Ja, jeg har aldrig haft en særlig god studieteknik, og så tænkte jeg på, om der var nogen herinde, der havde nogle gode råd, når man nu synes, at det er helt forfærdeligt at lave repetitation og har svært ved at sætte sig selv i gang ^^''
I gymnasiet knoklede jeg virkelig, fordi jeg ikke ville have fravær - min far lovede et kørekort tilgengæld for 0% fravær både til timer og i skriftlige afleveringer. Det var nemt, fordi jeg følte, at jeg mistede meget, hvis jeg bare mistede en time (lovligt fravær, hvor jeg har lavet andet relateret til gymnasiet).
Men på seminariet har jeg syntes, at jeg har kunne sove igennem det hele og stadig være foran. Og da jeg tog fysik B som flex, fandt jeg det nemt, fordi det kun var skriftlige afleveringer, og det var repetitation af, hvad jeg havde læst. Desværre var der slet ingen mundtlig træning, og jeg gik i baglås til mundtlig eksamen og fik 4. Jeg skulle bruge et 7tal for at være kvalificeret til at få linjefag i fysik/kemi. Så nu tager jeg det på Aniveau - der skal jeg bare have et 2tal til enten mundtlig eller skriftlig eksamen.
Samtidig tager jeg tysk på folkeskoleniveau - for jeg har aldrig i mit liv haft tysk, og det er begyndt at genere mig grænseløst, at jeg ikke kan sproget. Og så har jeg stadig mit matematik på seminariet, måske også noget didaktik - afhængigt af hvordan min klagesag falder ud, og så har jeg en bachelor opgave, der skal skrives.
Bacheloropgaven burde ikke blive et problem. Den glæder jeg mig til at skrive ^^ hvis jeg ellers kan få lov at skrive den med den vinkel, jeg gerne vil have Højt begavede børn og motivation. Yeah, ikke det nemmeste at finde materiale om på dansk, vist O.o Men det skal så også være relateret til et af mine linjefag, hvilket nok bliver i dansk. Og så skal det helst også kobles til min praktik. Well... under alle omstændigheder glæder jeg mig til at komme igang med forberedelserne, ligesom jeg glæder mig vildt til at skulle ud og finde ud af, hvad jeg skal lave i min praktik.
Jeg håber lidt på, at jeg kan lave en masse problemstillingsopgaver i 9. klasse, der skal løses uden brug af lommeregner. Et syv ugers forløb uden lommeregner ville med garanti være sundt. Simpelthen fordi de skal kunne det til eksamen, og på B-niveau, og underviserne på ungdomsuddannelserne bliver lykkelige, hvis de kan brøkreglerne og løse almindelige ligninger
Til gengæld er jeg lidt lost på, hvad jeg skal lave med tredje klasse i dansk, da jeg gerne ville lave noget ITrelevant, men det skulle ikke bare være historieskrivning. Jeg ville gerne have lavet noget, hvor de kunne udforske de muligheder, IT kan give, men alt jeg kommer op med for tiden, det egner sig bedst til 6. klasse og opefter. Og jeg fik ikke lige lov til at undervise 9. i dansk også. Det kunne ellers have været sjovt at lege med analysetilgange, der er støttet op af undersøgelser på nettet og interaktive præsentationer for hinanden på klassen ^^
Nå, tilbage til det oprindelige.... Nogen gode råd til, hvordan jeg holder mig selv i ørerne og får en god arbejdsmoral overfor de knapt så spændende emner, jeg skal igennem i løbet af det næste år?
Admin Admin
Emne: Sv: Studieteknikker Fre Jul 15, 2011 9:56 am
http://www.matriarq.dk/
her kan du læse noget om overspringshandlinger.
ang. 3. klasse Lad dem lave tegneserie bobler på it.
jeg har mange forslag ang. it, hvis du vil. det kan vi tage bagom på privaten
Neko
Emne: Sv: Studieteknikker Fre Jul 15, 2011 10:02 am
Meget gerne! Jo flere idéer jo bedre!
