Emne: "Normale milepæle", se forskellen Ons Jul 30, 2008 6:59 am
På siden sundhedsguiden.dk fandt jeg nogle milepæle for små børn. Jeg har opdaget mine børn kunne det de "skulle" kunne, før de skal.
Patrick kunne f.eks. selv spise med kniv og gaffel og smøre sine rugbrøder uden problemer, da han var 3 år. Jeg har aldrig tænkt over det, sådan var han bare.
Her er artiklen:
Definition Børns udviklingsstadier dækker over, hvilke ting et barn skal kunne på forskellige tidspunkter i dets udvikling. Man har opstillet en række milepæle, som mål for om barnet udvikler sig normalt. Disse milepæle er forskellige færdigheder, som barnet bør kunne på et bestemt alderstrin.
Tidlig udvikling Det nyfødte barn kan ikke særlig meget. Det har en veludviklet følesans og kan se på kort afstand. Barnet kan gøre opmærksom på sine behov for f.eks. mad ved at skrige. Omkring 2 ugers alderen kan barnet skelne ansigtsudtryk fra hinanden og begynder i løbet af de første par måneder at kunne genkende mor og far. Barnet lærer i løbet af de første uger at reagere på lyde og ansigtsudtryk, og mor og barn udvikler en følelsesmæssig kommunikation.
Motorisk udvikling • 6-8 uger: Barnet begynder at kunne styre og bære vægten af sit hoved. På dette tidspunkt kan det også reagere med smil, når det er veltilpas. • 3 måneder: Barnet kan holde hovedet oppe og bevæge armene, når det ligger på maven, • 4 måneder: Barnet begynder at række ud efter legetøj eller andre interessante genstande. På dette tidspunkt er næsten alle de primitive reflekser forsvundet. De primitive reflekser er gangrefleksen, søge- og sutterefleksen og moro-refleksen (hvor barnet slår ud med armene og derefter samler dem foran brystet, når man lader dets hoved falde lidt nedad). • 6 måneder: Barnet begynder nu at kunne sidde uden støtte. Det kan desuden flytte genstande fra den ene hånd til den anden • 8-10 måneder: Her begynder de fleste børn at kravle. • 10-12 måneder: Barnet begynder at rejse sig op med støtte fra f.eks. et bord eller en hånd. • 12 måneder: Barnet begynder at gå uden støtte. Gangen vil ofte være usikker, og barnet går med stor afstand mellem fødderne og med armene løftet. Barnet kan desuden gribe om genstande med pincetgreb (med det yderste af fingrene i stedet for hele hånden). • 15 måneder: Barnet går nu helt frit og mere sikkert. • 16-18 måneder: Barnet begynder at kunne tegne, dog kun kruseduller. Barnet kan spise med en ske. Sproglig udvikling
• 2 måneder: Barnet reagerer på voksnes stemmer ved at smile, grynte, kurre eller sukke. • 3 måneder: Barnet begynder at pludre, hvilket vil sige, at det siger en række lyde med en særlig rytme og melodi. • 8-9 måneder: Pludrelydene begynder at efterligne sproglyde, som barnet opfanger i omgivelserne. • 10-18 måneder: Her begynder barnet at sige egentlige ord. Ved 18 måneder har barnet oftest omkring 10 ord og forstår simple kommandoer. • 2,5 år: Her kan barnet bruge sætninger på 3-4 ord. Social og følelsesmæssig udvikling Små børn lærer at forstå omverden i samspil med andre mennesker, primært forældrene. Det aflæser således andres reaktion på forskellige stimuli og finder derved ud af, hvordan det selv skal reagere. Leg er en meget væsentlig del af barnets sociale og følelsesmæssige udvikling.
• 1-2 måneder: Barnet kan skelne kendte fra fremmede. • 7-8 måneder: Barnet kan blive bange, når det ikke kan se forældrene. • 18 måneder: Her optræder symbollege, hvor barnet lader som om det gør ting. • 3 år: Dette kaldes også trodsalderen, da barnet her skal afprøve grænser. Det er også på dette tidspunkt, at barnet begynder at kunne lege socialt, således at det viser forståelse for og medfølelse med andre.
Hun
Emne: Sv: "Normale milepæle", se forskellen Ons Jul 30, 2008 8:08 am
Her er tabel: Table of Developmental Milestones Contrasting Normal Children With Gifted Children at 30% Advancement. Den er på engelsk.
Milestones
Admin Admin
Emne: Sv: "Normale milepæle", se forskellen Fre Aug 01, 2008 8:29 am
Jeg har prøvet at skrive nogle af Patrick milepæle op, der mangler sikkert nogle som jeg kommer i tanke om efterhånden:
Patrick milepæle: Vender sig om på venstre side når han sover fra fødsel 1 mdr reagerer på støj, pludrer, smiler bevidst 2 mdr løfter hoved og skuldre fra maveliggende 2½ mdr hovedkontrol siddende 2 -3 mdr er meget rank, vil helst ikke sidde ned 3½ mdr flytter ting fra hånd til hånd 3½ mdr vender sig fra mave til ryg 4 mdr vil drikke af kop 4 mdr vender sig fra ryg til mave 5 mdr tegner selv streger på papir med farveblyanter 5½ mdr sidder selv 6-7 mdr kravler op af sofaryglænet 7 mdr kravler helt 9 mdr. siger enkelte ord. Snakker rent og i hele sætninger som 2 årig. 10 mdr. rejser sig uden støtte, og kan gå. 1 år spiser selv med ske Sover meget indtil han er ca. 2 derefter sover han ca. 11 timer, ingen middagssøvn. 2 -3 år forstår ironi 2 år lærer sig selv at spille computer, alfabetet, spille fisk, interesseret i dinosaurer, staver sit eget navn, stopper med sut, kan se en hel film koncentreret 2 år genkender alle familiens navne 2½ år lærer tallene 2½ år er begyndt at spise med kniv og gaffel 3 år har lært at regne med plus og minus. Spiller mange spil på computer 3 år spørger om døden, planeter, dyr Samtaler meget Leger helst med storesøster 4 år ældre søster 4 år begynder at spille skak, 4 år begynder med gangetabelller 3 mdr. senere forstår han brugen af dem.
Det er lidt sjov at tænke tilbage på hvad han kunne, jeg vidste jo ikke han var så langt fremme, da han var helt lille. Det eneste jeg husker, var at hans sundhedsplejerske sagde at vi skulle holde ekstra øje med ham da han var så fysisk aktiv og da var han 3-4 mdr.