Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Er Mikkel mon? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Er Mikkel mon? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Er Mikkel mon? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Er Mikkel mon? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Er Mikkel mon? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Er Mikkel mon? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Er Mikkel mon? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Er Mikkel mon? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Er Mikkel mon? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
børnehave mentiqa Århus begavede hilde skole children privat wisc gifted
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
Hvor svært kan det være at være klog?
People who boast about their I.Q. are losers
Diverse psykologer der tester
Min prinsesse
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Er Mikkel mon?

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Gæst
Gæst




Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptyMan Okt 20, 2008 11:56 pm

Hejsa,

fandt lige dette skønne forum:)

Jeg har en dejlig søn på 10 år, som vi siden han var ganske lille, har haft en lille mistanke til at være særligt intelligent. Mikkels historie er ikke så "slem" som nogle af de andre vi kan læse om herinde, så derfor er jeg også meget i tvivl om hvor han egentlig ligger...
Mikkel har siden han var ganske lille været meget nysgerrig og vågen. Han har aldrig sovet de mange timer, som man kan læse om i alle de kloge bøger, og da han var omkring et år, opgav vi at han få ham til at sove til middag. Fin motorisk har han altid været super dygtig, og elskede at lege med perler da han var omkring et par år. Sproget gik det stærkt med og mange komplimenterede han veludviklede sprog og da han var 3 år, talte han helt rent. Vi passede Mikkel hjemme e første par år, men da han var 2½ var han klar til børnehave. De var først lidt skeptiske ved at lade ham starte så tidligt, men efter et kort besøg, fik han lov at starte. Mikkel var egentlig glad for børnehaven, når bare bedste vennen Simon også var der. Når Simon havde fri, var Mikkel knust og havde ingen han ellers ville lege med. Pædagogerne var sådan nogenlunde tilfredse med Mikkel, men bemærkede ved flere lejligheder om vi ikke kunne lære ham at vente...Når pædagogerne gav en besked, rejste Mikkel sig med det samme, han gad ikke at vente på den uddybende forklaring - beskeden var modtaget! Det samme gjorde sig gældende i forbindlse med måltider - madkassen tømt - og så afsted;)
Da Mikkel var 5 år, begyndte han at læse. I først omgang regnede vi egentlig bare med at han kunne huske nogle tilfældige ord, men til sdst kunne vi dog se at det ikke var tilfældet. .Vi nævnte for nogle forældre, i starten af bhv -klassen at det dog vr utrolig hvad børnene allerede havde lært, hvortil de undrende svarede at deres børn da ikke havde lært så meget....I 1. klasse vendte Mikkel pludselig vrangen ud på sig selv. Vi havde aldrig set en lignende opførsel - Mikkels temperament var helt ustyrlitgt, han væltede borde og ringede læreren ikke til os, havde han været uden for døren eller på lærerens kontor. HAn ville diskutere alt og forsøgte at forsvare sin ret. De var træt af at han han altid talte for meget i timerne og Mikkels kammeraterbrød sig heller ikke om Mikkels opførsel. Næsten hele året gik sådan - indtil Mikkel pludselig nævnte at det bare var "fori der aldrig var noget at lave i den dumme skole". Vi nævnte det for skolen og efter stort pres fra vores side,lavede de en læse test. Mikkel læste mindst på 4. klasses niveau. Mikkel har nu fået ny klasselærer som på et vist plan forsøger at forstå ham og han opfører sig ok i skolen, dog er han meget utålmodig og kan ikke rigtig vente på at de andre svarer på spørgsmålene...Mikkels forklaringer på klassen er desuden alen lange og med et par følgespørgsmål til læreren...Han går nu i 4. klasse. Han blev færdig med HArry Potter bøgerne i 3. klasse og er nu i gang med noget om Alkymister...Han er super sensitiv og i starten af skolen tænkte han meget over liv og død og var tit ked af det ved sengetid:( Socialt går det dog godt for ham nu, han har mange venner og er blevet gladere for skolen. I eleveplanen er han over forventet niveau i alle fag, så nær som idræt. Klasselæreren forsøgte at kontakte PPR, da hun også ser at Mikkel er lidt anderledes, men fik svar tilbage at vi godt kunne holde bekymringsmøde omkring Mikkels opførsel, men med hensyn til det faglige kunne hun ikke hjælpe

Sikke en laang smørre - og der kunne såmænd stå mere endnu, men et eller andet sted føler vi, min mand og jeg, os lidt alene, for når vi nævner problematikken for andre, så ser de jo blot et luksusproblem? Men Mikkel keder sig stadig i skolen og ønsker andre opgaver...

Kh.
Karina, med skrivekrampe Laughing
Tilbage til toppen Go down
Hun





Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptyTirs Okt 21, 2008 6:30 am

Du har bestemt ikke et luksus problem på hænderne!

Enten kan du skriteligt henvender til til PPR og beder at få ham udredt pga. det problemer han har med temperement, kedsomhed osv. dvs. alt andet en hvro det handler om IQ eller du kan vælge at købe ydelsen hos en privat psykolog. Jeg kender til Ole Kyed i København og ved der er en anden som hedder Berit Zenkel i Odense.

Dert tog ca. 1 år inden PPR testede min datter på trods af at vi havde en test reslutat som indikerede at hun vær et bmsf som PPR ikke mente betod noget. Da hun blev tested var de forpligtet til at lave en undervisningsplan osv. det var dog et blandet oplevelse. Selv med hende som fungerede godt var det en vildt hård oplevelse og kamp lige til stregen.

Jeg kan ikke sige om han er det ene eller det andet Wink men ved udefra erfarig at forældre ikke søger råd skrifteligt og læser ikke kloge boger med mindre de har en velbegrundet mistanke cheers men afgørende er at du kontakter en profesionel person omkring dette og får det hjælp han har behov for.

Jeg ved ikke hvor du er fra i landet men der findes nogle skoler rundt omkring som har særlig erfaring i dette område.

www.mentiqa-nordjylland.dk
http://www.mentiqa-oest.skoleintra.dk
www.mentiqa-odense.dk
og så en skole i KBH som jeg ikke lige har hj side adressen til Question Rolling Eyes


Sidst rettet af Hilde Lør Dec 06, 2008 6:31 pm, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptyTirs Okt 21, 2008 8:18 am

Din søn lyder som en dreng der gerne vil udfordres.

Om han har en høj intelligens kan kun en test vise.

Det kan dog give problemer hvis han keder sig i skolen, hvad skal han så lave. Han bliver frustreret og hvordan skal han komme af med den frustration?

Som der blev skrevet til dig i det forrige indlæg, kontakt PPR og få lavet en WISC III test og se hvad udfaldet er. Han vil sikkert synes det er spændende med testen, hvis han er inde i en god periode.
Tilbage til toppen Go down
Karina N
Gæst




Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Problematikken..   Er Mikkel mon? EmptyTirs Okt 21, 2008 7:02 pm

er jo netop at PPR ikke vil hjælpe her:(

Da den nye klasselærer kom til, ringede hun efter meget kort tid til os for at høre hvordan hun skulle tackle Mikkel. Hun synes at han var en meget aktiv, men også meget sensitiv dreng og når hun ville give ham nogle retningslinier blev han som regel vildt ked af det og løb sin vej. Når hun så fik fat i ham igen, synes han at han virkede yderst fornuftig at tale med, men han ville ligesom diskuterer hendes beslutninger og det lykkedes ham næsten at tale hende til fornuft - i stedet for omvedt Wink Det er også sådan vi selv kender ham - vi har utallige gange haft diskutioner med Mikkel ( HAn eeelsker det!) og han har en eller anden evne til at få ret i ting - hans argumenter er virkelig slående og svære at sige imod...Nåh, men hun bemærkede ydermere at han virkede MEGET kvik og med mange store tanker om alt mellem himmel og jord. Vi blev enige om at hun skulle være ekstra obs på ham, for lige som at se om der var noget vi kunne gøre. Efter et par mdr. var der kommet meget mere ro på Mikkel - han fik endelig lov at læse en anden slags bøger - nogle han selv kunne vælge, og han fik lidt ekstra opgaver til timerne. Vi fik en snak med læreren igen og hun syntes at det gik bedre, dog var der stadig ting ved Mikkel som ikke var helt som ved de andre. Han opfangede lynhurtigt og havde svar klar på spørgsmål (og spørgsmål til spørgsmålene;)) inden de andre kunne nå at tænke sig om - ergo nåede de andre aldrig at sige noget..Han var stor set foran i alt og havde aldrig lektier for. Han ville stadig diskuterer ting og havde utrolig svært ved kritik. Kritik= jeg er ikke god nok.
Læreren syntes at Mikkels generelle opførsel var helt ok, men at der var ting som hun ikke helt vidste hvad hun skulle gøre ved - bl.a hvordan han skulle aktiveres, derfor blev vi enige om at hun skulle kontakte PPR. Dette var egentlig primært for at give HENDE værktøjer og egentlig ikke for at rette op på Mikkels opførsel, for som hun sagde, så forstår Mikkel sagtens hvordan man skal opføre sig, men han keder sig bare. En slukøret lærer ringede til os et par dage senere og kunne oplyse at PPR gerne ville holde et bekymringsmøde hvor vi kunne fortælle Mikkel lidt om opførsel, men det andet ville man ikke gøre noget ved. Hun havde ellers virkelig forsøgt at forklare problematikken omkring Mikkel, men mødte SLET ingen forståelse:(

Det skal siges at vi faktisk var til møde med PPR da Mikkel gik i 1. klasse, netop pga. af hans vilde temperament. VEd mødet luftede vi for første gang at Mikkel nok kedede sig, men der var ligesom ingen klokke der ringede andre steder. Mikkel fik kraftigt besked på at rette sin opførsel. Rådgiveren sagde til os at Mikkel ihvertfald ikke havde nogen sygdom og han virkede klog nok, så hun lukkede derfra..?!?

