Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
asperger wppsi mensa test asynkron ADHD tegner WISC skolestart milepæle Kuno maja børnehave efterskole legoland gifted underydelse chips sensitive bmsf raven psykolog dyslexia mobning kyed penge
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

CHIPS - forberedelse!

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: CHIPS - forberedelse!   Fre jul 10, 2009 3:52 pm

CHIPS er udformet med henblik på at vurdere barnets kognitive udviklingstrin, dvs. hvorledes barnet tænker og løser problemer og opgaver på det givne tidspunkt. Der er ikke tale om en egentlig intelligensprøve, men derimod om et værktøj til planlægning af undervisning.

En kortlægning af den enkelte elevs nuværende udviklingstrin er derfor relevant i forbindelse med undervisningsdifferentiering, men også i forbindelse med skolestart eller ved mistanke om udviklingsforstyrrelser.

Opgaverne i CHIPS bygger på den almene, kognitive udviklingsteori. Børn menes at bevæge sig fra situationsbestemt kognition i 2-4-årsalderen, skifte til global kognition i 5-6-årsalderen (dvs. omkring skolestart), over analytisk-syntetisk kognition i 7-9-årsalderen for at opnå helhedskognition ca. i 10-11-årsalderen.

Hvordan opgaverne løses giver en god indikation af, hvor præcist i dette udviklingsforløb det enkelte barn befinder sig. CHIPS-opgaverne findes i tre forskellige udgaver: CHIPS til skolebørn kan anvendes både individuelt og som klasseprøve fra 5-års- til teenagealderen. CHIPS for småbørn (5-7 år) og Mini-CHIPS (3-4 år) er individuelle prøver med afpasset sværhedsgrad i forhold til ovenstående udviklingsteori.

Når barnet svarer på opgaverne så indeles barnets svar efter om de var 100% rigtigt eller et scoring af hvad barnets svar fortæller om den måde barnet tænker dvs. om barnet er på vej til at udvikle sig til det næste kognitivtrin ...

CHIPS er et redskab der lettere kan oversættes til brug i skolen end en WISC eller RAVENS har jeg erfaret. Læren har med det samme kunne forstå at jeg har et 7 årige dreng der ifølge PPR tænker som en på 12! Læren kender CHIPS som et redskab for at lave undervisningsdifferentiering nedaf ved indlæringsproblemer. Hun har derfor haft det lettere at se et sammenhæng, idet min dreng kun lavede 4 fejl i CHIPS testen, hvoraf han selv rettet to af dem. Det sidste to opgaver var bare for svært men selv der var han et skridt væk fra at svare rigtigt. Det er meget usædvanligt at lave så få fejl selv om man er meget ældre.

Det jeg brugt som forberedelse var at fortælle ham at de første opgaver er meget let, men så bliver de sværere. Han var noget usikker på sig selv og ønskede at vi bekræftede ham - idet vi forberedt ham at vi ikke må sige rigtigt eller forkert, men når han er færdigt vil vi gerne gennemgå hans spørgsmål - så var det let nok at komme udenom med at henvise til den aftale. Hertil fortalt jeg ham at psykologen ikke må svarer på alt han spørger om i test situationen, men at hun vil gøre sin bedste til at sikre sig at han forstår spørgsmålet ved at hun har nogle "prøve opgaver" med som ikke tæller. Jeg forklarede at selv om opgaverne ser ud til at være ret nem og dumt så var det vigtigt at han giver det svar han bedst synes passede for ellers kan hun ikke bruge den test for at hjælpe ham i skolen.

http://www.hoagiesgifted.org/test_prep.htm
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Fre jul 10, 2009 5:27 pm

Jeg kunne godt bruge noget af din evne til at skrive
Du er bare super til det.
Det er virkelig godt at få frem i lyset, hvad det er for test de laver på vores børn og hvad disse test kan fortælle.
Det må jo også være vigtigt, hvordan børnene har det når testen bliver taget?

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Fre jul 10, 2009 6:25 pm

tak, Bente

Gid bare jeg skrev hver gang der sker noget lol!

Det vigtigste er hvordan børnene har det, og om de gider ... faktisk i vores tilfælde havde han behov for at forstå at det her var reelt noget som var vigtigt.
Janne
Gæst

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Tirs sep 08, 2009 7:16 am

Min søn på knap 7 år, er netop startet i 1.klasse. Vi har altid vidst, at han ikke var helt som hans kammerater. Men ingen børn er jo ens og der skal jo være plads til forskellighed. Han talte fx nærmest flydende som 2 årig. Igennem børnehavetiden har han altid været meget følsom og været præget af kropslig uro. Han har været god til at koncentrere sig, når noget fanger hans interesse. Meget videbegærlig. Vil gerne sætte rammerne i leg, og har svært ved når andre ikke overholder reglerne, også de mere generelle og uskrevne regler. Elskede da vi læste Harry Potter for 1/2 år siden, og havde ingen problemer med at forstå den og koncentrere sig om den. En masse små ting, som tilsammen er med til at gøre ham til noget helt særligt...fuldstændigt som alle andre børn er Very Happy I børnehaveklassen fik han lavet IL-basisprøven, med en enkelt "fejl", som han havde glemt at svare på. Nu hvor han har gået i 1.klasse i ca. en måned, har han i matematik allerede lavet 60 sider af ekstraopgaverne i matematik, og siger direkte, at han keder sig! Det er primært plus-stykker og mængdeangivelser, så når han jo både kan lave minusopgaver og lette gange- og dividerestykke, så kan jeg jo godt forstå ham. Er bange for, at han pludselig mister lysten til matematik, som han ellers er rigtig glad for. Jeg aner ikke, om han er mere end helt alm. godt begavet, men jeg oplever bare tit, at han "falder ved siden af rammerne".

Nu til det aktuelle:
I weekenden har min svigermor "for sjovt" lavet en chips-test på ham. Hun er uddannet lærer, og har lavet testen på over 300 børn, så hun har god erfaring med den. Konklusionen blev, at han havde tre fejl, og lavede testen på 11 min. Han sad helt alene i et rum, uden forstyrrende elementer, men altså helt uden "hjælp". Min svigermor har aldrig haft et barn før, med så godt et resultat.
Nu står vi så her, og ved ikke, om vi skal gøre mere ved det....Drengen er rigtig glad for at gå i 1.klasse, men jeg håber jo, at han bliver ved med at udfordres.

Det jeg egentlig vil høre jer om, er hvad jeres erfaring er med denne chips-test? Min svigermor har forklaret, at den mest siger noget om hans evne til at tænke i helheder og strategier, og ikke rigtigt noget om hans intelligens-niveau. Vil det mon være relevant at lade ham teste mere (PPR) eller hvad skal der til, før man vælger det?

Sikke mange tanker en bekymret mor kan gøre sig
Shocked
Hilde

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Tirs sep 08, 2009 9:19 am

Det er dejligt for jer at det var din svigermor der lavet den. Det er en meget usædvanlig resultat ... så meget mindre kan også betyder at barnet er ret begavet.

Måske kan du få PPR til at sige noget mere om dette. Giv ikke op da der ikke er så mange PPR psykologer som ved nok om børn med særlig forudsætninger, det kommer.

Skriv en pm med hvor du bor, måske er du heldig at jeg kan give dig et navn eller tre indefor PPR. Der er Berit Zenkel, Ole Kyed eller Bente Edslev du kan kontakte privat.

Velkom til. Jeg glæder mig til at skrive mere med dig. Det lyder som om vi har det samme type drenge ... Harry Potter styre og det gøre matematik også.
test ok
Gæst

IndlægEmne: Chips test er ikke hele sandheden   Tirs mar 29, 2011 6:07 am

Til Janne

Det er vigtigt du forstår at CHIPS testen ikke er sandheden om intelligens niveau. Chips testen som er lavet af din svigermor skal normalt ikke laves alene, men kan følges af en iagtagelse. Testen bruges primært til at lave eks. hold i klassen, til at vurdere kognitive udvilingstrin og siger dermed noget om hvor en lærer kan sætte ind i henhold til undervisningsdifferentiering.

En ting må jeg slå fast. Undervisningsdifferentiering har intet med ekstra opgaver i matematik. Uanset hvor mange han kan løse. Det har til gengæld alt at gøre med hvilke opgavetyper han stilles. Sorterings opgaver der normalt placeres i de første skoleår viser Chips testen at han sagtens kan honnorere allerede.

Men lige et spørgsmål til Chips testen. Der er jo mange forskellige typer af den og hvilke han har løst fortæller du ikke noget om. Jeg skulle have resultaterne for at sige mere. Der findes chipstest til forskellige alderstrin. Den kaldes småbørns testen. Der findes forskellige testsider i versionen for de ældre der generelt inddeler børns kognitive udviklingstrin i 3 kategorier (ja faktisk i hele 4) . Kategorierne kan fortælle noget om hvilke typer abstraktionsniveau eleven kan magte.
Hvis din dreng er i analyse/syntese kategorien så er det ganske normalt. Hvis han løser mere end 5 rigtige af de 15 af helhedsopgaverne så fortæller det generelt noget om et udviklingstrin fra 4. klasse og op.

Husk at chips ikke er en intelligens test. Og kan ikke bruges som sådan.

Der er op til 40 opgaver i en enkelt chipstest. 11 min. lyder helt utroligt hvis det er den hele han har taget.

MVH Christian
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Tirs mar 29, 2011 6:54 am

Hvis man skal intellligens teste skal der flere tests til og iagtagelse og samtidig skal vi også huske på hvordan børnene har det når det testes.

Men dejligt du gider og har lyst til at deltage i debatforum her.
cheers

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Tirs mar 29, 2011 7:48 am

tak for en god forklaring Christian Smile

det fed med CHIPS er at man derfra kan regne ud hvilke udviklingstrin barnets udvilking er på og udlede at der kan være tale om et barn der er meget begavet eller har indlærongsproblemer osv. igen underbygget pga. iagtagelser ...

Hilde

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Lør apr 02, 2016 5:09 pm

http://gcq.sagepub.com/content/57/4/223.full.pdf+html
Students may be both verbally gifted and learning disabled.

For those with evidence-based dyslexia, a genetic-based disorder in learning to read words orally and spell written words, talent at the upper end of the distribution of verbal reasoning may mask their dyslexia.

However, although these twice exceptional students with dyslexia may respond to reading and writing instruction in that they are not the very lowest readers and spellers in their classes, they may be readers and spellers who are underachieving for their verbal reasoning ability and struggling more than peers in completing assignments in and out of school.

The evidence-based way to identify them and plan appropriate instruction is not to relyon IQ-achievement discrepancy or RTI alone but rather to provide comprehensive assessment with measures of reasoning, reading and spelling achievement, and evidence-based working memory skills associated with a specific learning disability such as dyslexia.

The pattern of relative strengths and weaknesses in that profile of skills should also be taken into account in planning, implementing, and evaluating response to instruction and monitoring twice exceptional students with dyslexia (and other disabilities) throughout schooling to ensure that both their talent and disability receive appropriate instruction and support.

More research on identification and treatment for the various kinds of twice exceptionalities in multiple cultures and school settings is needed .....
Sponsored content

IndlægEmne: Re: CHIPS - forberedelse!   Today at 8:12 pm

CHIPS - forberedelse!
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1