Det kan være aktiviteter, der har fokus på øen, på Kastellet i Rønne, rundkirker eller Hammershus. Bogen præsenterer en mulighed for også en matematisk indfaldsvinkel til et lejrskoleophold eller en periode med et bestemt fokus for elever og lærere på Bornholm. Tilsvarende er et andet eksempel København, hvor blandt andet en matematisk vandring giver en mængde øjenåbnere til nye måder at betragte hovedstaden på. Har du set, at der er kompas i loftet ved billetsalgene? Har du lagt mærke til flisemosaikken i gulvet på Hovedbanegården, gulvet på Thorvaldsens Museum, brolægningen på Christiansborg Slotsplads? Ved Københavns-afsnittet er det også værd at lægge mærke til oplæg til projektarbejde i Tivoli. Her kan der fokuseres på forlystelser, der kører eller snurrer, gevinstspil, mønstre. Generelt ved alle lokaliteterne er der undervejs indsat små bokse med faktuelle oplysninger, for eksempel om Rundetårn, og der gives idéer til opgaver, der kan tænkes videre over og afsluttes hjemme på skolerne.
På tur med matematikken af Mari-Ann Skovlund