Nu står vi så her. KLasselæreren har ligesom givet op og nu står vi alene - igen! Da vi var til forældremøde sidst og ville lufte emnet igen, fornemmede vi lukket land:( Mikkel fik de sædvanlige dessiner om at han skulle lære at vente på hans tur og snakke mindre og ellers var han jo bare så dygtig faglig og den klogskab kunne han jo bruge til at lære at sidde stille og bla bla bla...

Jeg er ikke interesseret i at gøre Mikkel til en kloge-åge eller at gøre ham bedre end han er, men jeg har bare den her mavefornemmelse - at der vitterligt ER noget ved Mikkel. Den fornemmelse har jeg slet ikke i forhold til lillesøster på 7 år, hun er bare ganske alm:) Lillebror på 3år slægter Mikkel meget på, og vi orker næsten ikke samme tur igen, så det kunne jo være rart at være godt forberedt...

Tak for Jeres kyndige svar - vi vil prøve at se om vi kan få fat i nogle seriøse fagfolk:)

Kh.
Karina
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptyTirs Okt 21, 2008 10:52 pm

Har læreren snakket med skolelederen om at jeres dreng keder sig. Er det også et lukket land. Det kan jo også være han havde godt af at blive flyttet en klasse op, det kan gøres i nogle tilfælde. Bare et forslag. Vi ved det er svært med skolerne.
Vi andre står i samme situation som dig og vi må holde sammen, så vi kan få gjort undervisning obligatorisk for intelligente børn.

Kommunerne har ansvar for at børnene bliver undervis i forhold til barnets særlige forudsætninger. Du kan finde et brev fra Bertel Haarder enten på dette forum eller på min hjemmeside www.intelligenteboern.dk, hvor han har skrevet det til mig.

Er der ikke sat fokus på emnet i jeres kommune endnu? Så er de heller ikke de eneste.

Held og lykke.

Glæder mig til at høre hvordan det er gået. lol!
Tilbage til toppen Go down
Karina N.





Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptySøn Okt 26, 2008 10:48 pm

Hej!
Det er sket det, at jeg tilfældigt kom til at tale med Mikkels klasselærer i fredags. JEg spurgte lidt til hvordan det går med Mikkel og vi talte lidt om hvorvidt han har særlige forudsætninger. Det tror hun ret bestemt at han har - hun mener blot at Mikkel har lært at tilpasse sig klassen bedre, og at hun også selv er med til at "holde ham nede". Det har hun det lidt skidt med, men mangler stadig nogle "værktøjer" til at tackle ham. Hun fortalte at der netop er kommet ny skolepsykolog og hun vil nu prøve at kontakte hende med henblik på at få lavet en WISC test:) Samtidig fortalte hun, lidt mellem linierne, at den gamle skolepsykolog ikke var meget værd. Vi kunne hurtigt blive enige om at hendes indsats havde været aaalt for vag. Hvis ikke hun får held med PPR, skal jeg kontakte dem så vi kan få lagt pres på.

Jeg er så glad og lettet over at hun ser det samme som jeg=fælles forståelse:) Så nu ser vi SÅ meget frem til at få talt godt med PPR:)

Bare lige en kort "lyd" herfra

Kh.
Karina
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptySøn Okt 26, 2008 11:06 pm

Det er bare så opløftende at høre alt det gode. lol!
Tilbage til toppen Go down
ditte





Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? EmptyMan Okt 27, 2008 10:12 am

Jeg vil bare lige sige at jeg selv har en pige og at du skal være opmærksom på at pigerne ikke reagerer som drengene.
De kan bruge alt deres energi på at tilpasse sig (og er ofte rigtig gode til empati og at forstå andre) og evt underyde for ikke at være anderledes end de andre piger.
Først når de har prøvet alt og prøvet alt en gang til og forsøgt noget andet en gang til give de op og så kan det i værste fald være kommet så vidt, at de har mistet deres selvværd og evt helt lysten til at leve...
Andre oplever at være den pæne velfungerende pige og få rollen som klassens "psykolog", men de føler sig ensomme og anderledes...

Bare lige en tanke, så du ikke overser noget ...
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Er Mikkel mon? Empty
IndlægEmne: Sv: Er Mikkel mon?   Er Mikkel mon? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Er Mikkel mon?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: