Kære Bente Jeg tog mig den frihed for nogle uger side at aflevere din brochure til vores skole ifm. drøfelse af vores søns vanskeligheder. Tak fordi den var til rådighed. Jeg er ikke sikker på, at skolen nødvendigvis anerkender, at bmsf er noget, som de skal eller har lyst til beskæftige sig specielt meget med med -desværre, men det var rigtigt rart at kunne give dem noget konkret på skrift. KH Chaka
Det glæder mig der er nogen som kan bruge pjecen. Jeg er ved at søge penge til at få den udgivet til alle skoler og børnehaven og kommuner.
Det er svært!!!
ditte
Emne: HJÆLP: hvordan kommer man fra underydelse til trivsel ? Man Okt 27, 2008 3:26 am
Hej Bente
Det var faktisk lige hvad jeg søgte til min søns børnehave, jeg har lovet at finde noget til dem.
Som tegn på underydelse skrives blandt andet: undgår nye aktiviteter, udbredt selvkritisk bange for at lide nederlag ønske om perfektionísme dårlig motivation ønsker ikke at involvere sig mister interessen hurtigt kan ikke koncentrere sig i lang tid dårlige arbejdesvaner arbejdet gøres ikke færdigt fastlåst tankegang ingen ambitioner
Hvad hjælper for at komme ud af denne situation, for det ser lidt ud til at være en ond cirkel at være kommet ind i !! Er der nogle der har ideer ? Nogle der har prøvet noget der hjælper på dem selv eller deres børn ?? Hvordan motiverer man et sådan barn/person ?? hvordan kommer man på banen igen ?? Er der noget godt man kan læse om emnet ?
Kunne der oprettes et emne ala: hvordan kommer man fra underydelse til trivsel
Admin Admin
Emne: Sv: Pjece til fri afbenyttelse Man Okt 27, 2008 3:53 am
Ditte spørger
Citat :
Hvad hjælper for at komme ud af denne situation, for det ser lidt ud til at være en ond cirkel at være kommet ind i !! Er der nogle der har ideer ? Nogle der har prøvet noget der hjælper på dem selv eller deres børn ?? Hvordan motiverer man et sådan barn/person ?? hvordan kommer man på banen igen ?? Er der noget godt man kan læse om emnet ?
Det med underydelse er ikke så godt, da der kan være mange reaktioner på det. Det kan være svært at takle. For at starte med det sidste er det svært at finde noget på dansk om emnet men der er dog http://giftedkids.about.com/od/nurturinggiftsandtalents/u/Parenting.htm denne side kan du få oversat på google.
Det vi har gjort er at finde nye ting til Patrick, for dem kan han simpelthen ikke lade være, da det er nyt. I børnehaven havde vi ikke den store succes med, da pædagogerne kun tænkte på det sociale, hvilket Patrick ikke har problemer med. Det som vi gerne ville var at de havde opfordret Patrick mere til at spille, men når Patrick kom til dem sagde de nej de havde ikke tid. Så opgav han. Uanset hvor lille en ting han gør er det ros ros ros og atter ros. Lad ham få nogle succeser, det hjælper på selvtilliden. Lav nogle at de ting han interesserer sig for, og ros ham. Prøv at vis I forstår han er ked af det og forstå når han er vred enten med ord eller fysisk. Der kan være lang vej men opgiv ikke, der vil sommetider være 2 skridt frem og 1 tilbage. Det kan være meget svært i børnehaven hvis pædagogerne ikke forstår barnet og barnets reaktions-mønster.
Jeg kan forstå det drejer sig om din søn i børnehaven, jeg er glad og postitiv overrasket over pædagogerne vil have noget på skrift. Der er jo også bøger og min hjemmeside som du kan henvise til.
Gæst Gæst
Emne: Sv: Pjece til fri afbenyttelse Man Okt 27, 2008 4:43 am
ditte skrev:
Hej Bente
Det var faktisk lige hvad jeg søgte til min søns børnehave, jeg har lovet at finde noget til dem.
Som tegn på underydelse skrives blandt andet: undgår nye aktiviteter, udbredt selvkritisk bange for at lide nederlag ønske om perfektionísme dårlig motivation ønsker ikke at involvere sig mister interessen hurtigt kan ikke koncentrere sig i lang tid dårlige arbejdesvaner arbejdet gøres ikke færdigt fastlåst tankegang ingen ambitioner
Det er vores datter selv idag hvor hun bliver forstået. Det tager tid og blod sved og tårer og få vendt skuden. Men ROS ROS og atter Ros. Vi havde lidt held med at når noget skulle laves at sætte æggeuret til x antal minutter, så gjorde hun tingene på tid og synes det var lidt nemmere og komme igennem, selvom det var kedeligt.
Hvad hjælper for at komme ud af denne situation, for det ser lidt ud til at være en ond cirkel at være kommet ind i !! Er der nogle der har ideer ? Nogle der har prøvet noget der hjælper på dem selv eller deres børn ?? Hvordan motiverer man et sådan barn/person ?? hvordan kommer man på banen igen ?? Er der noget godt man kan læse om emnet ?
Kunne der oprettes et emne ala: hvordan kommer man fra underydelse til trivsel
ditte
Emne: Sv: Pjece til fri afbenyttelse Man Okt 27, 2008 5:51 am
Det er også min datter selv nu hvor hun bliver forstået... Hun har flyttet sig fra langsom selvudslettelse til en pige med selvværd - efter skoleskift til mentiqa. Og har ingen problemer med at funger i gruppesammenhæng (på skolen). Fra at være mere eller mindre apatisk hjemme er hun nu motiveret og lærer - men alt andet end noget der har med skolen at gøre (underydelse : speciel interesse for ikke-intellektuelle ting). Nu hvor vi er kommet så vidt var det jo fint at komme et skridt mere.
- Og min søn han underyder ikke for han har ikke været i kontakt med folkeskolen endnu.
ditte
Gæst Gæst
Emne: Sv: Pjece til fri afbenyttelse Man Okt 27, 2008 7:53 am
ditte skrev:
Det er også min datter selv nu hvor hun bliver forstået... Hun har flyttet sig fra langsom selvudslettelse til en pige med selvværd - efter skoleskift til mentiqa. ditte
Der er Christina også flyttet sig til efter hun begyndte på Mentiqa, og lærer vil hun gerne, men hun tror absolut ikke på hun kan. Men jeg tror og håber på at det med årene bliver bedre, og hun vil begynde og tro på hun også dur til noget.
Lone
ditte
Emne: Sv: Pjece til fri afbenyttelse Man Okt 27, 2008 8:52 am
Angående børnehaven................
Sådan er det desværre ikke, det er fordi de er begyndt at komme med forskellige bemærkninger, som jeg nu af erfaring ved hvor kan føre hen. Så jeg tænkte, at jeg nok hellere måtte være på forkant denne gang... og den der har bedt om noget på skrift er vikar... så vi må vente og se hvordan pjecen bliver modtaget.
Lige nu er min søn glad og tilfreds med børnehaven.
Han har en bedste ven, som han er super glad for (personalet synes dog at denne ven kan være for dominerende og at min søn ikke siger fra, når han er det..., det oplever vi ikke når de leger sammen) De har et fantastisk fantasi univeres sammen.
Min søn viser ikke venskablig interesse for andre børn, ligegyldigt hvad de finder på for at få hans øjne op for de andre. Han leger med dem, hvis hans ven ikke er der, men så har han ikke leget med nogen, hvis man spørger ham.
Han vil ikke "læsegruppe" hvor de får læst højt af en billedbog (det er ok) men efterfølgende taler de om handlingen (det ødelægger han ofte for de andre - han siger selv det er kedeligt (og det er det sikkert også))
Så er han begyndt at stikke af.. har gjort det 2 gange og det ser ikke ud til at deres "vrede" har den store påvirkning på ham, når de har talt af, ser han på dem med sine store blå øjne og siger " der forstår jeg godt, det gør jeg ikke mere " (den bruger han også herhjemme, men han regulere ikke nødvendigvis sin adfærd)
Han er 4 år og 4 mdr (juni) så børnehavetiden kan måske godt blive lang ??
Ditte
Hun
Emne: Sv: Pjece til fri afbenyttelse Tirs Okt 28, 2008 10:12 am
Dejligt at høre du har en der "stikker af" min mester gjør det ossa Puha, sikke en impulsiv dreng jeg har belv der sagt. Hans ide var at gemme sig for at få fred eller om ud for at opleve noget! Ungen min der gik i landbørnehave uden hegn som bare skulle over bybørnehavens hegn mange gange. Sjovt der var han ossa 4 år