Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
CERN og Cille EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
CERN og Cille EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
CERN og Cille EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
CERN og Cille EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
CERN og Cille EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
CERN og Cille EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
CERN og Cille EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
CERN og Cille EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
CERN og Cille EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
skole Århus privat children begavede wisc hilde børnehave gifted mentiqa
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 CERN og Cille

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
MidnightAngel





CERN og Cille Empty
IndlægEmne: CERN og Cille   CERN og Cille EmptyTors Nov 24, 2011 9:03 pm

Har en lidt pudsig historie med min den store fra i forgårs.

Cecilie er 10 år og har altid været godt fremme i skoene. Har dog fundet ud af at hun vist er underyder, men arbejder på at få hende væk fra dem. Jeg har altid snakket med hende og ikke til hende, har altid brugt lang tid på at forklare hende ting, for det har hun forlangt for at acceptere en ting er som den er. Og det fik jeg lige endnu et bevis på i forgårs.

Vi sad lidt over 9 og skulle have hende i seng. Det ville hun ikke og var lidt mopset, så vi lod hende sidde lidt for det plejer at hjælpe. Lige pludselig udbryder hun "Søren har fortalt os at de har lavet et forsøg som transporterer hurtigere end lysets hastighed og nu skal alle historiebøgerne og fysikbøgerne skrives om!" (Søren er hendes dansklærer).

Jeg sagde til hende at jeg kendte godt til det forsøg og det var rigtigt at de har transporteret nogle partikler hurtigere end lysets hastighed, men at de ikke skal skrive historien og fysikkens bøger om endnu. Det forstod hun ikke og blev sådan set rimelig sur, for nu havde Søren jo sagt sådan! Så måtte jeg forklare hende at man inden for fysikkens verden skal eftervise sådan nogle ting for de er dokumenteret som bevist og sandhed - især sådan en stor ting som kan vælte alle de grundliggende hodlninger og teorier i fysikkens verden, for det her forsøg ændre jo alt hvad man ellers har kendt. Hun var stadig sur. Så sagde jeg at det var en opdagelse på størrelse med den gang de fandt ud af at Jorden ikke var flad, men rund. Det fik jeg lidt reaktion ud af og hun virkede som om hun begyndte at forstå hvorfor de ikke skriver noget om endnu, "men Søren sagde jo..."

Så fandt Carsten, min samlever, ind på CERN's hjemmeside og læste hvad der stod om forsøget sammen med Cille, fandt animationer som viste forsøget og i det hele taget forklarede hende godt og grundigt hvad det gik ud på. Der faldt hun endelig til ro og var til at snakke med, men der var stadig problemet "Søren sagde..."

Det viser sig at hun er sur på sin lærer, for hun føler han ofte fortæller hende usandheder. Nu var der det her med CERN, tidligere havde han sagt noget om at de penge de samlede ind ved sponsorløb kun gik til 9.s lejrtur og ikke hele skolen (og det var til hele skolen) og andre ting han har fortalt, hvor vi har kunne vise hende det ikke har været helt sandt. Det pissede hende rigtig godt af at han "lyver" for hende. Men vi prøvede og forklare at her havde han i princippet ikke løjet, for til at starte med sagde de i nyhederne og aviserne at det var et forsøg som ændrede historiebøgerne, problemet er bare at det ikke er eftervist endnu. Hun var stadig sur på Søren.

Jeg er meget imponeret over at hun var så¨interesseret i det her forsøg i CERN, men alt hvad der har med naturens sammensætning, fysikkens love og lignende naturfaglige sammenhænge har altid interesseret hende stort. Men er lidt skræmt over hvor rasende hun er på sin dansklærer nu, og var nødt til at love og snakke med ham om det, men tror han bliver sur.

Kan nogen af jer evt. hjælpe mig med hvordan jeg griber det her an over forlæren, så han ikke bliver sur på mig og specielt ikke på Cille? Altså hele problematikken med at hun føler han jævnligt lyver for hende...

Tak og med venlig hilsen
Tina Larsen
mor til 2 bmsf - Cille på 10 og Tasha på 6
Tilbage til toppen Go down
Hun





CERN og Cille Empty
IndlægEmne: Sv: CERN og Cille   CERN og Cille EmptyLør Nov 26, 2011 2:59 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:21 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
MidnightAngel





CERN og Cille Empty
IndlægEmne: Sv: CERN og Cille   CERN og Cille EmptyLør Nov 26, 2011 6:30 am

Tak for dit svar Smile Er dog ikke helt med på hvad du mener med at han starter der hvor hun undrer sig?

Cille har altid elsket sådan nogle ting, men har altid - og gør stadig - forlangt at få en detaljeret forklaring på hvorfor tingene er som de er. Og det skabte en del forvirring hos hende, at de ting som vi voksne antog som faste naturlove og regler som alt på planeten retter sig efter, nu skal laves om og at vi så ikke kan forklare præcis hvorfor eller hvad det er der skal forklares. For det er begrænset hvor meget man kan forklare relativitetsteorien når man ikke er professor i fysik Smile Men vi prøver efter bedste evne, og hun accepterede da også vores svar. Ind til videre i hvert fald.

Vil for øvrigt mene din søn har ret i at det er baseret på antagelser, og ja hvem siger de er rigtige. Men det er jo så derfor man skal eftervise det igen og igen, hvilket jeg også prøvede at forklare Cille. At når mange personer som ikke har noget med hinanden at gøre, viser den samme ting, får det samme resultat uafhængige af hinanden, så forudsætter man at det er sådan det er og derfor kan vi heller ikke skrive historien om endnu. Men så er det jo hendes retfærdighedssans går ind, for så har hendes lærer jo "løjet" - i hvert fald i hendes øjne - og det kan hun ikke tage. Voksne skal ikke lyve for hende og slet ikke om så vigtige ting som hvordan verden hænger sammen. Det har jeg erkendt for længe siden og derfor har hun flere gange måtte acceptere et simpelt "jeg ved det ikke", selvom det er meget svært for hende Smile
Tilbage til toppen Go down
Hun





CERN og Cille Empty
IndlægEmne: Sv: CERN og Cille   CERN og Cille EmptyLør Nov 26, 2011 7:04 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:21 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
MidnightAngel





CERN og Cille Empty
IndlægEmne: Sv: CERN og Cille   CERN og Cille EmptyLør Nov 26, 2011 8:09 am

Google er også super! Laughing bruger vi også tit herhjemme!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





CERN og Cille Empty
IndlægEmne: Sv: CERN og Cille   CERN og Cille Empty

Tilbage til toppen Go down
 
CERN og Cille
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: