Mellem to og fem procent af danskerne er det, man vil betegne som superintelligente. De har en intelligenskvotient, som kun meget få kan matche. Det gælder også børnene, der har det svært i et skolesystem og en voksenverden, der til tider har vanskeligt ved at rumme dem. Førende børneekspert opfordrer i ny bog til at tage børnene mere alvorligt og give dem lov til at være anderledes.
Børn med særlige forudsætninger, intelligente, begavede eller slet og ret kloge børn.
Betegnelserne for gruppen af børn, der intelligensmæssigt skiller sig ud som fyrtårne i en årgang, er mange og ofte svære at have med at gøre: For hvem er de egentlig? Hvad kendetegner dem? Og hvad er intelligens i det hele taget?
I Jantelovens og enhedsskolens hjemland er det svært at tale om intelligens. Traditionelt har skolen, medierne og politikerne interesseret sig for »børn med særlige behov« - og tænkt på de socialt og bogligt svagest stillede børn, mens »børn med særlige forudsætninger« har haft betydeligt sværere ved at bryde igennem lydmuren, selv om disse børn ofte også har særlige behov og brug for hjælp.
Giv plads til de intelligente børn