Hvorfor skal vi lave det? Om højtbegavede børns modstand mod læring af AF HELLE B. NEIIENDAM
MUSIK- OG ENGELSKLÆRER PÅ ATHENESKOLEN, MASTERSTUDERENDE I PÆDAGOGISK UDVIKLINGSARBEJDE FOR HØJT BEGAVEDE BØRN
- Højt begavede børn er nogle søde, små dydsmønstre.
- De er fødte ledere og kan fungere som rollemodeller for alle andre.
- De er pacet frem af deres forældre, som har meget høje ambitioner på deres vegne.
- De går i tøj, der var moderne engang i 50’erne.
- De rækker alle hånden op, når læreren spørger om noget, men de taler aldrig uden tilladelse.
- De har forberedt tre gange så mange lektier, som læreren bad om.
- I frikvarteret sidder én i et hjørne omgivet af bøger på 6 forskellige sprog om den etymologiske betydning
af ordet ”uddannelse”, mens en anden har fyldt tavlen med udregninger, der skal løse universets gåde.
Ja, fordommene og forestillingerne om højt begavede børns personlighed, læring og deltagelse i skolen er talrige, men disse børn er lige så forskellige som alle andre børn er. Går man hen ad gangen i et frikvarter, bemærker man ikke, at de har flere ”pixels” end deres jævnaldrende, for de leger og snakker og spiller kort og slås, præcis ligesom alle andre børn. De er sammen med ligesindede og bliver mødt og spejlet af kammeraterne. Dette er for de fleste en ny oplevelse i forhold til deres tidlige socialisering i daginstitutioner eller på andre skoler.
Læs mere her!