Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Lad os tale om 2e EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Lad os tale om 2e EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Lad os tale om 2e EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Lad os tale om 2e EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Lad os tale om 2e EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Lad os tale om 2e EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Lad os tale om 2e EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Lad os tale om 2e EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Lad os tale om 2e EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
wisc hilde privat gifted Århus children mentiqa begavede skole børnehave
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Lad os tale om 2e

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
MrsB
Gæst




Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Og hvad gør man så?   Lad os tale om 2e EmptyTirs Jul 08, 2008 8:33 am

Når man nu har et barn, der er diagnosticeret med ADHD og som er (mildt) medicineret derfor (og med gavnlig virkning på temperament), hvordan får man så på bedst mulig måde støttet op om intelligensen og virkelysten?

Han er ekstremt argumenterende og diskuterende, så det driver selv den mest tålmodige (mor) person til vanvid fra tid til anden... Han er enormt omsorgsfuld, men på den anden side meget centreret om sig selv. I skolen mener de ikke, at han kan udvise empati, men herhjemme er det stik modsat.

Han har ingen indlæringsvanskeligheder, men problemer med koncentration og regler (som ikke er hans egne).

I (folke)skolen bliver han mødt med delvis forståelse, men skal stadig lave de samme opgaver som resten af klassen. Han skal i 3. klasse efter sommerferien, men læser allerede bøger egnet for 4.-5. klasse. Matematik har han ingen problemer med, når han ellers gider - og efterhånden bliver også hans skrift og stavning flottere og flottere. Han gider ikke øve trivialiteter og er derfor nødt til at stimuleres til skrivning med at skrive historier, som er helt fantastiske, når han fortæller mundtligt, men er under middel, når de skal skrives ned...

Hvordan finder man ind til kernen i et barn, der lukker af, når tingene bliver for komplicerede eller for svære? Hvis man kan sige det uden kritik, så er han et "dovent" barn, der gerne vælger de nemmeste løsninger (og hvem kan sige sig fri for at gøre det af og til?).

Det største problem er at motivere!

Hvordan gør man det bedst?

MVH
Mor til 2.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e EmptyTirs Jul 08, 2008 9:20 am

Noget af det vigtigste at forstå, intelligente børn arbejder mentalt hurtigt, kan de noget vil de have noget nyt.
Hvis han har nogle interesser, kan han så få lov til at arbejde med det i skolen. Det kunne jo være han kunne holde et mini-foredrag i klassen og få noget tilkendegivelse af læren og de andre elever, det kunne måske give ham lidt empati for de andre elever. Vi ved jo hvad selvtillid kan gøre.
Er han perfektionist, når han skal lave noget, hvis han ikke kan første gang, opgiver han.
Hvor lang tid har du vidst han er twice-exceptional?
Det er hårdt at være mor til intelligente børn og ADHD børn. Jeg føler med dig.
Hvad siger skolen til, at han har empati hjemme? Er der mulighed for at han "bare" keder sig?
Det med at skrive en historie, kan være svært for intelligente, da de tænker så hurtigt, at de springer ord over uden at vide det. Det er svært at sætte farten ned. Samtidig har nogle af disse intelligente børn svært ved at skille ordene, når de læser. De ser i et større perspektiv når de læser.
Når vores sønner på 4 og 5 år f.eks. ser fjernsyn ser de hele billedet og ser alt det der sker bag det der egentligt skal fokuseres på. De ser det hele.
Patrick på 5 år ligner også sommetider en dreng med ADHD, men han er utrolig frustreret når han har kedet sig i børnehaven. De forstod ikke han skulle have noget at arbejde med i hovedet.
Engang sagde han til os "Det kan godt blive kedeligt at gå at lave tabeller i hovedet på legepladsen". Det må være mental kedsomhed.
Jeg håber skolerne en dag får mere viden og forståelse for børn med en god intelligens.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e EmptyLør Jul 12, 2008 8:16 am

Hi

Så vidt jeg ved er min ikke 2e jeg smalet bare alt her pga min datter der er 2e da hun har dysgraphia ;-)
Tilbage til toppen Go down
Hun





Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e EmptyLør Nov 07, 2009 12:11 am

What Does Dyslexia Look Like in a Gifted Child?

https://www.youtube.com/watch?v=8-h_0fitlrs&feature=related
Tilbage til toppen Go down
Hun





Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e EmptyOns Nov 11, 2009 8:08 am

http://www.agnesburger.nl/images/uploads/Gifted_or_autistic.pdf

Asperger eller Højtbegavet eller både AS og HBB eller gråzone?
Tilbage til toppen Go down
Hun





Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e EmptyLør Dec 05, 2009 12:07 am

Nye ting på dansk vedr. Indlæringsproblemer og specielt dysgrafi

http://medis.hst.aau.dk/fileadmin/files/MedIS/MedIS_3_semester/Indlaeringsvanskeligheder__Compatibility_Mode_.pdf

den har gode billeder af skriften!


http://da.articlesnatch.com/Article/Living-With-Dysgraphia-Disability/140062 (på dansk)

Dysgraphia (or agraphia) is a difficulty writing coherently, if at all, regardless of ability to read. People with dysgraphia often can write, and may even have a higher than average IQ, but lack co-ordination, and may find other fine motor tasks such as tying shoes difficult (It often does not affect all fine motor skills). They can also lack basic spelling skills (having difficulties with p,q,b,d), and often will write the wrong word when trying to formulate thoughts (on paper). The DSM IV identifies dysgraphia as a "Disorder of Written Expression" as "writing skills (that) ...are substantially below those expected given the person's ...age, measured intelligence, and age-appropriate education".

Read more: dysgraphia - Types of dysgraphia, Symptoms of dysgraphia, Common problems that are often associated with dysgraphia, Treatment http://encyclopedia.stateuniversity.com/pages/6266/dysgraphia.html#ixzz0Yiq8QhRr



Types of dysgraphia
Dyslexic dysgraphia

With dyslexic dysgraphia, spontaneously written work is illegible, copied work is fairly good, and spelling is bad. (dyslexia and dysgraphia appear to be unrelated)
Motor dysgraphia

Dysgraphia is due to deficient fine motor skills, poor dexterity, poor muscle tone, and/or unspecified motor clumsiness. Generally, written work is poor to illegible, even if copied by sight from another document.
Spatial dysgraphia

Dysgraphia due to a defect in the understanding of space has illegible spontaneously written work, illegible copied work, normal spelling, but normal tapping speed.
Symptoms of dysgraphia

A mixture of upper/lower case letters, irregular letter sizes and shapes, unfinished letters, struggle to use writing as a communications tool, odd writing grip, many spelling mistakes (sometimes), pain when writing, decreased or increased speed of writing and copying, talks to self while writing, and general illegibility.
Lesser known symptoms of dysgraphia
Pain while writing

Many people who are dysgraphic will experience pain while writing. Few people who do not have dysgraphia know about this, because many with dysgraphia will not mention it to anyone. There are a few reasons why pain while writing is rarely mentioned:
Sufferers do not know that it is unusual to experience this type of pain with writing. If they know that it is different from how others experience writing, they know that few will believe them.
Common problems that are often associated with dysgraphia

Read more: dysgraphia - Types of dysgraphia, Symptoms of dysgraphia, Common problems that are often associated with dysgraphia, Treatment http://encyclopedia.stateuniversity.com/pages/6266/dysgraphia.html#ixzz0YipcULTZ
Tilbage til toppen Go down
Hun





Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e EmptyOns Dec 09, 2009 3:18 am

Dyslexia!

The older the child, the more likely he or she is to look surly, angry, or
uncooperative,
rather than LD. Gifted kids are especially likely to have developed negative emotional
reactions to school work, because they are told "you are too smart not to be able to
do this"
or "I know you can do it, because I've seen you". The problem is that there is no
such thing
as being too smart to have a learning difference, and a gifted child with LDs may be
able to
compensate well enough to manage the work sometimes, under optimal circumstances,
but not when
tired, ill, or preoccupied. For this reason, it is important to rule out learning
differences
before concluding that a child's school problems are due to a lack of motivation or
due to
lack of instruction.

Welcome to Neurolearning.com

Our clinic is dedicated to promoting the talents and strengths of all children. An
understanding of brain-based differences in learning is an emerging science, but a
practical
understanding of a child's native strengths and challenges can have a powerful
effect on his
or her life's course.

We have a special interest in testing and advocating for dyslexic children who are
twice-exceptional - or gifted with learning disabilities, and members of the
professional
advisory board to SENG (Supporting the Emotional Needs of Gifted Children).

About us:
http://neurolearning.com/aboutus.htm

Article about stealth dyslexia:
http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10435.aspx

You tube film including a case study:
https://www.youtube.com/watch?v=8-h_0fitlrs

Gifted but Learning Disabled: A Puzzling Paradox:
http://www.ericdigests.org/1994/paradox.htm

The challenge of the gifted/special needs child:
http://www.uniquelygifted.org/challenge.htm


The older the child, the more likely he or she is to look surly, angry, or
uncooperative,
rather than LD. Gifted kids are especially likely to have developed negative emotional
reactions to school work, because they are told "you are too smart not to be able to
do this"
or "I know you can do it, because I've seen you". The problem is that there is no
such thing
as being too smart to have a learning difference, and a gifted child with LDs may be
able to
compensate well enough to manage the work sometimes, under optimal circumstances,
but not when
tired, ill, or preoccupied. For this reason, it is important to rule out learning
differences
before concluding that a child's school problems are due to a lack of motivation or
due to
lack of instruction.

Welcome to Neurolearning.com

Our clinic is dedicated to promoting the talents and strengths of all children. An
understanding of brain-based differences in learning is an emerging science, but a
practical
understanding of a child's native strengths and challenges can have a powerful
effect on his
or her life's course.

We have a special interest in testing and advocating for dyslexic children who are
twice-exceptional - or gifted with learning disabilities, and members of the
professional
advisory board to SENG (Supporting the Emotional Needs of Gifted Children).

About us:
http://neurolearning.com/aboutus.htm

Article about stealth dyslexia:
http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10435.aspx

You tube film including a case study:
https://www.youtube.com/watch?v=8-h_0fitlrs

Gifted but Learning Disabled: A Puzzling Paradox:
http://www.ericdigests.org/1994/paradox.htm

The challenge of the gifted/special needs child:
http://www.uniquelygifted.org/challenge.htm
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Lad os tale om 2e Empty
IndlægEmne: Sv: Lad os tale om 2e   Lad os tale om 2e Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Lad os tale om 2e
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Nu er det legalt at tale om "Talenter"
» Bertel Haarders tale ved CFU konference

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Underydelse og Myter-
Gå til: