Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Mads historie EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Mads historie EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Mads historie EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Mads historie EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Mads historie EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Mads historie EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Mads historie EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Mads historie EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Mads historie EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
børnehave skole gifted Århus wisc begavede mentiqa hilde privat children
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Mads historie

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
HenryMik





Mads historie Empty
IndlægEmne: Mads historie   Mads historie EmptyOns Jun 18, 2008 6:24 am

Hej

Først en tak for at dette forum er blevet oprettet.

Vi ved endnu ikke i hvilken kategori vores søn Mads hører til. Han skal testes af børnehavens psykolog efter sommerferien. Men flere ting tyder på at han hører til blandt de begavede børn.

Mads er 5½ og har haft svært ved at tilpasse sig børnegruppen i børnehaven. Har 1 god ven, og hvis han ikke er i børnehave, så har han ikke leget med nogen hvis man spørger ham. Han søger meget de voksne, og har gerne 1 særlig voksen han foretrækker. Det er skiftet en del gange på grund af personaleudskiftning i børnehaven. Han er ikke ked af at komme i børnehave, og har stort set ikke været det.

Vi er i gang med psykolog og ergoterapeut i børnehaven, efter at have hold en statussamtale med børnehaven hvor lederen var til stede, på grund af førstnævnte personaleudskiftning. Hun spurgte os om vi havde overvejet, at Mads havde særlige evner. Det havde vi også talt om hjemme, så det blev besluttet at få psykologen ind i billedet. Det har vi så nu, men hun var lidt tøvende med at teste ham. Ved sidste møde, hvor både børnehavens leder og vi forældre sagde at det var rart at vide i forhold til skolegang næste år, gik hun med til at teste ham efter sommerferien. Det venter vi så på.

Ergoterateuten er med, fordi Mads har en dårlig ballance. Han har fået dræn i ørene i marts, og det er hjulpet, men han er ikke blevet mere social af det, hvad vi havde hørt at nogle børn bliver når de "kommer ud af osteklokken". Vi har fået nogle redskaber til at stimulere hans balance og kropsbevidsthed.

Mads vil meget gerne regne, og løse forskellige opgaver. Er ret god til puslespil og elsker at spille PC, gerne Pixeline eller LEGO spil. Han beder selv om at få regnestykker m.m.

Vi har faktisk fået beskeden om denne hjemmeside af kommunens psykolog, så vi kunne finde ud af lidt mere om emnet.

Mads er en tænker, og kan pludselig spørge om de mærkeligste ting. Også noget som har relation til noget som er sket for 2 år siden, da han kun var 3 år. Han er politimand-typen over for de andre børn. Har det bedst med regler og rammer, det kan han forholde sig til, og de skal så overholdes! Når han rydder op lægger han tingene der hvor de skal være, for ellers kan han jo ikke finde dem igen når han skal bruge dem. Det har hans lillebror på 3 lidt svært ved at forstå.

Ved ikke om ting jeg skiver giver mening for jer andre, men jeg har brug for at komme af med det, og at høre om der er andre der går med de samme tanker. Det er en helt ny verden for mig, har endnu ikke nået at sætte mig ind så meget om emnet.

Og en ting er sikkert, uanset hvad testen fra psykologen viser, så er vores dreng ikke "normal".

Hilsen Henriette sunny
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Mads historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mads historie   Mads historie EmptyOns Jun 18, 2008 9:57 am

Kære Henriette

Allerførst vil jeg da lige sige, det er dejligt i har fået anbefalet dette forum.
Det viser jo der er brug for dette forum, og at psykologer, bh leder osv de læser med dejligt.

Spørg da endelig løs hvis der er noget som trænger sig på.

Det smilet frem, da jeg så du skrev jeres knægt han "leger" politibetjent overfor andre , det har vores datter Christina gjort altid.

Du skriver også at han siger han ikke har leget i børnehaven, sådan følte vores datter det også da hun gik i børnehave, alt hvad du skriver giver god mening for mig, da det du skriver passer præcis på hvordan vores datter var bortset fra hun ikke kunne lide bønehaven for der var så mange børn der ville "have" den voksne hun havde udset sig, til sin helt egen Laughing

Det kunne da god lyde som om at jeres knægt han hører til i katagorien børn med særlige forudsætninger, børn behøver jo ikke kunne læse når de er 3 år, og spille violin og andet man hører af mystiske ting, De kan også "bare" være utrolige huskere og have tonsvis af spørgsmål andre børn ikke tænker over. Alle børn er jo forskellige men den med at legetøjet skulle lægge på en bestemt plads, den lavede vores datter også.

hun stillede f.eks alt op i en stor rundkreds, alt fra dukkehus biler osv, og når jeg så ryddede op blev hun vildt gal, dagen efter stillede hun det op igen på nøjagtig samme måde på samme plads, ret vildt når jeg tænker over det idag, men for os var det jo bare "normalt"

Det var også normalt for os hun var så formidabbel til vendespil, hun havde lagt en taktik fra start af, jeg lader som om jeg ikke rigtig gider men hun huskede bare samtlige kort der var vendt også slog hun til når hun vidste hun kunne en 6-7 stik i hovedet, sådan en snyder lol! Hun bankede min daværende veninde i skak og vendespil hver gang. flower

en anden ting som vi fandt udaf med vores datter var, når hun blev bange så blev hun ikke bange hun blev rædselslagen. Et eksempel hun var bange for spøgelser, så vi måtte jagte spøgelser på hendes værelse med en grydeske proppe dem i et syltetøjsglas, og få en af gårdmændede til at sige han havde taget det med til spøgelses kirkegården, så dem så hun ikke igen, lidt komisk idag når vi snakker om det, men dengang var det virkelig noget som gjorde hende vildt bange.

En anden ting hun bliver ikke bare gal hun bliver rasende og sådan er det med alle hendes følelsesudbrud, hun er vel det man kalder lidt mere af alting.

Ørebarn var vores datter også og vi troede også det med legekammerater blev bedre, da det var ovre men næhhh nej, hun forblev den samme med kun få venner, og dem havde hun endda på en liste i hovedet, så hvis en gjorde hende ked af det røg hun ned på hendes liste.

Og sådan er der mange ting, som er både komiske men også nogle som gør rigtig ondt når hun snakke rom dem en sjælden gang.

Håber du kunne bruge lidt :-)
Tilbage til toppen Go down
Hun





Mads historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mads historie   Mads historie EmptyOns Jun 18, 2008 8:40 pm

Dejligt at høre at du blev "henvist" hertil. Velkom til ...
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Mads historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mads historie   Mads historie EmptyTors Jun 19, 2008 2:01 am

Hej Henrymik


Hvor er jeg glad for at psykologen har henvist dig hertil.
Uanset hvad de finder ud af med din søn er du selvfølgelig velkommen til at skrive her.
Vi hjælper hvad vi kan.
velkommen.
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst




Mads historie Empty
IndlægEmne: ...det lyder som min søn....   Mads historie EmptyFre Jun 20, 2008 6:38 am

Jeg har en søn, som udfra beskrivelsen minder meget om din. Vi blev kaldt til samtale i december sidste år, kort tid efter, han var fyldt 4 år. Til dette møde fik at vide, at vores søn var er 'gråzone' barn, idet han var asynkront udviklet. Kognitivt og sprogtligt, var han som minimum på niveau, muligvis højere, han var nemlig meget svær at teste, da han både børnestammede ekstremt meget og derudover ikke var samarbejdsvillig. Finmotorisk og grovmotorisk var han bagud, ligesom han havde svært ved de sociale relationer til andre børn, og søgte derfor alt for meget voksenkontakt. Vi var mildt sagt chokerede...Jeg vrælede, da vi gik derfra med en halv autisme/asperger diagnose fremsat af pædagogen....Vi tog hjem og kiggede på vores søn med undren !!! Vi har altid sagt til hinanden, at han var en pudsig lille størrelse. Hans dagplejemor sagde, at hun aldrig havde oplevet et så lille barn være så udspekuleret...Han har brugt humor aktivt fra omkring 2 års alderen...Kunne betjene diverse fjernbetjeninger fra 1½ års alderen....kunne slå børnesikringen fra på vores ovn fra 1½ års alderen...og jeg kunne forsætte...Han bruger og har brugt vores pc fra han var 2½, hvorfra han lærte at bruge musen, aner jeg ikke, jeg har ikke på noget tidspunkt sat mig ned og lært ham det, som det var nødvendigt med vores store datter. Jeg ringede til min veninde, og beklagede min nød, hun er uddannet folkeskolelærer, og bad mig om at slappe af og lytte til, hvad hun havde at sig: Nu havde hun kendt min søn i 4 år, og han havde hverken asperger eller var autist. Hun synes jeg skulle prøve at google 'gifted children', og læse hvad jeg kunne finde om det, for hun var næsten overbevist om, at han hørte til i den kategori....Jeg kan genkende så mange træk, men samtiig er der så mange der ikke passer...Han kan ikke læse...han kan ikke regne...og han er ikke ved at lære sit første fremmedsprog...han er bare pudsig. Vi kan godt se, at han søger for meget voksenkontakt, men han har tilsyneladende, så mange spørgsmål inde i så lille hoved, og hvem skal ellers svare på dem ? Og hvad skal vi gøre ? Børnehaven tænker slet ikke i den retning....føles nærmest, som om at de sygeligt gøre ham mere.....Indimellem er jeg også selv i tvivl, for hvorfor skulle min søn være 'anderledes', det er nok bare min mand og jeg der ser syner !!!

Mette og Malthe på 4½.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Mads historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mads historie   Mads historie EmptyFre Jun 20, 2008 7:48 am

Kære Mette

Jeg tror at mange de tror at for at være et barn med særlige forudsætninger, så skal man kunne xxx og yyy inden man er 4 år.

Sådan er det slet ikke. Vores datter kunne ikke læse før 1 klasse regne kunne hun plus og minus lidt, hun brugte ironi overfor sine legekammerater og fik nogle gevaldige hug, men det har vi jo altid gjort herhjemme, ironi og sarkasme er en del af hverdagen.

Vi fandt faktisk først ud af at vores barn var med særlige forudsætninger fordi skolepsykologen i 1 klasse ville have hende op, pga hun synes han virkede stresset og langt bagud hendes andre kammerater socialt. også pga min sygdom, det hele står i Christinas historie andet sted på denne side.

Så vores datter var absolut ikke noget specielt hun var også pudsig, men absolut ikke andet. Hendes dagplejemor sagde godt nok det er det første barn jeg har haft i mine 20 år som dagplejemor, som kan åbne diverse barnevognsseler og selv kravle ned af barnevognen, men det grinede vi jo bare af.

Manges fordomme er at vores børn er sådan nogle rigtige kloge åger, for det gør medierne jo det tit til, men sådan forholder det sig langt fra, de tænker bare anderledes, og som vores pige siger idag.

Mor jeg har nogle gode forudsætninger for at blive til noget, så jeg kan købe min Audi A6 flower Men det kræver stadigvæk arbejde for at opnå det.

Så sandt som det er sagt. Vores børn har forudsætningerne for at blive til noget, men derfor er det ikke givet de rent faktisk gør det.

40% af vores børn når de bliver voksne, de bliver rent faktisk aldrig til noget af det som de så gerne ville. og danmarks mest intelligente mand tjaaa han er postbud i Østjylland, tankevækkende ikke!

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Mads historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mads historie   Mads historie EmptyFre Jun 20, 2008 8:30 am

hej Mejohka

Du skriver at din søn stammer. Patrick han stammede også i en periode omkring 3 års alderen. Han havde så mange tanker og spørgsmål at ordene faldt over hinanden. Vi gjorde simpelthen det at vi satte os foran ham i hans øjenhøjde og fortalte ham vi havde tid nok til at høre på ham. Vi lærte ham at trække vejret ned i maven og så kunne han tale helt flydende.
Der gik ca. 3 mdr. så var det overstået.

Som lone forklarer behøver ikke alle børn med særlige forudsætninger at kunne regne osv., det ville i den sammenhæng bare være lettere at påpege disse tinge i forhold til at være intelligent.

Spørg endelig løs, når og hvis du vil vide mere.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Mads historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mads historie   Mads historie Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Mads historie
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Min historie
» Dreng historie

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: