Emne: Ideer til ekstra opgaver i skolen Tors Maj 02, 2013 11:44 pm
Hej
Jeg er ny her. Er mor til Jakob på knap 8 år, som går i 1. klasse.
Han er netop blevet WISC IIII testet. Han ligger over niveau i alle fire punkter og har en IQ på 122. Jeg skal til møde med lærere og skolepsykologen om en uges tid. Hans matematik lærer har en fin forståelse for Jakob og hans stærke sider, men dansk læreren er decideret irriteret på ham. Som så mange andre intelligente børn, har Jakob nogle sociale udfordringer, og det forstår dansk læreren bare ikke.
Nå, men mit spørgsmål går egentlig på følgende: er der nogle, der har erfaring med nogle opgaver eller andet, som man ville kunne sætte Jakob i gang med, så han ikke sidder og keder sig og så han bliver udfordret? Han er jo lynhurtigt færdig med de alm. opgaver på klassen, og så laver han fjollerier, fordi han keder sig. Jeg vil gerne være proaktiv og selv være forberedt med nogle forslag. Skolepsykologen foreslog, at han kunne gå på biblioteket og så fordybe sig i et emne og så holde et lille oplæg for klassekammeraterne om det bagefter. Jeg er ikke så vild med den ide, da han så vil virke endnu mere "anderledes" end de andre :-/
Det var en lang smøre, men jeg håber, I kom igennem det og har lyst til at svare :-)
Bettina
Neko
Emne: Sv: Ideer til ekstra opgaver i skolen Fre Maj 03, 2013 8:28 am
Lang? ikke det mindste, hvis du klikker lidt rundt her
Men velkommen til
Jeg ved, der er lidt delte vande imellem, om man skal give barnet noget på et højere niveau eller ej. Personligt mener jeg, at det kan være farligt, fordi man så risikerer at ende der, hvor der ikke længere er mulighed for at give et højere niveau. Så hellere finde opgaver, der er på det niveau, barnet allerede er på, men hvor udfordringen er måden, barnets viden udfordres. Større fokus på kompetencer end viden såsom koncentration, fordybelse, kombinere viden, o.l. Og ellers udfordre barnets faglige svagheder. Sidst nævnte vil jeg mene bør gøres med moderation. Jeg ved, at min fætter hader, at bare fordi han er super god og hurtig til matematik, så 'straffes' han med at skulle lave dansk, når han bliver hurtig færdig. Han er ved at blive bedre til dansk, men det er bestemt ikke yndlingsfaget. Det betyder, at han gør sig langsommere i matematik, fordi han ikke vil lave dansk.
Så det svære er jo at finde noget, barnet kan lide, der udfordrer barnet, men samtidig ikke får barnet til at springe endnu flere klassetrin foran. Søg i bredden fremfor i højden Større krav, mindre hjælp, men ellers samme opgave som de andre, f.eks. Det er lidt svært i matematik som regel - det går nemmere i fag som dansk. Er bogen om vikinger i historie for nem, så giv en sværere bog om samme emne, og spørgsmål der kræver mere tænkning end læsning. Stille større krav til, hvordan besvarelserne udføres, f.eks. teksthenvisning, citat og argumentation.
Det er i hvert fald, hvad jeg forestiller mig, at jeg selv ville gøre, hvis jeg nogensinde får job ^^ (jeg er nyuddannet lærer).
Jeg ved også, at man sagtens kan lave matematikopgaver, der er sværere end andre, selvom de basalt set går ud på det samme - f.eks. at lægge tal sammen. Det har jeg selv gjort med en elev i 4. klasse .... lidt længere historie om, hvordan en højt begavet elev fik snørret min medpraktikant til, at han kun skulle lave plus- og minusstykker hele ugen, og hvordan jeg alligevel sørgede for, at han blev udfordret
og se - dit indlæg er overhovedet ikke langt
Admin Admin
Emne: Sv: Ideer til ekstra opgaver i skolen Fre Maj 03, 2013 6:18 pm
Hej Velkommen til forum.
Admin Admin
Emne: Sv: Ideer til ekstra opgaver i skolen Søn Maj 05, 2013 12:10 am
ang. om han skal holde oplæg i klassen, synes jeg det er fint, for det giver ham en mulighed for at vise han er social og en glad dreng. Hvis han bliver udfordret er der stor sandsynlighed for at han bliver mere tilfreds med sig selv og derved mere glad. Det kan jo stadigvæk godt være om samme emne, men han skal nok have lidt hjælp til hvordan han skal stille det op og vise det frem.
I min ene søns klasse har de gjort meget ud af at man har forskellige "talenter" og uanset hvad så er alle lige vigtige at have i klassen. måske er der en der er god til at sætte gang i noget leg, eller løse konflikter og der kan være nogen som er gode til det faglige osv. Det gør at din søn muligvis bliver mere accepteret.
Min anden søn gik meget rundt alene (det var svært for pædagoger og lærere at acceptere, men han var jo glad og trives), men det generede ham ikke, han er en type der studere andre, men efter ca. 2 år på denne skole er han begyndt at lege med stort set alle. og er meget social i dag. Dog har han brug for pauser ind i mellem og det får han.