Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
gifted begavede wisc children
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

 

 Bevidstheden om forskellighed fra andre

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde


Bevidstheden om forskellighed fra andre Empty
IndlægEmne: Bevidstheden om forskellighed fra andre   Bevidstheden om forskellighed fra andre EmptySøn jul 20, 2008 10:42 am

Bevidstheden om forskellighed fra andre

Emma er endnu ikke 3 år! Hvornår bliver intellektuelt begavede unge børn første gang bevidste om deres forskellighed? Dette afhænger selvfølgelig af den enkelte, og er påvirket af en række faktorer, herunder personlighed, niveauet for giftedness og familiens reaktion på barnets forskellighed. Mange begavede børn bliver bevidste om, deres forskel i overraskende tidlig alder. Deres gammelkloge sprog, veludviklede motorik og læsning, som karakteriserer de intellektuelt begavede er forbavsende synlige, og de er ofte kommenteret i barnets tilstedeværelse eller inden hendes høreafstand. Men selv om kommentarer om tidlig tale eller mobilitet generelt er positive eller i det mindste neutral (antager ingen, at et barn der går tidligt eller taler tidligt er ”pacede” af forældrene) er samfundets reaktion på tidlig læsning meget forskellige.

For nylig var jeg overrasket, i det lokale supermarked, af en lille dreng i alderen cirka tre, hvis mor var skubbede ham i Bilka vogn. Han underholdt sig selv med at læse teksten højt på korn-pakker, samtidig. Han havde allerede en flydende og artikulere læsning og havde ingen problemer med sætninger som "udmærket schweizisk formular" og "velsmagende kombination af nødder, rosiner og wheatgerm", men han studsede over ordet "nærende" og spurgte sin mor om at udtale det. Det gjorde hun, og forklarede også betydningen. Samtalen blev gennemført stille og roligt uden krav eller overopmærksomhed. Men en anden shopper passerede med sin vogn, og formanede brat moderen med, "Hvorfor pacer du ham! Lad ham være et barn!" Moderen blev ildrød, og den lille dreng stammede og kiggede op på hende. "Hvad gjorde den dame?" Spurgte han med en lille stemme. Han forstod ikke helt, men han vidste, at kvindens tone var afvisende, og han vidste, at hun ikke henviste til, at han blev skubbet i en indkøbsvogn! Dette er et tidligt og potent eksempel på, hvordan en nedsættende bemærkning, der tager sigte på at moderskabet til et begavet barn, kan blive internaliseret af barnet selv.

Lærere er tilbøjelige til at antage, at et barn, der starter i skolen og allerede kan læse må have lært at læse af sine forældre, og mange lærere kan ikke lide dette. Næsten hvert eneste barn i Gross's undersøgelse (Gross, 1992a, 1992b, 1993, 1994) er startet i skole med en læsefærdighed som børn i alderen syv, otte eller ældre, men hvor børnenes lærere har kommenteret, til forældre, om denne usædvanlige læse avancement. De fleste af bemærkningerne har ikke centreret sig om kvaliteten af barnets læsning, men på den formodede deltagelse af forældrene. Kommentarer såsom "Det er ikke fair at pace hende sådan”, "Lad ham være et barn, han skal nok blive hurtigt nok voksen", og "Der er ingen mening i at skubbe hende, de andre vil indhente hende alligevel " er almindelige. Det er foruroligende at konstatere, hvor hyppigt disse kritiske bemærkninger er blevet foretaget af lærere i nærværelse af barnet.

En anden faktor i den begavede barns tidlige anerkendelse af sin forskellighed er, at barnet sandsynligvis vil indgå i sociale sammenligninger betydeligt tidligere end hendes jævnaldrende (Robinson, 1993a). Som børn bevæger sig gennem førskole og de primære år, går de fra at være selvstændige og selvcentrede til gradvist at lave plads til en bevidsthed om andres udtalelser, evner og holdninger. Barnet bevæger sig fra et selvstændig refererende perspektiv, hvorfra hun viser sine resultater i forhold til størrelsen af hendes egne tidligere præstationer ("Jeg kunne ikke gøre det i går, men se på mig i dag!") Til en norm - refereredes perspektiv, hvorfra hun sammenligner hendes resultater med de andre børn ("Jeg færdig med det for stykke tid siden, men de andre bør arbejder stadig."). Dette skift i perspektiv er mere tæt forbundet med mentale alder end at kronologisk alder. Således er en højt begavet barn på fire eller fem år allerede nået til en fase af at referere til normalen af opførsel, som hendes jævnaldrende af den gennemsnitlige evne ikke når til før en alder af syv eller otte år.

Fra hendes egen normal-refererende perspektiv, fra hendes bemærkninger om den (tilsyneladende) for sene udvikling af læsning hos de andre børn, antal eller ordforråd i de andre børn hun mødes i førskole eller børnehave, fra hendes bevidsthed om de mange måder, hvorpå det hun kan lide og ikke lide afviger fra de andre børn, og fra voksne eller ældre børns kommentarer om hendes egne evner eller adfærd, er det begavede barn bliver sandsynligvis klar over, i en tidlig alder, at hun er anderledes på mange måder fra børnene omkring hende.

Men i modsætning til den populære tro, fører denne bevidsthed om forskellen sjældent til indbildskhed eller en følelse af overlegenhed. Desværre, kan højt begavede børn føle sig meget ubehageligt tilpas og handle hurtigt for at svare til den sociale eller adfærdsmæssige normer i deres aldersgruppe. Emma, som er beslægtet tidligere, har lært at efterligne den tale og opførsel af hendes jævnaldrende. Silverman (1989a, s. 17) fortæller om en 5-årige, Caitlin, der ved skolestart, begyndte at kopiere en pige ved det næste skrivebord ved at skrive med hendes venstre hånd (hun var højrehåndet), hun spurgte læreren om hjælp til at lyne hendes jakke, selv om hun kunne lukke sin jakke året før, og hun snakkede babysprog meget tit. Da hendes mor som mistede tålmodigheden sagde: "Caitlin, du opfører dig som en på 5!" Caitlin svarede: "Men Mor, jeg opfører mig som en på min alder. Jeg opfører mig ligesom alle de andre piger i min klasse."

Som beskrevet ovenfor, vil de fleste begavede børn starte i skole med at kunne læse nøjagtigt og med en forståelse af børn flere år deres senior. Men hvis læreren ikke genkender denne fremmelighed og reagere på det på behørig vis, kan det begavede unge barn holde op med at læse, eller bevidst sænke kvaliteten og mængden af sin behandling efter kun et par uger i skolen.

Hadley, med en IQ på 178, der havde læst siden en alder af 18 måneder, startede i skolen som 5½ år gammel, men han kunne læse som en på 10 år. Straks begyndte han at efterligne hans klassekammerater ved at vælge billedbøger eller bøger med kun et par ord i teksten, når han lånte fra biblioteket. I de første måneder i skolen kunne Ian, med en IQ på 200, ikke lide at skulle læse højt, og mumlede og snublede over ordene i det omfang, at hans lærer forblev helt uvidende om, at kun et par måneder forinden havde han været medhjælper i hans børnehave, når der skulle læses højt i gruppen. Silverman (1989a) beskriver en 5-årig pige, der havde læst, siden hun var 3, men i børnehaven havde hun foregivet at være en ikke-læser, da hun ville have de andre børn skulle kunne lide hende.


Kilde: Small poppies: Highly gifted children in the early years
Tilbage til toppen Go down
 
Bevidstheden om forskellighed fra andre
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: