Der er en PPR psykolog i Århus som jeg har hørt er meget dygtig. Jeg husker ikke hans navn, desværre.
Og Århus er delt op i områder. så det er ikke sikkert i rammer netop den psykolog da PPR ikke regner området for at være noget særligt.
Herudover kan PPR have en anden forståelse end det I har - ingen børnehave siger til forældrene deres børn ikke er dygtige eller siger hvad problemerne er, de holder et intern møde og snakker deres sag så skal I være ret lyttende for at opfange det de mener når I får en møde

Der vil de som regel fremligge en forslag og forventer I er enige selv om de ikke kan forstå at I har brug for tænketid, deres forslag har taget mange timer for dem at komme frem til og det er ikke nemt for dem at forstå de tager fejl. Ofte ved vi forældre intet om deres arbejdsgange eller hvad det er de mener - vi finder ud af ting så sent at vores mulighed for at påvirke vores børns institutionsgang vitterlig null. Her gælder det om at guide dem langt inden de mødes uden "os". At et samarbejde er opstartede med PPR betyder at de er bekymrede, mangler timer og at du lige skal afstemme om
jeres forventinger er det samme. De vil bare sige jaja, men ofte forstår de intet mhp forskellen mellem særlige forudsætninger eller behov. Husk alle børn er altså dygtige! Hertil har I også det med sproget ... både ganespalte men også at I taler engelsk hjemme eller mor/far en engelsk. Vi talte kun dansk men mit fremmed oprindelse havde lige sat en del ting igang f.eks der kan BH få timer til barnet grundet to sproghedhed ... men det er ment for andre børnegrupper, og dog en fornuftig BH kan så bruge timer på jeres barns ordforråd, udtalelse osv.
En tur til Kbh er for din egen skyldt. Med mindre PPR selv siger de har brug for hjælp kan en oplysning om hvad I har gjort fornærme dem - især hvis de ikke kan "se" der er BMSF ind over. At sige noget om den tur går som regel gjalt med mindre PPR selv ser der er noget, selv anerkender det og har gode oplevelser via andre. Hvis de gøre dette mener de også at de selv kan klare opgaven ... så er det ligeledes et kunst at guide dem. Børnene med special behov tabes langt inden de er kommet i omdrejninger. Jeg har oplevet begge sider af den sg hvor de anerkender og ikke forstår, afviser og anerkender men ikke har rammerne til barnet.
PPR vil teste i en fart hvis BH er tilstrækkeligt overbevist de har en diagnosebarn som skal videre til special børnehave eller have en del støttetimer. De vil også teste i en fart hvis de mener I har misforstået og er til skade for jeres barn ved at sige barnet er "overklog" når lærer/børnenhave ikke er enige. De kan teste på få uger hvis de mener der er belæg for at teste. PPR har dog trods vores ideer om dem, ingen bemydigelse i en skole ... de kan hellere ikke ændre BH eller skolens vilje til at følge en plan.
Som forældre kan du ikke kræve en test, det er pædagogens vurdering som PPR indstiller sig efter. Alt afhænger så af den støtteperson I får. Hvis det er en som ser barnet ... og børnehaven er enige er I home free. Vi var heldige med vores første støtte men skiftede børnehave og den ny børnehave gad ikke hendes ævl. Det ser jeg først i dag ... 10-11 år senere!! Mig gad de slet ikke ... så vi skiftede igen. Hvert skift gav noget med i bagagen, men problemet flyttede med. Vi skiftede KUN da børnehaven isolerede barnet og støtten kom til at tage for hårdt fat. Jeg tænker ofte hvad udfaldet ville havde været hvis min yngste fik det trygge rammer i børnehaven i Århus med Girafsprog undt alles!
Herunder skal du også være opmærksom på at de kan tilbyde hjælp jvf socialloven § 52 stk3 nr 9
Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.
Husk for at kan dette skal de undersøge familien jvf § 52 stk 2 Støtte efter stk. 3 kan kun iværksættes efter gennemførelse af en børnefaglig undersøgelse, jf. § 50. Hvis s
ærlige forhold taler herfor, kan der dog iværksættes foreløbig eller akut støtte efter stk. 3 sideløbende. Jeg ser i dag de nåede aldrig en rigtig §50 ... samt vi fik en erklærede ugyldige trods sådan noget tager 3 år blev den brugt da deres journalsystem ikke sletter urigtige oplysninger. Så være meget konkret, kortfattet om hvad I fortæller. Socialrådgivere skriver efter hukommelse og der kan ske meget mellem mødet og sagens akter.
(Her indunder kan det betyde en forældre evne undersøgelse hvor I selv må forslå en uvildig psykolog ... og den psykolog skal være UVILDIG dvs ikke en I kender

og her skal I lige være obs på meget få psykologer kender til BMSF, samt at hvis Kommunen ikke lytter til deres PPR raporter så vil de nok hellere ikke rette sig efter denne så undvige det hvis I kan da det tager 6 måneder til et år længere. Hvis de vil have den så er det bare med at kom igang! Det kan I ikke selv kræve og slet ikke nægte med mindre I vil være i
deep shit og når I er der er det den eneste måde frem, og ikke uden stor huller)
Alt dette sker når PPR henviser sagen til Børn og Unge afdelingen, før de selv vil opstarte hjælpe i skoleregi. Selv om loven siger barnet IKKE må vente på relevant hjælp så er det desværre en sovepuge for PPR der er presset. PPR får så sagen igen ... og så skal de komme på arbejde.
Alt dette er temmeligt ensporet hvad angår børns adfærd ... stille / udeadreagende børn mener de er svigtede i hjemmet. Usynligt omsrogsvigt er et vanvittig begreb for mange arbejder efter. Ankestyrelsen er enige jvf dette punkt så der er ikke meget at hente i systemet. Klagenævnet for specialundervisningen gav mig undtagelsesvis medhold men så kunne jeg dokumentere vores specialbehov takket Mentiqa. Faktisk skriver de Kommunen skal se at finde en Mentiqa lign tilbud ... Desværre ændrede Kommunen klagens §20 støtte til socialloven §69 og Klagenævnet lod dem da sagen på dette tidspunkt havde været ind over dem flere gange mellem 2008-2014. Sagen ender så hvor Kommunen placere barnet i en reguler §20 tilbud og siger direkte de ikke har et Mentiqa lignede tilbud så vi må nøjes. Det er så lidt en joke for vi fik vundet sagen inden skolestart at barnet ikke fejler noget andet end asynkronitet pga høj begavelse og at der skal tages særlige hensyn med mindre de vil have stor problemer.
Klagenævent er lidt spøjst de er uvildige, men taler en del sammen med PPR (skriver gode §6 notater

) og kan vitterlig KUN hjemvise en sag.
Hverken Ankestyrelsen eller Klagenævnet må sige til Kommunen hvad de skal. En ekstern psykolog må hellere ikke sige noget ... men en BH leder og skoleleder kan sige alt. Basaltset siger jeg alt vores udredninger alle treode vi ikke havde var ikke det arbejde værd! Børn er ikke kun et tal, for hvis det var IQ tallet så bør min være på UNI inden de ramt teenagealderen.
Sådan har det været for alle der er 20-40 år. Og dog, heldige har fået det rette hjælp - vi var heldig i Århus vores børnehave der så min børn, jeg fik faktisk at vide af dem min børn er særlig begavede og det treode jeg pædagoger siger om alles unger (jeg forståede ikke "det danske" der) men vores flytning gav problemer grundet vi ikke var kendt i Kommunen, derfra blev fjer til høns. Sagen havde så mange aspekter at jeg beder socialrådgiveren om at give mig en kopi af disse ... bare for at jeg kan se om vi er enige. Jeg afvist yderlige foranstaltninger pga mit barn er hjemmefra knap 60 timer om ugen ... han har ikke tid! Og det er i forvejen 50 timers skole hun havde foranstaltede.
Når Børn og Unge får en sag tager det 2-4 år før de er overbevist
trods lovens krav på 2 måneder

De overholder kun deres 2 måneders regel når de vil anbringe, når en sag er i hårdknude HVIS de kan eller ved tvangsundersøgelserne jvf §51 ...
En ganske alm §50 undersøgelse hvor de ikke ser problemerne trækker de ud i årevis og hvis de grundet press fra forældrene går videre så er det en kunst at ikke vise dem deres ansvarsvigt uden at I risikere at de bliver de arrig. Ergo, ros dem ... lad dem selv tro de opdager deres fejl så de retter ind. Klager du over fejl, kan de ikke meget andet end at placere sorteper hos jer. Kommunerne er bang, de har ikke det fornøden redskaber og hellere ikke tid til at finde ud af tingene. Og de har ikke indsigt i at de laver graverende fejl.
At kende det system er nok det mest væsentlige. Inden I går igang ... derfor skriver jeg det bedst jeg kan. Læs på klagenævnents hjemmeside hvad de kan og ikke kan, samt hvad I har krav på inden skolestart. Brug din tid på at lære skoler at kende, skabe et netværk og overvej om det er det værd at dit barn ved skolestart skifter omgangskredsen ud eller beholder dem barnet kender. Ingen skoler tager imod børn der er kendt i PPRs regi, og det er sjælden de vil høre om det "gode" evner som årsag. Husk PPR er noget børn med problemer får, det er sjælden en skoleleder ser at PPR kommer ind over kloge børn som mangler udfordringer. Hvis du finder sådan en ... overvej om personen siger det du vil høre eller om du finder en rigtig enesteådne skoleleder.
Så, husk det færreste forstår at BMSF børn er ganske alm børn. De ligner ikke små Harry Potter eller Hermoiner men kan virke som Pippi og Emil, dog uden alt det snusfornuft hvor folk ender med at flække sig af grin. Disse børn er hård kost for forældrene, skoler og omgivelserne. Og børnene vil bare være normale og lege. Børnehaver og skoler har ikke meget overskud til det som ligger ved siden af ... og de vil altid henvise til specialtilbud, for det med skabe rammer for Inklusion går langsommere end at få fat i en psykolog ... det er sådan det er.