Disse børn har tre aldre, hvis man sammenligner med gruppen af normaltbegavede, en faktisk alder. En intellektuel alder, hvor de ofte er en del år foran den faktiske alder, samt en modenhedsmæssig, hvor de til gengæld I mange tilfælde kan være næste lige så langt bagud. I mange tilfælde er barnet op til fire år foran intellektuelt, men samtidig vil det også være fuldstændig normalt, det er 2-4 år bagud modenhedsmæssigt.
“Gifted kids seem out of sync with what is appropriate for their age. They may, at times, think like adults and act like children."
"Gifted children´s intellectual development is usually ahead of their physical and emotional development. A gifted child may talk like an adult but have temper tantrums like the child he is.”
Den unge særlig begavede barn kan synes at være mange aldersgrupper på én gang. Han kan være otte (hans kronologiske alder), når de kører på cykel, tolv, når man spiller skak, femten når studerer algebra, ti, når de indsamler fossiler og to, når du bliver bedt om at dele sin chokolade chip cookie med hans søster. Denne variation i adfærd og opfattelse er svært for forældre og skoler til at håndtere og vanskeligt for barnet såvel. Det er svært at "fit in" konsekvent, når så meget af barnets miljø er opbygget i kronologisk alder, en alder, som kan være for begavede børn de mindst relevante aspekt af hans udvikling.
Kilde:
Asynchron af S. tolan på engelsk
Asynkron udvikling af S. Tolan oversat af google til dansk
Dealing with Your Child's Asynchronous Development af Carol Bainbridge