Mathias har aldrig været glad for at gå i daginstitution. Startede som 2-årig hos en sød, ældre dagplejer, men han græd HVER gang han skulle afleveres og han var ikke glad derhenne. Dagplejeren sagde, at han var en kvik dreng, og at han er meget musikalsk. En dag fortalte hun rødmende, at hun uden at tænke over det havde sunget en drukvise, og den havde Mathias vist lært. Dagplejepædagogen, der førte tilsyn med dagplejerne, undrede sig over Mathias' opførsel, han ville ikke tale med hende og gemte sig bag dagplejemoren. Pædagogen mente, at Mathias måske var autist. Mathias blev indstillet til start i en børnehavegruppe for børn med særlige vanskeligheder, for her var der "en ekstra hånd" (1/2 pædagog pr. barn).
Desværre trivedes Mathias SLET ikke i denne specialgruppe, gråden blev om muligt endnu værre. Han var bange for de andre børn, der ofte slog ham, fordi de intet sprog havde. Efter 3 måneder med en skrækslagen dreng med mareridt, foreslog pædagogerne at Mathias startede i en almindelig børnehave, for det "er synd for ham, her hører han i hvert fald ikke til!"
Men i den almindelige børnehave trivedes Mathias heller ikke, gråden fortsatte og desperationen var stor. Jeg sagde simpelthen mit job op og sagde til børnehaven: "Nu skal vi have fundet ud af hvad der er galt med den dreng, om jeg så skal vende vrangen ud på systemet, for det her kan ingen af os blive ved med at holde til!"
Mathias blev nu testet af PPR som højt begavet barn (HBB). Børnehaven støttede op og søgte ressourcer til ham (og et andet barn, der bider), men fik ingen ressourcer overhovedet! Børnehaven prøver nu at stimulere Mathias så godt de kan, men indrømmet, han er stadig ikke glad for børnehaven, selvom det er blevet bedre.
Mathias skal på vores og psykologens opfordring starte i skole til sommer, et år før tid. Psykologen har søgt ressourcer til Mathias (6-8 timer pr. uge) i forbindelse med skolestart, men vi ved ikke om vi får det. Det håber vi, og vi ser frem til skolestart - forhåbentlig bliver Mathias gladere for skolen end han har været for daginstitutionerne indtil nu i hans liv.
Admin Admin
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Søn Apr 13, 2008 12:43 am
Tak for din historie, den lyder meget som vores, når det drejer sig om at kede sig i børnehaven. Patrick er så til gengæld meget aktiv, børnehaven mener han bare er en dreng med stor D. Det med at få støttetimer har vi fået afslag på, da børnehaven ikke støtter os, selv om at Patrick også er blevet testet til at være et barn med særlige forudsætninger.
Gæst Gæst
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Man Apr 14, 2008 6:11 pm
Birgit skrev:
Mathias er 4 år, fylder 5 i maj.
Mathias blev nu testet af PPR som højt begavet barn (HBB). Børnehaven støttede op og søgte ressourcer til ham (og et andet barn, der bider), men fik ingen ressourcer overhovedet!
Hej Birgit
Tak for din historie Kun ved vi forældre fortæller hver især vores børns historie, så kan vi hjælpe hinanden bedst muligt.
Det tror jeg desværre mange af os har været ude for som forældre til Højt begavede børn, at vi ingen støttetimer kan få.
Det er jo en hel holdningsændring der skal til i samfundet, før der bliver givet støttetimer til vores børn. Der er selvfølgelig sket en del på det område, og der er meget mere fokus på vores børn end nogensinde før, men ak manges holdning indenfor systemet er stadigvæk de skal nok klare sig, og hvad skal de dog have støtte til disse børn.
Lone der krydser finger for det lykkes for jer
Birgit
Emne: Nyt om Mathias' situation Fre Maj 16, 2008 11:59 pm
Der er sket en del siden jeg sidst skrev om Mathias.
Mathias blev bare mere og mere ked af at være i børnehave. Mathias sagde selv at han ingen venner havde derovre og at der ikke var noget at lave
Pædagogerne var enige i, at Mathias ingen venner havde, men sagde at det var fordi Mathias selv gik væk fra børnene, det var ikke fordi de andre ikke gad at lege med ham. Vi havde meldt os ind i Gifted Children, som er en særlig underafdeling af Mensa, beregnet på børn. I dette forum fik vi det råd, at melde Mathias ud af børnehaven og give ham en god lang ferie inden skolestart, så vi har nu meldt Mathias ud af børnehaven. Jeg passer ham herhjemme, hvilket er muligt fordi jeg først starter på nyt job 1. juni (og på det tidspunkt får vores 2 store drenge læseferie, så vi kan få tingene til at hænge sammen).
Vi har haft en del problemer i skolen med Mathias' storesøster Helene (se indlæg under skolebørn) og det endte med, at jeg nu hjemmeunderviser hende. Når Helene får undervisning, insisterer Mathias på også at få undervisning, så vi har købt nogle opgavebøger til ham, som han så arbejder i imens.
P.g.a Helenes situation besluttede vi at søge om optagelse på Mentiqa i Hadsten og i og med at Mathias har så store trivselsproblemer er det jo oplagt at lade dem følges ad på Mentiqa. De er nu begge optaget og Mathias starter efter sommerferien.
Jeg har hørt mange beretninger om, hvordan børn med store trivselsproblemer pludselig trives, når de startede på en af Mentiqa-skolerne, fordi de er blandt ligesindede og får de udfordringer, de har behov for. Jeg håber inderligt at Mathias kommer i trivsel og jeg håber sådan for ham, at han får en god ven, han har nemlig aldrig prøvet at have en jævnaldrende ven!
Hun
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Lør Maj 17, 2008 12:18 am
g
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:54 pm, rettet 1 gang
Birgit
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Lør Maj 17, 2008 12:49 am
Hej Hilde
Jeg håber virkelig, at I får det legat, så I kan få din datter på Mentiqa! Jeg om nogen ved hvor hårdt det er at presse sit barn i skole hver dag.
Jeg er usigeligt glad og lettet over, at vi har fået økonomisk og praktisk mulighed for at sende begge børnene på Mentiqa, ellers ved jeg ikke hvad jeg skulle have gjort! Men det er da lidt af en post, vi skal betale 3100 kr. pr. måned for dem begge + de start-omkostninger der er. Jeg har netop fået job i Randers, og Hadsten ligger næsten på vejen, hvilket giver os muligheden for at få børnene på Mentiqa.
Pøj-pøj med det!
Admin Admin
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Lør Maj 17, 2008 4:41 am
Hvor er det ærgeligt at de kommunale dagtilbud ikke ved, hvordan intelligente børn skal have udfordringer. Jeg ved det ikke "kun" er pædagogernes uvidenhed om intelligente børn, men at det også drejer sig om økonomiske ressourcer fra staten og kommunernes side. Mathias og Patrick har jo gået i samme børnehave, men Patrick stoppede for over et år siden i den børnehave og jeg havde egentlig håbet at de havde lært lidt mere om emnet. Kommunen svigter også her, da de ikke vil give den nødvendige støtte til vores børn.
Der er vel heller ikke nogen, som ønsker at vores børn bliver gjort til eksperimenter. Man kan også vende den om, hvordan skal de så få nogen viden, hvis vi flytter vores børn.
Jeg forstår godt dine børn skal flyttes til Mentiqa skolen. Det ville jeg også gøre, hvis vi havde muligheden.
Jeg er virkelig glad på jeres børn og jeres vegne.
Gæst Gæst
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Lør Maj 17, 2008 7:41 am
Admin skrev:
Der er vel heller ikke nogen, som ønsker at vores børn bliver gjort til eksperimenter. Man kan også vende den om, hvordan skal de så få nogen viden, hvis vi flytter vores børn.
Nemlig, og det helt store problem er vel den uvidenhed der hersker omkring vores børn.
Det brev jeg har sendt til Bertel Haarder er sendt videre til ministeriet for viderudannelse. Der påpeger jeg at for at lærer/pædagoer/ og Psykologer de kan ved noget om vores børn, så kræver det jo ligesom man har det som en del af uddannelsen.
Psykologer mener jeg har det som en del af uddannelsen , men det fylder jo åbenbart for lidt, hvis de kan ende med at lave fejldiagnoser på vores børn.
Den mest brugte diagnose er vel ADHD og Asperger.
Problemet er bare, at Asperger børn dem er der kun promiller af, men ikke des to mindre, så finder psykologerne åbenbart %.
ADHD børn det er virkelig favoriten når der fejldiagnostiseres omkring vores børn.
Men igen, hvordan kan de vide det, hvis det ikke er et emne i uddannelsen, eller det fylder for lidt.
Lone
Gæst Gæst
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Lør Maj 17, 2008 7:43 am
Birgit skrev:
Jeg håber inderligt at Mathias kommer i trivsel og jeg håber sådan for ham, at han får en god ven, han har nemlig aldrig prøvet at have en jævnaldrende ven!
Birgit det tror jeg ikke bliver et større problem på Mentiqa Hadsten. Børnene er virkelig gode til at tage sig af nye elever.
Så jeg håber virkelig for jer, at i vil opleve samme ro i hverdagen som vi oplever med Christina.
Lone
Mariann Gæst
Emne: Mentiqa Tors Nov 26, 2009 11:35 pm
Kære Mathias mor.
Jeg er en mor i samme situation. Har en meget intelligent dreng. Han har gået i skole osv. osv. osv. og er blevet fejlundervist osv. osv....
Nu sidder jeg - og accepterer endelig helt selv at han ER et barn med særlige forudsætninger. Jeg har skulle gøre alle mulige krumspring i det etablerede system som jeg har erfaring med hele tiden gør disse børn 'forkerte' og søger at diagnosicere dem. Jeg har hoppet og danset mit barn igennem disse år og nu ov ervejer jeg kraftigt Mentiqa. Jeg er begyndt at hjemmeundervise mit barn - men på sigt er det ikke godt nok idet han også er meget social og har behov for andre børn som er ligesom han selv er.
MEN er der ikke noget med at Mentiqa i Hadsten er lukket og Odense også er truet af lukning? Hvad har i gjort nu?
Håber at høre fra dig.
Venligst Mariann
Gæst Gæst
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Fre Nov 27, 2009 12:17 am
Mariann skrev:
MEN er der ikke noget med at Mentiqa i Hadsten er lukket og Odense også er truet af lukning? Hvad har i gjort nu?
Håber at høre fra dig.
Venligst Mariann
jo Mentiqa den gik nedenom og hjem i April mener jeg det var. vores datter går på en super god privat skole der virkelig gør hvad de kan for hende, så for os har det heldigvis været nem og finde en god skole i Århus.
En skole med god faglighed En skole der går op i samarbejde(gruppearbejde og tænk sig det har vores pige lært nu) En skole som på alle måder giver hende udfordringer En skole hvor lektier er et must, En skole hvor raporter i fysik, biologi og diverse andre fag giver dem selvtillid . En skole hvor nul tolerance fungere En skole som tager sig ungernes problemer og hjælper dem så godt de kan. En skole hvor undervisnings på forskellige niveauer ikke er et problem En skole der underviser efter læringsstile. Og sådan kunne jeg blive ved :-)
Admin Admin
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Fre Nov 27, 2009 4:06 am
Hej Mariann
Vi er i den heldige situation at den skole Patrick er startet på i april måned i 2009 er gode til at udfordre ham på hans niveau, for Patrick er også meget social, så han fungerer jo rigtig godt i SFO. Patrick skole er en folkeskole. Det kan godt lade sig gøre, hvis man er heldig med lederen og lærerne på skolen. Ligeledes tror jeg det er vigtigt at forstå at skolen ikke har den viden som vi forældre har. Vores børn fungerer omvendt af mange andre børn. Først udfordringer og derefter det sociale. Vi har også haft lyst til at hjemmeundervise, men vil ikke da vi har folkeskolen til det.
IQ_Girl Gæst
Emne: Privatskole Søn Feb 14, 2010 7:04 am
Hej Lone T.,
Du skriver om en god privat skole i Århus - hvilken, om jeg må spørge?
Tak på forhånd!
Gæst Gæst
Emne: Sv: Mathias' historie (4 år) Søn Feb 14, 2010 11:14 am
IQ_Girl skrev:
Hej Lone T.,
Du skriver om en god privat skole i Århus - hvilken, om jeg må spørge?
Tak på forhånd!
Århus privat skole. Og det er stadigvæk en rigtig god skole med alle de ting som jeg skrev.
Her efter vinterferien der skal de lave en rapport omkring et emne de selv har valgt, den skal være på 10 sider med forside-bagside osv. De skal skrive logbog hverdag osv....