Jeg tror bare, at jeg har savnet at lave noget mere analytisk, fordi jeg slet ikke har haft den mulighed i mine praktikperioder, og det har fyldt meget i det daglige studie i dansk. Så jeg skal lige få mig selv til at indse, at det kan jeg ikke rigtig lege med i en 3. klasse. Det ville udelukkende blive tekstnært, og selvom det er helt basalt, så er det altså ikke helt så sjovt at lege med, som det ville være i en 6.-9. klasse ^^
Har du noget om også at samle fokus, for jeg synes tit, at hvis jeg endelig kommer i gang med at læse, så læser jeg uden egentlig at læse det, der står O.o Vildt frustrerende, for så skal man læse det igen, og så tager det længere tid. Og så er det generelt lige meget, hvornår på døgnet det er, og hvor frisk og veludhvilet, jeg er.
Linket, du har givet, har jeg læst om før ^^ Og ja, jeg ved, at min perfektionisme nok lægger til grund for meget af det, fordi jeg gerne vil kunne det fuldstændig, og jeg et eller andet sted godt ved, at det kan jeg ikke. Og ofte virker det også bare 'ligegyldigt', det jeg skal lave. Og det ødelægger virkelig min motivation.
Jeg overspringshandlede generelt aldrig i folkeskolen eller gymnasiet. Det er først kommet her på seminariet. Og det generer mig grænseløst. I folkeskolen gjorde jeg det ikke, fordi jeg havde for lidt at lave i skoletiden, så jeg lavede, hvad jeg havde at lave, og i gymnasiet var det, som nævnt, fordi jeg følte, at hvis jeg bare missede en enkel time, så var jeg fuldstændig bagud.
Det med at lære det som egentlig ikke interesserer en, kan være meget svært. I geografi på Vuc sidste skole år gjorde jeg det at jeg fandt alle oplysningerne på nette for jeg kunne heller ikke få det til at sidde fast når jeg læste. Samtidig havde vi verdens værste lærer, men han vidste en masse, men kunne ikke lære fra sig.
Hver gang du har læst en side, eller afsnit kan du lave en overskrift om det.
Læs det højt for dig selv, så du også hører det. Find andre materialer om det samme emne
jeg ved ikke om det kunne hjælpe lidt, men vi er jo forskellige så se om det hjælper
Det med at finde andre materialer gjorde jeg i dansk, og det har jeg været glad for, så det kan være, at jeg også finde ud af at gøre det i matematik og fysik. Min kæreste har allerede et par forskellige bøger, han skal bruge, og den ene har rigtig meget forklarende tekst og gode spørgsmål til refleksion - siger han. Så den håber jeg lidt på, at jeg kan bruge som bog ved siden af den, jeg nu får udleveret, hvis det ikke lige netop skulle være den bog.
Det er lidt sværere i matematik, synes jeg, men der har jeg fundet en bog om bevisførelse, da jeg synes, at det er der, at jeg halter mest. Jeg har aldrig rigtig lært det. Jeg lærte beviserne udenad, da jeg skulle bestå mit B-niveau. Det var et sommerkursus, så der var ikke meget tid til at oplære os i, hvordan man konstruerer beviser - og det skal jeg kunne på seminariet. Godt nok meget a la 'tegn og gæt' beviser og ikke lange udregninger, hvor man på en eller anden snørklet måde kommer fra A og til B, men man skal selv få den gode idé til, hvordan du kan komme fra A til B.
Jeg prøver mig så bare frem med den viden, jeg har. Det virker nogen gange og andre gange ikke XD men det betyder desværre så også bare, at jeg har svært ved at arbejde i gruppe med dem fra mit hold. Der er to, der kan følge min tankegang, og er jeg ikke i gruppe med dem, så går det helt i hårdknude. "Hvorfor gør du det?" "hvad laver du nu?" er spørgsmål, jeg tit får, og jeg ved ikke, hvorfor jeg lige gør sådan, og som regel svarer jeg, at jeg bare lige skal prøve det af. Men de prøver alligevel at følge med, og når jeg så hopper fra og over til noget andet, så begynder de at blande det sammen, også selvom jeg forklarer efterfølgende, hvad jeg umiddelbart tænkte, og at jeg prøver noget nyt. Jeg har virkelig svært ved at snakke om processen, før jeg prøver det af for at se, om det virker - eller jeg har svært ved det, fordi de ikke kan følge mine tanker. De to andre på mit hold kan, og det er virkelig en befrielse, når jeg må arbejde sammen med dem. Eller sådan set er den ene endnu dygtigere end mig, og han har det nemt ved det, så som regel underviser han mig bare i det, når vi sidder sammen XD det er ret fedt og så sidder vi og finder flere måder at bevise det samme på.