde med testene, så jeg kunne forklare om mine kompetencer; hun vidste, hvor hendes faggrænse lå, og ingen skulle træde ind over den; hendes verdensbillede var indiskutabelt det rigtige.
Ikke noget med at spørge til, hvorfor jeg kunne certificeres til en bestemt test, men bare konstatere ud fra læsning på nettet, at det kunne jeg ikke...

Hvordan skal der nogensinde komme fornyelse i en organisation, hvor der er så meget begrænsningstænkning Question
Hvordan vil man med den begrænsningstænkning nogensinde komme ventetiden hos PPC til livs Question

Børnene taber på, der er mennesker som psykologen her, der sætter sin stand højere end de mennesker, de skal hjælpe; man vil end ikke interessere sig det mindste for, om tingene ser anderledes ud, end man opfatter dem her og nu No
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 4:08 am

Hej Jens,

det lyder sgi ikke godt, men jeg sidder jo selv med en belærende psykiater, der jo som bekendt er læge med en psykiatrisk overbygning - mit spørgsmål er følgende - kan en psykiater købe en WISC-III test ?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 6:17 am

Som det er nu, skal du være psykolog for at købe WISC-III.
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 6:27 am

Hej Jens

hvis jeg skal forstå dette rigtigt, så er det du siger er, at der sidder psykiatere og ADHD/ADD diagnostiserer på grundlag af en WISC-III de reelt ikke har en faglig baggrund for at vurderer ? Det er jo fuldkomment groteskt !
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 7:21 am

Hvis nogen diagnostisere ADHD på baggrund af WISC-III, så skulle de £€&$%€@ Twisted Evil

Der er meget lidt WISC-III kan i forhold til ADHD. Psykiateren får en rapport fra psykologen, hvor psykologen har skrevet sine vurderinger ind. De indgår så sammen med en række andre ting Exclamation fx ADHD-RS (DuPaul...ikke at forveksle med Rupaul Laughing ).

Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan WISC-III er inddraget i en udredning for ADHD (og der er elementer, der kan bruges...men primært til at give anledning til yderligere undersøgelse).

Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 7:27 am

Som jeg har skrevet før ...

min datter er diagnostiseret på grundlag af

2 timers familiesamtale med en psykiater / psykiatisk sygeplejerske
1 1/2 times WISC-III test
spørgeskemaer udfyldt af skole, hjem og min datter

Thats it !!!
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 7:32 am

En af de ting de inddragede var den store forskel i IK 92/138 og så selvfølgeligt opmærksomhedsindexet og at hun sikkert ikke fungerede socialt særligt godt fordi hun ikke var god til gruppearbejde
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 8:06 am

Opmærksomhedsindexet...skrev du OPMÆRKSOMHEDSINDEXET Evil or Very Mad

Det hedder opmærksomhed og arbejdshukommelse i WISC-III. Det består af regning og talspænnevidde.

Regning og talspænnevidde indgår også i WISC-IV, hvor de er en del af indexet arbejdshukommelse. Når man kikker på ændringerne fra WISC-III til WISC-IV står der i materialet, at regning og talspænnevidde er uegnede (der er ikke videnskabligt belæg for) til at sige noget som helst om opmærksomhed. Det har man vidst i mange år, men det lader til danske psykologer i stor stil er bedøvende ligeglade med denne kendsgerning Måske Sleep de i timen og følger ikke med udviklingen Crying or Very sad

Man ser ofte, at ADHDère dykker i hastighed på kodeprøven og symbolsøgning. Er der mistanke om ADHD bør man observere, og der er forskel på forarbejdningshastigheden gennem kodeprøven og symbolsøgning. Man har 120 sekunder til at løse så mange opgaver som muligt i de 2 deltest. Man inddeler testen i 4 X 30 sekunder og når eleven fx 20 - 18 - 12 - 8 kan man se en tydelig udtrætning under delprøven. Ses det samme i den anden deltest, så bør man begynde at undre sig, og måske ligefrem TESTE opmærksomheden cheers

Det er min oplevelse, at mange psykologer ikke laver disse helt elementære undersøgelser...
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 8:16 am

Jeg kender til en historie noget lignende, dog ved jeg ikke hvad testen hed. En 16 årig dreng bliver testet og ved PPR siger han har damp i gråzonen. 11 år senere efter han har været igennem diverse institutioner, og stadigvæk ikke fungerede kommer han til psykiater, her gennemgår han diverse test og de har nok omkring 8-10 samtaler. Det viser sig han ikke har damp, psykiateren kan ikke finde ud af hvad der er galt og skriver han højt sandsynlig er blivet omsorgssvigtet.

Der er efter moderen havde bedt kommunen om hjælp til ham i omkring 10 år, hvorefter han kommer til den første test, moderen havde fået mærkatet "dårlig mor" både af egen familie og kommunen (PPR) og skolen.

Ja det er mig, jeg snakker om.

Det er temmelig deprimerende.
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 8:28 am

Men Jens,

nu handler tråden jo ikke om mig eller min datter (uanset det optager mig meget), men om dit møde med systemet.

Min søster er jo faktisk chefpsykolog og har faktisk med unge mennesker at gøre, dels i ungdomsuddannelserne i en region, dels som friviligt arbejdede med børn på nørrebronx. Hun er den lykkelige IKKE ejer af hverken WISC eller WAIS test, de falmer jo ligesom lidt når man sidder med et ungt menneske med kasketten bagvendt og ungen godt ved at den der "tandlægeuddannelse" drøm nok er brændt af på ungdomskriminalitet, måske fordi farmand - f.eks. en tidligere general i Sadams styrker, efter i frustration at have tævet ungen sønder og sammen i en årerække, har stillet sutskoene i entreen og spiller banjo med Allah!

Du gik skævt i en jobsamtale, det er sgu da et luksusproblem i den sammenhæng, men spørg dig selv - ville du i virkeligheden trives med de mennesker, hvis du fik jobbet ? De gør jo tingene på deres måde og du gør tingene på din og du skal vel bare finde nogle "ulve du kan hyle iblandt" ....

Jens, tag det fra hestens hoved - jeg arbejder selv internationalt i eliten og der er koldt på toppen - kommer man med en opfindelse der effektiviserer arbejdet med 95% - så skal man ikke forvente anderkendelse og klapsalver - for det man reelt har opfundet er jo en metode der gør andres indgroede måder at arbejde på til idioti.

Jeg har jo faktisk lige hevet 2-300 timers arbejdstid ud for at beskæftige mig med problemstillingen omkring min datter, jeg får da ikke klap på skulderen af psykiateren, næ nej, jo mere nærgående spørgsmålene bliver omkring f.eks Ritalin, jo mere bliver jeg jordet. Spørger jeg ind til hvordan man underviser et holistisk barn får jeg bare at vide "det kan man ikke" og kan man ikke se sit barn i deres analyser og konklusion så spiller de bare kortet "fornægtigelse" - en overordnet stigmatisering på "kend din plads".

Hvis du skred fra den jobsamtale - så får du "high five" herfra !!!!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 8:59 am

Da jeg kom hjem efter samtalen, havde jeg truffet den beslutning, jeg ikke ville have jobbet, for det ville umuliggøre min "mission"... Årsagen til jeg bringer hostorien her er, at den viser en del af "systemet", jeg gerne vil have ændret; jeg er pisse ligeglad med faggrænser, hvis det ikke gik ud over børnene.
Men det er min oplevelse, der foregår nogle meget usympatiske ting, hvor "magt og status" i den akademiske verden betyder mere end de mennesker, man skal hjælpe.

Lige efter sommerferien kommer jeg med et rationaliseringsforslag (det hed det i forsvaret), der kan afhjælpe en del af ventelisterne hos PPR/PPC... og psykologerne vil stadig have patent på testningen. Når det er sendt og jeg har modtaget svar, skal jeg nok delagtiggøre alle i indholdet Sleep

Det bedste jeg fik med fra en konsulent i kommunen var følgende:
Jeg har altid sagt "jeg kan ikke holde min kæft..."
Men som han sagde, så burde jeg tage ansvar og sige:
"Jeg vil ikke holde min kæft..." så det gør jeg Exclamation

Og det giver nogle knubs!

Men jeg mener stadig, jeg skal gøre mit til, der sker en ændring; det vil være svært for den pågældende psykolog at snakke om beskyttede test og hvor meget baggrundsviden, der skal til for at tolke testen, når viden om tingene spredes ud... Det er svært at imponere folk med ting som, det tager lang tid og kræver meget uddannelse at udregne IK, når folk ved, det kun er et tabelopslag Wink
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 9:09 am

Hvis det drejer sig om at være Søndags aften filosofisk så ...

Tæv uforknyt løs på problemerne,
men
vær forberedt på,
at de tæver igen .....

(Piet Hein)
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. EmptyMan Jul 19, 2010 9:38 am

Ting vi mangler, er det eneste, vi har nok af!

CIA har placeret en spionsattelit på solens skyggeside, hvorfra den i ly af mørket lurer på os alle...

Jeg tager gerne problemerne et ad gangen, men de kan sgu ikke finde ud af at stå i kø!

Ny sadist søges, den gamle slå ikke længere til affraid


Jeg har nogle børn, der er sprogligt skarpe, og vi plejer at spille skak med ord Laughing og som den sidste viser, så er der også større "børn"...
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty
IndlægEmne: Sv: Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.   Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC. Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Faggrænser og begrænsninger i PPR/PPC.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: