Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Kuno legoland milepæle WISC tegner kyed børnehave mobning penge asperger sensitive bmsf maja mensa test skolestart ADHD wppsi chips asynkron psykolog efterskole underydelse dyslexia raven gifted
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Nicholajs historie

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Nette72




IndlægEmne: Nicholajs historie   Søn apr 03, 2011 9:12 am

Her er så Nicholajs historie. Jeg har prøvet at korte ned på den, og beklager, at den stadig er noget lang.

Nicholaj blev født i 2000, som en meget stor dreng. Målte 57 cm (men det er vist ikke helt korrekt, idet han ”kun” var 55 ved første møde med sundhedsplejersken) og vejede 4390 g. Derudover var han ”stjernekigger”, så jordemoderen kunne et trick med at lægge mig med hovedet lidt ned mod sengegærdet, så han ligesom faldt lidt tilbage i livmoderen, og på den måde kunne lille jeg (164 cm/59 kg – min vægt da jeg blev gravid) presse ham ud helt almindeligt.

Han var stort set normal på langt de fleste milepæle. Han havde dog god øjenkontakt allerede efter 4 uger, som sundhedsplejersken kommenteret som værende godt. Og han smilte også i den alder. Han opdagede sin hånd, da han var 9 uger gammel, og kunne ligge stille og se tv, da han var 8 uger gammel. Han var rimelig robust og kunne holde sit hoved stort set selv, da han var 8 uger gammel. Han løftede hovedet da han var 5 uger gammel. Han rullede fra mave til ryg, da han var 4 mdr. gammel. Først ved hjælp og siden et par gange uden. Da han var 3½ måned gammel kunne han se tv i længere tid ad gangen. Han var ca. 21 måneder (knap 2 år) da han holdte helt rigtig på blyanten og tegnede cirkler – eller det der lignede. Han var 5 mdr. da han kunne lege tit tit bøh, og 8 mdr. da han kunne lege klappe klappe kage. Han var 9½ mdr., da han bevist lavede sjov i form af grimasser. Med støtte kunne han sidde kortvarigt som 4½ mdr. gammel og uden sad han alene 5½ mdr. gammel. Han kravlede da han var 8½ mdr. gammel og gik da han var 15½ mdr. gammel. Han gik med støtte fra han var 9½ mdr. gammel. Hans søvnbehov var stort som spæd. Han kunne snildt tage 3 timer om formiddagen og 4-5 timer om eftermiddagen. Når vi var ude sov han stort set hele tiden, hvilket vi fik meget ros for. Han startede med at pludre lidt, da han var 8 uger gammel, men sådan for alvor pludren kom omkring da han var 3 mdr. gammel, og i stavelser kom da han var 6 mdr. gammel. Hans første rigtig ord var UR, som kom da han var 10 mdr. gammel. Han var meget interesseret i vores ur på væggen. Han var 2 år, da han satte ord sammen. Da han var 35 uger gammel (8½ mdr. gammel) afviste han helt selv at få bryst.

I dagplejen blev han rost for, at kunne farverne. Og ellers var han en helt normalt fungerende dreng. Han var altid en glad dreng, sjælden sur eller tvær. Dog var der undtagelser, som f.eks. om torsdagen, hvor der var legestue og mange børn. Her sad han den første halve time under bordet.

I børnehaven gik han ind med træsko på, det var kun lige andendagen, at han var utrolig ked, og ellers var han bare en rigtig glad dreng, når man hentede ham. Han var meget vellidt hos pædagogerne, men kunne også godt te sig som sin egen lille herre. Især havde de et hyr med rugbrødskorper, som han bare ikke ville spise. Hans sprog var dårligt lige da han startede grundet øreproblemer. Vi gik til jævnlig kontrol med ham hos ørelægen, men det blev ikke vurderet, at han skulle have dræn. Vi gav derimod d-vitamin i vinterhalvåret lige inden han startede børnehave, og efter 3 måneder i børnehaven havde han så udviklet sig kolossalt på sproget. Han blev nærmest en hel anden dreng og havde meget at fortælle. Han fandt sammen med en god ven, og legede med flere andre, men det var som om, at hans ene gode ven var bedst at lege med. De bor også på samme vej, og har fulgt hinanden siden mødregruppen. Vi ses privat med forældrene. I børnehaven blev han rost meget for sine tegninger. Han er generelt dygtig til at tegne.

Da det var tid for at vurdere om Nicholaj var klar til skole fik vi af vide, at han fagligt var godt med. Han kunne de ting man skulle kunne i den alder. Men på det sociale og motoriske var der problemer. Han var ikke god til at kaste med bold, og i det hele taget at bruge sin krop. Modenhedsmæssigt var han også lidt tilbage, og her havde de prøvet at sætte ham sammen med lidt større børn for at se om det kunne modne ham. Men det gjorde ikke meget ved hans fjollerier, han var stadig lige fjollet. Deres vurdering var, at de ikke mente, at han ville egne sig på nuværende til skole. Vi valgte dog at sende ham af sted, da vi var nervøs for om han ellers ville kede sig fagligt, hvis han skulle gå endnu et år i børnehave. Efter 3 måneder var vi til første skole-hjem-samtale i børnehaveklassen, hvor de straks fortalte os, at han havde indfriet alle deres forventninger. Til gengæld var han stadig meget fjollet. Men de synes, at det gik ham fint. Da de havde spurgt hvert barn om hvad de bedst kunne lide i skolen, havde Nicholaj som den eneste svaret opgaver. Alle andre havde svaret frikvarter.

I SFO’en var der heller ikke de store problemer andet end hans fjollerier. De eneste problemer vi havde, var, at han til tider kunne tisse i bukserne, men han blev undersøgt, og konklusionen var, at der foregik for meget i hans hovedet og derfor havde han uheld, for der var ikke noget fysisk galt med ham.

I starten af 1. klasse var vi til skole-hjem-samtale, hvor vi fik af vide, at han lå på niveau med en på 10 år. Der var alt i alt ikke andet end ros til overs for ham. Dog var der stadig det med, at han pjattede meget og snakkede en del om tissemænd og patter. Den sidste skole-hjem-samtale i 1. klasse var en kopi af den første, der var stort set ikke andet end ros til overs for ham rent fagligt. Hun spurgte os dog, om vi oplevede, at han sad og sagde lyde og rullede med hovedet, hvilket vi afviste, da vi slet ikke har oplevet det herhjemme.

I 2. klasse blev han rost igen på begge skole-hjem-samtalerne, og både lyde og den motoriske uro havde ikke været til stede hele året. Han var ellers glad for skolen, og havde 3-4 gode kammerater.

I 3. klasse fik han igen rost for hans faglighed, og især i matematik var rosen stor, idet han som den eneste i klassen havde haft 0 fejl i en matematikprøve. Men han var stadig meget fjollet, og nu begyndte problemerne så for alvor at ryge ned over os, hvilket i den grad kom bag på os. Vi forespurgte om en AKT-lærer, men det blev afvist af læreren. I slutningen af 3.klasse blev vi igen ringet op om, at han havde drillet en pige. Vi blev senere indkaldt til møde, hvor også skolepsykologen var med, og her kom det så frem, at læreren havde Nicholaj mistænkt for at have Tourette, hvilket vi klart afviste. Det blev aftalt, at skolepsykologen skulle tage et par samtaler med Nicholaj. Til den kommende skole-hjem-samtale kom det frem, at skolepsykologen slet ikke havde haft samtaler med Nicholaj og ej heller med forældrene. Læreren gentog sin bekymring og snakkede om underretning. Vi tog det ilde op og afviste hendes hentydninger om tourette. Derudover blev han igen rost for det faglige, og at han trivedes i skolen, og havde gode kammerater.

Så starter Nicholaj i 4. klasse og i november 2010 var vi så til skole-hjem-samtale, som i den grad vendte vores tilværelse! Nicholaj blev rost for det faglige, at læreren betragter ham som en mønsterelev, da han er faglig dygtig. Derefter fortalte hun, at han igen sad og sagde lyde, og hun spurgte Nicholaj om han gjorde det fordi han følte sig godt tilpas ved det. Nicholaj vidste ikke hvad han skulle sige, så derfor sagde han bare ja. Vi følte i den grad, at hun lagde ord i munden på ham. Vi skulle så have 5 minutter, hvor Nicholaj ikke var tilstede, og her fortalte hun, at han havde motorisk uro, og at hun godt ville have, at vi fik ham udredt for Tourette, hvilket vi igen afviste. De næste par dage opstår der nogle konflikter mellem Nicholaj og en af drengene i klassen. De har før haft lidt småproblemer, men de er så nu blevet lidt større. De taler grimt om hinanden og ryger tit i konflikter. Vi bliver indkaldt til nyt møde kort tid efter skole-hjem-samtalen. Her deltager skolepsykolog også. Læreren fortæller, at Nicholaj stadig siger lyde og laver gentagne bevægelser, og hun bringer igen tourette på banen. Jeg havde i mellem tiden læst en del om tourette, hvor jeg godt kunne se nogle ligheder, men også mange ting han faldt af på. F.eks. har han slet ikke de tics eller siger vulgære ord midt i en sætning. Jeg havde derudover læst om begavet børn, og spurgte om det måske kunne handle om kedsomhed, hvilket læreren ikke svarede på. Vi gik med til at få ham udredt for tourette, hvilket jeg straks gik i gang med at undersøge da vi kom hejm. Jeg tog kontakt med en kvinde på området, som var meget bekendt med diagnosen. Da jeg fortalte hende de ting jeg vidste og hvordan vi selv oplevede ham, sagde hun, at hun hverken kunne bekræfte eller afkræfte om han havde Tourette, men hvis han havde, ville det være en meget mild form, som slet ikke bør gøres noget ved, da han så ville vokse fra det. Min mand tog kontakt til klinikken på Glostrup Hospital, som fortalte, at ofte ville de have raserianfald, hvilket han slet ikke havde. Og derudover ville forældrene slet ikke være i tvivl om der var tourette, hvilket vi heller ikke var.

På et tidspunkt har jeg læst så meget om begavede børn, at jeg søger skolepsykologen og beder hende lave en WISC-III test på ham. Hun får den meget hurtig lavet, og fortæller, at hun ikke oplevede nogle lyde under testningen, men at han havde haft noget motorisk uro. Derudover viste testen, at han lå over alder på det visuelle, mens han lå under alder på det sproglige. Vi får et møde alene med skolepsykologen, som gennemgår testen med os. Hun fortæller, at hun ikke mener, at han har tourette. Vi får et nyt møde med læreren, hvor jeg ihærdigt iform af artikler prøver at forklare, at jeg tror, at det handler om, at han er velbegavet, hvilket læreren afviser med, at hun kender alt til HBB, og han er ikke en af dem. Vi tog herefter kontakt til Ole Kyed

Vi tog til Ole Kyed og fik Nicholaj vurderet, og han var slet ikke i tvivl. Nicholaj har hverken Tourette, ADHD eller Asperger, men er derimod velbegavet og i den grad underyder. Og derudover mente han slet ikke, at testen i skolen var korrekt. Nicholaj har det fint sproglig, han skal bare styrkes. Hans iq lå omkring 125/127, og dermed velbegavet. Han mente også, at Nicholaj sagtens ville kunne klare matematik på 6. eller 7. klassetrin. Vi aftalte at få et nyt møde med Ole Kyed, for at få det talt igennem, og få nogle værktøjer til, hvad vi så kunne gøre. Jeg kontaktede læreren på mail og bad om nyt møde, da der nu var kommet nye informationer. Søndag eftermiddag ringede hun mig op og ville vide, hvilke informationer vi havde fået. Til at starte med ville jeg ikke fortælle hende det, men kunne så høre, at det nok var bedre. Jeg fortalte hende, at han altså ER velbegavet, som jeg hele tiden har sagt, og at vi nu skal arbejde ud fra den viden. Det kom lidt bag på hende, men til min overraskelse var hun lydhør resten af samtalen. Vi har været til ny samtale med Ole Kyed og fået af vide, hvad vi fremover kan gøre for ham, og hvad læreren kan gøre for ham. Og det er så her vi er nået. I maj 2011 skal vi til næste skole-hjem-samtale, men inden da skal vi sikkert have et nyt møde med læreren. Men hvor er det rart at vide, at man som forældre alligevel havde ret.

Tak fordi I gad læse hertil. cheers
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Nicholajs historie   Søn apr 03, 2011 6:55 pm

Det var spændende læsning, og de første 3 år af din søns liv ligner Patricks, det med at sidde, snakke og farver osv.

Det har været noget af en omgang, dog tænker jeg også at mange ved slet ikke hvad det drejer sig om og de holder sig så til det de kender. Ingen undskyldning men det er nok sådan det er.

Det lyder ikke som nogen postitiv oplevelse men godt i fik ham testet og alle diagnoser afvist. Så skal skolen bare i gang med at give ham udfordringer og det bliver spændende.


_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Nicholajs historie   Søn apr 03, 2011 7:35 pm

Smile
Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: Nicholajs historie   Søn apr 03, 2011 8:01 pm


Ja, jeg er også spændt på at høre, hvad de kan gøre for ham fremadrettet. Det er jo en af mine frustrationer, som forældre, da jeg jo ikke ved, hvad de har af muligheder på skolen. Og jeg bliver jo så frustreret når de først melder ud, at de ikke rigtig har tiden til at gøre noget. Men nu skal vi forhåbentlig snart have et nyt møde, og så bliver vi forhåbentlig enig om en fremadrettet plan. cheers
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Nicholajs historie   Today at 8:09 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Nicholajs historie
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: