Så har vi heller ingen vej uden om at søge råd og vejledning, efter år med et regidt system.
Den korte version. Da vores søn er 4 beder børnehaven om tilladelse til at få ham testet af talepædagog. Dette undre da drengen taler fint. Man vil ikke fortælle os hvad der ligger bag før han er testet. Talepæd. fortæller at han lukkede alle test op til 8 år, hun mener han er højt begavet, og informerer os om begrebet børn med særlige forudsætninger, og opfordre os til at tage kontakt til Ole Kyed. Ellers har systemet intet at tilbyde. Vi kontakter Ole Kyed hvor vi drøfter de problematikker der er med drengen, som vi med tiden forsøger at få skolen til at lytte til, desværre uden større held.
Ved afslutningen af BHkl beder skolen om at lave en Bracken test, da man tror hans perception ikke er normal, hvilket er forkert. Den er hel normal flere steder langt over normal, særligt høj i hvad vi får oplyst som emotionel intelligens. Ved netværksmøde dukker skolepsyk op, og føler behov for at udtale at hun er sikker på at vores barn kunne få en psykiatrisk diagnose hvis han kom forbi en børnepsykiater. Resten af mødet er en længere historie, hvor vi siger fra over for børsteterapi, som behandling for motorisk uro. I stedet anmoder vi på skrift efterfølgende om at der søges støttetimer til vores søn, da vi har talt med Ole Kyed om at han behøver guidning, rammer til at fastholde fokus f.eks ved opgaveløsning i klassen. Dette får vi mundtligt afvist med begrundelsen om at man ikke en gang kan bevilge dette til ADHD børn.
Vil holder i 1 klasse møder med klasselærerne en gang i kvartalet for at høre hvordan det går og drøfte hvordan det går. Vi søn fortæller at han keder sig, dette mener lærerne ikke kan passe, og er mest optaget af at han ikke kan sidde ordentligt på en stol.
I september i år i 2 kl ved en hel alm standard for alle børn forældre samtale får vi at vide at det går meget bedre med uroen. Han er ikke så urolig og er ikke lige så tit uden og tælle biler læs uden for døren. Midt i en sætning om noget andet foreslår de at han kan komme lidt ned og snakke med skolespyk ( som er en anden end tidligere), det ville nok være rart, for hun har jo altid tid til at snakke.
Da vi kommer hjem føler vi ikke vi har fået forklaring og spørger til formålet, og vi får kun vævende svar. De vil bare gerne gøre hans skoledag bedre. Ved kontakt med skolepsyk får vi at vide at hun vil lave en kognitivtest, for at afsløre styrker og svagheder. Vi får ikke oplyst at det drejer sig om WISC testen, og drømmer ikke om at de er i gang med en intelligenstest. Dette finder vi først ud af senere. Skolepsyk beder om tilladelse til at kontakte Ole Kyd hvilket vi naivt giver. I referat af samtalen skriver hun er vi er overfokuserede på at vores barn er super intelligent, hvilket ikke er hendes vurdering og hun mener Ole Kyed siger at vi som forældre svigter vores barn ved ikke at se hvor han er, men kun det vi ønsker. Vi kontakter Ole der ikke vil citeres på denne måde, og mener at det er skolepsyk der har taget en sætning ud af sammenhængen.
Vores søn scorer sig til en IQ på 122, ved møde med skolepsyk mener hun ikke der kan rokkes ved dette. Det er fakta, hverken mere eller mindre. Vores barn er ikke barn med særlige forudsætninger, da hun bla mener at der er samme krav som til voksen mensa IQ over 130. Dette tilbageviser vi med IQ på 125 eller der over. Vi påpeger at vores søn rammer loftet i en deltest og med 16 næsten rammer loftet i endnu en deltest. Vi påpeger at hun selv i sin konklusion har skrevet at drengen virkede træt på testdag 2 hvor hun først tester ham ved 13 30 tiden, det skulle have været kl 13 men hun blev forsinket, og SFO´en fortalte at han ikke var udpræget glad over at skulle opholde sig i garderoben i mere end en time til hun hentede ham. Skolepsyk skriver selv under testen omtanke som han scorer 6 i, det absolut laveste resultat, at han end ikke vil forsøge eller gætte efter et par spørgsmål. Generelt ligger hans score lavere på test dag 2.
Vi mener ikke at hun kategorisk kan afvise at WISC testen er upræcis. Vi mener ikke denne WISC er den enegyldige sandhed, og det kan afvises at han ikke kunne scorer noget højere.
Er der andre der har en mening/tolkning på hans WISC?
Sproglige prøver
Information 14, dag 1
Ligheder 14 dag 1
Regning 12 dag 1
Ordforståelse 14 dag 1
Omtanke 6 dag 2
Talspænnevidde 10 dag 2
Handleprøver
Billedudfyldning 18, dag 1
Kodning 16 dag 1
Billedserier 10 dag 1
Terningmønstre 13 dag 1
Puslespil 11 dag 2
Symboler 13 dag 2
Labyrinter 10 dag 2
Sproglig IQ 111
HAndle IQ 126
Total IQ 122
Der er flere andre ting der gør at vores dreng på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at udnytte sit fulde potentiale, er f.eks meget ivrig efter at gøre det hurtigt hvilket bremser ham i at løse tingene korrekt, hvilket både skolepsyk og Ole Kyed har bemærket.
Om flg har betydelig relevans ved jeg ikke, men barnets far blev efter knægtens test hos talepæd k i forb med en mensa godkendt intelligenstest ,klar over at hans IQ ligger i området 150 +.
Skolespyk har nu stemplet os som de pæcende forældre der ikke lader vores dreng være et barn, og når han fra morgen til aften kaster nye ideer op, stiller spørgsmål om jordens rotation, bakterier og alt muligt, mener hun det skyldes det forventningspres vi har lagt på ham.
Puha det var meget og den ultra korte version :-) gode råd modtages gerne