Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
wisc begavede gifted children
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

 

 Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde


Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning Empty
IndlægEmne: Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning   Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptySøn jul 06, 2008 9:44 pm

Tina Refning har også lavet hendes bud på de positive ting, der har et negativt modstykke i at forsøg at kæde disse sammen. Listerne er selvfølgelig ikke udtømmende, det kan meget vel være, andre ville sætte tingene sammen på en anden måde.

Listenerne indeholder:

- hvordan børnene virker på deres omverden på – og ikke hvordan de opfatter sig selv!
- kendetegn på perfektionisme, som ofte skal ses i sammenhæng med tegn på underydelse.
- hvordan man undervisningsdifferentierer i dybden samt forslag til hvordan man kan gribe børnene an rent menneskeligt, hvis det ikke går optimalt nu!

Så introducere hun ”The Differentiated Model of Gifts and Talents” idet hun mener at undervisningssituationen bliver mere overskuelig, hvis man hele tiden kan kaste et blik på en model som denne:

- Prøve at se hvor man selv er henne i forhold til barnet?
- Hvad der skyldes arv og hvad der er miljø?
- Hvor det er, man gerne vil ende? – nemlig med at hjælpe barnet med at udvikle så mange kompetencer (gerne på talentniveau) som muligt!

Husk altid de to vigtige begreber, som enhver, der skal have med højt begavede børn at gøre, bør kende!

ASYNKRON UDVIKLING; disse børn har tre aldre, hvis man sammenligner med gruppen af normaltbegavede, en faktisk alder. En intellektuel alder, hvor de ofte er en del år foran den faktiske alder, samt en modenhedsmæssig, hvor de til gengæld I mange tilfælde kan være næste lige så langt bagud!

DOUBLE EXCEPTIONALITY; man kan sagtens have en indlæringsvanskelighed såsom at være ordblind – men samtidig have en skyhøj IQ!

Hele dokumentet kan læses her:Intelligent Udannelsesvejledning og foredarg af Tina Refning fra www.matriak.dk


Sidst rettet af Hilde Lør nov 08, 2008 9:29 pm, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin


Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning Empty
IndlægEmne: Re: Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning   Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning EmptyMan jul 07, 2008 6:42 am

Det er spændende med den asykrone udvikling for et barn med særlige forudsætninger, da det er noget som kendetegnet barnet meget godt.
Vores søn Patrick har en faglig udvikling i matematik på 2-3 klassen niveau, kan spille skak, spille matador osv., men kommer det til at han får et nej eller til at slå sig, er han som et 2-3 årigt barn. På det sociale område er han næsten som sin alder, men hvis der er ældre børn end ham selv, opsøger han dem.

Det kan være noget at et arbejde at finde ud af, hvor han er på det pågældende tidspunkt, hvor tingene sker.
I samme åndedrag skal det siges det er nemmest at have ham hjemme hele tiden, da der ikke kommer så store udsving som, når han er i børnehave.

Det er virkelig et vigtigt aspekt, i forhold til børn med særlige forudsætninger.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
 
Intelligent uddannelsesvejledning & foredrag - Tina Refning
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: