Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Min lille aktive musling EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Min lille aktive musling EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Min lille aktive musling EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Min lille aktive musling EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Min lille aktive musling EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Min lille aktive musling EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Min lille aktive musling EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Min lille aktive musling EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Min lille aktive musling EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
skole Århus hilde children privat gifted børnehave wisc mentiqa begavede
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Min lille aktive musling

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
MorMama





Min lille aktive musling Empty
IndlægEmne: Min lille aktive musling   Min lille aktive musling EmptyFre Sep 16, 2011 1:02 am

Hejsa Smile
Her følger en lang smøre om min dejlige lille søn.

Jeg har på det sidste gjort mig lidt tanker omkring min lille krudtugle som, efter min mening, lige fra starten har skilt sig lidt ud fra mængden. Han er lige blevet 17 mdr. og kræver utrolig meget både fysisk og psykisk. Jeg har altid ment han var ret hurtig på alle områder, men er ofte blevet mødt med, at det jo også er nemmere når man er ene mor og der kun er et barn. Så har man større mulighed for at skabe stor kontakt.
Han og jeg har også en usædvanlig tæt kontakt, som folk ofte påpeger, men han er samtidig også god til at skabe en tæt kontakt til andre nære personer i hans liv.

Han har et utroligt veludviklet sprog på trods af han er ørebarn samt 2-sproget. Efter flere af de andre forældre i vuggestuen har kommenteret hans sprog, satte jeg mig for sjov ned for at lave en liste over hans ordforråd og den blev godt nok lang.

Tørstig, fod, arm, ben, bluse, trøje, jakke, bukser, nattøj, bamse, strømper, sko, støvler, potte, tisse, ble, bad, vandpyt, gynge, traktor, gravko, bil, biler, varevogn, ambulance, brandbil, lastbil, løbehjul, scooter, knallert, motorcykel, sut, sutter, lampe, bi, tallerken, ske, kniv, gaffel, kop, stor, lille, op, ned, lys, myre, gaga (lort på spansk), vand, mælk, bolle, smør, sukker, morgenmad, aftensmad (kender forskel på ordene), rugbrød, makrel, ost, pære, æble, banan, legehus, magnet, stol, kaktus, blomst, bog, skammel, guitar, ballon, dyne, pude, tøj, mave, navle, øje, hånd, dejlig, tak for mad, tak, ja, nej, bold, sæbe, is, varm, kold, av, mor, mama, far, papa, mormor, morfar, bedstefar, momse, navnene på hans kusiner.

Han taler altid i stavelser. Med det mener jeg, at han altid har det korrekte antal stavelser på hvert enkelt ord når han taler. Det bruger han især meget ved de ord han ikke helt kan udtale endnu.

Udover det kan han:
- lave små sætninger med 2-3 ord
- se og fortå forskellen på stor og lille, op og ned
- tælle til 4 og ved at vi bor på 9. sal hvis han bliver spurgt, kan også genkende tallet 9
- selv tage jakke af og hjælper med alt andet tøj

Han kender forskel på trøje og jakke hvis jeg f.eks. beder ham om at tage enten det ene eller det andet på. Han retter mig også hvis vi f.eks. sidder og tager hans støvler på, hvor jeg kommer til at sige at han tager sko på.
Han kender stort set alle steder på kroppen og kan pege når jeg spørger… også albue, knæ osv.

Gik da han var 10 mdr., rullede begge veje da han var 2 mdr., kravlede ud af sin tremmeseng da han var 5 mdr., og klatrer i dag selv op ad rebstiger og alm. stiger (f.eks. for at komme op til en rutchebane). Trapper er heller ingen hindring

Han løber og hopper. Kan hive sig op i armene, som når han f.eks. vil op i sin seng. Finder på kreative løsninger for at nå sine mål – skubber rundt på stole og borde for at klatre op på steder (borde, hylder, vindueskarm, toilet osv.) Hiver skuffer ud så det bliver til en lille trappe der derved når op til køkkenbordet.

Kan navnene på alle de andre børn i vuggestuen + nogle fra børnehaven og ved hvis de fleste af forældrene er. Kan alle pædagogernes navne og taler om både pædagogerne samt de andre børn i forskellige sammenhæng herhjemme.

Kan nynne melodier (dog ”kun” 2). Den ene har vi selv ”lavet sammen”, da han har været meget syg + ørebarn.

Forstår alt hvad jeg siger og fortæller ham/beder ham om. Kan handle ud fra lange komplicerede sætninger. Såsom hvis jeg beder ham om at åbne skuffen og tage tallerken + kop frem og gå ind og sætte dem på bordet, beder ham om at finde ble og puslepude frem, beder ham om at tage jakke + sko af og gå ud for at vaske hænder (det sidste hjælper jeg ham selvfølgelig med, men han går selv ud på badeværelset, tænder lyset, kravler op på toilettet og tænder for vandet – derefter kalder han efter sæben).
Nogle vil sikkert tænke at det er alt for store krav jeg sætter for sådan en lille fyr, men han synes selv det er sjovt og hvis ikke jeg finder på kreative måder at aktivere ham på, sover han slet ikke om natten eller bliver meget påvirket rent psykisk. Samt giver ham en enorm uro.

Han læser utroligt mange bøger, både selv og sammen med mig. Når vi sidder sammen og læser, kunne vi sagtens læse 15 hvis det stod til ham.

Hans far er spansk og min søn er derfor 2-sproget. Han forstår alt spansk og kan også en del spanske ord. Han slår selv over, så snart han er hos sin far.

Han er meget interesseret i andre børn og utrolig kærlig. Alle skal helst have kys og kram. Dog trækker han sig ofte hurtigt væk, hvis der er mange børn eller legen bliver for vild. Så finder han et hjørne hvor han sætter sig med en bog, slapper af uden noget eller lægger sig på en pude og kigger på de andre.

Han har altid været meget følsom og fungere bedst med en vant og meget regelmæssig rytme.

Han elsker at lege med biler og kan kende forskel på farverne gul, grøn, rød, blå, sort og lilla. Gul har altid været hans yndlingsfarve og altid den farve han vælger. Han elsker også at stable ting, helst forskellige ting ovenpå hinanden. Derudover skal alt helst skilles ad og samles igen.

Han har altid sovet meget dårligt og startede en tidlig alder at udvikle natteangst. Jeg har altid haft en madras inde hos ham og ofte været nød til at sove derinde. Dog går det efterhånden bedre og det er nu meget sjældent han har behov for at jeg sover derinde. Dog sover han max 10 timer i døgnet inkl. Middagslur.

Ligeså vild og grænsesøgende(her tænker jeg fart, spænding osv.) han kan være, ligeså stille, rolig og fordybende kan han også være. Han elsker f.eks. at få massage og kommer tit med en lille massagebold og sætter sig med ryggen til Smile han elsker også fysisk kontakt og nærhed og kommer ofte hen for lige at putte eller kramme, dog kun fra personer han kender.
Han er på alle døgnets 24 timer og kræver godt nok en del af sin moder Very Happy Jeg bliver i hvert fald udfordret til fulde, både kreativt, fysisk og også på min intelligens.

Det var lidt om min lille musling. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at jeg selvfølgelig har en meget aktiv og fysisk stærk dreng. Om han så også er et specielt intelligent barn, ved jeg ikke. Og jeg er egentlig meget i mod at sætte børn i kasser... men går meget ind for at finde de rette redskaber så man kan give sit barn de bedste muligheder/forudsætninger for at klare livet og dets udfordringer.

Gode råd til anden aktivering, modtages også meget gerne Smile
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Min lille aktive musling Empty
IndlægEmne: Sv: Min lille aktive musling   Min lille aktive musling EmptyLør Sep 17, 2011 5:21 am

Velkommen til forum.

Dejligt at høre om så aktiv en dreng.
Nej det er ikke til at sige om han er et intelligent barn (barn med særlige forudsætninger), og som du selv skriver er det heller ikke så vigtig om han er, bare han bliver forstået som den han er og udfordret.
Det kan være svært at komme med nogle aktiviteter, da han ikke er ældre , da det ikke altid motorikken svarer til det mentale men prøv dig frem vil jeg råde dig til.

Du kunne jo tage ham så meget med som muligt i det daglige, hvilket jeg har på fornemmelsen du allerede gør.
Du kan prøve at sætte ham til en computer og se om han kan håndtere det, eller puslespil, (flere brikker end hvis det er noget han kan. )
Brug fantasien i forhold til hans kunnen.
Det kan være han bliver frustreret hvis han ikke kan det motorisk men mentalt.
Der skal så ydes masser af tålmodighed.

Det bliver spændende at høre mere om din søn og følge ham.
Igen velkommen.
Tilbage til toppen Go down
 
Min lille aktive musling
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: